Παρασκευή 13 Απριλίου 2018

Πτώση Μιράζ: Τα αναπάντητα ερωτήματα της τραγωδίας - Τι οδήγησε στον θάνατο τον σμηναγό

Ο σμηναγός Γιώργος Μπαλταδώρος έχασε την ζωή του σήμεραΌλο το δραματικό χρονικό της τραγωδίας
Καλές καιρικές συνθήκες αλλά επικρατούσε χαμηλή ορατότητα λόγω υγρασίας
Vertigo ή ξαφνική βλάβη;
Ο δεύτερος πιλότος ανέφερε: «Ο νούμερο 1 συνετρίβη στη θάλασσα, δεν είδα να ανοίγει αλεξίπτωτο»...
Κουβέλης: «Ο θάνατος του Γ. Μπαλταδώρου δεν οφείλεται σε αναχαίτιση»

Αναπάντητα παραμένουν ακόμη, λίγες ώρες μετά τον τραγικό χαμό του σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου, τα ερωτήματα για το τι προκάλεσε την πτώση του Μιράζ 2000-5 και τον θάνατό του.
Οπως ανακοίνωσε το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, έχει ήδη συσταθεί επιτροπή η οποία ερευνά τα αίτια της τραγωδίας στο Αιγαίο.
Κανείς δεν έχει ακόμη σαφή άποψη για το τι οδήγησε το υπερσύγχρονο αεροσκάφος να πέσει στο Αιγαίο, 9 ν.μ βορειοανατολικά της Σκύρου και τον 34χρονο έμπειρο σμηναγό πιλότο – με 960 ώρες πτήσεις - στο θάνατο.
Οπως μετέδωσε η ΕΡΤ, ο πιλότος του δεύτερου μαχητικού Mirage 2000-5 ανέφερε στο κέντρο επιχειρήσεων: «Ο νούμερο ένα συνετρίβη στην θάλασσα δεν είδα να ανοίγει αλεξίπτωτο».
Αρχικά υπήρξε η πληροφορία, ότι ο σμηναγός επέστρεφε από εμπλοκή και αναχαίτιση τουρκικών αεροσκαφών, ωστόσο η τουρκκή πλευρά υποστηρίζει ότι την στιγμή της πτώσης δεν υπήρχε αεροσκάφος της γείτονος στην περιοχή.
Κουβέλης: Ο Μπαλταδώρος πήγαινε για αναχαίτιση, αλλά δεν έγινε ποτέ -Εφυγαν τα τουρκικά αεροσκάφη
Λίγο αργότερα, ο ο αναπληρωτής υπ. Αμυνας, Φώτης Κουβέλης διευκρίνισε ότι «σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε από τις στρατιωτικές αρχές, επέστρεφαν από μια αναχαίτιση δυο τουρκικών αεροσκαφών, η οποία αναχαίτιση δεν έγινε, διότι είχαν ήδη φύγει τα τουρκικά αεροσκάφη προς την Τουρκία». Ο αναπληρωτής υπουργός συνέχισε: «Έτσι επέστρεφαν στη βάση τους στη Σκύρο και 9 μίλια πριν πλησιάσουν στο νησί, ο δεύτερος πιλότος, γιατί ο αείμνηστος Γιώργος Μπαλταδώρος ήταν ο αρχηγός της αποστολής, έχασε ξαφνικά το πρώτο αεροσκάφος, το οποίο έπεσε στη θάλασσα. Έτσι λοιπόν χάθηκε ο γενναίος αυτός άνθρωπος».
Πρόσθεσε ότι «συνεχίζονται οι έρευνες στο συγκεκριμένο σημείο» και διαβεβαίωσε: «Κατηγορηματικά, ο θάνατος του πιλότου μας του Γιώργου Μπαλταδώρου δεν έχει σχέση με αναχαίτιση. Εννέα μίλια πριν φθάσει στη Σκύρο χάθηκε το αεροσκάφος μαζί με τον Γιώργο Μπαλταδώρο»
Βέρτιγκο ή βλάβη;
Εμπειροι στρατιωτικοί διατυπώνουν την εκτίμηση ότι πιθανώς ο πιλότος έπαθε «vertigo» δηλαδή απώλεια προσανατολισμού και απώλεια αίσθησης του ορίζοντα (πού είναι ο ουρανός και πού η θάλασσα) κάτι που είναι σύνηθες στους πιλότους μαχητικών, ιδίως όταν υφίστανται πιέσεις πολλών G κατά την διάρκεια επίπονων εναέριων ελιγμών.
Αλλοι υποστηρίζουν ότι ο Μιράζ παρουσίασε ξαφνικό πρόβλημα, κάτι που εξηγεί γιατί ο αδικοχαμένος πιλότος δεν πρόλαβε ούτε να ειδοποιήσει τον άλλο πιλότο ούτε να κάνει χρήση του εκτοξευόμενου καθίσματος.
Μαρτυρία πολίτη: Το είδα να κάνει κύκλους πάνω από τη Μύκονο
Αίσθηση προκαλεί η μαρτυρία ότι το μοιραίο αεροσκάφος έκανε κύκλους πάνω από τη Μύκονο πριν την πτώση.
Χαρακτηριστική είναι η περιγραφή του μηχανικού Αλέξη Τζάκου στο iefimerida.gr. 
«Ειδα το Μιράζ από την καρέκλα του γραφείου μου που έχει ορατότητα προς το αεροδρόμιο Μυκόνου. Πετούσε χαμηλά και είχε βγάλει τις ρόδες σαν να προσπαθούσε να προσγειωθεί. Τελικά έκανε τουλάχιστον έναν γύρο πάνω από το νησί και έφυγε. Ολοι καταλάβαμε ότι κάτι δεν πήγαινε καλά .Προσπάθησα να τραβήξω και βιντεο αλλά δεν πρόλαβα. Η ώρα ήταν 12:10. Λίγη ώρα αργότερα μάθαμε οτι έπεσε», ανέφερε ο κ.Τζάκος. 
Νωρίτερα ο κ.Τζάκος είχε κάνει σχετική ανάρτηση στο facebook.
Το χρονικό της τραγωδίας
Το πρωί της Πέμπτης, ένα ζευγάρι Μirage 2000 -5 απογειώθηκε από την Σκύρο με αποστολή την αναγνώριση και αναχαίτιση τουρκικών αεροσκαφών. Στο ένα χειριστής ήταν ο 34χρονος σμηναγός Γεώργιος Μπαλταδώρος. Οι πτήσεις αυτές είναι visual , δηλαδή οι πιλότοι έχουν οπτική επαφή μεταξύ τους και αναμένουν τις οδηγίες από την βάση τους.
Οι καιρικές συνθήκες ήταν καλές και οι άνεμοι ήταν εντάσεως 2 μποφόρ βορειοανατολικοί. Ωστόσο, υπήρχε αυξημένη νέφωση λόγω υγρασίας με αποτέλεσμα το ζευγάρι των Μιράζ να πετά σε χαμηλό ύψος, κάτω από τα 6.000 πόδια.
Στις 12.15, σύμφωνα με την πρώτη ανακοίνωση του ΓΕΑ, υπήρξε απώλεια επαφής του αεροσκάφους. Ο έτερος πιλότος, το «ζευγάρι» του Μπαλταδώρου, δήλωσε ότι έχασε την επαφή του με το δεύτερο αεροσκάφος.
Αμέσως ξεκίνησαν οι εκτεταμένες έρευνες με πλωτά και εναέρια μέσα για τον εντοπισμό του χειριστή. Στην επιχείρηση Save and Rescue συμμετείχε ένα ελικόπτερο S-70B του Πολεμικού Ναυτικού, ελικόπτερα της Πολεμικής Αεροπορίας και πλωτό του Λιμενικού (με τον κωδικό 602) που απέπλευσε από τον Μόλυβο της Λέσβου. Στην περιοχή κατευθύνθηκε και η φρεγάτα Ψαρά.
Μερικές ώρες αργότερα, στην περιοχή βρέθηκαν συντρίμμια, η κάσκα του, η μικρή σωστική λέμβος, το κιτ επιβίωσης, καθώς και στοιχεία που δεν αφήνουν καμία αμφιβολία ότι ο πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας είναι νεκρός.
Τελικά στις 15:30 περίπου ο ΥΕΘΑ Πάνος Καμμένος με μήνυμά του στο twitter έκανε γνωστό πως ο πιλότος του μοιραίου Mirage 2000-5 εντοπίστηκε νεκρός.
Συγκεκριμένα ο υπουργός Εθνικής Αμυνας έγραψε «Ένας Έλληνας πιλότος στο πάνθεον των Ηρώων. Έπεσε υπέρ πίστεως και Πατρίδος μαχόμενος για την προάσπιση της Εθνικής κυριαρχίας και της εδαφικής μας ακεραιότητας. Η Πατρίδα θρηνούσα υποκλίνεται. Θερμά συλλυπητήρια στην οικογένεια του και σε όλα τα στελέχη της ΠΑ».
Λίγο αργότερα το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας ανακοίνωσε τον θάνατο του σμηναγού
«Την Πέμπτη 12 Απριλίου 2018 και ώρα 12:15, μονοθέσιο αεροσκάφος M2000-5 της 114ΠΜ/331Μ, στη φάση προσέγγισης για προσγείωση μετά την ολοκλήρωση επιχειρησιακής αποστολής και σε απόσταση εννέα (9) ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Νήσου Σκύρου, προσέκρουσε στη θάλασσα με συνέπεια το θανάσιμο τραυματισμό του κυβερνήτη του αεροσκάφους, Σμηναγού (Ι) Γεώργιου Μπαλταδώρου.
Συγκροτήθηκε αρμόδια επιτροπή για την διερεύνηση του δυστυχήματος».
ΥΕΘΑ: Τριήμερο εθνικό πένθος στις Ενοπλες Δυνάμεις για τον «ήρωα σμηναγό Μπαλταδώρο»
Το υπ. Αμυνας κήρυξε τριήμερο εθνικό πένθος στις Ενοπλες Δυνάμεις για τον θάνατο του σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου.
Σε ανακοίνωσή του το ΥΕΘΑ σημειώνει: «Με εντολή του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Πάνου Καμμένου κηρύσσεται τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις για τον ήρωα Σμηναγό (Ι) Γεώργιο Μπαλταδώρο που έπεσε υπέρ πίστεως και πατρίδος».
Σύσσωμος ο πολιτικός κόσμος εξέφρασε την οδύνη του για τον θάνατο του σμηναγού.
Επικοινωνία Γιλντιρίμ-Τσίπρα
Ο Τούρκος πρωθυπουργός Μπιναλί Γιλντιρίμ τηλεφώνησε στον Ελληνα ομόλογό του, Αλέξη Τσίπρα για να εκφράσει τα συλλυπητήριά του και του Τούρκου Προέδρου, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, για το θάνατο του Έλληνα αξιωματικού της Πολεμικής Αεροπορίας.
Κατά την συνομιλία τους, σύμφωνα με το Μαξίμου, ο Αλέξης Τσίπρας έθεσε στον ομόλογό του το θέμα των δύο Ελλήνων στρατιωτικών που κρατούνται φυλακισμένοι από την 1η Μαρτίου στην Αδριανούπολη. Σύμφωνα με τις κυβερνητικές πηγές, ο κ. Γιλντιρίμ τον ενημέρωσε για την εξέλιξη της δικαστικής έρευνας και δεσμεύτηκε να τον κρατά ενήμερο για ό,τι προκύψει από εδώ και πέρα.
Οι δύο Πρωθυπουργοί συμφώνησαν να διατηρήσουν ανοιχτούς τους διαύλους επικοινωνίας κατά την επόμενη περίοδο και να ενισχύσουν το διάλογο των δύο χωρών στο μέλλον.
Βίντεο ντοκουμέντο: Οταν ο σμηναγός Γιώργος Μπαλταδώρος μιλούσε για τους κινδύνους στο Αιγαίο
Ο Γιώργος Μπαλταδώρος υπηρετούσε στην 331 Μοίρα της Πολεμικής Αεροπορίας η οποία υπάγεται στην 114 Πτέρυγα Μάχης της Τανάγρας. Ο άτυχος χειριστής του μοιραίου Mirage 2000-5 είχε γεννηθεί στις 3 Ιουνίου 1984 στο Μαυροβούνι Καρδίτσας και ήταν 34 ετών και αφήνει πίσω του δύο παιδιά.
Ο νεκρός σμηναγός είχε μιλήσει στην στρατιωτική εκπομπή της ΕΡΤ «Αρετή και Τόλμη», σε αφιέρωμα για τους «Φρουρούς του Αιγαίου».
Ο 34χρονος χειριστής Μιράζ της 331 Μοίρας της 114 Πτέρυχας Μάχης, είχε εμφανιστεί στο σχετικό ρεπορτάζ και είχε αναφέρει τι κάνουν σε περίπτωση συναγερμού οι πιλότοι, για τους κινδύνους που εμπερικλείει η αποστολή τους και τις οδηγίες που λαμβάνουν. «Οταν απογειωνόμαστε, πετάμε σε σχηματισμό visual, δηλαδή, βλέπουμε ο ένας τον άλλον και από εκεί και πέρα αναμένουμε τις οδηγίες» έλεγε. Η τραγική ειρωνεία είναι ότι ο αδικοχαμένος πιλότος, που επέστρεφε από αποστολή στο Αιγαίο, ήταν ο επικεφαλής του σχηματισμού και πετούσε visual με τον έτερο πιλότο του Μιράζ 2000.
Θρήνος στο σπίτι του σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου στην Πετρούπολη
Στο σπίτι του σμηναγού Μπαλταδώρου, στην Πετρούπολη ξέσπασε θρήνος, μόλις έγιναν γνωστά τα νέα.
Περίπου στις 15:00 το μεσημέρι της Πέμπτης έφτασε στο σπίτι του σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου στην Πετρούπολη (πατρικό της συζύγου του), ο μοίραρχος της 331 ΜΠΚ, για να ανακοινώσει το θάνατό του στην οικογένειά του.
Η σύζυγός του είναι σε κακή κατάσταση από την στιγμή που έμαθε το άσχημο νέο, ενώ ο σμηναγός αφήνει πίσω του και δύο ανήλικα παιδιά, ηλικίας 6 και 8 ετών.
Η οικογένεια του Γιώργου Μπαλταδώρου από την Καρδίτσα (τόπος καταγωγής του), ξεκίνησε ήδη για την Αθήνα, για να βρεθεί στο πλάι της συζύγου του σμηναγού.
Η τραγική ειρωνεία της τύχης -Τι αποκάλυψε ο πατέρας του αδικοχαμένου σμηναγού
Ο Απόστολος Μπαλταδώρος, πατέρας του 34χρονου σμηναγού μίλησε στο κανάλι «Ε» την ώρα που ο γιος του ήταν ακόμη αγνοούμενος και οι έρευνες για τον εντοπισμό του ήταν σε εξέλιξη.
Για την ακρίβεια μιάμιση ώρα πριν ανακοινωθεί ο θάνατός του. Στην Σκύρο αποσπώνται κάθε εβδομάδα εναλλάξ τα Mirage 2000-5 και τα F16.
Σημειώνεται ότι το αεροσκάφος ανήκε στην Μοίρα 331 Παντός Καιρού Θησέας που εδρεύει στην 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα. Είχε μετασταθμεύσει στη μονάδα ετοιμότητας της Σκύρου την Μεγάλη Εβδομάδα ως ένα από τα αεροσκάφη επιφυλακής.
Οπως είπε ο τραγικός πατέρας, επρόκειτο για την τελευταία ημέρα της εβδομαδιαίας αποστολής του στην αναχαίτιση τουρκικών αεροσκαφών. «Σήμερα θα επέστρεφε στην Τανάγρα, τελευταία ημέρα ήταν σήμερα. Στη Σκύρο πηγαίνουν πότε τα Μιράζ, πότε τα F16. Ηταν για αναχαίτιση το πρωί. Δεν ξέρουμε τίποτε άλλο» είπε ο Απόστολος Μπαλταδώρος.
Πρόσθεσε δε ότι ο Γιώργος Μπαλταδώρος «ήταν χρόνια στα Μιράζ, ήταν ο καλύτερος πιλότος, έμπειρος πιλότος».
Πηγή: iefimerida.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια: