Εκρηκτική είναι η κατάσταση του δημοσίου χρέους της Ελλάδας σύμφωνα με την έκθεση βιωσιμότητας που περιλαμβάνεται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής της περιόδου 2011 - 2015.
Σήμερα ο μέσος σταθμικός δείκτης χρηματοοικονομικής διάρκειας του υφιστάμενου χαρτοφυλακίου χρέους, συμπεριλαμβανομένων και των διαχειριστικών πράξεων, βρίσκεται στα επίπεδα των ...
3,4 ετών.
Η δε σύνθεση του χαρτοφυλακίου του χρέους ενέχει κινδύνους στις μεταβολές των επιτοκίων.
Το δημόσιο χρέος κυμαινόμενου επιτοκίου (συμπεριλαμβανομένων των υποχρεώσεων που συνδέονται με τον ευρωπαϊκό πληθωρισμό) ανέρχεται σε περίπου 35% επί του συνολικού χρέους, ενώ το χρέος που λήγει και πρέπει να αναχρηματοδοτηθεί εντός των επόμενων 60 μηνών (5 έτη) αποτελεί το 57% του συνολικού χαρτοφυλακίου.
Το χρέος που αναχρηματοδοτείται ή επαναπροσδιορίζεται ως προς το επιτόκιό του εντός των επόμενων 12 μηνών (1 έτος) ανέρχεται σήμερα στο 49% του συνολικού χαρτοφυλακίου χρέους
Είναι χαρακτηριστικό ότι οποιαδήποτε αύξηση των βραχυπρόθεσμων επιτοκίων πιθανόν να οδηγήσει σε αύξηση των δαπανών για τόκους για το χρέος κυμαινόμενου επιτοκίου (euribor συν περιθώριο).
Ο κίνδυνος αύξησης των επιτοκίων σε επίπεδα υψηλότερα των προβλέψεων του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου μπορεί να επηρεάσει τελικά όχι μόνο το συνολικό κόστος εξυπηρέτησης του χρέους αλλά και το κόστος αναχρηματοδότησης των δανειακών αναγκών της χώρας (χρεολύσια και ελλείμματα) στην περίπτωση που η Ελλάδα επιστρέψει στις διεθνείς αγορές κεφαλαίου από το 2012 και μετά.
Απειλές για το χρέος είναι και η αυξητική τάση του δείκτη ευρωπαϊκού πληθωρισμού βάσει του οποίου υπολογίζονται οι προσαρμογές κεφαλαίου και τόκων των τιμαριθμοποιημένων ομολόγων, οι αρνητικές εξελίξεις των ισοτιμιών νομισμάτων, βάσει των οποίων προσδιορίζονται οι συναλλαγματικές διαφορές, αλλά και οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο των αγορών και του τραπεζικού τομέα.
Οι δαπάνες σε ταμειακή βάση για πληρωμή τόκων εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 16 δισ. ευρώ ή 7,1% του ΑΕΠ το 2011, σε 16,9 δισ. ευρώ ή 7,4% του ΑΕΠ το 2012, σε 20,5 δισ. ευρώ ή 8,7% του ΑΕΠ το 2013, σε 24,4 δισ. ευρώ ή 10,0% του ΑΕΠ το 2014 και σε 28 δισ. ευρώ ή 11,1% του ΑΕΠ το 2015, παρουσιάζοντας ρυθμό αύξησης 5,6%, 21,3%, 19,0% και 14,8% αντίστοιχα, ετησίως.
Οι δαπάνες για καταπτώσεις εγγυήσεων εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 1,46 δισ. ευρώ ή 0,7% του ΑΕΠ το 2011, σε 1,6 δισ. ευρώ ή 0,7% του ΑΕΠ το 2012, σε 2,19 δισ. ευρώ ή 0,9% του ΑΕΠ το 2013, σε 1,16 δισ. ευρώ ή 0,5% του ΑΕΠ το 2014 και σε 1, 7 δισ. ευρώ ή 0,7% του ΑΕΠ το 2015.
Η βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους εξασφαλίζεται μέσω της πολιτικής δημιουργίας μεγάλων πρωτογενών πλεονασμάτων και ισχυρής ανάπτυξης. Στο πλαίσιο αυτό, η απαρέγκλιτη εφαρμογή του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου χαρακτηρίζεται από τη κυβέρνηση ως απαραίτητη προϋπόθεση. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, με βάση ορισμένες υποθέσεις για την ονομαστική αύξηση του ΑΕΠ και την εξέλιξη των ονομαστικών επιτοκίων, καθώς και η δημιουργία πρωτογενών πλεονασμάτων άνω του 5,5% από το 2013 και μετά, θα οδηγούσε σε ένα βιώσιμο δημόσιο χρέος.
Τέλος, η εξέλιξη του χρέους συνδέεται επίσης με το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων.
Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να πραγματοποιήσει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ύψους 50 δισ. ευρώ για την περίοδο 2011-2015. Το σχέδιο αυτό λειτουργεί συμπληρωματικά στην όλη δημοσιονομική προσπάθεια.
ΔΟΛ
Σήμερα ο μέσος σταθμικός δείκτης χρηματοοικονομικής διάρκειας του υφιστάμενου χαρτοφυλακίου χρέους, συμπεριλαμβανομένων και των διαχειριστικών πράξεων, βρίσκεται στα επίπεδα των ...
3,4 ετών.
Η δε σύνθεση του χαρτοφυλακίου του χρέους ενέχει κινδύνους στις μεταβολές των επιτοκίων.
Το δημόσιο χρέος κυμαινόμενου επιτοκίου (συμπεριλαμβανομένων των υποχρεώσεων που συνδέονται με τον ευρωπαϊκό πληθωρισμό) ανέρχεται σε περίπου 35% επί του συνολικού χρέους, ενώ το χρέος που λήγει και πρέπει να αναχρηματοδοτηθεί εντός των επόμενων 60 μηνών (5 έτη) αποτελεί το 57% του συνολικού χαρτοφυλακίου.
Το χρέος που αναχρηματοδοτείται ή επαναπροσδιορίζεται ως προς το επιτόκιό του εντός των επόμενων 12 μηνών (1 έτος) ανέρχεται σήμερα στο 49% του συνολικού χαρτοφυλακίου χρέους
Είναι χαρακτηριστικό ότι οποιαδήποτε αύξηση των βραχυπρόθεσμων επιτοκίων πιθανόν να οδηγήσει σε αύξηση των δαπανών για τόκους για το χρέος κυμαινόμενου επιτοκίου (euribor συν περιθώριο).
Ο κίνδυνος αύξησης των επιτοκίων σε επίπεδα υψηλότερα των προβλέψεων του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου μπορεί να επηρεάσει τελικά όχι μόνο το συνολικό κόστος εξυπηρέτησης του χρέους αλλά και το κόστος αναχρηματοδότησης των δανειακών αναγκών της χώρας (χρεολύσια και ελλείμματα) στην περίπτωση που η Ελλάδα επιστρέψει στις διεθνείς αγορές κεφαλαίου από το 2012 και μετά.
Απειλές για το χρέος είναι και η αυξητική τάση του δείκτη ευρωπαϊκού πληθωρισμού βάσει του οποίου υπολογίζονται οι προσαρμογές κεφαλαίου και τόκων των τιμαριθμοποιημένων ομολόγων, οι αρνητικές εξελίξεις των ισοτιμιών νομισμάτων, βάσει των οποίων προσδιορίζονται οι συναλλαγματικές διαφορές, αλλά και οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο των αγορών και του τραπεζικού τομέα.
Οι δαπάνες σε ταμειακή βάση για πληρωμή τόκων εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 16 δισ. ευρώ ή 7,1% του ΑΕΠ το 2011, σε 16,9 δισ. ευρώ ή 7,4% του ΑΕΠ το 2012, σε 20,5 δισ. ευρώ ή 8,7% του ΑΕΠ το 2013, σε 24,4 δισ. ευρώ ή 10,0% του ΑΕΠ το 2014 και σε 28 δισ. ευρώ ή 11,1% του ΑΕΠ το 2015, παρουσιάζοντας ρυθμό αύξησης 5,6%, 21,3%, 19,0% και 14,8% αντίστοιχα, ετησίως.
Οι δαπάνες για καταπτώσεις εγγυήσεων εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 1,46 δισ. ευρώ ή 0,7% του ΑΕΠ το 2011, σε 1,6 δισ. ευρώ ή 0,7% του ΑΕΠ το 2012, σε 2,19 δισ. ευρώ ή 0,9% του ΑΕΠ το 2013, σε 1,16 δισ. ευρώ ή 0,5% του ΑΕΠ το 2014 και σε 1, 7 δισ. ευρώ ή 0,7% του ΑΕΠ το 2015.
Η βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους εξασφαλίζεται μέσω της πολιτικής δημιουργίας μεγάλων πρωτογενών πλεονασμάτων και ισχυρής ανάπτυξης. Στο πλαίσιο αυτό, η απαρέγκλιτη εφαρμογή του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου χαρακτηρίζεται από τη κυβέρνηση ως απαραίτητη προϋπόθεση. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, με βάση ορισμένες υποθέσεις για την ονομαστική αύξηση του ΑΕΠ και την εξέλιξη των ονομαστικών επιτοκίων, καθώς και η δημιουργία πρωτογενών πλεονασμάτων άνω του 5,5% από το 2013 και μετά, θα οδηγούσε σε ένα βιώσιμο δημόσιο χρέος.
Τέλος, η εξέλιξη του χρέους συνδέεται επίσης με το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων.
Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να πραγματοποιήσει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ύψους 50 δισ. ευρώ για την περίοδο 2011-2015. Το σχέδιο αυτό λειτουργεί συμπληρωματικά στην όλη δημοσιονομική προσπάθεια.
ΔΟΛ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου