Η παγκόσμια οικονομική κρίση μάλλον ενισχύει τις ελπίδες της Ευρώπης για τη δημιουργία ενός διαύλου μεταφοράς φυσικού αερίου από την Κασπία Θάλασσα στην περιοχή.
Η πτώση στη ζήτηση και τις τιμές των καυσίμων έχει περιορίσει την «όρεξη» της Ρωσίας για αγορά φυσικού αερίου της Κεντρικής Ασίας, κάτι που όπως επισημαίνουν αναλυτές μπορεί να προσφέρει στήριγμα στο ευρωπαϊκό σχέδιο κατασκευής του αγωγού Nabucco.
Για την ολοκλήρωση του project θα πρέπει να ξεπεραστούν πολλές προκλήσεις ακόμη. Όταν όμως ο αγωγός τεθεί σε λειτουργία θα μπορεί να μεταφέρει 32 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως στις χώρες της Ε.Ε.
Ηγέτες κρατών όχι μόνο της Ένωσης, αλλά και χωρών που θα έχουν καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία αγωγών, που θα συνδέουν την Ε.Ε. με την Κασπία και τη Μέση Ανατολή, όπως είναι η Τουρκία, το Αζερμπαϊτζάν, το Ιράκ και η Αίγυπτος, θα καθίσουν για πρώτη φορά όλοι μαζί στο τραπέζι του διαλόγου στη Σύνοδο Κορυφής, που αρχίζει αύριο στην Πράγα.
Η Ε.Ε. προωθεί τον Nabucco ως το βασικό μέσο για να περιορίσει την εξάρτησή της από τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου. Δύο φορές τα τελευταία τρία χρόνια μία διαμάχη ανάμεσα στην Ουκρανία και τη Ρωσία, έχει ανακόψει τη ροή αερίου προς τις χώρες της Ε.Ε. για αρκετές εβδομάδες.
Στη Σύνοδο της Πράγας οι αξιωματούχοι της Ε.Ε., όπως επισημαίνουν, επιδιώκουν να αποσπάσουν σαφείς πολιτικές δεσμεύσεις τόσο από τις χώρες- προμηθευτές για παροχή ικανών ποσοτήτων φυσικού αερίου, όσο και από τους υποψήφιους αγοραστές στην Ε.Ε. Η Ρωσία και οι ΗΠΑ θα συμμετέχουν επίσης στη Σύνοδο ως παρατηρητές.
Αναλυτές τονίζουν ότι ακόμη και αν οι κυβερνήσεις της Κεντρικής Ασίας επιδείξουν αυξημένο ενδιαφέρον για πώληση φυσικού αερίου στην Ευρώπη, παραμένουν κάποια προβλήματα, όπως οι αντιπαραθέσεις για το νομικό καθεστώς της Κασπίας Θάλασσας.
ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου