Στην Αθήνα θα γίνει σήμερα, 2 Ιανουαρίου, η υπογραφή της Διακυβερνητικής Συμφωνίας Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ, για τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed
- Συναντήσεις με τον Νίκο Αναστασιάδη και Μπενιαμίν Νετανιάχου θα έχει ο Κυριάκος Μητσοτάκης πριν την υπογραφή της συμφωνίας
Οι υπογραφές θα τεθούν από τους υπουργούς Ενέργειας των χωρών, παρουσία του... έλληνα πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκου Αναστασιάδη, και του πρωθυπουργού του Ισραήλ, Μπενιαμίν Νετανιάχου.
Ο αγωγός αναμένεται ότι θα συμβάλλει στην απεξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό αέριο και θα συνεισφέρει στην ενεργειακή ασφάλεια της περιοχής.
Στο πλαίσιο αυτό, ο έλληνας πρωθυπουργός υποδέχεται την Πέμπτη στην Αθήνα τους ηγέτες των δύο χωρών για την Διακυβερνητική Συμφωνία, η οποία θα υπογραφεί στις 18:30, στο Ζάππειο.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα έχει μάλιστα συναντήσεις με τον Νίκο Αναστασιάδη, καθώς και με τον Μπενιαμίν Νετανιάχου, πριν την τελετή υπογραφής.
Συγκεκριμένα, στις 10:00, ο πρωθυπουργός θα συναντηθεί στο Μέγαρο Μαξίμου με τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκο Αναστασιάδη.
Στις 14:00, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα υποδεχτεί στο Μέγαρο Μαξίμου τον πρωθυπουργό του Ισραήλ, Μπενιαμίν Νετανιάχου, ενώ θα ακολουθήσει γεύμα.
Στις 18:00 ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα μεταβεί στο Ζάππειο Μέγαρο, όπου στις 18:10 θα συμμετάσχει σε τριμερή συνάντηση με τον κ. Αναστασιάδη και τον κ. Νετανιάχου.
Μετά την τελετή υπογραφής της διακρατικής συμφωνίας για τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed οι τρεις ηγέτες θα κάνουν δηλώσεις στους εκπροσώπους των ΜΜΕ.
Σχέδιο ειρήνης και συνεργασίας στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο χαρακτήρισε ο υπουργός Περιβάλλοντος, Κωστής Χατζηδάκης τον αγωγό.
Μάλιστα, ο κ. Χατζηδάκης μετά από συνεννόηση με τον πρωθυπουργό, κάλεσε και τους πρώην υπουργούς Ενέργειας, Γιώργο Σταθάκη και Πάνο Σκουρλέτη από τον ΣΥΡΙΖΑ και Γιάννη Μανιάτη από το Κίνημα Αλλαγής να παραστούν στην τελετή υπογραφής της Διακυβερνητικής Συμφωνίας, καθώς όπως είπε είναι «ένα σχέδιο στο οποίο αποτυπώνεται – κατ΄εξαίρεσιν ίσως- η συνέχεια της εξωτερικής και ενεργειακής πολιτικής της χώρας. Γι΄αυτό και κάλεσα τους συναδέλφους Γιάννη Μανιάτη,. Πάνο Σκουρλέτη και Γιώργο Σταθάκη να παραστούν στην μεθαυριανή τελετή για τον EastMed, καθώς συνέβαλαν κι εκείνοι από την πλευρά να γίνει αυτό το σχέδιο πράξη».
Πριν την υπογραφή της συμφωνίας, την Πέμπτη, θα υπογραφεί Προσύμφωνο Συνεργασίας (Letter of Intent) μεταξύ της ΔΕΠΑ και της Energean Oil & Gas, για την προμήθεια φυσικού αερίου μέσω του αγωγού.
Ο Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε σχετικά: «O EastMed είναι ένα σχέδιο ειρήνης και συνεργασίας στην ΝΑ Μεσόγειο, σε μια περιοχή δυστυχώς διαχρονικά γνωστή για μια σειρά εντάσεων και συγκρούσεων. Είναι ένα σχέδιο που φέρνει πιο κοντά την Ελλάδα με την Κύπρο και το Ισραήλ. Ένα σχέδιο που στηρίζεται από την ΕΕ και συμβάλλει στην ενεργειακή ασφάλεια της ίδιας της Ευρώπης».
Μήκος: 1.872 χλμ., εκ των οποίων 1.335 χλμ. περίπου υποθαλάσσιο τμήμα και 537 χλμ. περίπου χερσαίο.
Αρχική Δυναμικότητα: 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (ΔΚΜ) φ.α. ετησίως.
Επέκταση Δυναμικότητας: έως 20 ΔΚΜ φ.α. ετησίως.
Προϋπολογισμός (για την αρχική δυναμικότητα): 5,2 δισ. ΕΥΡΩ.
Ο αγωγός Eastern Mediterranean Pipeline («EastMed») αποσκοπεί στην απευθείας διασύνδεση των κοιτασμάτων της Νοτιοανατολικής Μεσογείου με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας.
Εκτείνεται σε μήκος περίπου 1.900 χιλιομέτρων, με σχεδιαζόμενη δυναμικότητα 10 ΔΚΜ φ.α. ετησίως, ξεκινώντας από τα κοιτάσματα φυσικού αερίου στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο μέχρι το σημείο διασύνδεσης με τον αγωγό ΠΟΣΕΙΔΩΝ. Το έργο αποτελείται από τα παρακάτω επιμέρους τμήματα:
• 165χλμ, περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο.
• 732χλμ περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη.
• 421χλμ. περίπου Υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο.
• 292 χλμ περίπου για τη διάσχιση της Πελοπόννησο μέχρι τα παράλια του Πατραϊκού κόλπου
• 17 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού για τη διάσχιση του Πατραϊκού κόλπου.
• 245 χλμ για τη διάσχιση της Δυτικής Ελλάδας μέχρι το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.
Στο Φλωροβούνι προβλέπεται η διασύνδεσή του με τον υποθαλάσσιο αγωγού φ.α. Ελλάδας – Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ, μήκους 210 χλμ περίπου. Το κόστος κατασκευής του υποθαλάσσιου αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ ανέρχεται σε 0.9 δισ. ΕΥΡΩ.
Από το καλοκαίρι του 2014, την ανάπτυξη του αγωγού EastMed έχει αναλάβει και διεκπεραιώνει η ελληνική εταιρεία «Υποθαλάσσιος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδος – Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε.», στην οποία συμμετέχουν ισοµερώς η ΔΕΠΑ και η Ιταλική EDISON.
Το κόστος του αγωγού Eastmed μέχρι την Ιταλία έχει υπολογισθεί σε περίπου 6 δισ. $. Ωστόσο, με τη συνεχή τεχνολογική εξέλιξη, η δυναμικότητα του αγωγού ενδέχεται να αυξηθεί περαιτέρω, μεταφέροντας με οικονομίες κλίμακας ποσότητες πέραν των 10 ΔΚΜ ετησίως του αρχικού σχεδιασμού του, γεγονός το οποίο θα αλλάξει άρδην την οικονομική δυναμική του έργου.
Ο αγωγός αναμένεται ότι θα συμβάλλει στην απεξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό αέριο και θα συνεισφέρει στην ενεργειακή ασφάλεια της περιοχής.
Συναντήσεις Μητσοτάκη με Αναστασιάδη – Νετανιάχου
Στο πλαίσιο αυτό, ο έλληνας πρωθυπουργός υποδέχεται την Πέμπτη στην Αθήνα τους ηγέτες των δύο χωρών για την Διακυβερνητική Συμφωνία, η οποία θα υπογραφεί στις 18:30, στο Ζάππειο.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα έχει μάλιστα συναντήσεις με τον Νίκο Αναστασιάδη, καθώς και με τον Μπενιαμίν Νετανιάχου, πριν την τελετή υπογραφής.
Συγκεκριμένα, στις 10:00, ο πρωθυπουργός θα συναντηθεί στο Μέγαρο Μαξίμου με τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκο Αναστασιάδη.
Στις 14:00, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα υποδεχτεί στο Μέγαρο Μαξίμου τον πρωθυπουργό του Ισραήλ, Μπενιαμίν Νετανιάχου, ενώ θα ακολουθήσει γεύμα.
Στις 18:00 ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα μεταβεί στο Ζάππειο Μέγαρο, όπου στις 18:10 θα συμμετάσχει σε τριμερή συνάντηση με τον κ. Αναστασιάδη και τον κ. Νετανιάχου.
Μετά την τελετή υπογραφής της διακρατικής συμφωνίας για τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed οι τρεις ηγέτες θα κάνουν δηλώσεις στους εκπροσώπους των ΜΜΕ.
«Σχέδιο ειρήνης» ο αγωγός
Σχέδιο ειρήνης και συνεργασίας στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο χαρακτήρισε ο υπουργός Περιβάλλοντος, Κωστής Χατζηδάκης τον αγωγό.
Μάλιστα, ο κ. Χατζηδάκης μετά από συνεννόηση με τον πρωθυπουργό, κάλεσε και τους πρώην υπουργούς Ενέργειας, Γιώργο Σταθάκη και Πάνο Σκουρλέτη από τον ΣΥΡΙΖΑ και Γιάννη Μανιάτη από το Κίνημα Αλλαγής να παραστούν στην τελετή υπογραφής της Διακυβερνητικής Συμφωνίας, καθώς όπως είπε είναι «ένα σχέδιο στο οποίο αποτυπώνεται – κατ΄εξαίρεσιν ίσως- η συνέχεια της εξωτερικής και ενεργειακής πολιτικής της χώρας. Γι΄αυτό και κάλεσα τους συναδέλφους Γιάννη Μανιάτη,. Πάνο Σκουρλέτη και Γιώργο Σταθάκη να παραστούν στην μεθαυριανή τελετή για τον EastMed, καθώς συνέβαλαν κι εκείνοι από την πλευρά να γίνει αυτό το σχέδιο πράξη».
Πριν την υπογραφή της συμφωνίας, την Πέμπτη, θα υπογραφεί Προσύμφωνο Συνεργασίας (Letter of Intent) μεταξύ της ΔΕΠΑ και της Energean Oil & Gas, για την προμήθεια φυσικού αερίου μέσω του αγωγού.
Ο Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε σχετικά: «O EastMed είναι ένα σχέδιο ειρήνης και συνεργασίας στην ΝΑ Μεσόγειο, σε μια περιοχή δυστυχώς διαχρονικά γνωστή για μια σειρά εντάσεων και συγκρούσεων. Είναι ένα σχέδιο που φέρνει πιο κοντά την Ελλάδα με την Κύπρο και το Ισραήλ. Ένα σχέδιο που στηρίζεται από την ΕΕ και συμβάλλει στην ενεργειακή ασφάλεια της ίδιας της Ευρώπης».
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Μήκος: 1.872 χλμ., εκ των οποίων 1.335 χλμ. περίπου υποθαλάσσιο τμήμα και 537 χλμ. περίπου χερσαίο.
Αρχική Δυναμικότητα: 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (ΔΚΜ) φ.α. ετησίως.
Επέκταση Δυναμικότητας: έως 20 ΔΚΜ φ.α. ετησίως.
Προϋπολογισμός (για την αρχική δυναμικότητα): 5,2 δισ. ΕΥΡΩ.
Ο αγωγός Eastern Mediterranean Pipeline («EastMed») αποσκοπεί στην απευθείας διασύνδεση των κοιτασμάτων της Νοτιοανατολικής Μεσογείου με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας.
Εκτείνεται σε μήκος περίπου 1.900 χιλιομέτρων, με σχεδιαζόμενη δυναμικότητα 10 ΔΚΜ φ.α. ετησίως, ξεκινώντας από τα κοιτάσματα φυσικού αερίου στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο μέχρι το σημείο διασύνδεσης με τον αγωγό ΠΟΣΕΙΔΩΝ. Το έργο αποτελείται από τα παρακάτω επιμέρους τμήματα:
• 165χλμ, περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο.
• 732χλμ περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη.
• 421χλμ. περίπου Υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο.
• 292 χλμ περίπου για τη διάσχιση της Πελοπόννησο μέχρι τα παράλια του Πατραϊκού κόλπου
• 17 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού για τη διάσχιση του Πατραϊκού κόλπου.
• 245 χλμ για τη διάσχιση της Δυτικής Ελλάδας μέχρι το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.
Στο Φλωροβούνι προβλέπεται η διασύνδεσή του με τον υποθαλάσσιο αγωγού φ.α. Ελλάδας – Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ, μήκους 210 χλμ περίπου. Το κόστος κατασκευής του υποθαλάσσιου αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ ανέρχεται σε 0.9 δισ. ΕΥΡΩ.
Από το καλοκαίρι του 2014, την ανάπτυξη του αγωγού EastMed έχει αναλάβει και διεκπεραιώνει η ελληνική εταιρεία «Υποθαλάσσιος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδος – Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε.», στην οποία συμμετέχουν ισοµερώς η ΔΕΠΑ και η Ιταλική EDISON.
Το κόστος του αγωγού Eastmed μέχρι την Ιταλία έχει υπολογισθεί σε περίπου 6 δισ. $. Ωστόσο, με τη συνεχή τεχνολογική εξέλιξη, η δυναμικότητα του αγωγού ενδέχεται να αυξηθεί περαιτέρω, μεταφέροντας με οικονομίες κλίμακας ποσότητες πέραν των 10 ΔΚΜ ετησίως του αρχικού σχεδιασμού του, γεγονός το οποίο θα αλλάξει άρδην την οικονομική δυναμική του έργου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου