Αίτηση πτώχευσης κατέθεσε τη Δευτέρα στις δικαστικές αρχές του Μονάχου η FTI Group, ο τρίτος μεγαλύτερος ταξιδιωτικός πάροχος της Ευρώπης, μετά την αποτυχία των διαπραγματεύσεων που είχε η διοίκησή της με την ομοσπονδιακή κυβέρνηση.
Η χρεοκοπία του ταξιδιωτικού «κολοσσού», το οποίου οι κρατήσεις συνέχισαν να μειώνονται ακόμη και μετά την πρόσφατη πρόταση εξαγοράς, επηρεάζει 11.000 εργαζόμενους, αλλά και δεκάδες χιλιάδες ταξιδιώτες, οι οποίοι είτε βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε διακοπές είτε είχαν ήδη κλείσει πακέτα για το προσεχές διάστημα...
Το οικονομικό έτος 2022/2023 ανέφερε ετήσιες πωλήσεις ύψους περίπου 4,1 δισ. ευρώ.
Οι εργαζόμενοι ενημερώθηκαν τη Δευτέρα το πρωί για την εξέλιξη μέσω τηλεδιάσκεψης, αλλά τα συστήματα κρατήσεων βρίσκονταν ήδη εκτός λειτουργίας, υποτίθεται λόγω τεχνικού προβλήματος. Απενεργοποιημένη ήταν από το πρωί και η ιστοσελίδα της αλυσίδας ξενοδοχείων Labranda, η οποία ανήκει στην FTI.
Σύμφωνα με πληροφορίες της BILD, η διοίκηση της FTI βρισκόταν καθ' όλο το Σαββατοκύριακο σε διαπραγματεύσεις με τα υπουργεία Οικονομίας και Οικονομικών, με στόχο την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού ύψους διψήφιου αριθμού εκατομμυρίων, προκειμένου να περάσει το καλοκαίρι. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση απέρριψε τελικά την Κυριακή το βράδυ το αίτημα της εταιρείας.
Όπως αναφέρει το Reuters, το γερμανικό υπουργείο Εξωτερικών δήλωσε ότι η τουριστική βιομηχανία και το Ταμείο Ταξιδιωτικής Ασφάλισης θα φροντίσουν για τον επαναπατρισμό και την υποστήριξη των τουριστών που επλήγησαν και ότι θα παράσχει προξενική υποστήριξη αν χρειαστεί για να διασφαλιστεί η ασφαλής επιστροφή. Το Ταμείο ιδρύθηκε το 2019, μετά την χρεοκοπία του Ομίλου Thomas Cook.
Το γερμανικό υπουργείο Οικονομίας χαρακτήρισε την πτώχευση «τραγική», προσθέτοντας ότι δεν μπορεί να παράσχει πρόσθετη βοήθεια.
Η κυβέρνηση πρέπει να εξετάσει λεπτομερώς τι επιπτώσεις θα έχει η πτώχευση στη βοήθεια που είχε χορηγήσει στην FTI κατά τη διάρκεια της πανδημίας, δήλωσε εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομικών.
«Υποθέτουμε ότι μόνο μικρές ανακτήσεις μπορούν να αναμένονται από τις εκκρεμείς απαιτήσεις», δήλωσε ο εκπρόσωπος.
H FTI, με έδρα το Μόναχο, αντιμετώπιζε προβλήματα ήδη πριν από την πανδημία του κορονοϊού και είχε καταφέρει να επιβιώσει με μόνο 595 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Οικονομικής Σταθεροποίησης (WSF) της κυβέρνησης και επιπλέον 280 εκατομμύρια ευρώ που έλαβε από την UniCredit, ενώπιον της οποίας εγγυήθηκαν η ομοσπονδιακή κυβέρνηση και το κρατίδιο της Βαυαρίας.
Τον Απρίλιο η διάσωση της εταιρείας φαινόταν ακόμη εφικτή, καθώς η αμερικανική εταιρεία επενδύσεων Centares είχε ανακοινώσει ότι θα την αγόραζε, αναλαμβάνοντας το χρέος της, ύψους ενός δισεκατομμυρίου ευρώ και διαθέτοντας επιπλέον 125 εκατομμύρια ευρώ σε νέα κεφάλαια. Η διαδικασία καθυστέρησε, επειδή η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία για τα Καρτέλ επρόκειτο να εγκρίνει την αγορά το νωρίτερο τον Αύγουστο ή τον Σεπτέμβριο και έτσι η FTI χρειαζόταν κεφάλαια προκειμένου να περάσει το καλοκαίρι.
Τι σημαίνει για την Κρήτη η πτώχευση της εταιρείας
Δεν έκρυψε την ανησυχία του για την εξέλιξη των κινήσεων του γερμανικού κολοσσού στην τουριστική αγορά ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Κρήτης, Μιχάλης Βλατάκης, μιλώντας στο Cretalive.
Συγκεκριμένα, αποκάλυψε πως «υπάρχουν αρκετοί ξένοι επισκέπτες στο νησί αυτή την ώρα και πρώτο μας μέλημα είναι να επιστρέψουν πίσω με ασφάλεια. Δυστυχώς, τέτοιες εξελίξεις είναι άσχημες για όλη την αγορά καθώς πτωχεύει ο τρίτος τουριστικός οργανισμός στην Ευρώπη».
«Ένας tour operator με πολλούς προμηθευτές στην Κρήτη ενώ υπάρχουν και υπόλοιπα από την περσινή χρονιά. Δυστυχώς, είναι λυπηρές και καταστροφικές για την αγορά αυτές οι εξελίξεις καθώς κλονίζουν την εμπιστοσύνη στην ευαίσθητη τουριστική αγορά. Μέλημα είναι να υπάρξουν τα μικρότερα δυνατόν προβλήματα στους επαγγελματίες του νησιού και πώς θα επιστρέψουν στις χώρες τους όσοι ξένοι επισκέπτες βρίσκονται στην Κρήτη από το συγκεκριμένο πρακτορείο».
Η ανακοίνωση του FTI GROUP
H FTI γνωστοποίησε ότι:
Η FTI Touristik GmbH υποβάλλει αίτηση αφερεγγυότητας τη Δευτέρα 3 Ιουνίου 2024
Άλλες εταιρείες του Ομίλου θα καταθέσουν επίσης αίτηση αφερεγγυότητας τις επόμενες ημέρες
Έχει δημιουργηθεί μια τηλεφωνική γραμμή υποστήριξης για άμεση επαφή και ένας ιστότοπος με συχνές ερωτήσεις για όλους τους πελάτες της ομάδας ταξιδιωτικών πρακτόρων
Η επίσημη ανακοίνωση αναφέρει:
Η FTI Touristik GmbH, η μητρική εταιρεία του FTI GROUP που είναι ο τρίτος μεγαλύτερος ταξιδιωτικός πράκτορας στην Ευρώπη, θα καταθέσει αίτηση για την έναρξη της διαδικασίας αφερεγγυότητας στο Τοπικό Δικαστήριο του Μονάχου τη Δευτέρα, 3 Ιουνίου 2024.
Αρχικά, μόνο η μάρκα ταξιδιωτικού πράκτορα FTI Touristik επηρεάζεται άμεσα από αυτό.
Στη συνέχεια, ωστόσο, θα υποβληθούν αντίστοιχες αιτήσεις και για άλλες εταιρείες του Ομίλου.
Η Windrose Finest Travel GmbH με την πολυτελή μάρκα WINDROSE θα συνεχίσει τις δραστηριότητές της.
Οι ανεξάρτητες εταιρείες Euvia GmbH και το κανάλι ταξιδιωτικών αγορών της sonnenklar.TV καθώς και το σύστημα franchise της Touristik Vertriebsgesellschaft mbH (TVG) με τις μάρκες sonnenklar.TV Reisebüros, 5vorFlug Reisebüros και Flugbörse δεν ανήκουν στον Όμιλο FTI.
Μετά από μια μακρά και πολύπλοκη επενδυτική διαδικασία, η είσοδος μιας κοινοπραξίας επενδυτών ανακοινώθηκε τον Απρίλιο του 2024. Έκτοτε, ωστόσο, τα στοιχεία των κρατήσεων είναι πολύ κατώτερα των προσδοκιών παρά τα θετικά νέα. Επιπλέον, πολλοί προμηθευτές επέμειναν στην προκαταβολή. Ως αποτέλεσμα, υπήρξε αυξημένη ανάγκη για ρευστότητα, η οποία δεν μπορούσε πλέον να γεφυρωθεί μέχρι το κλείσιμο της επενδυτικής διαδικασίας. Ως εκ τούτου, η αίτηση πτώχευσης κατέστη αναγκαία για νομικούς λόγους.
Πληροφορίες για τους πελάτες του FTI GROUP
Η υποστήριξη των ταξιδιωτών που επηρεάζονται από τις συνέπειες της αφερεγγυότητας, όπως αναφέρεται, αποτελεί πλέον κορυφαία προτεραιότητα για τον FTI GROUP. Έχει ήδη δημιουργηθεί ένας ιστότοπος υποστήριξης στη διεύθυνση www.fti-group.com/en/ insolvency καθώς και μια τηλεφωνική γραμμή υποστήριξης στο +49 (0) 89 / 710 45 14 98.
Εκτός από την πλήρη εστίαση στην υποστήριξη πελατών, το FTI GROUP θα ενημερώνει επίσης τακτικά τους επισκέπτες του μαζί με το Γερμανικό Ταμείο Ταξιδιωτικής Ασφάλειας (DRSF).
Καταλήγει η ανακοίνωση:
«Αυτήν τη στιγμή εργαζόμαστε σκληρά για να διασφαλίσουμε ότι τα ταξίδια που έχουν ήδη ξεκινήσει μπορούν να ολοκληρωθούν όπως έχει προγραμματιστεί. Ταξίδια που δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει πιθανότατα δεν θα είναι πλέον δυνατά ή μόνο εν μέρει δυνατά από την Τρίτη, 4 Ιουνίου 2024. Σε συνεργασία με τον (προσωρινό) διαχειριστή αφερεγγυότητας που δεν έχει ακόμη διοριστεί, θα επιδιωχθεί μια συνεχής ενημέρωση των επηρεαζόμενων ταξιδιωτών».
Με πληροφορίες από Reuters, Cretalive, ΑΠΕ-ΜΠΕ
Η Handelsblatt δίνει απαντήσεις στα πιο σημαντικά ερωτήματα:
Πώς καλύπτεται η κράτηση ταξιδιού;
Βασικά ισχύουν τα εξής: Υπάρχει υποχρέωση παροχής ασφάλειας για ένα λεγόμενο οργανωμένο ταξίδι. Αυτό ρυθμίζεται από την ταξιδιωτική νομοθεσία με βάση το άρθρο 651 του γερμανικού Αστικού Κώδικα (Bürgerliches Gesetzbuch), το οποίο ορίζει ως οργανωμένο ταξίδι όταν ένας διοργανωτής προσφέρει δύο ή περισσότερες υπηρεσίες – όπως π.χ. πτήση και ξενοδοχείο – ως πακέτο.
Σε αυτή την περίπτωση, ο διοργανωτής υποχρεούται να επιστρέψει το ήδη καταβληθέν τίμημα ή την προκαταβολή σε περίπτωση αφερεγγυότητας, εάν το ταξίδι δεν πραγματοποιηθεί. Κατά κανόνα, οι πληρωμές αυτές πραγματοποιούνται από τράπεζες ή ασφαλιστικές εταιρείες σε περίπτωση αφερεγγυότητας.
Κατά την κράτηση, ο πελάτης λαμβάνει το λεγόμενο πιστοποιητικό ασφάλειας, το οποίο επιβεβαιώνει ότι ο ταξιδιωτικός πράκτορας έχει συνάψει την κατάλληλη κάλυψη. Το πιστοποιητικό αυτό μπορεί να προέρχεται από μια ασφαλιστική εταιρεία ή από το Γερμανικό Ταμείο Ταξιδιωτικής Ασφάλειας (DRSF).
Αυτό είναι επίσης ένα μάθημα που αντλήθηκε από την πτώχευση της Thomas Cook το 2019, όταν κατέστη σαφές ότι το όριο ασφαλιστικής ευθύνης των 110 εκατομμυρίων ευρώ ήταν πολύ χαμηλό. Παρά την ασφαλιστική υποχρέωση, χιλιάδες παραθεριστές έμειναν με τις προκαταβολές τους. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση επενέβη με χρήματα των φορολογουμένων. Αυτό δεν πρέπει να συμβεί ξανά.
Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες με ετήσιο κύκλο εργασιών 10 εκατομμυρίων ευρώ και άνω πρέπει πλέον να γίνουν μέλη του ταμείο κάλυψης ενδεχόμενων ζημιών από πτωχεύσεις τουριστικών επιχειρήσεων στη Γερμανία (DRSF). Πληρώνουν το 1% της τιμής του ταξιδιού στο ταμείο, το οποίο στη συνέχεια αποζημιώνει τους πελάτες σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Η FTI περιλαμβάνεται στον κατάλογο των εταιρειών που καλύπτονται από το DRSF. Αυτό ισχύει επίσης για τα εμπορικά σήματα που ανήκουν στην εταιρεία, όπως η Windrose και η Bigxtra. Αυτό σημαίνει ότι οι παραθεριστές πακέτων της FTI θα πρέπει να καλύπτονται.
Είναι επαρκή τα χρήματα στο ταμείο ταξιδιωτικής ασφάλισης;
Κατ’ αρχήν, το ταμείο πρέπει να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει την ταυτόχρονη αφερεγγυότητα του μεγαλύτερου και ενός μεσαίου ταξιδιωτικού οργανισμού. Για τον σκοπό αυτό, το ταμείο είχε αρχικά σχεδιαστεί να φτάσει σε όγκο 750 εκατομμυρίων ευρώ έως το 2026. Μέχρι τότε, μια κρατική εγγύηση θα παρείχε επαρκή κάλυψη.
Ωστόσο, η ταξιδιωτική βιομηχανία αναπτύχθηκε πολύ ταχύτερα από ό,τι είχε προγραμματιστεί. Τον Οκτώβριο του περασμένου έτους, το DRSF έφτασε ήδη τον όγκο-στόχο από τις εισφορές των μελών. Η κρατική εγγύηση επιστράφηκε.
Ταυτόχρονα, όμως, ο αριθμός των μελών αυξήθηκε περισσότερο από ό,τι είχε προγραμματιστεί – σε 180 – και γι’ αυτό ο όγκος-στόχος αυξήθηκε. Ένα συγκεκριμένο ποσό δεν έχει ακόμη κατονομαστεί. Ωστόσο, το ταμείο έχει λάβει νέες πιστωτικές γραμμές. Αυτό θα πρέπει στην πραγματικότητα να είναι αρκετά χρήματα για την αφερεγγυότητα του FTI.
Η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη εάν οι παραθεριστές έχουν κάνει κράτηση μόνο για μία υπηρεσία σε μία από τις πολλές μάρκες του ομίλου FTI. Η προστασία δεν ισχύει εδώ. Αυτοί οι πελάτες πρέπει να δηλώσουν τις απαιτήσεις τους στον διαχειριστή αφερεγγυότητας. Η εξέταση διαρκεί μεγάλο χρονικό διάστημα. Και οι πιθανότητες να πάρουν κάτι πίσω είναι συνήθως πολύ μικρές.
Ακυρώνεται αυτόματα το ταξίδι μου σε περίπτωση αφερεγγυότητας;
Όχι. Κατ’ αρχήν, είναι δυνατόν οι διακοπές να πραγματοποιηθούν κανονικά. Το DRSF δεν διασφαλίζει μόνο τις προκαταβολές που έχουν ήδη καταβληθεί, αλλά και τις διακοπές – αν και υπό ορισμένους όρους.
Ο διαχειριστής αφερεγγυότητας είναι καθοριστικός. Αυτός αποφασίζει αν οι πελάτες μπορούν να ταξιδέψουν όπως είχαν προγραμματίσει ή αν οι διακοπές θα ακυρωθούν. Ωστόσο, η FTI έχει ήδη δηλώσει σήμερα (03.06.24) ότι οι διακοπές που δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει, πιθανόν να μην μπορούν πλέον να πραγματοποιηθούν, ή μόνο εν μέρει, από την Τρίτη αυτής της εβδομάδας.
Όσοι έχουν ήδη ξεκινήσει τις διακοπές τους θα πρέπει να είναι σε θέση να τις ολοκληρώσουν κανονικά, πρόσθεσε η FTI. Ωστόσο, αυτό δεν είναι βέβαιο.
Τι συμβαίνει εάν οι διακοπές έχουν ήδη ξεκινήσει;
Και σε αυτές τις περιπτώσεις ισχύει το πιστοποιητικό ασφάλισης. Στην περίπτωση των FTI, το DRSF πρέπει να διασφαλίσει ότι οι διακοπές μπορούν να συνεχιστούν όπως είχαν προγραμματιστεί, εφόσον αυτό είναι δυνατό. Εναλλακτικά, πρέπει να οργανωθεί και να πληρωθεί ένα ασφαλές ταξίδι επιστροφής.
Αυτό ακούγεται καλό στην αρχή. Ωστόσο, υπάρχει ένα πρόβλημα: εάν ένας ταξιδιωτικός πράκτορας καταθέσει αίτηση αφερεγγυότητας, οι συνεργάτες του, όπως τα ξενοδοχεία ή οι αεροπορικές εταιρείες, συχνά αρνούνται να παράσχουν την υπηρεσία που είχε κλείσει.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι παραθεριστές δεν έχουν άλλη επιλογή από το να οργανώσουν και να πληρώσουν οι ίδιοι το ταξίδι της επιστροφής ή να εξοφλήσουν οι ίδιοι το λογαριασμό του ξενοδοχείου. Το κόστος μπορεί στη συνέχεια να υποβληθεί στο DRSF.Το DRSF έχει δημιουργήσει έναν αριθμό έκτακτης ανάγκης για τους ταξιδιώτες που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στον προορισμό των διακοπών τους και χρειάζονται υποστήριξη: +49 (0)89 710 45 14 98. Περισσότερες πληροφορίες είναι επίσης διαθέσιμες στην ιστοσελίδα του ταμείου.
Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Εξωτερικών έχει επίσης υποσχεθεί υποστήριξη στους πληγέντες παραθεριστές. Η ομάδα κρίσης του συνεργάζεται στενά με τον Γερμανικό Ταξιδιωτικό Σύνδεσμο και το DRSF για να αποκτήσει ακριβή εικόνα της κατάστασης, δήλωσε εκπρόσωπος του υπουργείου. Το ταμείο ταξιδιωτικής ασφάλισης είχε υποσχεθεί να μην αφήσει στα κρύα του λουτρού τους παραθεριστές πακέτων σε προορισμούς που επηρεάζονται από την πτώχευση της FTI. Η ομάδα κρίσης επρόκειτο να συνεδριάσει το απόγευμα της Δευτέρας για να συζητήσει ποια θα μπορούσαν να είναι τα επόμενα βήματα.
Τι ακριβώς πρέπει να κάνουν τώρα οι πελάτες της FTI;
Μετά τις αρνητικές εμπειρίες από την πτώχευση της Thomas Cook, το DRSF προορίζεται να διευκολύνει πολλά πράγματα για τους παραθεριστές. Για το σκοπό αυτό, το ταμείο υπόσχεται μια ολοκληρωμένη υπηρεσία. Πρώτα απ’ όλα, οι εμπειρογνώμονες αναλύουν τα δεδομένα των κρατήσεων του ταξιδιωτικού πράκτορα για να προσδιορίσουν την έκταση της αφερεγγυότητας και τα απαραίτητα μέτρα. Στη συνέχεια, διευκρινίζουν αν οι παραθεριστές που βρίσκονται ήδη στο χώρο μπορούν να συνεχίσουν το ταξίδι τους ή αν πρέπει να οργανωθεί ο επαναπατρισμός τους.
Τέλος, οι υπάλληλοι του ταμείου διευκρινίζουν με τον σύνδικο αφερεγγυότητας αν τα ταξίδια που έχουν κρατηθεί αλλά δεν έχουν πραγματοποιηθεί ακόμη μπορούν να πραγματοποιηθούν. Εάν ακυρωθούν, το DRSF ξεκινά αυτόματα τη διαδικασία επιστροφής των καταθέσεων των πελατών.
Οι παραθεριστές θα επικοινωνήσουν με τους παραθεριστές και θα τους δοθούν οι απαραίτητες πληροφορίες και ένας σύνδεσμος προς ένα έντυπο στον ιστότοπο του ταμείου. Πολύ σημαντικό: Οι παραθεριστές πρέπει να κρατούν πάντα όλες τις αποδείξεις και τα τιμολόγια, ώστε να μπορείτε να αποδείξετε τις απαιτήσεις.
Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πόσο ομαλά θα εξελιχθούν όλα στο τέλος. Η FTI είναι η μεγαλύτερη υπόθεση αφερεγγυότητας για το DRSF μέχρι σήμερα. Η εμπειρία δείχνει ότι, παρά τους κανονισμούς και τις προφυλάξεις, αυτό προκαλεί χάος τις πρώτες ημέρες. Επομένως, απαιτείται υπομονή.
Τι δεν πρέπει να κάνετε σε περίπτωση αφερεγγυότητας;
Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ακυρώσετε το ταξίδι σας οι ίδιοι. Παρά την αφερεγγυότητα, μπορεί σε διαφορετική περίπτωση να επιβαρυνθείτε με έξοδα ακύρωσης που θα πρέπει να πληρώσετε. Μπορεί επίσης να είναι δύσκολο να διεκδικήσετε αξιώσεις έναντι του DRSF.
Εάν εκκρεμούν ακόμη πληρωμές, μην τις τακτοποιείτε απλώς όπως είχε προγραμματιστεί. Περιμένετε τις τελευταίες πληροφορίες από τον ταξιδιωτικό πράκτορα. Ενδέχεται επίσης να είναι δυνατή η ανάκτηση των εξόδων ενός ταξιδιού που έχει πληρωθεί με πιστωτική κάρτα μετά από συνεννόηση με το πιστωτικό ίδρυμα – μέσω της λεγόμενης διαδικασίας επιστροφής χρεώσεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου