Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2024

Ο διεθνής Τύπος αποθεώνει το Μετρό Θεσσαλονίκης: Το υπόγειο μουσείο και τα αρχαία στους σταθμούς

Το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον του διεθνούς Τύπου, ο οποίος αποθεώνει το έργο που, όπως αναφέρει, πρόκειται για ένα υπόγειο μουσείο, με αρχαία στους σταθμούς του.
Συγκεκριμένα, η Daily Mail σε ρεπορτάζ της, με αφορμή τα εγκαίνια του Σαββάτου, αναφέρει: «Ένα αυτοματοποιημένο σύστημα μετακίνησης που χαρακτηρίζεται ως ''μοναδικό στον κόσμο" εγκαινιάστηκε το Σάββατο στη δεύτερη πόλη της Ελλάδας, τη Θεσσαλονίκη».
Μάλιστα, σύμφωνα με το βρετανικό μέσο, «η γραμμή μήκους 9,6 χιλιομέτρων κόστισε τρία δισεκατομμύρια ευρώ και κατά τη διάρκεια της κατασκευής - που διήρκεσε σχεδόν 20 χρόνια - ανακαλύφθηκαν πάνω από 300.000 θησαυροί, πολλοί από τους οποίους εκτίθενται τώρα στους 13 σταθμούς του μετρό. Οι εργάτες ανακάλυψαν μια αγορά της βυζαντινής εποχής, ένα ρωμαϊκό νεκροταφείο και τα απομεινάρια του πιο πολυσύχναστου δρόμου της Θεσσαλονίκης τον 6ο αιώνα».

Επίσης, αναφέρεται ότι: «Πρόκειται για έναν πολυσύχναστο δρόμο με πολλά καταστήματα, λένε οι αρχαιολόγοι»...

Στη συνέχεια, η Daily Mail περιγράφει όλα όσα έγιναν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη μαζί με την πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου και τον υπουργό Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα στα εγκαίνια της λειτουργίας «ενός συστήματος που άργησε πολύ». 

Επισημαίνει, δε τις δηλώσεις του Έλληνα πρωθυπουργού παραθέτοντας μερικές από αυτές σχετικά την πολύχρονη προσπάθεια να ολοκληρωθεί το συγκεκριμένο έργο.

Το ρεπορτάζ συνεχίζει επισημαίνοντας ότι «σύμφωνα με τον ανάδοχο του έργου, οι κατασκευαστές έπρεπε να σκάψουν βαθύτερα από ό,τι αρχικά είχε προγραμματιστεί - έως και 31 μέτρα - για να διασφαλίσουν ότι οι σήραγγες θα διέρχονται κάτω από τα αρχαιολογικά ευρήματα.

«Είναι μια ευκαιρία για τη Θεσσαλονίκη να γίνει μια δεύτερη Ρώμη, όσον αφορά τις αρχαιότητες», δηλώνει η Μελίνα Παϊσίδου, μία από τους αρχαιολόγους που ανακάλυψαν τα υπόγεια κειμήλια στη Daily Mail.

Γερμανικά ΜΜΕ για Μετρό Θεσσαλονίκης: Είναι ένα από τα ομορφότερα του κόσμου

Την ίδια στιγμή, ως ένα από τα «ομορφότερα μετρό του κόσμου» χαρακτηρίζει το δημόσιο τηλεοπτικό δίκτυο ZDF το μετρό της Θεσσαλονίκης που εγκαινιάστηκε μέσα στο Σαββατοκύριακο μετά από αναμονή και κατασκευαστικές περιπέτειες δεκαετιών. «Πολλές από τις υπερσύγχρονες στάσεις του είναι εντυπωσιακές και ενταγμένες μέσα σε αρχαιολογικά μνημεία», αναφέρει το ZDF, όπως αναφέρεται στην αποδελτίωση του γερμανικού Τύπου από την Deutsche Welle.

Αλλά γιατί ήταν τόσο δύσκολη η κατασκευή του;

Μεταξύ άλλων το γερμανικό δίκτυο αναφέρει: «(…) Oι κατασκευαστές συναντούσαν διαρκώς αρχαιολογικά ευρήματα στα υπόγεια τούνελ, μεταξύ αυτών αρχαίους δρόμους και τείχη. Το κραταιό Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ζητούσε συνεχώς να σταματήσουν τα έργα. Αρχαιολόγοι, Βυζαντινολόγοι, Ενώσεις Επιστημόνων και πρωτοβουλίες πολιτών αξιολογούσαν τα ευρήματα κι έτσι οι εργασίες κάθε φορά καθυστερούσαν για μήνες ή χρόνια».

Το ρεπορτάζ αναφέρεται στη συνέχεια στα περίπου 300.000 αρχαιολογικά ευρήματα και ειδικότερα στον εντυπωσιακό σταθμό της Βενιζέλου στο κέντρο της πόλης: «με 3.500 τετραγωνικά μέτρα μοιάζει περισσότερο με μουσείο παρά με στάση του μετρό. Αρχικά, εδώ υπήρχε μια διασταύρωση της οδού Decumanus Maximus, από την ύστερη αρχαιότητα με πύλες, καταστήματα, εργαστήρια, κίονες και λοιπά τεχνουργήματα».

Πηγή: ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ / ΜΟΤΙΟΤΕΑΜ / EUROKINISSI

«Ένα ακριβό χριστουγεννιάτικο δώρο»

Σε εκτενές ρεπορτάζ από την Ελλάδα, το Γερμανικό Δίκτυο Συντακτών RND χαρακτηρίζει το μετρό «ένα ακριβό χριστουγεννιάτικο δώρο» και ένα έργο «που περίμεναν οι πολίτες της Θεσσαλονίκης πολύ καιρό».

Όμως, «τώρα πια οι συρμοί του μετρό ξεκίνησαν. Και η αναμονή άξιζε τον κόπο. Το νέο μετρό της Θεσσαλονίκης θεωρείται ως το πλέον σύγχρονο και το ομορφότερο της Ευρώπης», αναφέρει μεταξύ άλλων.

Το ρεπορτάζ αναφέρεται και στο υπέρογκο κόστος του μετρό εξαιτίας των πολλαπλών καθυστερήσεων: «Αντί για αρχικά 500 εκατομμύρια ευρώ που είχαν προβλεφθεί για το έργο, μέχρι στιγμής έχει κοστίσει περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ.

Το έργο έπρεπε να διακοπεί πολλές φορές εξαιτίας των ευρημάτων από την αρχαιότητα, τη ρωμαϊκή και βυζαντινή περίοδο (…) Σε ορισμένα σημεία, η υπόγεια σήραγγα έπρεπε να διανοιχτεί σε μεγαλύτερο βάθος ώστε να προσπεράσει τα αρχαιολογικά ευρήματα».

Το ρεπορτάζ αναφέρει μάλιστα ότι «οι πρώτες σκέψεις για κατασκευή ενός υπόγειου σιδηροδρόμου είχαν ξεκινήσει ήδη από το 1917. Μετά την καταστροφική πυρκαγιά της Θεσσαλονίκης, το κέντρο της πόλης έπρεπε να ανοικοδομηθεί πλήρως. Η φτωχή Ελλάδα δεν μπορούσε να αντέξει το κόστος ενός τέτοιου έργου τότε.

Στα μέσα της δεκαετίας του '70, μετά την πτώση της Χούντας, τα σχέδια για το μετρό ξαναβγήκαν στην επιφάνεια. Κινητήρια δύναμη τότε πίσω από τα σχέδια για το μετρό ήταν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, ο πρωθυπουργός με καταγωγή από τη Μακεδονία.

Όμως και τότε υπήρχε έλλειψη κονδυλίων. Οι εργασίες ξανάρχισαν το 1987, σταμάτησαν εκ νέου το 1995, εξαιτίας διαφωνιών μεταξύ των κομμάτων για τις αναθέσεις των συμβάσεων. Το έργο ξεκίνησε ξανά το 2003, αλλά η κρίση χρέους από το 2010 και μετά καθυστέρησε και πάλι τη συνέχιση των εργασιών».


Δεν υπάρχουν σχόλια: