Από την εποχή που η εκλογική μάχη μεταφέρθηκε στους τηλεοπτικούς δέκτες, τα κανάλια ανακάλυψαν ένα νέο τηλεοπτικό προϊόν που τα τελευταία χρόνια έχει εξελιχθεί σε τηλεοπτικό σόου και δεν είναι άλλο από την παρουσίαση της πρόβλεψης του τελικού αποτελέσματος ακριβώς την ώρα που κλείνουν οι κάλπες.
Φυσικά μιλάμε για το exit poll την έρευνα που διενεργούν οι εταιρείες έξω από τα εκλογικά κέντρα στην οποία λαμβάνουν μέρος πολίτες που μόλις έχουν ψηφίσει...
Κατά πόσο αξιόπιστες είναι αυτές οι έρευνες το δείχνει η ιστορία. Δεν είναι λίγες οι φορές που τα exit polls έδειξαν διαφορετικό αποτέλεσμα από που τελικά έβγαλε η κάλπη εκθέτοντας κανάλια, δημοσκόπους αλλά και οπαδούς κομμάτν και πολιτικών που αντέδρασαν με βάση αυτά τα στοιχεία.
Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αποτελούν τα exit polls των εθνικών εκλογών του 2000. Τότε που για 2 ώρες η Ν.Δ. με τον Κώστα Καραμανλή ήταν πρώτο κόμμα στα τηλεοπτικά κανάλια και τελικά οι κάλπες έβγαλαν νικητή τον Κώστα Σημίτη και το ΠΑΣΟΚ με διαφορά μόλις 1 μονάδα: ΠΑΟΣΚ 43,79% – Ν.Δ.: 42,74% και διαφορά μόλις 70.000 ψήφους.
Πέρα από αυτό το ακραίο παράδειγμα και στις επόμενες εκλογές τα exit poll δεν έχουν καταφέρει να προβλέψουν με ακρίβεια τα ποσοστά των κομμάτων.
Για παράδειγμα στις εκλογές του Ιουνίου 2012 τo exit poll που παρουσίασαν από κοινού όλα τα κανάλια έδινε ανεβασμένα τα ποσοστά στου ΣΥΡΙΖΑ και η αρχική εικόνα μιλούσε για εκλογικό ντέρμπι με ελάχιστο προβάδισμα της Ν.Δ. της μισής μονάδας. Τελικά η Ν.Δ. κέρδισε με 3 μονάδες διαφορά
Δείτε το exit poll Ιουνίου 2012
Επίσης στις εκλογές του 2009 το κοινό exit poll έδινε στη Ν.Δ. πάνω από 34% και μέχρι 37%. Τελικά πήρε 33,48%
Δείτε το exit poll Εκλογές 2009
Δείτε τα αποτελέσματα των εκλογών του 2009
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου