Η ομιλία του υπουργού Ανάπτυξης και Υποδομών κ. Κ. Χατζηδάκη στη Βουλή:
«Η Κυβέρνηση ζητά ψήφο εμπιστοσύνης από τη Βουλή για να διαχειριστεί μια πρωτοφανή οικονομική και κοινωνική κρίση.
Έχουμε πλήρη επίγνωση του πού βρισκόμαστε. Ξέρουμε ότι ο δρόμος είναι δύσκολος και ανηφορικός, αλλά ξέρουμε επίσης είναι ο μόνος δρόμος. Τον οποίο το έθνος μας πρέπει να τον ανέβει ενωμένο.
Στη συγκυρία που διανύουμε οφείλουμε όλοι να υπερβούμε τους εαυτούς μας. Και ιδίως εμείς, οι πολιτικοί. Ούτε η οικονομία μπορεί να γιατρευτεί μόνη της, ούτε η κοινωνία μπορεί να δώσει επεξεργασμένες λύσεις. Εμείς οφείλουμε να...
σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων, να διορθώσουμε λάθη του παρελθόντος και να προχωρήσουμε τη χώρα μπροστά. Όχι με ευχές και προσευχές, ούτε με μαγικές συνταγές, αλλά με... πολιτικές που δοκιμάστηκαν και πέτυχαν σε άλλα κράτη.
Και γι’ αυτό σήμερα δεν θα ακούσετε όμορφα λόγια και υποσχέσεις, αλλά συγκεκριμένα μέτρα πολιτικής, με τα οποία θα προσπαθήσουμε να μπει ξανά η χώρα μας στο δρόμο της ανάπτυξης.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, έχει έναν κεντρικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια και γνωρίζω, τόσο εγώ, όσο και οι συνάδελφοί μου στο Υπουργείο, πόσο καθοριστική θα είναι η δική μας απόδοση.
Τελικός στόχος μας είναι η αλλαγή πορείας της χώρας ώστε να ξεφύγει από το βαθύ τέλμα ύφεσης. Και να επιτύχουμε τελικά την ανάκαμψη, την ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Γι’ αυτό και θα επικεντρωθούμε σε τέσσερις βασικούς άξονες:
Πρώτος, η ενίσχυση της ρευστότητας. Για να μείνουν ζωντανές οι υφιστάμενες επιχειρήσεις και να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη στην αγορά.
Δεύτερος, η αναθέρμανση της οικονομίας και η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, όχι μόνο με μεγάλα έργα, αλλά και με μια σειρά μεταρρυθμίσεων που τονώνουν την οικονομία, μειώνουν τη γραφειοκρατία και κάνουν τη χώρα μας πιο ελκυστική για επενδύσεις.
Τρίτος, η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και η προστασία των καταναλωτών. Γιατί η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία δύο χρόνια οι τιμές δεν ακολούθησαν την πτωτική πορεία των εισοδημάτων.
Και τέταρτον, το νοικοκύρεμα και ο εκσυγχρονισμός όλων των εποπτευόμενων από εμάς οργανισμών και επιχειρήσεων. Η ενίσχυση της διαφάνειας και η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Σε ό,τι αφορά τον πρώτο στόχο, τη ρευστότητα της αγοράς, οι κινήσεις της κυβέρνησης αφορούν πέντε τομείς:
Πρώτον, η ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης του Ελληνικού τραπεζικού συστήματος το ταχύτερο δυνατόν. Αρμόδιο Υπουργείο είναι το Υπουργείο Οικονομικών.
Δεύτερον, η διαμόρφωση των προϋποθέσεων για την επιστροφή των καταθέσεων στις Ελληνικές τράπεζες, με βάση τα όσα ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός.
Τρίτον, η άμεση έναρξη διαπραγματεύσεων με τους Ευρωπαίους εταίρους μας για την ενεργότερη παρουσία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
Τέταρτον, η επιδίωξη για τη δημιουργία ενός νέου Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου, με στήριξη και από ευρωπαϊκούς πόρους. Μια δύσκολη προσπάθεια, με πολλά εμπόδια, που αξίζει πάντως να γίνει με σοβαρότητα και αξιοπιστία.
Πέμπτον, η όσο το δυνατόν ταχύτερη επιστροφή οφειλών του Δημοσίου, στις επιχειρήσεις, ύψους 6 δις ευρώ.
Από την άλλη, θα προσπαθήσουμε να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο βαθμό τα αναπτυξιακά εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας:
- Τον Επενδυτικό Νόμο, με κάποιες στοχευμένες διορθώσεις που θα συμβάλουν στην καλύτερη εφαρμογή του.
- Το ΕΤΕΑΝ, προσαρμόζοντας τα προγράμματα στις ανάγκες της αγοράς ειδικότερα των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, έτσι ώστε χρήματα που διαθέτει το Ταμείο να πάνε πράγματι στους τελικούς αποδέκτες.
- Και φυσικά το ΕΣΠΑ, με κινήσεις που θα επισπεύσουν την απορρόφηση πόρων, όπως:
- την αναθεώρησή του, ώστε να προσαρμοστεί στις ανάγκες της παρούσης συγκυρίας,
- την απλοποίηση των πολύπλοκων διαδικασιών διαχείρισης του ΕΣΠΑ, σε συνεργασία με την Task Force,
- την προώθηση χωρίς προσκόμματα των 181 έργων προτεραιότητας του ΕΣΠΑ που θα τονώσουν άμεσα την οικονομία της χώρας.
Μιλώντας για το ΕΣΠΑ υπενθυμίζω την εξαιρετικά μεγάλης σημασίας διαπραγμάτευση για την επόμενη προγραμματική περίοδο 2014-2020.
Ο δεύτερος μεγάλος άξονας είναι η αναθέρμανση της οικονομίας και η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας.
Η Ελλάδα πρέπει να γίνει μια χώρα φιλική στις επενδύσεις. Πώς θα το πετύχουμε;
Με ένα νέο, απλό και σταθερό για αρκετά χρόνια φορολογικό νόμο, στο οποίο ήδη αναφέρθηκε ο Πρωθυπουργός.
Με περαιτέρω απλούστευση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Με αντιμετώπιση των προβλημάτων αδιαφάνειας και γραφειοκρατίας στο Δημόσιο τομέα.
Υπάρχουν εκθέσεις, μελέτες και διεθνή κριτήρια για την ανταγωνιστικότητα. Για το πώς να τονώσουμε τις επενδύσεις και να απλοποιήσουμε τις διαδικασίες. Πώς να εκσυγχρονίσουμε τη λειτουργία επαγγελμάτων, όπως έγινε μα τα ταξί και τα φορτηγά δημόσιας χρήσης. Καιρός είναι να φύγουμε από τις διαπιστώσεις και να τα κάνουμε πράξεις.
Βασική μας προτεραιότητα είναι επίσης η ελάφρυνση του διοικητικού βάρους και η επιτάχυνση των διαδικασιών για τις στρατηγικές και τις νέες επενδύσεις.
Το νομοθετικό πλαίσιο υπάρχει. Τώρα πρέπει να ενεργοποιήσουμε σε όλα τα στάδια τοone-stop-shop του Invest in Greece ώστε να μην χρειάζεται η εμπλοκή άλλου φορέα για την ολοκλήρωση μιας επένδυσης.
Όλες οι επενδύσεις και ο βαθμός ωρίμανσής τους πρέπει να παρακολουθούνται με ηλεκτρονικό τρόπο. Με ειδική σηματοδότηση καθυστερήσεων, για την οποία θα λογοδοτούν οι αρμόδιοι, ώστε με τον τρόπο αυτό να ενισχυθεί και η διαφάνεια.
Και με fast track στη Δικαιοσύνη, με θεσμικές παρεμβάσεις σε υποθέσεις που αφορούν σε στρατηγικές επενδύσεις, σε συνεννόηση βέβαια με το αρμόδιο Υπουργείο.
Θα επικεντρωθούμε επίσης άμεσα σε κινήσεις που θα βελτιώσουν το επιχειρηματικό περιβάλλον. Προχωρώντας, για παράδειγμα, στην έκδοση των προεδρικών διαταγμάτων για τις αδειοδοτήσεις τεχνικών επαγγελμάτων και για δραστηριότητες επιχειρήσεων τους προσεχείς μήνες.
Ιδιαίτερα κρίσιμο για τη βελτίωση των μακροοικονομικών μεγεθών της χώρας μας είναι το ζήτημα των εξαγωγών.
Στην κατεύθυνση αυτή αναπτύσσουμε μια Εθνική Στρατηγική για τις Εξαγωγές, η οποία στηρίζεται σε τρεις άξονες:
Πρώτον, διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης, δηλαδή του αριθμού των προϊόντων και των εταιριών που εξάγουν.
Δεύτερον, προώθηση των εξαγωγών, σε νέες αναδυόμενες αγορές και δίκτυα.
Τρίτον απλοποίηση των διαδικασιών και η μείωση του διοικητικού βάρους για την πραγματοποίηση εξαγωγών.
Το στοίχημα στον κλάδο των εξαγωγών είναι ο καλύτερος συντονισμός όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Να οργανώσουμε μαζί κοινές δράσεις, να δουλέψουμε μαζί για να προωθήσουμε το Brand Name «Ελλάδα» στο εξωτερικό. Για να επιτύχουμε τελικά ένα εξωστρεφές μοντέλο ανάπτυξης.
Εξαιρετικά σημαντική είναι η ανάπτυξη του τομέα της έρευνας, της τεχνολογίας και της καινοτομίας. Συνδέοντας την έρευνα και την καινοτομία άμεσα με την παραγωγή, με την άμεση εγκατάσταση ερευνητικών κέντρων μέσα σε επιχειρηματικά πάρκα, με αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων όπως είναι το venture capital, αλλά και σωστή διάχυση υπαρχόντων κονδυλίων στην αγορά.
Τέλος, στην προσπάθειά μας στο χώρο των επενδύσεων θα διαπραγματευθούμε με τους εταίρους μας εκμεταλλευόμενοι κάθε δυνατότητα τις δυνατότητες που μας δίνει η Ευρωπαϊκή νομοθεσία για τη λειτουργία Ειδικών Οικονομικών Ζωνών, με ειδικό φορολογικό καθεστώς. Με προστασία όμως – και θέλω να το τονίσω αυτό – των εργασιακών δικαιωμάτων. Η προσπάθεια δεν θα είναι καθόλου εύκολη. Θεωρώ όμως, ότι οι εταίροι μας πρέπει να αντιληφθούν αυτές οι ειδικές ζώνες είναι ένας ουσιαστικός τρόπος αναζωογόνησης της ελληνικής οικονομίας που βρίσκεται σε βαθύ τέλμα ύφεσης.
Παράλληλα, θα εργαστούμε σκληρά για να ξεμπλοκάρουμε έργα που θα τονώσουν άμεσα την οικονομία και την ανάπτυξη της χώρας.
Πολλά από αυτά αφορούν το Υπουργείο μας και περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τους αυτοκινητόδρομους, σιδηροδρομικό δίκτυο, λιμάνια όπως της Ηγουμενίτσας, της Πάτρας και του Λαυρίου, τον προαστιακό σιδηρόδρομο, το Τραμ.
Είναι αυτονόητο ότι τα έργα αυτά θα αποτελέσουν προτεραιότητά μας, όπως φυσικά και το ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης και οι επεκτάσεις του ΜΕΤΡΟ της Αθήνας, αλλά και έργα που είχαν βαλτώσει όπως το αεροδρόμιο στο ΚαστέλιΗρακλείου, το οποίο πρέπει να επαναδημοπρατηθεί χωρίς καθυστερήσεις.
Το βασικότερο από αυτά είναι ασφαλώς οι μεγάλοι οδικοί άξονες. Είναι έργα που υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης αλλά δυστυχώς έχουν σταματήσει. Η επανέναρξή τους και η ολοκλήρωση των διαδικασιών που εκκρεμούν είναι για μας προτεραιότητα. Είναι η πρώτη καυτή πατάτα που έχουνε να διαχειριστούμε. Πολύ κρίσιμο και δύσκολο θέμα. Στόχος μας είναι να ολοκληρωθεί η καταρχήν διαπραγμάτευση με όλες τις πλευρές μέχρι το φθινόπωρο και να έχει ρυθμιστεί το θέμα, κατ’ εκτίμηση, μέχρι το τέλος του έτους.
Το ΤΑΙΠΕΔ αναζητά επίσης την καλύτερη φόρμουλα για την αξιοποίηση των 37 περιφερειακών αεροδρομίων. Έχω επανειλημμένα πει: Τα περιφερειακά αεροδρόμια δεν πρέπει να είναι απλώς πίστες προσγείωσης και απογείωσης, αλλά μικροί, τοπικοί πόλοι ανάπτυξης.
Πεποίθηση μου είναι ότι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας θα αποτελέσει σημαντικό εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής. Δεν είναι μόνο το ταμειακό όφελος. Είναι κυρίως το μήνυμα που στέλνει η Ελλάδα για την προσέλκυση κεφαλαίων και επενδύσεων.
Ο τρίτος άξονας της πολιτικής μας αφορά στην ομαλή λειτουργία της αγοράς.
Βασική μας επιδίωξη είναι η αντιμετώπιση των στρεβλώσεων στην αγορά με εμπόδια που τέθηκαν τεχνητά για να ωφελούνται λίγοι εις βάρος των πολλών.
Κύριο εργαλείο μας θα είναι η Επιτροπή Ανταγωνισμού, οι αποφάσεις της, και ειδικότερα οι εισηγήσεις της για την άρση περιορισμών στην αγορά. Καθώς και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του υπουργείου.
Δεύτερο εργαλείο μας είναι ο εκσυγχρονισμός των αγορανομικών διατάξεων, είτε με κατάργηση, είτε με επικαιροποίηση ρυθμίσεων, όπου χρειάζεται.
Στο ζήτημα των τιμών θα επιδιώξουμε επίσης τη μέγιστη δυνατή αξιοποίηση του Toolkit, του μηχανισμού ελέγχου τιμών που έχει καθιερώσει ο ΟΟΣΑ.
Αλλά και τον ενεργό έλεγχο των ενδοομιλικών συναλλαγών σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών.
Θα προχωρήσουμε επίσης στον εξορθολογισμό και μείωση κόστους της εφοδιαστικής αλυσίδας των επιχειρήσεων. Στην ενθάρρυνση των συνεργειών των εμπορικών επιχειρήσεων μέσω συγχωνεύσεων, clustering και open malls.
Οι δράσεις αυτές θα οδηγήσουν στην μείωση του κόστους, άρα και στη δυνατότητα μείωσης των τιμών.
Επίσης, θα επιδιώξουμε την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για την καλύτερη δυνατή ενημέρωση του καταναλωτή, όπως και τη συνεργασία με όλες τις καταναλωτικές οργανώσεις. Και φυσικά θα επιδιώξουμε την προβολή από τα ΜΜΕ του Παρατηρητηρίου Τιμών, ώστε ο κόσμος να αξιοποιήσει αυτή τη δυνατότητα και να πληροφορείται για τις εξελίξεις στην αγορά.
Τέλος, πολύ ψηλά στις προτεραιότητές μας θα είναι η αντιμετώπιση του παραεμπορίου, για το οποίο όμως είναι σαφές ότι χρειάζονται ακόμα πιο συντονισμένες δράσεις, από όλους τους συναρμόδιους φορείς, δημοτική αστυνομία, αστυνομία και τελωνεία. Έχοντας πάντα στενή συνεργασία με τον επιχειρηματικό κόσμο που πλήττεται από το παραεμπόριο.
Ο τέταρτος άξονας δράσεων αφορά το νοικοκύρεμα και ο εκσυγχρονισμός του Κράτους.
Και αυτό σχετίζεται όχι μόνο με τη σπατάλη και τη διαφάνεια, αλλά και την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών.
Πρόκειται για μια πονεμένη ιστορία, καθώς οι περισσότερες κρατικές επιχειρήσεις έχουν εξελιχθεί σε μαύρες τρύπες για την εθνική μας οικονομία.
Αυτό πρέπει να αλλάξει. Να κάνουμε διάκριση ανάμεσα στο «κρατικό» και το «κοινωνικό». Με πρόσχημα την κοινωνική πολιτική κρατικοποιήσαμε τη ζωή μας και δημιουργήσαμε ένα αντικοινωνικό, σπάταλο κράτος με πολλές εστίες διαφθοράς.
Πρώτη μας προτεραιότητα θα είναι η δημιουργία Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Διαγωνισμών Προμηθειών με στόχο τη μείωση του κόστους των προμηθειών και την αύξηση της διαφάνειας. Πιστεύουμε ότι θα έχουμε προχωρήσει την ολοκλήρωσή του την άνοιξη του 2013.
Έχουμε το μεγάλο ζήτημα του ΟΣΕ. Βούληση της κυβέρνησης είναι να προχωρήσουμε την εξυγίανση του ΟΣΕ. Με φροντίδα για τους φορολογούμενους και έγνοια για τους εργαζόμενους.
Από την προηγούμενή μου θητεία στο Υπουργείο Μεταφορών, είχα ξεκινήσει την προσπάθεια εξυγίανσης. Η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ που ακολούθησε παρουσίασε ένα νόμο στην ίδια κατεύθυνση και είναι πολύ θετικό ότι υπάρχει συναντίληψη στο συγκεκριμένο θέμα.
Τι πρέπει να γίνει άμεσα:
Πρώτον, να λυθεί το πρόβλημα των κρατικών ενισχύσεων για τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Οι διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκονται σε εξέλιξη.
Δεύτερον, να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της συντήρησης του υλικού. Το τροχαίο σιδηροδρομικό υλικό του ΟΣΕ απαξιώνεται λόγω κακής, αναποτελεσματικής και ακριβής συντήρησης. Είναι ανάγκη να δοθεί μια σφαιρική και υγιής λύση γι’ αυτό το θέμα.
Τρίτον, να προχωρήσει η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ (ΓΑΙΑΟΣΕ) από το Δημόσιο.
Στόχος μας είναι η εξυγίανση του ΟΣΕ και η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Και είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε το ταχύτερο δυνατόν, βασιζόμενοι στην προεργασία που έχει ήδη γίνει. Το θέμα είναι κομβικής σημασίας. Αλλά είναι πολύ σημαντικό να προχωρήσουμε με γνώση για τα χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης αγοράς, με σταθερότητα και με σοβαρότητα.
Πολύ μεγάλη σημασία έχει για μας και το ζήτημα της ομαλής λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών.
Για το σκοπό αυτό θα προχωρήσουμε στην ολοκλήρωση του Οργανογράμματος τόσο στην ΟΣΥ ΑΕ όσο και στην ΣΤΑΣΥ ΑΕ, τα μέσα σταθερής τροχιάς, για να είναι πιο λειτουργική η νέα δομή.
Πρέπει επίσης να καταπολεμήσουμε την εισιτηριοδιαφυγή, τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί ακόμη περισσότερο. Για να το κάνουμε αυτό μπορούμε να ακολουθήσουμε καλά παραδείγματα από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως είναι το ηλεκτρονικό εισιτήριο και οι πιο αποτελεσματικοί έλεγχοι.
Σήμερα βρισκόμαστε στη διαγωνιστική διαδικασία για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, αλλά και την τηλεματική και ελπίζουμε ότι τους προσεχείς μήνες θα υπάρχουν ανάδοχοι ώστε να προχωρήσουμε στην υλοποίησή τους.
Παράλληλα θα δρομολογήσουμε δράσεις και διαδικασίες, βασισμένες σε διεθνή πρότυπα πιστοποίησης ποιότητας με στόχο την πιο αποτελεσματική, διαφανή, περιβαλλοντική και φιλική προς τους εργαζόμενους λειτουργία τους. Τα ΜΜΜ πρέπει να περάσουν και αυτά σε μια νέα εποχή και γιατί όχι να μπουν στην πρωτοπορία μιας αλλαγής φιλοσοφίας του τρόπου λειτουργίας των δημόσιων επιχειρήσεων.
Πέρα από την προσπάθεια για την ομαλή λειτουργία των ΕΛΤΑ, τα οποία είναι σε διαδικασία αποκρατικοποίησης και μάλιστα σε μία ευρωπαϊκή αγορά πλήρως απελευθερωμένη, θέλω να αναφερθώ στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Εδώ πρέπει να διαμορφώσουμε μία «Εθνική Ευρυζωνική Στρατηγική» σε δύο άξονες: τις «προηγμένες ευρυζωνικές υποδομές» και τις «καινοτόμες ψηφιακές υπηρεσίες».
Στόχος μας είναι η ανάπτυξη τηλεπικοινωνιακών δικτύων να στηριχθεί κυρίως σε ΣΔΙΤ και παράλληλα να ενθαρρυνθούν οι συνέργειες παρόχων δικτύων μεταξύ τους αλλά και με άλλους φορείς-διαχειριστές υποδομών.
Το κατάλληλο πλαίσιο μπορεί να προωθήσει την τηλεργασία, το ηλεκτρονικό εμπόριο, τις ηλεκτρονικές προμήθειες, την ηλεκτρονική επικοινωνία με τις κρατικές αρχές.
Παράλληλα, στον τομέα της έρευνας και της τεχνολογίας, θα προχωρήσουμε με τον εκσυγχρονισμό και την ενδυνάμωση του ερευνητικού ιστού. Με συγκέντρωση και καλύτερο συντονισμό των δραστηριοτήτων τους. Όχι τόσο για λόγους οικονομίας, αλλά κυρίως για την πιο αποτελεσματική λειτουργία τους. Προτιμούμε καλά οργανωμένα ερευνητικά κέντρα, παρά πολλά, διάσπαρτα με προβληματική οργάνωση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Σας ανέφερα τους βασικούς άξονες της πολιτικής μας. Κάποια από όσα σας ανέφερα είναι αποκλειστικά στο δικό μας χέρι. Για κάποια άλλα, χρειαζόμαστε απαραιτήτως τη στήριξη των Ευρωπαίων εταίρων μας.
Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει μια επιφυλακτικότητα απέναντι στη χώρα μας. Το αν αυτή η επιφυλακτικότητα υφίσταται δικαίως ή αδίκως δεν είναι το πρωτεύον αυτή την ώρα. Σημασία σήμερα έχει να γίνει σαφές ότι κάτι αλλάζει, ότι είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε και να πετύχουμε. Αν εμείς είμαστε αξιόπιστοι, θα δείξουν και εκείνοι την αλληλεγγύη τους.
Πιστεύω ότι οι στόχοι που θέτουμε είναι ρεαλιστικοί. Δεν θέλω να δώσω κάποιο μήνυμα υπεραισιοδοξίας, αλλά πιστεύω ακράδαντα ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε. Αρκεί να φερθούμε όλοι έχοντας απόλυτη συναίσθηση του πού βρισκόμαστε.
Διότι εκτός από τους 4 άξονες που σας ανέφερα, την ρευστότητα, την ανάπτυξη, την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και το νοικοκύρεμα των δημοσίων φορέων, υπάρχει και ένας πέμπτος, που είναι ίσως ο βασικότερος όλων. Η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των αγορών και των επενδυτών απέναντι στην Ελλάδα. Είναι η σημαντικότερη προϋπόθεση για την ανάταξη της χώρας. Και ως προς αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία η πολιτική κατάσταση και ιδιαίτερα η πολιτική σταθερότητα.
Το γεγονός ότι η κυβέρνηση στηρίζεται από τρία κόμματα που αθροίζουν σχεδόν το 50% των πολιτών είναι ασφαλώς πολύ σημαντικό.
Αυτή η αφετηρία σύνθεσης και κοινής προσπάθειας είναι κάτι που πρέπει να διατηρήσουμε και να αναπτύξουμε. Οι στιγμές που διανύουμε κάνουν κάθε μικροκομματική ανάγνωση, ανάξια του ύψους των περιστάσεων.
Ενας κοινωνικός ή πολιτικός εμφύλιος πετροπόλεμος στα μετόπισθεν είναι καθαρή πολυτέλεια στον οικονομικό πόλεμο που έχουμε να αντιμετωπίσουμε.
Ασφαλώς σε δημοκρατικό πολίτευμα Κυβέρνηση και Αντιπολίτευση έχουν το δικό τους θεσμικό ρόλο. Ούτε θα μπορούσαμε, βέβαια, να συμφωνούμε σε όλα. Όμως, και η Κυβέρνηση και η Αντιπολίτευση θα πρέπει να διακρίνονται από δύο αρετές, για να έχουμε μια πιθανότητα να τα καταφέρουμε : από καλή πίστη και εθνική ενότητα. Εκλογές χάνονται και κερδίζονται. Μπροστά μας, όμως, έχουμε την αποτυχία ή την επιτυχία της χώρας. Και αυτή η μάχη δεν μπορεί να χαθεί.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ο λαός ανέθεσε στην παρούσα Βουλή, μέσα σε μια μεγάλη κρίση, να φέρει εις πέρας ένα μεγάλο στόχο. Την παραμονή στην Ευρωζώνη και την ανασυγκρότηση της χώρας. Είναι η αποστολή της δικής μας γενιάς και μπορούμε να πετύχουμε. Δεν είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα αντιμετώπισε προκλήσεις. Εχουμε και την εμπειρία και το έμψυχο υλικό που δείχνουν ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε. Αρκεί να βάλουμε μπροστά την ελληνική επιμονή και περηφάνια και να δουλέψουμε σκληρά, με πρόγραμμα και εθνική σύμπνοια.
Για τους λόγους αυτούς, ζητώ ψήφο εμπιστοσύνης προς την κυβέρνηση, αλλά ζητώ και τη στήριξη όλων στην προσπάθειά μας.
Να βγούμε από το τούνελ και να μπούμε σε μια ομαλή πορεία.
Να κρατήσουμε την Ελλάδα όρθια και δυνατή.
Είναι το πατριωτικό μας καθήκον και μπορούμε να το πετύχουμε».
«Η Κυβέρνηση ζητά ψήφο εμπιστοσύνης από τη Βουλή για να διαχειριστεί μια πρωτοφανή οικονομική και κοινωνική κρίση.
Έχουμε πλήρη επίγνωση του πού βρισκόμαστε. Ξέρουμε ότι ο δρόμος είναι δύσκολος και ανηφορικός, αλλά ξέρουμε επίσης είναι ο μόνος δρόμος. Τον οποίο το έθνος μας πρέπει να τον ανέβει ενωμένο.
Στη συγκυρία που διανύουμε οφείλουμε όλοι να υπερβούμε τους εαυτούς μας. Και ιδίως εμείς, οι πολιτικοί. Ούτε η οικονομία μπορεί να γιατρευτεί μόνη της, ούτε η κοινωνία μπορεί να δώσει επεξεργασμένες λύσεις. Εμείς οφείλουμε να...
σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων, να διορθώσουμε λάθη του παρελθόντος και να προχωρήσουμε τη χώρα μπροστά. Όχι με ευχές και προσευχές, ούτε με μαγικές συνταγές, αλλά με... πολιτικές που δοκιμάστηκαν και πέτυχαν σε άλλα κράτη.
Και γι’ αυτό σήμερα δεν θα ακούσετε όμορφα λόγια και υποσχέσεις, αλλά συγκεκριμένα μέτρα πολιτικής, με τα οποία θα προσπαθήσουμε να μπει ξανά η χώρα μας στο δρόμο της ανάπτυξης.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, έχει έναν κεντρικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια και γνωρίζω, τόσο εγώ, όσο και οι συνάδελφοί μου στο Υπουργείο, πόσο καθοριστική θα είναι η δική μας απόδοση.
Τελικός στόχος μας είναι η αλλαγή πορείας της χώρας ώστε να ξεφύγει από το βαθύ τέλμα ύφεσης. Και να επιτύχουμε τελικά την ανάκαμψη, την ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Γι’ αυτό και θα επικεντρωθούμε σε τέσσερις βασικούς άξονες:
Πρώτος, η ενίσχυση της ρευστότητας. Για να μείνουν ζωντανές οι υφιστάμενες επιχειρήσεις και να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη στην αγορά.
Δεύτερος, η αναθέρμανση της οικονομίας και η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, όχι μόνο με μεγάλα έργα, αλλά και με μια σειρά μεταρρυθμίσεων που τονώνουν την οικονομία, μειώνουν τη γραφειοκρατία και κάνουν τη χώρα μας πιο ελκυστική για επενδύσεις.
Τρίτος, η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και η προστασία των καταναλωτών. Γιατί η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία δύο χρόνια οι τιμές δεν ακολούθησαν την πτωτική πορεία των εισοδημάτων.
Και τέταρτον, το νοικοκύρεμα και ο εκσυγχρονισμός όλων των εποπτευόμενων από εμάς οργανισμών και επιχειρήσεων. Η ενίσχυση της διαφάνειας και η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Σε ό,τι αφορά τον πρώτο στόχο, τη ρευστότητα της αγοράς, οι κινήσεις της κυβέρνησης αφορούν πέντε τομείς:
Πρώτον, η ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης του Ελληνικού τραπεζικού συστήματος το ταχύτερο δυνατόν. Αρμόδιο Υπουργείο είναι το Υπουργείο Οικονομικών.
Δεύτερον, η διαμόρφωση των προϋποθέσεων για την επιστροφή των καταθέσεων στις Ελληνικές τράπεζες, με βάση τα όσα ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός.
Τρίτον, η άμεση έναρξη διαπραγματεύσεων με τους Ευρωπαίους εταίρους μας για την ενεργότερη παρουσία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
Τέταρτον, η επιδίωξη για τη δημιουργία ενός νέου Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου, με στήριξη και από ευρωπαϊκούς πόρους. Μια δύσκολη προσπάθεια, με πολλά εμπόδια, που αξίζει πάντως να γίνει με σοβαρότητα και αξιοπιστία.
Πέμπτον, η όσο το δυνατόν ταχύτερη επιστροφή οφειλών του Δημοσίου, στις επιχειρήσεις, ύψους 6 δις ευρώ.
Από την άλλη, θα προσπαθήσουμε να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο βαθμό τα αναπτυξιακά εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας:
- Τον Επενδυτικό Νόμο, με κάποιες στοχευμένες διορθώσεις που θα συμβάλουν στην καλύτερη εφαρμογή του.
- Το ΕΤΕΑΝ, προσαρμόζοντας τα προγράμματα στις ανάγκες της αγοράς ειδικότερα των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, έτσι ώστε χρήματα που διαθέτει το Ταμείο να πάνε πράγματι στους τελικούς αποδέκτες.
- Και φυσικά το ΕΣΠΑ, με κινήσεις που θα επισπεύσουν την απορρόφηση πόρων, όπως:
- την αναθεώρησή του, ώστε να προσαρμοστεί στις ανάγκες της παρούσης συγκυρίας,
- την απλοποίηση των πολύπλοκων διαδικασιών διαχείρισης του ΕΣΠΑ, σε συνεργασία με την Task Force,
- την προώθηση χωρίς προσκόμματα των 181 έργων προτεραιότητας του ΕΣΠΑ που θα τονώσουν άμεσα την οικονομία της χώρας.
Μιλώντας για το ΕΣΠΑ υπενθυμίζω την εξαιρετικά μεγάλης σημασίας διαπραγμάτευση για την επόμενη προγραμματική περίοδο 2014-2020.
Ο δεύτερος μεγάλος άξονας είναι η αναθέρμανση της οικονομίας και η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας.
Η Ελλάδα πρέπει να γίνει μια χώρα φιλική στις επενδύσεις. Πώς θα το πετύχουμε;
Με ένα νέο, απλό και σταθερό για αρκετά χρόνια φορολογικό νόμο, στο οποίο ήδη αναφέρθηκε ο Πρωθυπουργός.
Με περαιτέρω απλούστευση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Με αντιμετώπιση των προβλημάτων αδιαφάνειας και γραφειοκρατίας στο Δημόσιο τομέα.
Υπάρχουν εκθέσεις, μελέτες και διεθνή κριτήρια για την ανταγωνιστικότητα. Για το πώς να τονώσουμε τις επενδύσεις και να απλοποιήσουμε τις διαδικασίες. Πώς να εκσυγχρονίσουμε τη λειτουργία επαγγελμάτων, όπως έγινε μα τα ταξί και τα φορτηγά δημόσιας χρήσης. Καιρός είναι να φύγουμε από τις διαπιστώσεις και να τα κάνουμε πράξεις.
Βασική μας προτεραιότητα είναι επίσης η ελάφρυνση του διοικητικού βάρους και η επιτάχυνση των διαδικασιών για τις στρατηγικές και τις νέες επενδύσεις.
Το νομοθετικό πλαίσιο υπάρχει. Τώρα πρέπει να ενεργοποιήσουμε σε όλα τα στάδια τοone-stop-shop του Invest in Greece ώστε να μην χρειάζεται η εμπλοκή άλλου φορέα για την ολοκλήρωση μιας επένδυσης.
Όλες οι επενδύσεις και ο βαθμός ωρίμανσής τους πρέπει να παρακολουθούνται με ηλεκτρονικό τρόπο. Με ειδική σηματοδότηση καθυστερήσεων, για την οποία θα λογοδοτούν οι αρμόδιοι, ώστε με τον τρόπο αυτό να ενισχυθεί και η διαφάνεια.
Και με fast track στη Δικαιοσύνη, με θεσμικές παρεμβάσεις σε υποθέσεις που αφορούν σε στρατηγικές επενδύσεις, σε συνεννόηση βέβαια με το αρμόδιο Υπουργείο.
Θα επικεντρωθούμε επίσης άμεσα σε κινήσεις που θα βελτιώσουν το επιχειρηματικό περιβάλλον. Προχωρώντας, για παράδειγμα, στην έκδοση των προεδρικών διαταγμάτων για τις αδειοδοτήσεις τεχνικών επαγγελμάτων και για δραστηριότητες επιχειρήσεων τους προσεχείς μήνες.
Ιδιαίτερα κρίσιμο για τη βελτίωση των μακροοικονομικών μεγεθών της χώρας μας είναι το ζήτημα των εξαγωγών.
Στην κατεύθυνση αυτή αναπτύσσουμε μια Εθνική Στρατηγική για τις Εξαγωγές, η οποία στηρίζεται σε τρεις άξονες:
Πρώτον, διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης, δηλαδή του αριθμού των προϊόντων και των εταιριών που εξάγουν.
Δεύτερον, προώθηση των εξαγωγών, σε νέες αναδυόμενες αγορές και δίκτυα.
Τρίτον απλοποίηση των διαδικασιών και η μείωση του διοικητικού βάρους για την πραγματοποίηση εξαγωγών.
Το στοίχημα στον κλάδο των εξαγωγών είναι ο καλύτερος συντονισμός όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Να οργανώσουμε μαζί κοινές δράσεις, να δουλέψουμε μαζί για να προωθήσουμε το Brand Name «Ελλάδα» στο εξωτερικό. Για να επιτύχουμε τελικά ένα εξωστρεφές μοντέλο ανάπτυξης.
Εξαιρετικά σημαντική είναι η ανάπτυξη του τομέα της έρευνας, της τεχνολογίας και της καινοτομίας. Συνδέοντας την έρευνα και την καινοτομία άμεσα με την παραγωγή, με την άμεση εγκατάσταση ερευνητικών κέντρων μέσα σε επιχειρηματικά πάρκα, με αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων όπως είναι το venture capital, αλλά και σωστή διάχυση υπαρχόντων κονδυλίων στην αγορά.
Τέλος, στην προσπάθειά μας στο χώρο των επενδύσεων θα διαπραγματευθούμε με τους εταίρους μας εκμεταλλευόμενοι κάθε δυνατότητα τις δυνατότητες που μας δίνει η Ευρωπαϊκή νομοθεσία για τη λειτουργία Ειδικών Οικονομικών Ζωνών, με ειδικό φορολογικό καθεστώς. Με προστασία όμως – και θέλω να το τονίσω αυτό – των εργασιακών δικαιωμάτων. Η προσπάθεια δεν θα είναι καθόλου εύκολη. Θεωρώ όμως, ότι οι εταίροι μας πρέπει να αντιληφθούν αυτές οι ειδικές ζώνες είναι ένας ουσιαστικός τρόπος αναζωογόνησης της ελληνικής οικονομίας που βρίσκεται σε βαθύ τέλμα ύφεσης.
Παράλληλα, θα εργαστούμε σκληρά για να ξεμπλοκάρουμε έργα που θα τονώσουν άμεσα την οικονομία και την ανάπτυξη της χώρας.
Πολλά από αυτά αφορούν το Υπουργείο μας και περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τους αυτοκινητόδρομους, σιδηροδρομικό δίκτυο, λιμάνια όπως της Ηγουμενίτσας, της Πάτρας και του Λαυρίου, τον προαστιακό σιδηρόδρομο, το Τραμ.
Είναι αυτονόητο ότι τα έργα αυτά θα αποτελέσουν προτεραιότητά μας, όπως φυσικά και το ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης και οι επεκτάσεις του ΜΕΤΡΟ της Αθήνας, αλλά και έργα που είχαν βαλτώσει όπως το αεροδρόμιο στο ΚαστέλιΗρακλείου, το οποίο πρέπει να επαναδημοπρατηθεί χωρίς καθυστερήσεις.
Το βασικότερο από αυτά είναι ασφαλώς οι μεγάλοι οδικοί άξονες. Είναι έργα που υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης αλλά δυστυχώς έχουν σταματήσει. Η επανέναρξή τους και η ολοκλήρωση των διαδικασιών που εκκρεμούν είναι για μας προτεραιότητα. Είναι η πρώτη καυτή πατάτα που έχουνε να διαχειριστούμε. Πολύ κρίσιμο και δύσκολο θέμα. Στόχος μας είναι να ολοκληρωθεί η καταρχήν διαπραγμάτευση με όλες τις πλευρές μέχρι το φθινόπωρο και να έχει ρυθμιστεί το θέμα, κατ’ εκτίμηση, μέχρι το τέλος του έτους.
Το ΤΑΙΠΕΔ αναζητά επίσης την καλύτερη φόρμουλα για την αξιοποίηση των 37 περιφερειακών αεροδρομίων. Έχω επανειλημμένα πει: Τα περιφερειακά αεροδρόμια δεν πρέπει να είναι απλώς πίστες προσγείωσης και απογείωσης, αλλά μικροί, τοπικοί πόλοι ανάπτυξης.
Πεποίθηση μου είναι ότι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας θα αποτελέσει σημαντικό εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής. Δεν είναι μόνο το ταμειακό όφελος. Είναι κυρίως το μήνυμα που στέλνει η Ελλάδα για την προσέλκυση κεφαλαίων και επενδύσεων.
Ο τρίτος άξονας της πολιτικής μας αφορά στην ομαλή λειτουργία της αγοράς.
Βασική μας επιδίωξη είναι η αντιμετώπιση των στρεβλώσεων στην αγορά με εμπόδια που τέθηκαν τεχνητά για να ωφελούνται λίγοι εις βάρος των πολλών.
Κύριο εργαλείο μας θα είναι η Επιτροπή Ανταγωνισμού, οι αποφάσεις της, και ειδικότερα οι εισηγήσεις της για την άρση περιορισμών στην αγορά. Καθώς και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του υπουργείου.
Δεύτερο εργαλείο μας είναι ο εκσυγχρονισμός των αγορανομικών διατάξεων, είτε με κατάργηση, είτε με επικαιροποίηση ρυθμίσεων, όπου χρειάζεται.
Στο ζήτημα των τιμών θα επιδιώξουμε επίσης τη μέγιστη δυνατή αξιοποίηση του Toolkit, του μηχανισμού ελέγχου τιμών που έχει καθιερώσει ο ΟΟΣΑ.
Αλλά και τον ενεργό έλεγχο των ενδοομιλικών συναλλαγών σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών.
Θα προχωρήσουμε επίσης στον εξορθολογισμό και μείωση κόστους της εφοδιαστικής αλυσίδας των επιχειρήσεων. Στην ενθάρρυνση των συνεργειών των εμπορικών επιχειρήσεων μέσω συγχωνεύσεων, clustering και open malls.
Οι δράσεις αυτές θα οδηγήσουν στην μείωση του κόστους, άρα και στη δυνατότητα μείωσης των τιμών.
Επίσης, θα επιδιώξουμε την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για την καλύτερη δυνατή ενημέρωση του καταναλωτή, όπως και τη συνεργασία με όλες τις καταναλωτικές οργανώσεις. Και φυσικά θα επιδιώξουμε την προβολή από τα ΜΜΕ του Παρατηρητηρίου Τιμών, ώστε ο κόσμος να αξιοποιήσει αυτή τη δυνατότητα και να πληροφορείται για τις εξελίξεις στην αγορά.
Τέλος, πολύ ψηλά στις προτεραιότητές μας θα είναι η αντιμετώπιση του παραεμπορίου, για το οποίο όμως είναι σαφές ότι χρειάζονται ακόμα πιο συντονισμένες δράσεις, από όλους τους συναρμόδιους φορείς, δημοτική αστυνομία, αστυνομία και τελωνεία. Έχοντας πάντα στενή συνεργασία με τον επιχειρηματικό κόσμο που πλήττεται από το παραεμπόριο.
Ο τέταρτος άξονας δράσεων αφορά το νοικοκύρεμα και ο εκσυγχρονισμός του Κράτους.
Και αυτό σχετίζεται όχι μόνο με τη σπατάλη και τη διαφάνεια, αλλά και την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών.
Πρόκειται για μια πονεμένη ιστορία, καθώς οι περισσότερες κρατικές επιχειρήσεις έχουν εξελιχθεί σε μαύρες τρύπες για την εθνική μας οικονομία.
Αυτό πρέπει να αλλάξει. Να κάνουμε διάκριση ανάμεσα στο «κρατικό» και το «κοινωνικό». Με πρόσχημα την κοινωνική πολιτική κρατικοποιήσαμε τη ζωή μας και δημιουργήσαμε ένα αντικοινωνικό, σπάταλο κράτος με πολλές εστίες διαφθοράς.
Πρώτη μας προτεραιότητα θα είναι η δημιουργία Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Διαγωνισμών Προμηθειών με στόχο τη μείωση του κόστους των προμηθειών και την αύξηση της διαφάνειας. Πιστεύουμε ότι θα έχουμε προχωρήσει την ολοκλήρωσή του την άνοιξη του 2013.
Έχουμε το μεγάλο ζήτημα του ΟΣΕ. Βούληση της κυβέρνησης είναι να προχωρήσουμε την εξυγίανση του ΟΣΕ. Με φροντίδα για τους φορολογούμενους και έγνοια για τους εργαζόμενους.
Από την προηγούμενή μου θητεία στο Υπουργείο Μεταφορών, είχα ξεκινήσει την προσπάθεια εξυγίανσης. Η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ που ακολούθησε παρουσίασε ένα νόμο στην ίδια κατεύθυνση και είναι πολύ θετικό ότι υπάρχει συναντίληψη στο συγκεκριμένο θέμα.
Τι πρέπει να γίνει άμεσα:
Πρώτον, να λυθεί το πρόβλημα των κρατικών ενισχύσεων για τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Οι διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκονται σε εξέλιξη.
Δεύτερον, να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της συντήρησης του υλικού. Το τροχαίο σιδηροδρομικό υλικό του ΟΣΕ απαξιώνεται λόγω κακής, αναποτελεσματικής και ακριβής συντήρησης. Είναι ανάγκη να δοθεί μια σφαιρική και υγιής λύση γι’ αυτό το θέμα.
Τρίτον, να προχωρήσει η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ (ΓΑΙΑΟΣΕ) από το Δημόσιο.
Στόχος μας είναι η εξυγίανση του ΟΣΕ και η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Και είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε το ταχύτερο δυνατόν, βασιζόμενοι στην προεργασία που έχει ήδη γίνει. Το θέμα είναι κομβικής σημασίας. Αλλά είναι πολύ σημαντικό να προχωρήσουμε με γνώση για τα χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης αγοράς, με σταθερότητα και με σοβαρότητα.
Πολύ μεγάλη σημασία έχει για μας και το ζήτημα της ομαλής λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών.
Για το σκοπό αυτό θα προχωρήσουμε στην ολοκλήρωση του Οργανογράμματος τόσο στην ΟΣΥ ΑΕ όσο και στην ΣΤΑΣΥ ΑΕ, τα μέσα σταθερής τροχιάς, για να είναι πιο λειτουργική η νέα δομή.
Πρέπει επίσης να καταπολεμήσουμε την εισιτηριοδιαφυγή, τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί ακόμη περισσότερο. Για να το κάνουμε αυτό μπορούμε να ακολουθήσουμε καλά παραδείγματα από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως είναι το ηλεκτρονικό εισιτήριο και οι πιο αποτελεσματικοί έλεγχοι.
Σήμερα βρισκόμαστε στη διαγωνιστική διαδικασία για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, αλλά και την τηλεματική και ελπίζουμε ότι τους προσεχείς μήνες θα υπάρχουν ανάδοχοι ώστε να προχωρήσουμε στην υλοποίησή τους.
Παράλληλα θα δρομολογήσουμε δράσεις και διαδικασίες, βασισμένες σε διεθνή πρότυπα πιστοποίησης ποιότητας με στόχο την πιο αποτελεσματική, διαφανή, περιβαλλοντική και φιλική προς τους εργαζόμενους λειτουργία τους. Τα ΜΜΜ πρέπει να περάσουν και αυτά σε μια νέα εποχή και γιατί όχι να μπουν στην πρωτοπορία μιας αλλαγής φιλοσοφίας του τρόπου λειτουργίας των δημόσιων επιχειρήσεων.
Πέρα από την προσπάθεια για την ομαλή λειτουργία των ΕΛΤΑ, τα οποία είναι σε διαδικασία αποκρατικοποίησης και μάλιστα σε μία ευρωπαϊκή αγορά πλήρως απελευθερωμένη, θέλω να αναφερθώ στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Εδώ πρέπει να διαμορφώσουμε μία «Εθνική Ευρυζωνική Στρατηγική» σε δύο άξονες: τις «προηγμένες ευρυζωνικές υποδομές» και τις «καινοτόμες ψηφιακές υπηρεσίες».
Στόχος μας είναι η ανάπτυξη τηλεπικοινωνιακών δικτύων να στηριχθεί κυρίως σε ΣΔΙΤ και παράλληλα να ενθαρρυνθούν οι συνέργειες παρόχων δικτύων μεταξύ τους αλλά και με άλλους φορείς-διαχειριστές υποδομών.
Το κατάλληλο πλαίσιο μπορεί να προωθήσει την τηλεργασία, το ηλεκτρονικό εμπόριο, τις ηλεκτρονικές προμήθειες, την ηλεκτρονική επικοινωνία με τις κρατικές αρχές.
Παράλληλα, στον τομέα της έρευνας και της τεχνολογίας, θα προχωρήσουμε με τον εκσυγχρονισμό και την ενδυνάμωση του ερευνητικού ιστού. Με συγκέντρωση και καλύτερο συντονισμό των δραστηριοτήτων τους. Όχι τόσο για λόγους οικονομίας, αλλά κυρίως για την πιο αποτελεσματική λειτουργία τους. Προτιμούμε καλά οργανωμένα ερευνητικά κέντρα, παρά πολλά, διάσπαρτα με προβληματική οργάνωση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Σας ανέφερα τους βασικούς άξονες της πολιτικής μας. Κάποια από όσα σας ανέφερα είναι αποκλειστικά στο δικό μας χέρι. Για κάποια άλλα, χρειαζόμαστε απαραιτήτως τη στήριξη των Ευρωπαίων εταίρων μας.
Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει μια επιφυλακτικότητα απέναντι στη χώρα μας. Το αν αυτή η επιφυλακτικότητα υφίσταται δικαίως ή αδίκως δεν είναι το πρωτεύον αυτή την ώρα. Σημασία σήμερα έχει να γίνει σαφές ότι κάτι αλλάζει, ότι είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε και να πετύχουμε. Αν εμείς είμαστε αξιόπιστοι, θα δείξουν και εκείνοι την αλληλεγγύη τους.
Πιστεύω ότι οι στόχοι που θέτουμε είναι ρεαλιστικοί. Δεν θέλω να δώσω κάποιο μήνυμα υπεραισιοδοξίας, αλλά πιστεύω ακράδαντα ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε. Αρκεί να φερθούμε όλοι έχοντας απόλυτη συναίσθηση του πού βρισκόμαστε.
Διότι εκτός από τους 4 άξονες που σας ανέφερα, την ρευστότητα, την ανάπτυξη, την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και το νοικοκύρεμα των δημοσίων φορέων, υπάρχει και ένας πέμπτος, που είναι ίσως ο βασικότερος όλων. Η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των αγορών και των επενδυτών απέναντι στην Ελλάδα. Είναι η σημαντικότερη προϋπόθεση για την ανάταξη της χώρας. Και ως προς αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία η πολιτική κατάσταση και ιδιαίτερα η πολιτική σταθερότητα.
Το γεγονός ότι η κυβέρνηση στηρίζεται από τρία κόμματα που αθροίζουν σχεδόν το 50% των πολιτών είναι ασφαλώς πολύ σημαντικό.
Αυτή η αφετηρία σύνθεσης και κοινής προσπάθειας είναι κάτι που πρέπει να διατηρήσουμε και να αναπτύξουμε. Οι στιγμές που διανύουμε κάνουν κάθε μικροκομματική ανάγνωση, ανάξια του ύψους των περιστάσεων.
Ενας κοινωνικός ή πολιτικός εμφύλιος πετροπόλεμος στα μετόπισθεν είναι καθαρή πολυτέλεια στον οικονομικό πόλεμο που έχουμε να αντιμετωπίσουμε.
Ασφαλώς σε δημοκρατικό πολίτευμα Κυβέρνηση και Αντιπολίτευση έχουν το δικό τους θεσμικό ρόλο. Ούτε θα μπορούσαμε, βέβαια, να συμφωνούμε σε όλα. Όμως, και η Κυβέρνηση και η Αντιπολίτευση θα πρέπει να διακρίνονται από δύο αρετές, για να έχουμε μια πιθανότητα να τα καταφέρουμε : από καλή πίστη και εθνική ενότητα. Εκλογές χάνονται και κερδίζονται. Μπροστά μας, όμως, έχουμε την αποτυχία ή την επιτυχία της χώρας. Και αυτή η μάχη δεν μπορεί να χαθεί.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ο λαός ανέθεσε στην παρούσα Βουλή, μέσα σε μια μεγάλη κρίση, να φέρει εις πέρας ένα μεγάλο στόχο. Την παραμονή στην Ευρωζώνη και την ανασυγκρότηση της χώρας. Είναι η αποστολή της δικής μας γενιάς και μπορούμε να πετύχουμε. Δεν είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα αντιμετώπισε προκλήσεις. Εχουμε και την εμπειρία και το έμψυχο υλικό που δείχνουν ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε. Αρκεί να βάλουμε μπροστά την ελληνική επιμονή και περηφάνια και να δουλέψουμε σκληρά, με πρόγραμμα και εθνική σύμπνοια.
Για τους λόγους αυτούς, ζητώ ψήφο εμπιστοσύνης προς την κυβέρνηση, αλλά ζητώ και τη στήριξη όλων στην προσπάθειά μας.
Να βγούμε από το τούνελ και να μπούμε σε μια ομαλή πορεία.
Να κρατήσουμε την Ελλάδα όρθια και δυνατή.
Είναι το πατριωτικό μας καθήκον και μπορούμε να το πετύχουμε».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου