Παρέμβαση με κείμενο του εικαστικού Κώστα Τσόκλη για τις εργασίες στον τύμβο της Αμφίπολης.
Καταγγέλλει ότι "εκμεταλλευόμαστε τη ζωή και τον θάνατο των προγόνων μας"
Τη δική του παρέμβαση για όσα συμβαίνουν στην Αμφίπολη το τελευταίο διάστημα έκανε εικαστικός Κώστας Τσόκλης.Ο κ. Τσόκλης τάσσεται κατά της προσπάθειας να ανοχτεί ο τάφος στην Αμφίπολη και...
κάνει λόγο για τυμβωρυχία.
Ειδικότερα, με μήνυμα που έστειλε στη Ρέα Βιτάλη στο Protagon, υπό τον τίτλο "Ο βεβηλών αυτό θανάτω, θανατωθήσεται" που παραπέμπει στο εδάφιο Λευιτικόν 27/κζ: 28,29 του Μωσαϊκού Νόμου, καταφέρεται εναντίον της προσπάθειας να ανοιχτεί ο τάφος, κάνει λόγο για τυμβωρυχία, για εμπόριο σε έναν ιερό χώρο και για έλλειψη σεβασμού στους προγόνους μας.
"Σε τι θα μας βοηθήσει αλήθεια η αποκάλυψη κάποιων ακόμα θαυμαστών έργων τέχνης, που ήταν καμωμένα όμως, για έναν άλλο, απαγορευμένο για τους ζωντανούς, κόσμο;", διερωτάται ο κ. Τσόκλης.
Ολόκληρο το μήνυμά του έχει ως εξής:
Ο βεβηλών αυτό θανάτω, θανατωθήσεται
«Αγαπητή μου Ρέα,
Παρακολουθώ αυτές τις μέρες με δέος, φόβο και αγανάκτηση την επίσημη τυμβωρυχία που διαπράττεται στην Αμφίπολη. Και απορώ πώς ένας λαός ολόκληρος (θεοσεβούμενος κατά τα άλλα) την επιτρέπει, πώς ένα κράτος την ενισχύει, πώς ένας ολόκληρος κόσμος, παρά τα φοβερά προβλήματα που αντιμετωπίζει, παρακολουθεί αυτή την ανίερη πράξη και αγωνιά μάλιστα για τα αποτελέσματά της, αντί να την καταδικάζει, να την τιμωρεί.
Έχω δει βέβαια και όλα αυτά τα αμερικάνικα φιλμ όπου ναοί καταρρέουν, φίδια, σκαραβαίοι και κατάρες αιώνιες πέφτουν πάνω στους τυμβωρύχους, και ομολογώ πως μ' έχουν επηρεάσει. Αστειεύομαι!
Δεν υπάρχει λοιπόν πια κανένας σεβασμός για τους υποτιθέμενους προγόνους μας;
Καλά, εκμεταλλευόμαστε τα έργα της ζωής τους, αλλά και τον θάνατό τους!
Γιατί, άλλο είναι να ξεμπαζώνεις και να συντηρείς αρχαίους ναούς, και έργα τέχνης του παρελθόντος, που ήταν φτιαγμένα για να κατοικηθούν και να ιδωθούν από ζωντανούς, άλλο να ανασύρεις ναυάγια με αρχαίους θησαυρούς, να τους συντηρείς και να τους εκθέτεις στα Μουσεία, και άλλο να παραβιάζεις ιερούς, πεντασφράγιστους τάφους. Χώρους του Άδη, του Σκότους, φτιαγμένους (αφελώς ίσως) με πρόθεση και με τρόπο τέτοιο, ώστε να μην βρεθούν και προπάντων, να μην ανοιχτούν ποτέ.
Σε τι θα μας βοηθήσει αλήθεια η αποκάλυψη κάποιων ακόμα θαυμαστών έργων τέχνης, που ήταν καμωμένα όμως, για έναν άλλο, απαγορευμένο για τους ζωντανούς, κόσμο;
Και γιατί να μετατρέψουμε έναν ακόμα ιερό χώρο, σε τόπο εμπορίου;
(Πού είσαι Χριστέ μου με το φραγγέλιο!).
Συγχώρεσέ με Ανδρόνικε, συγχώρεσέ με φίλε μου Σακελλαράκη, αλλά αν ο όποιος ενταφιασμένος ή αυτοί που τον ενταφίασαν, επιθυμούσαν να είναι ο τάφος του επισκέψιμος, δεν θα περίμεναν εσάς.
Θα είχαν βρει ασφαλώς τον τρόπο να διευκολύνουν τον επισκέπτη, με τοξάκια, επιγραφές και πολυτελείς εισόδους. Και ασφαλώς δεν θα έκλειναν τον τάφο ερμητικά, ούτε θα τον σκέπαζαν με έναν ολόκληρο χωμάτινο λόφο.
Άλλο «αρχαιολογία», Ρέα μου, και άλλο «τυμβωρυχία».
Κάποτε, κάπως, θα τιμωρηθούμε γι' αυτό, αν δεν τιμωρούμεθα ήδη.
Οι Θεοί των Ελλήνων, μην ξεχνάς, ήταν εκδικητικοί.»
«Αγαπητή μου Ρέα,
Παρακολουθώ αυτές τις μέρες με δέος, φόβο και αγανάκτηση την επίσημη τυμβωρυχία που διαπράττεται στην Αμφίπολη. Και απορώ πώς ένας λαός ολόκληρος (θεοσεβούμενος κατά τα άλλα) την επιτρέπει, πώς ένα κράτος την ενισχύει, πώς ένας ολόκληρος κόσμος, παρά τα φοβερά προβλήματα που αντιμετωπίζει, παρακολουθεί αυτή την ανίερη πράξη και αγωνιά μάλιστα για τα αποτελέσματά της, αντί να την καταδικάζει, να την τιμωρεί.
Έχω δει βέβαια και όλα αυτά τα αμερικάνικα φιλμ όπου ναοί καταρρέουν, φίδια, σκαραβαίοι και κατάρες αιώνιες πέφτουν πάνω στους τυμβωρύχους, και ομολογώ πως μ' έχουν επηρεάσει. Αστειεύομαι!
Δεν υπάρχει λοιπόν πια κανένας σεβασμός για τους υποτιθέμενους προγόνους μας;
Καλά, εκμεταλλευόμαστε τα έργα της ζωής τους, αλλά και τον θάνατό τους!
Γιατί, άλλο είναι να ξεμπαζώνεις και να συντηρείς αρχαίους ναούς, και έργα τέχνης του παρελθόντος, που ήταν φτιαγμένα για να κατοικηθούν και να ιδωθούν από ζωντανούς, άλλο να ανασύρεις ναυάγια με αρχαίους θησαυρούς, να τους συντηρείς και να τους εκθέτεις στα Μουσεία, και άλλο να παραβιάζεις ιερούς, πεντασφράγιστους τάφους. Χώρους του Άδη, του Σκότους, φτιαγμένους (αφελώς ίσως) με πρόθεση και με τρόπο τέτοιο, ώστε να μην βρεθούν και προπάντων, να μην ανοιχτούν ποτέ.
Σε τι θα μας βοηθήσει αλήθεια η αποκάλυψη κάποιων ακόμα θαυμαστών έργων τέχνης, που ήταν καμωμένα όμως, για έναν άλλο, απαγορευμένο για τους ζωντανούς, κόσμο;
Και γιατί να μετατρέψουμε έναν ακόμα ιερό χώρο, σε τόπο εμπορίου;
(Πού είσαι Χριστέ μου με το φραγγέλιο!).
Συγχώρεσέ με Ανδρόνικε, συγχώρεσέ με φίλε μου Σακελλαράκη, αλλά αν ο όποιος ενταφιασμένος ή αυτοί που τον ενταφίασαν, επιθυμούσαν να είναι ο τάφος του επισκέψιμος, δεν θα περίμεναν εσάς.
Θα είχαν βρει ασφαλώς τον τρόπο να διευκολύνουν τον επισκέπτη, με τοξάκια, επιγραφές και πολυτελείς εισόδους. Και ασφαλώς δεν θα έκλειναν τον τάφο ερμητικά, ούτε θα τον σκέπαζαν με έναν ολόκληρο χωμάτινο λόφο.
Άλλο «αρχαιολογία», Ρέα μου, και άλλο «τυμβωρυχία».
Κάποτε, κάπως, θα τιμωρηθούμε γι' αυτό, αν δεν τιμωρούμεθα ήδη.
Οι Θεοί των Ελλήνων, μην ξεχνάς, ήταν εκδικητικοί.»
Η κ. Βιτάλη, έγραψε χαρακτηριστικά στην εν λόγω ιστοσελίδα:
"Έλαβα αυτό το μήνυμα από τον Κώστα Τσόκλη. Μια άλλη άποψη. Πάντα μ' ενδιαφέρουν οι απόψεις του. Μπορεί να ενδιαφέρουν και σας. Πείτε ότι είναι ένα STOP, μια τρικλοποδιά στη ροή του χρόνου μας. Να κοντοσταθείς κι ας στιγμιαία μπουρδουκλωθείς. Να δεις το ίδιο πράγμα από μια άλλη οπτική γωνία. Αυτό δεν έκανε πάντα η τέχνη;
Αγαπητέ Κώστα Τσόκλη, σ΄ευχαριστώ. Θα το σκεφτώ. Κυρίως γιατί φοβάμαι... Ήταν οι άτιμοι εκδικητικοί, εκείνοι οι Θεοί...
Με εκτίμηση
Ρέα"
πηγή: protagon.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου