Από την Λειψία του ’89 στην Ελλάδα του ’10.
Πως 50 άνθρωποι πέταξαν έξω απ’την χώρα μια διεφθαρμένη κυβέρνηση και άλλαξαν τη Ζωή τους!.. .
Τους τελευταίους δραματικούς μήνες έχω διαβάσει έναν μεγάλο αριθμό άρθρων για την διαφθορά του μεταπολιτευτικού συστήματος της Ελλάδας και την απίστευτη ευκολία με την οποία το πολιτικό αυτό σύστημα κατεδάφησε και ξεπούλησε την χώρα μέσα σε λίγους μήνες.
Έχω την αίσθηση ότι όλοι γνωρίζουμε τα ίδια πράγματα και είμαστε κοινωνοί των ίδιων γεγονότων και της ίδιας πραγματικότητας.
Έχω την αίσθηση ότι όλοι γνωρίζουμε, αλλά ΔΕΝ γνωρίζουμε ότι και οι άλλοι γνωρίζουν!…
Για αυτό είναι η στιγμή να μιλήσουμε για αυτό το ζήτημα, “μεταξύ” μας, 11 εκατομμύρια συμπολίτες (παρά κάτι
) που θέλουμε την Ελλάδα μας πίσω!
Για αυτό είναι η στιγμή να μιλήσουμε για αυτό το ζήτημα, “μεταξύ” μας, 11 εκατομμύρια συμπολίτες (παρά κάτι
.
Το κείμενο που ακολουθεί* αποτελεί το 1ο μέρος αυτής της τεχνογνωσίας. Το 2ο ακολουθεί σε λίγες μέρες…
.
*Αποδίδω τα εύσημα στον μεγάλο αμερικανό καθηγητή Clay Shirky, του οποίου μετέφρασα και παραθέτω αυτούσιο το παρακάτω 7ο κεφάλαιο του τελευταίου του βιβλίου Here Comes Everybody Αποτελεί Βίβλο για τις δυνατότητες της κοινωνίας των πολιτών και της ισχύος των σύγχρονων εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης που είναι διαθέσιμα, προσπελάσιμα και δωρεάν σε όλους μας.
“Here Comes Everybody
Κεφάλαιο 7
ΟΛΟΕΝΑ ΚΑΙ ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΑ
Καθώς
όλο και περισσότεροι άνθρωποι υιοθετούν απλά εργαλεία κοινωνικής
δικτύωσης, και καθώς αυτά τα εργαλεία επιτρέπουν όλο και ταχύτερη
επικοινωνία, η ταχύτητα δράσης της ομάδας επίσης αυξάνεται, και καθώς το
“περισσότερο” κάνει διαφορά, και το “ταχύτερο” κάνει διαφορά.
Η
συλλογική δράση είναι διαφορετική από την ατομική δράση, και οι δυο
δύσκολες στο να ξεκινήσουν, αφού ξεκινήσουν, είναι δύσκολες να
σταματήσουν. Όπως το θέτει ο δικαστής Richard Posner, “Οι συνωμοσίες
τιμωρούνται με ξεχωριστό τρόπο από τις ατομικές εγκληματικές ενέργειες,
συχνά με την ίδια αυστηρότητα ακόμα και αν η συνωμοσία αποτύχει να
επιτελέσει τον σκοπό της, γιατί μια ομάδα που επιδιώκει κάποιο παράνομο
σκοπό είναι πιο επικίνδυνη από ένα άτομο που επιδιώκει τον ίδιο παράνομο
σκοπό”. Αυτό είναι αλήθεια όχι μόνο σε σχέση με τις εγκληματικές
προθέσεις. Οι ομάδες είναι σε θέση να ασκούν ένα διαφορετικό είδος
δύναμης από ότι τα άτομα και όταν αυτή η δύναμη στρέφεται εναντίον ενός
υφιστάμενου θεσμού, οι ομάδες δημιουργούν ένα διαφορετικό είδος απειλής.
Για
να καταλάβετε τη διαφορά, μελετήστε τα γεγονότα του 1989 στην πόλη της
Λειψίας της Ανατολικής Γερμανίας. Στις αρχές εκείνου του έτους μια
χούφτα κατοίκων της Λειψίας ξεκίνησε διαμαρτυρίες κατά της Λαϊκής
Δημοκρατίας της Γερμανίας (ΛΔΓ), τοποθετώντας συχνά αυτές τις
διαμαρτυρίες στη διάρκεια κάποιας υπάρχουσας εκδήλωσης (ενός μουσικού
φεστιβάλ στο δρόμο, ενός πανηγυριού), που προσέφερε έναν τρόπο
συνάθροισης μιας μάζας ανθρώπων χωρίς να προκαλέσει υποψίες. Στην αρχή
οι διαμαρτυρίες ήταν μικρές – τον Ιανουάριο πεντακόσια άτομα
συγκεντρώθηκαν και η κυβέρνηση συνέλαβε τα πενήντα. Αυτό ωστόσο δεν
αποθάρρυνε τους διαδηλωτές. Όπως προχωρούσε η χρονιά, οι διαμαρτυρίες
γίνονταν πιο τακτικές, λαμβάνοντας χώρα κάθε Δευτέρα. Καθώς η μια
διαμαρτυρία διαδεχόταν την άλλη, περισσότεροι παρευρισκόμενοι
συνειδητοποιούσαν ότι η κυβέρνηση δεν έκανε τίποτα να τους σταματήσει.
Ως εκ τούτου, κάθε επόμενη Δευτέρα νέοι συμμετέχοντες προσχωρούσαν, κάτι
το οποίο με τη σειρά του ενθάρρυνε ακόμη περισσότερους πολίτες.
Οι
στρατιωτικοί μιλούν συχνά για την έννοια της “αμοιβαίας
συνειδητοποίησης”, που είναι η ικανότητα πολλών διαφορετικών ατόμων και
ομάδων να αντιλαμβάνονται μια κατάσταση και να καταλαβαίνουν ποιος άλλος
έχει την ίδια αντίληψη. Αν βλέπω μια φωτιά να ξεσπάει και βλέπω ότι και
εσύ τη βλέπεις, μπορούμε πιο εύκολα να συντονίσουμε τις ενέργειές μας
(εσύ τηλεφωνείς στο 199, εγώ αρπάζω τον πυροσβεστήρα), από ότι αν έχω να
επιστήσω την προσοχή σου στη φωτιά. Η αμοιβαία αντίληψη επιτρέπει στις
κατά τα άλλα ασυντόνιστες ομάδες να αρχίσουν να συνεργάζονται πιο
γρήγορα και αποτελεσματικά
Αυτό το είδος της κοινωνικής συνείδησης έχει τρία επίπεδα: όταν “όλοι
γνωρίζουν” κάτι, όταν “όλοι γνωρίζουν, ότι όλοι γνωρίζουν”, και όταν
“όλοι γνωρίζουν, ότι όλοι γνωρίζουν, ότι όλοι γνωρίζουν”.
Πολλοί άνθρωποι στη ΛΔΓ είχαν διαπιστώσει προσωπικά ότι η κυβέρνηση
τους ήταν διεφθαρμένη και ότι η ζωή κάτω από αυτή την κυβέρνηση ήταν
κακή. Αυτή είναι η συνθήκη του “όλοι γνωρίζουν”. Με την πάροδο του
χρόνου πολλά από αυτά τα ίδια άτομα διαπίστωσαν ότι οι περισσότεροι από
τους φίλους, τους γείτονες και τους συνεργάτες τους το γνώριζαν επίσης –
“όλοι γνωρίζουμε, ότι όλοι γνωρίζουμε”. Στο σημείο αυτό το γενικό
συναίσθημα ήταν πια πολύ διαδεδομένο, αλλά επειδή κανείς δεν μιλούσε για
αυτό που όλοι γνώριζαν, το κράτος ποτέ δεν χρειάστηκε να απαντήσει με
οποιονδήποτε επίσημο τρόπο. Στο τέλος, οι άνθρωποι στη Λειψία μπορούσαν να βλέπουν τους άλλους να ενεργούν με βάση τη γνώση ότι η ΛΔΓ ήταν σάπια – “όλοι γνωρίζουν, ότι όλοι γνωρίζουν, ότι όλοι γνωρίζουν”.
Αυτή η συλλογική συνειδητοποίηση είναι το αναγκαίο βήμα για πραγματική
δημόσια (συλλογική) δράση – όταν οι άνθρωποι στους δρόμους της Λειψίας
γνώριζαν το ίδιο πράγμα όπως και οι άνθρωποι που παρακολουθούσαν από τα
παράθυρά τους.
Wir sind das Volk! "Εμείς είμαστε ο Λαός!"
ξεσκεπαστεί, κανείς από τον στρατό δεν ήταν πρόθυμος να στραφεί εναντίον τέτοιου
αριθμού πολιτών. Και χωρίς μια αξιόπιστη απειλή θανάσιμης βίας για να στηριχθεί, η κυβέρνηση της Ανατολικής Γερμανίας απλά κατέρρευσε.
.
.
Την επομένη αυτής της πρώτης διαμαρτυρίας του Νοεμβρίου, ολόκληρη η κυβέρνηση της Ανατολής Γερμανίας παραιτήθηκε. Δύο ημέρες αργότερα, ξεκίνησε η διάλυση του τείχους του Βερολίνου. Η ΛΔΓ είχε εκλείψει.
Το
δίδαγμα μετά τη Λειψία για τους διαδηλωτές, είναι ότι πρέπει να
διαμαρτύρονται με τρόπους με τους οποίους το κράτος δεν είναι πιθανό να
εμπλακεί, και να διανέμουν ευρύτατα τεκμηρίωση (πειστήρια) των ενεργειών
τους. Αν το κράτος δεν αντιδράσει, η τεκμηρίωση χρησιμεύει ως απόδειξη
ότι η διαμαρτυρία είναι ασφαλής. Αν το κράτος αντιδράσει, τότε η
τεκμηρίωση της καταστολής μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δημιουργήσει
διεθνή κατακραυγή. Το μάθημα για τα καταπιεστικά καθεστώτα ήταν το
αντίθετο: μην αφήνετε καμία τεκμηρίωση να βγει προς τα έξω. Αυτά τα δύο
μαθήματα δημιουργούν ένα παιχνίδι της γάτας με το ποντίκι μεταξύ
διαδηλωτών και θεσμών υπό διαδήλωση, το οποίο συνεχίζεται μέχρι σήμερα.
Όπως και σε οτιδήποτε αφορά συντονισμένη δράση, τα εργαλεία κοινωνικής
δικτύωσης έχουν αλλάξει την ισορροπία δυνάμεων σε αυτό το παιχνίδι.”
Παρακαλώ όσους φίλους θέλουν να βοηθήσουν τους συναθρώπους μας να γνωρίσουν ότι όλοι γνωρίζουμε, ότι όλοι γνωρίζουμε , ας διαδώσουν ή αναπαράγουν το άρθρο…
Fotis P. Bobolas
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου