Τρίτη 28 Απριλίου 2009

"Πόλεμος" τιμών στην αγορά γάλακτος



Του Νίκου Β. Τσίτσα

Τον ασκό του Αιόλου στην αγορά γάλακτος «άνοιξε» η ανακοίνωση της Vivartia για μείωση της τιμής του φρέσκου γάλακτος η οποία διαμορφώνεται στο 1 ευρώ για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και στα 1,20 ευρώ για μικρά καταστήματα, όπως φούρνους και μίνι μάρκετ.

Η απάντηση του ανταγωνισμού ήρθε σχεδόν αμέσως από τη γαλακτοβιομηχανία ΜΕΒΓΑΛ η οποία με επίσημη ανακοίνωσή της γνωστοποιεί πως από την Δευτέρα 27/4/2009 προχωρά σε έκπτωση 30 λεπτών στο φρέσκο γάλα 1 λίτρου και 50 λεπτά στο φρέσκο γάλα 2 λίτρων. Αν και στην αγορά εκτιμήθηκε πως η κίνηση της ΜΕΒΓΑΛ πραγματοποιήθηκε υπό την πίεση του ανταγωνιστή τους, κύκλοι της βορειοελλαδίτικης εταιρείας αναφέρουν πως οι συγκεκριμένες μειώσεις στην τιμή του φρέσκου γάλακτος ήταν προγραμματισμένες να ανακοινωθούν πριν προχωρήσει η Vivartia στην κοινοποίηση της νέας τιμολογιακής της πολιτικής.

Επίσημες πηγές της βορειοελλαδίτικης γαλακτοβιομηχανίας αναφέρουν πως οι συγκεκριμένες εκπτώσεις θα περάσουν αυτόματα στην τιμή των προϊόντων φρέσκου γάλακτος της εταιρείας, χωρίς να μετακυλιστεί το κόστος στους παραγωγούς ή στα σημεία διανομής. «Δεν θα κάνουμε εκπτώσεις στην ποιότητα ούτε θα μετακυλήσουμε το κόστος της μείωσης των τιμών στους παραγωγούς με τους οποίους έχουμε διαμορφώσει δεσμούς δεκαετιών» αναφέρουν.

Σύμφωνα με πληροφορίες, και άλλες γαλακτοβιομηχανίες εξετάζουν την αναπροσαρμογή των τιμολογίων τους σε μια προσπάθεια να διατηρήσουν τα μερίδια που κατέχουν στην αγορά, Ορισμένοι μικρότεροι παίκτες ωστόσο εκτιμούν πως περιθώρια για μείωση της τιμής του φρέσκου γάλακτος που πωλούν δεν υπάρχουν και για το λόγο αυτό εξετάζουν να προχωρήσουν σε "επιθετικές" προωθητικές ενέργειες.

Αντιδράσεις αρτοποιών

Η απόφαση της Vivartia που κατέχει ηγετική θέση στην αγορά του γάλακτος στην Ελλάδα να προχωρήσει σε μείωση της τιμής στο φρέσκο γάλα του ενός λίτρου της ΔΕΛΤΑ προκάλεσε τις αντιδράσεις της συντεχνίας των αρτοποιών της Αττικής λόγω της διαφορετικής προτεινόμενης τιμής πώλησης στα σούπερ μάρκετ (1 ευρώ το λίτρο) από τα αρτοποιεία και τα μικρότερα καταστήματα (1,20 ευρώ το λίτρο).

Ο Πρόεδρος της Συντεχνίας Αρτοποιών Αθηνών κος Γιάννης Δουλγερίδης δήλωσε στο Capital.gr ότι θα εισηγηθεί στο Διοικητικό Συμβούλιο της Συντεχνίας Αρτοποιών Αθηνών-προαστίων-περιχώρων, τη διακοπή της συνεργασίας των αρτοποιών της Αττικής με τη Δέλτα ως ένδειξη διαμαρτυρίας για την ακριβότερη τιμή που επιβάλλει στην πώληση του φρέσκου γάλακτος σε σχέση με τα σούπερ μάρκετ. Οι αρτοποιοί της Αττικής εδώ και 2,5 περίπου χρόνια έχουν συμφωνήσει να πωλούν το γάλα της βιομηχανίας ΑΓΝΟ προς 0,98 ευρώ το λίτρο, στην ίδια τιμή που πωλείται και στα σούπερ μάρκετ.

Ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδας κος Μιχάλης Μούσιος, επισήμανε στο Capital.gr πως οι διαφορετικές πολιτικές στην αγορά δημιουργούν πρόβλημα στη λειτουργία των αρτοποιείων. «Ο κόσμος κατευθύνεται στα φθηνά προϊόντα λόγω της κρίσης. Δεν είναι δυνατόν να προμηθευόμαστε ακριβότερα το γάλα από τα σούπερ μάρκετ και παράλληλα να μην επιβαρύνουμε με επιπλέον κόστη το προϊόν και να προπληρώνουμε στις βιομηχανίες κάθε μέρα τις ποσότητες που θέλουμε να διαθέσουμε», επισημαίνει ο κος Μούσιος.

Υπογραμμίζει επίσης ότι τα αρτοπωλεία είναι «ανοιχτά» για να διαθέσουν προϊόντα γάλακτος ιδιωτικής ετικέτας. Κύκλοι προσκείμενοι στην ομοσπονδία αρτοποιών αναφέρουν πως είναι ιδιαίτερα δύσκολο να επιβληθεί οργανωμένος αποκλεισμός των προϊόντων της Vivartia από τα ράφια των αρτοπωλείων γιατί «κάθε αρτοποιός είναι αφεντικό στο μαγαζί του» και πραγματοποιεί μόνος του τις συμφωνίες με τις γαλακτοβιομηχανίες. Επίσης επισήμαναν και τον κίνδυνο επιβολής προστίμων από την Επιτροπή Ανταγωνισμού αν προχωρήσουν σε μία τέτοια κίνηση οργανωμένα.

Τι απαντά η Vivartia

Επίσημες πηγές της Vivartia ανέφεραν στο Capital.gr σχετικά με τις δηλώσεις των εκπροσώπων των αρτοποιών πως είναι γνωστό ότι στην αγορά καταναλωτικών αγαθών οι τιμές τους είναι φθηνότερες στα σούπερ μάρκετ απ΄ότι στα μικρότερα καταστήματα. Σχετικά με την ανακοίνωση της εταιρείας που διαχώριζε τις τιμές πώλησης στα πολυκαταστήματα λιανικής και στο δίκτυο των μικρών καταστημάτων οι ίδιες πηγές επισήμαναν πως η Vivartia ακολουθεί διαδικασίες διαφάνειας στην ενημέρωση των καταναλωτών. Με βάση τη συγκεκριμένη αρχή η εταιρεία θεώρησε σκόπιμο να κοινοποιήσει στο ευρύ καταναλωτικό κοινό τις διαμορφωμένες τιμές των προϊόντων της στο σύνολο των δικτύων λιανικής πώλησης, όπως ανέφεραν.

Δεν υπάρχουν σχόλια: