Δευτέρα 7 Ιουλίου 2014

Ν. Τσακαλάκης: Ο Έλληνας της Nivea που τα κατάφερε καλύτερα από τους Γερμανούς

Ν. Τσακαλάκης: Ο Έλληνας της Nivea που τα κατάφερε καλύτερα από τους Γερμανούς

Στην Ελλάδα η εταιρεία είδε την κρίση να την ψαλιδίζει αναγκαζόμενη να προσφύγει σε απολύσεις σχεδόν του 1/3 του προσωπικού της και να χάνει 30 εκατ. ευρώ από τον τζίρο της


Του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Είναι η εταιρεία που φέρει την ευθύνη για παγκόσμια εμπορικά σήματα όπως τα γνωστά σε όλους Nivea, Hansaplast και La Prairie
Ένα γκρουπ με πάνω από 130 χρόνια έρευνας και ανάπτυξης, περισσότερους από 16.500 εργαζομένους παγκοσμίως, άνω των 150 θυγατρικών...
σε όλο τον κόσμο και εισηγμένη από το 2008 στο Χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης με πωλήσεις το 2013 άνω των 6,141 δισ. ευρώ.

Στην Ελλάδα η εταιρεία είδε την κρίση να την ψαλιδίζει αναγκαζόμενη να προσφύγει σε απολύσεις σχεδόν του 1/3 του προσωπικού της και να χάνει 30 εκατ. ευρώ από τον τζίρο της. Παρ’ όλα αυτά, δίνοντας ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα, έμεινε εδώ παλεύοντας. Μάλιστα, ύστερα από χρόνια αποφάσισε μέσα στη δίνη να εμπιστευτεί το πηδάλιο της διοίκησης σε έναν Ελληνα μάνατζερ -μέχρι πρόσφατα είχε ξένους-, προφανώς θέλοντας να περάσει σε μια νέα, πιο δημιουργική περίοδο και να δώσει ένα μήνυμα ανάκαμψης και μετάβασης σε νέα φάση. Σαν να μην έφταναν αυτά, έδωσε μπόνους, κράτησε τις αμοιβές σε επίπεδα προ κρίσης και επένδυσε όταν το 2013 πάτησε πιο γερά στα πόδια της.

Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι σήμερα η Beiersdorf Hellas να θεωρείται μία από τις ηγέτιδες εταιρείες στον τομέα των καλλυντικών και της προσωπικής περιποίησης, ενώ έχει αντιστρέψει το κλίμα των τελευταίων ετών, κερδίζοντας μερίδιο αγοράς σε όλες τις κατηγορίες προτεραιότητας και κρατώντας, παράλληλα, σταθερές τις πωλήσεις της. Ολα τα παραπάνω βέβαια μεταφράστηκαν και σε κέρδη. Σε οικονομικά αποτελέσματα που αποτελούν τον θετικό καθρέφτη του ομίλου.

Τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους για το 2013 διπλασιάστηκαν, αγγίζοντας τα 2,2 εκατ. ευρώ. Οι συνολικές πωλήσεις ανήλθαν σε 55 εκατ. ευρώ κι όλα αυτά σε μια αγορά που κινήθηκε πτωτικά, σε ποσοστό της τάξης του 3,3%. Πώς όμως η εταιρεία αυτή κατόρθωσε να περάσει στη νέα της φάση από την κρίση, την οποία βίωσε για τέσσερα χρόνια, σε μια περίοδο όπου οι Ελληνες έκοβαν από παντού δαπάνες; Ποιο ήταν το μυστικό της απρόσμενης ανατροπής, του turnaround story, όπως λένε οι ξένοι, αν αναλογιστούμε πως οι ταλαιπωρημένοι Ελληνες έκοψαν ακόμα κι από το φαγητό, χωρίς όμως τελικά να περιορίσουν κάποια προϊόντα «πολυτελείας», όπως τα καλλυντικά της Nivea;

Η ώρα των Ελλήνων


Στο τιμόνι της πολυεθνικής μέχρι πρόσφατα βρίσκονταν κατά κύριο λόγο Γερμανοί μάνατζερ, καθώς η έδρα της Beiersdorf βρίσκεται στη χώρα που αγαπούμε να μισούμε περισσότερο απ’ όλες. Πρόσφατο παράδειγμα ήταν ο φιλέλληνας Κρίστιαν Ελέσλανγερ, ένας μάνατζερ με διεθνή πείρα, που μιλάει έξι γλώσσες και ο οποίος μοίρασε την επαγγελματική του σταδιοδρομία μεταξύ χωρών όπως η Γερμανία, το Βέλγιο, η Ταϊλάνδη και φυσικά η Ελλάδα. Στη χώρα μας έμεινε για μεγάλο διάστημα διαχειριζόμενος το portfolio της BDF, όπως είναι η συντομογραφία της βιομηχανίας.

Υστερα από μια μακρά περίοδο όμως Γερμανών, ήρθε το 2013 η ώρα για μια μεγάλη και ριζοσπαστική ανατροπή. Η ώρα ενός Ελληνα να ηγηθεί. Ο λόγος για τον προερχόμενο από τα σπλάχνα της επιχείρησης και έμπειρο σε διεθνές επίπεδο, καθώς είχε εργαστεί και στην ιταλική αγορά, Νίκο Τσακαλάκη. Εναν νέο ηλικιακά άνθρωπο που πήγε στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Beiersdorf Hellas γνωρίζοντας τη δυσκολία του εγχειρήματος να κρατήσει την εταιρεία σε υψηλά στάνταρτ και φυσικά να μη δημιουργήσει κραδασμούς και κλίμα αμφισβήτησης. Δεν είναι και μικρό πράγμα για πρώτη φορά μετά από χρόνια οι Γερμανοί να εμπιστεύονται έναν «δικό μας».

Αλλαγή πορείας

Με ευθύνη όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για την Ιταλία και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, ο Ελληνας μάνατζερ ρίχτηκε στη μάχη. Η πείρα του στις πωλήσεις και στο μάρκετινγκ, θέσεις από τις οποίες είχε περάσει στο παρελθόν στην Beiersdorf, φάνηκαν πολύ χρήσιμες. Πιο πριν, είχε διατελέσει και μέλος της Coca-Cola HBC επί δυόμισι χρόνια και της Henkel Italia με έδρα στο Μιλάνο.

Αυτή η εμπειρία της Ιταλίας ήταν που μέτρησε στους πάντα απαιτητικούς Γερμανούς, οι οποίοι είδαν στον κ. Τσακαλάκη έναν Νοτιοευρωπαίο με μεγάλη πείρα και διοικητική ικανότητα, έτοιμο να αλλάξει την πορεία σε θυγατρικές που βρίσκονταν μέσα στον κυκλώνα της κρίσης στη Νότια Ευρώπη. Με αξιολόγηση λοιπόν αυτών των συνθηκών και έχοντας στο μυαλό την ανάγκη αλλαγής πλάνων και παρουσίας στη χώρα μας, η βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων της χρονιάς που επιτεύχθηκε προήλθε κατά κύριο λόγο από την υλοποίηση στοχευμένου επιχειρηματικού σχεδιασμού, που περιελάμβανε διεύρυνση του χαρτοφυλακίου με καινοτόμα προϊόντα, συγκεκριμένη στρατηγική στον τομέα των πωλήσεων με ετήσιο προωθητικό πλάνο, καθώς και εξορθολογισμό των δαπανών, χωρίς όμως μειώσεις προσωπικού και μισθών.

Οπως ο ίδιος ο κ. Τσακαλάκης μας τόνισε, σαφώς υπήρξε περιορισμός κόστους όπου αυτό κρίθηκε αναγκαίο. Ομως ο παράγοντας άνθρωπος την τελευταία χρονιά και σε μια σαφή αλλαγή στρατηγικής σε καμία περίπτωση δεν εθίγη, καθώς θεωρήθηκε ρυθμιστικός των όποιων εξελίξεων. Το συγκεκριμένο διάστημα του 2013, οπότε και υπήρξε αλλαγή διοίκησης, η Beiersdorf Hellas κατάφερε να κατακτήσει μερίδιο της αγοράς της τάξης του 15,8% και την πρώτη θέση στις περισσότερες κατηγορίες καλλυντικών και προϊόντων προσωπικής φροντίδας, με ναυαρχίδες τις μάρκες Nivea Face, Nivea Body, Nivea Deo, Nivea Men, Liposan και Hansaplast.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Nivea αύξησε το μερίδιο στη συγκεκριμένη αγορά κατά 0,6 ποσοστιαίες μονάδες παρά τις συνολικές δυσκολίες. Ολα αυτά προοιωνίζονται ένα πιο θετικό 2014 με ανάπτυξη πωλήσεων και κερδών αλλά και με νέα λανσαρίσματα. Ηδη τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου δικαιώνουν τον όμιλο. Το βέβαιο όμως είναι πως σε αυτή την πορεία ανάκαμψης η εταιρεία θα αξιοποιήσει κι άλλες δυνατότητες. Καταρχάς ήδη έχει υιοθετήσει πρόγραμμα πρόσληψης προσωπικού μαζί με άλλες χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία. Η εταιρεία, ειδικότερα, δίνει την ευκαιρία σε νέους ανθρώπους να εργαστούν για έναν χρόνο μαζί της και να κρατήσει πολλούς από αυτούς. Βάσει αυτού του προγράμματος, ήδη πέντε άτομα έχουν υπογράψει συμβόλαια μαζί της και έπεται συνέχεια καθώς στόχος της διοίκησης Τσακαλάκη είναι η Beiersdorf Hellas να αιμοδοτηθεί με νέα πρόσωπα και να προχωρήσει σε ανανέωση διαρκείας.

Σε επίπεδο προϊόντων, η εταιρεία ήδη τρέχει στην Ελλάδα πολύ γνωστά σήματα, ενώ έχει σχέσεις με διανομείς που τη βοηθούν ιδιαίτερα στο πολύ απαιτητικό brand La Prairie. Πρόκειται για συνεργασία με τον όμιλο Sarantis, ενώ και άλλες συνεργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη. Ταυτόχρονα, με τα δίκτυα των σούπερ μάρκετ οι σχέσεις είναι εξαιρετικές, όπως και με τα φαρμακεία και καταστήματα καλλυντικών, καθώς το δίκτυο της βιομηχανίας είναι πολυεπίπεδο. Μοναδικό αρνητικό σημείο είναι το ότι οι Γερμανοί στη χώρα μας δεν διατηρούν παραγωγικές εγκαταστάσεις επιλέγοντας πιο βιομηχανικές χώρες όπως η Γερμανία, η Πολωνία, η Ισπανία κ.ά. Βέβαια ήδη η εταιρεία στην Ελλάδα είναι πολύ μεγάλη και σημαντική, όμως το να μην υπάρχει παραγωγικός βραχίονας πάντα μετράται αρνητικά.

Ποια είναι η Beiersdorf AG

Η εταιρεία καλλυντικών Beiersdorf AG έχει έδρα το Αμβούργο στη Γερμανία, ιδρύθηκε το 1882 και απασχολεί περίπου 16.500 εργαζομένους παγκοσμίως. Οι πωλήσεις το 2012 έφτασαν τα 6 δισ. ευρώ και είναι εισηγμένη στο DAX από τον Δεκέμβριο του 2008. Η Nivea, που ανήκει στην Beiersdorf, είναι η Νο 1 μάρκα περιποίησης και φροντίδας της επιδερμίδας παγκοσμίως.

Ανάμεσα σε άλλα ονόματα που περιλαμβάνονται στο επιτυχημένο χαρτοφυλάκιό της είναι οι μάρκες Eucerin, La Prairie, Liposan, 8x4 και Hansaplast. Η θυγατρική εταιρεία tesa SE είναι ένας από τους παγκόσμιους κύριους κατασκευαστές αυτοκόλλητων προϊόντων και συστημάτων για τη βιομηχανία, το εμπόριο και τους καταναλωτές.

Η Beiersdorf έχει περισσότερα από 130 χρόνια πείρας φροντίδας της επιδερμίδας και είναι γνωστή για τα καινοτόμα και υψηλής ποιότητας προϊόντα της. Μόνο στην έρευνα και στην ανάπτυξη απασχολούνται σήμερα 990 εργαζόμενοι, πραγματοποιώντας περισσότερες από 1.300 μελέτες, με 40.000 συμμετέχοντες στο διεθνώς αναγνωρισμένο Κέντρο Ερευνας για την Επιδερμίδα (Skin Research Center). Η εταιρεία πάντως θεωρεί πως η Ευρώπη σταδιακά θα έρθει σε δεύτερη μοίρα, καθώς εκεί όπου επενδύει είναι σε αναπτυξιακά κέντρα σε Κίνα και Μεξικό.

Η εταιρεία στην Ελλάδα


Το κουβάρι της Beiersdorf Hellas ξεκινά πριν από 46 ακριβώς χρόνια. Ηταν το 1968 όταν πρωτοδημιουργήθηκε η θυγατρική του ομίλου Beiersdorf AG για να διαχειριστεί ένα πολύ αγαπημένο σήμα στην Ελλάδα, με παρουσία ακόμα και πριν από τον πόλεμο: τη Nivea. Η εταιρεία ιδρύθηκε με αντικείμενο την εμπορική εκμετάλλευση επώνυμων καταναλωτικών προϊόντων, που πατάνε στην καθημερινή ανάγκη του πελάτη για υγιεινή και προσωπική φροντίδα. Πρωτύτερα, η εταιρεία στην Ελλάδα δραστηριοποιούνταν μέσω αντιπροσώπων, ενώ σημαντική βοήθεια στην προώθηση των προϊόντων της υπήρξε από την ταυτόχρονη ενδυνάμωση των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στη χώρα μας. Οντας η χώρα μας στις πρώτες θέσεις από μεριάς πωλήσεων ανταγωνίζεται κορυφαίες πολυεθνικές όπως οι LEVER, L’ Oreal και Procter & Gamble. Η BDF Hellas είναι μέλος αυτού του σημαντικού για την αγορά club, διαθέτοντας ανάπτυξη που ετησίως αγγίζει το 40%. Παράλληλα πρόσφατα λανσάρισε τη σειρά Nivea Baby, που πήγε εξαιρετικά, ενώ τα επαναλανσαρίσματά της είναι συνεχή.

Αυτή τη στιγμή η Beiersdorf Hellas απασχολεί 100 άτομα, καθώς και άλλα 100 σε παραπλήσιες προς τον κεντρικό σκοπό της εταιρείας εργασίες, ενώ είναι υπεύθυνη για τις αγορές της Κύπρου και του Ισραήλ. Βέβαια η κρίση στις αρχές της τη χτύπησε καθώς αναγκάστηκε να περιορίσει το προσωπικό της (ήταν 150 άτομα στις αρχές του 2008 και τώρα 100, αν και σαφώς βρίσκεται σε πορεία ανόδου), ενώ οι πωλήσεις της από 85 εκατ. ευρώ το 2007 έφτασαν στα 55 εκατ. ευρώ σήμερα, γεγονός που δείχνει απώλεια δυνάμεων παρά την αναπτυξιακή πορεία του τελευταίου έτους. Μόνο η Nivea έχει πολλές ειδικές σειρές, όπως για τον άνδρα, το δέρμα, το σώμα, το ξύρισμα κ.ά. Το τελευταίο διάστημα η εταιρεία έχει πραγματοποιήσει και μια σημαντική στροφή στα προϊόντα για την ανδρική περιποίηση καινοτομώντας. Παράλληλα σχεδιάζει ανάπτυξη με νέα προϊόντα για το μέλλον, με πεδία δράσης τα βρεφικά προϊόντα και τα είδη που πωλούνται στα φαρμακεία.



newmoney.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια: