Ο Βασίλης Μαστοράκης μιλά στο FortuneGreece.com για την ελληνική καπνοβιομηχανία που κατέκτησε τον κόσμο
Είναι μια από τις μακροβιότερες ελληνικές επιχειρήσεις που σηκώνει στους ώμους της το βάρος μιας ιστορίας 126 ετών.Eκείνο που την κάνει να ξεχωρίζει δεν είναι μόνο η διάρκειά της στο χρόνο, αλλά το γεγονός ότι κάθε φορά ξεπερνά τον εαυτό της και ελίσσεται μέσα σε ένα αβέβαιο οικονομικά περιβάλλον, παραμένοντας ωστόσο στους ισχυρούς «παίχτες» της αγοράς.
Από την αρχή της χρονιάς το όνομά της συζητήθηκε όσο λίγα από τα ΜΜΕ, καθώς επιβράβευσε τους εργαζόμενούς της με, ούτε λίγο ούτε πολύ, 2,5 εκατομμύρια ευρώ κάνοντας...
όλη την Ελλάδα να θέλει να δουλέψει για λογαριασμό της.
Για τη διοίκηση της εταιρείας KARELIA η κίνηση αυτή δεν ήταν κίνηση εντυπωσιασμού, αλλά μια πάγια τακτική που ακολουθείται εδώ και χρόνια. Με 450 άτομα ανθρώπινο δυναμικό, είναι από τις επιχειρήσεις που υλοποιούν επενδύσεις , που προσλαμβάνουν κόσμο και που σίγουρα δεν έχει έρθει η ώρα για να κάνουν το τελευταίο τους τσιγάρο.
O Διευθυντής Marketing της KARELIA, κ. Βασίλης Μαστοράκης.
«Στα 20 χρόνια που εργάζομαι για την εταιρεία KARELIA δίνονται κάθε χρόνο μπόνους στους ανθρώπους που παράγουν καθημερινά έργο. Η διοίκηση έχει επιλέξει να μοιράζεται την επιτυχία και τα κέρδη της με τους ανθρώπους που συμβάλλουν στην επίτευξη αυτών. Και παλαιότερα δίνονταν αντίστοιχα ποσά, αλλά τα μέσα δεν έδιναν ιδιαίτερη σημασία. Η αναφορά ίσως έγινε γιατί το ποσό αυτό δόθηκε σε μια περίοδο που τα λουκέτα των επιχειρήσεων αυξάνονται, οι εργαζόμενοι υφίστανται μειώσεις και τα ποσοστά της ανεργίας ανεβαίνουν. Το περιβάλλον ήταν αυτό που διαφοροποιήθηκε και όχι εμείς», αναφέρει στο FortuneGreece.com
Πώς ξεκίνησε η εταιρεία
Για την ιστορία η εταιρεία KARELIA, το όνομα της οποίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το χώρο του καπνού, ιδρύθηκε στην Καλαμάτα το 1888, από τους Γιώργο και ο Στάθη Καρέλια. Ήταν η οικογενειακή επιχείρηση που έδωσε στην περιοχή προστιθέμενη αξία , αφού πέρα από τις ελιές για τις οποίες ήταν ήδη γνωστή η Καλαμάτα, απέκτησε φήμη και για την παρασκευή προϊόντων καπνού. Από την πώληση καπνού σε χάρτινα σακουλάκια στην τοπική αγορά μετεξελίχθηκε σταδιακά στη μεγαλύτερη καπνοβιομηχανία και στον πρώτο εξαγωγέα τσιγάρων της Ελλάδας. Σήμερα διατηρεί τρεις θυγατρικές σε Αγγλία, Βουλγαρία και Τουρκία, έχει ξεπεράσει σε μερίδιο αγοράς την Imperial και έχει αποκτήσει πιστούς οπαδούς σε 70 χώρες του εξωτερικού.
«Το DNA αυτής της εταιρείας που στήθηκε το 1888 μεταφέρεται με απίστευτη συνέπεια από γενιά σε γενιά. Τα στοιχεία πάνω στα οποία βασίζεται η στρατηγική της εταιρείας KARELIA είναι η δημιουργικότητα, η πρωτοπορία και ο σεβασμός στον καταναλωτή. Έχουμε απίστευτη εμμονή με την ποιότητα σε ότι και αν κάνουμε και αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς πέρα από τα προϊόντα μας και από άλλα στοιχεία που αφορούν στην εικόνα της εταιρείας. Αυτό που χαρακτηρίζει τη διοίκηση είναι πως είναι αφοσιωμένη σε αυτό που κάνει επειδή το αγαπά και όχι επειδή πρωταρχικός της στόχος είναι το κέρδος».
Ποικιλίες καπνού από όλο τον κόσμο
Ήταν από τις πρώτες εταιρείες που είχαν τη διορατικότητα να επενδύσουν στο βιομηχανοποιημένο τσιγάρο και στα τσιγάρα με φίλτρο. Ήταν μάλιστα η πρώτη ελληνική καπνοβιομηχανία που κυκλοφόρησε light και slim τσιγάρο. Το εργοστάσιο παραγωγής βρίσκεται στην Καλαμάτα, ενώ οι τύποι και τα χαρμάνια των προϊόντων της διαμορφώνονται με βάση τις καπνιστικές συνήθειες και τις ανάγκες των καταναλωτών. Επιλέγονται οι καλύτερες ποικιλίες καπνού από περιοχές της Αφρικής, της Μικράς Ασίας, της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής.
«Τα τελευταία χρόνια τα καπνικά προϊόντα παρουσιάζουν μείωση, εξαιτίας της κρίσης που έχει επιφέρει μείωση στο εισόδημα των καταναλωτών, της υψηλής φορολογίας του προϊόντος καθώς και της στροφής στον παράνομο και αμφιβόλου ποιότητας καπνό. Πριν από δύο χρόνια παρατηρήσαμε μια στροφή των καταναλωτών στο στριφτό τσιγάρο έναντι του βιομηχανοποιημένου» αναφέρει στο Fortune ο κ. Μαστοράκης.
Σχέδια επέκτασης στις αγορές του εξωτερικού
Παρά την γενικότερη ύφεση που μαστίζει τον κλάδο η εταιρεία KARELIA κατάφερε να παραμείνει σε αναπτυξιακή τροχιά, κατακτώντας τη δεύτερη θέση στην αγορά στριφτού καπνού στην Ελλάδα ξεπερνώντας ακόμη και την Phillip Morris. Κατέχει το 12,5% της ελληνικής αγοράς τσιγάρων και ποσοστό 17% στον καπνό.
Με μηδενικό τραπεζικό δανεισμό συνεχίζει τις επενδύσεις και εξετάζει τις δυνατότητες επέκτασης σε νέες αγορές του εξωτερικού. Βάσει των επίσημων στοιχείων για το 2013 το 85% της παραγωγής απορροφήθηκε από τις εξαγωγές, ενώ το 15% καταναλώθηκε από την εγχώρια αγορά.
«Η στρατηγική μας χαράχτηκε πριν από αρκετά χρόνια. Δεν κάναμε κάτι διαφορετικό μέσα στην κρίση, απλώς τώρα δρέπουμε τους καρπούς των έργων μας. Εδώ και αρκετές δεκαετίες η διοίκηση της εταιρείας δεν ήθελε τον περιορισμό της δραστηριοποίησής της μόνο στην ελληνική αγορά και στράφηκε στην εξαγωγή προϊόντων στο εξωτερικό».
Πάνω από 70 είναι οι χώρες στις οποίες έχει τοποθετήσει τα προϊόντα της στο εξωτερικό, είτε μιλάμε για την εσωτερική αγορά η οποία περιλαμβάνει τα περίπτερα και τα tobacco shops, είτε για το travel retail (καταστήματα duty free), είτε σε ορισμένες χώρες για τον συνδυασμό και των δύο.
«Ο ανταγωνισμός που πρέπει να αντιμετωπίσουμε καθημερινά δεν μας επιτρέπει να μην κάνουμε επενδύσεις. Έτσι τα τελευταία δέκα χρόνια οι επενδύσεις μας στο κομμάτι της παραγωγικής διαδικασίας ανέρχονται σε 60 εκατομμύρια ευρώ».
Το ποσό των 1,9 εκατομμυρίων ευρώ που έχει ανακοινωθεί από τις αρχές του έτους από την καπνοβιομηχανία θα αφορά κυρίως σε επενδύσεις στον μηχανολογικό εξοπλισμό που θα επιτρέψουν τη μείωση του κόστους ανά μονάδα που παράγεται.
Πρόγραμμα στήριξης της εκπαίδευσης
Την ίδια στιγμή, το ίδρυμα Καρέλιας χρηματοδοτεί ενέργειες στον χώρο της εκπαίδευσης , δίνοντας υποτροφίες σε απόφοιτους οικονομικών σχολών που έχουν τις ικανότητες, αλλά όχι την οικονομική δυνατότητα να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε αναγνωρισμένα πανεπιστήμια του εξωτερικού. Παράλληλα, διοργανώνει ημερίδες που αφορούν άμεσα τον κλάδο. Πρόσφατα μάλιστα ήταν από τα ελληνικά ιδρύματα που χορήγησαν χρήματα σε δράσεις τους Υπουργείου Οικονομικών.
Αυτή την εβδομάδα η εταιρεία KARELIA θα δώσει το παρόν στο Ντόρτμουντ της Γερμανίας, ακολουθεί αρχές Οκτωβρίου κλαδική έκθεση στην Ελλάδα και η έκθεση World Duty Free που θα πραγματοποιηθεί στις Κάννες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου