Σε αγώνα δρόμου για την ολοκλήρωση των βαλκανικών ενεργειακών του σχεδίων έχει αποδυθεί το Κρεμλίνο, κλείνοντας τη μία μετά την άλλη συμφωνίες συνεργασίας με τις ενδιαφερόμενες χώρες, μεταξύ των οποίων κεντρική στρατηγική θέση καταλαμβάνει πλέον η Τουρκία.
Του ΘΑΝΑΣΗ ΑΥΓΕΡΙΝΟΥ
Στον απόηχο των τριμερών ρωσο-τουρκο-ιταλικών συμφωνιών στο Μιλάνο, αξιωματούχοι της ρωσικής κυβέρνησης και πολλά ΜΜΕ πανηγυρίζουν για τους διπλωματικούς ελιγμούς που φέρνουν τη Μόσχα να «σφραγίζει», με τη συμμετοχή Δανίας και Φινλανδίας, τον βόρειο αγωγό φυσικού αερίου «Nord Stream» και την έναρξη κατασκευής, από του χρόνου κιόλας, του «South Stream», με πιο πρόσφατους μετόχους τη Σερβία και την Τουρκία.
Σερβική συμμετοχή
Η σερβική συμμετοχή επικυρώθηκε κατά την επίσκεψη του Ρώσου προέδρου Ντμίτρι Μεντβιέντεφ, ο οποίος έφθασε στο Βελιγράδι κομίζοντας μεταξύ άλλων δάνειο 1 δισ. ευρώ. Την ίδια στιγμή η Αγκυρα διαβίβαζε με τον πλέον επίσημο τρόπο στον αντιπρόεδρο της ρωσικής κυβέρνησης και «δεξί χέρι» του Βλαντίμιρ Πούτιν, Ιγκορ Σέτσιν, τις άδειες γεωλογικών ερευνών στην αποκλειστική οικονομική ζώνη της Τουρκίας στη Μαύρη Θάλασσα, ώστε να επιταχυνθεί η κατασκευή του αγωγού «South Stream», που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την Κεντρική Ασία και τη Ρωσία στις ευρωπαϊκές αγορές.
Σε αντάλλαγμα της τουρκικής παραχώρησης, που επιτρέπει στη Μόσχα να αντιμετωπίσει τους εκβιασμούς κυρίως της Ουκρανίας και δευτερευόντως της Βουλγαρίας, το Κρεμλίνο έδωσε τη συγκατάθεσή του στη συμμετοχή ρωσικών εταιρειών στην κατασκευή και εκμετάλλευση του πετρελαιαγωγού Σαμψούντα-Τσεϊχάν, προοπτική που αναφέρθηκε για πρώτη φορά στην αυγουστιάτικη συνάντηση Β. Πούτιν-Ρ.Τ. Ερντογάν. Η Ρωσία μάλιστα ενδέχεται να καταστεί και βασικός τροφοδότης του αγωγού -για τον οποίο έως το φετινό καλοκαίρι έδειχνε να μην ενδιαφέρεται- σε σημείο που τώρα σχεδιάζει την κατασκευή διυλιστηρίου στο Τσεϊχάν, ώστε να ενταχθεί στην αγορά πετρελαϊκών προϊόντων της Ανατολικής Μεσογείου.
Κάτσε καλά... Βουλγαρία
Σε αντίθεση με τον περασμένο Αύγουστο, όπου οι αναφορές στον αντικειμενικά μικρού μεγέθους και σημασίας πετρελαιαγωγό «Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη», ήταν σχεδόν περιφρονητικές, ο αντιπρόεδρος Σέτσιν έσπευσε στο Μιλάνο να επιβεβαιώσει μια κάποια κινητικότητα γύρω από το σχέδιο. «Το ζήτημα της πληρότητας του αγωγού θα επιλυθεί σε αμεσότατο χρόνο», είπε ο κ. Σέτσιν, αναφέροντας ότι μια σειρά από ρωσικές ενεργειακές και ναυτιλιακές εταιρείες ενδιαφέρονται για συμμετοχή στο έργο. Ο αγωγός που φαίνεται πως διατηρεί για τη Μόσχα τη σημασία του, τόσο γιατί θα μπορούσε γρήγορα και εύκολα να κατασκευαστεί, εάν καμφθούν προπαντός οι μόνιμες βουλγαρικές αντιδράσεις, όσο και γιατί η Ρωσία θα προτιμούσε σε κάθε περίπτωση να μη διατηρεί όλα τα ενεργειακά της αβγά στο καλάθι της Τουρκίας. Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της ρωσικής «Τρανσνέφτ», Μιχαΐλ Μπαρκόφ, οι συμμετέχοντες στο σχέδιο του «Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη» συζητούν την αλλαγή του σχήματος χρηματοδότησής του από ρωσικής πλευράς, που «υπεγράφη προ κρίσεως», εξετάζοντας πλέον ακόμη και λύσεις-εξπρές, με συμμετοχή μόνο δύο εταιρειών, «για παράδειγμα της "Τρανσνέφτ" και της "Ροσνέφτ" ή της "Τρανσνέφτ" και της "Γκασπρομνέφτ"».
Οι εξελίξεις επιβεβαιώνουν ότι «ο ουρανός σκοτεινιάζει πάνω από τη Σόφια», η οποία θα κληθεί εντός των ημερών να δώσει οριστικές απαντήσεις για την ενεργειακή της συνεργασία με τη Ρωσία, έπειτα από τις διφορούμενες απαντήσεις της νέας ηγεσίας της. Σύμφωνα με την οικονομική ημερήσια εφημερίδα «Κομερσάντ», ο «Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη» θα ήταν καλύτερα να κατασκευαστεί «και δεν έχει ακόμη ταφεί», όμως η πολύχρονη καθυστέρηση για 250-300 χλμ. αγωγού «θα μπορούσαν να τρελάνουν οποιονδήποτε και πολύ περισσότερο τον κ. Πούτιν, ο οποίος δεν διακρίθηκε ποτέ για την υπομονή του σ' αυτές τις περιπτώσεις».
avgerino@online.ru
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου