"Το ΠαΣοΚ υπερασπίζεται τη Νέα Δημοκρατία, σε ερωτήσεις του... ΠΑΣΟΚ στο ...Ευρωκοινοβούλιο"!
Για γέλια και για ...κλάματα, άμοιρε ελληνικέ λαέ!
Δε δίνει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην Cosco ο νόμος 3577/2009 που ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ και που περιλαμβάνει τη σύμβαση παραχώρησης των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά Α.Ε. στην Cosco Pacific και τα φορολογικά κίνητρα για τις επενδύσεις που θα πραγματοποιήσει η κινεζική εταιρεία στο Σ.ΕΜΠΟ.
Την επισήμανση αυτή κάνει η κυβέρνηση απαντώντας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την οποία στηρίζει απόλυτα το νόμο που ψήφισε η ΝΔ το Μάρτιο του 2009 και για τον οποίο υπήρξε σφοδρή αντιπολιτευτική κριτική από το σύνολο της αντιπολίτευσης.
Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ σε πολυσέλιδο απαντητικό υπόμνημά της προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε σχέση με τα 34 ερωτήματα που υπέβαλε η Ε.Ε. στη χώρα μας μετά από επερωτήσεις ευρωβουλευτών του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ πριν τις εκλογές του Οκτωβρίου του 2009 τις οποίες και κέρδισε, καταρχήν σε ό,τι αφορά τη σύμβαση ...
παραχώρησης ότι:
«Είναι σαφές ότι καμία από τις προσδιοριζόμενες αλλαγές, και δεν δεχόμαστε ότι υπήρξαν αλλαγές σε σχέση με οποιαδήποτε διάταξη, δεν παρήγαγε οικονομικό πλεονέκτημα για τη ΣΕΠ - (Cosco) το οποίο δεν θα είχε λάβει υπό κανονικές συνθήκες στην αγορά.
Η διαδικασία του διαγωνισμού υπήρξε αναμφίβολα ανοικτή, διαφανής και χωρίς διακρίσεις, και η οικονομική αξιολόγηση των «αλλαγών" καθώς και η εξέταση του σκεπτικού τους καταδεικνύουν ότι το αποτέλεσμα θα ήταν το ίδιο.
Επομένως η σύμβαση παραχώρησης όπως υπογράφηκε δεν συνεπάγεται κρατική εγγύηση».
Όπως υπογραμμίζεται στην απάντηση οι διατάξεις του νόμου δε θεσπίζουν ειδικά μέτρα τα οποία εφαρμόζονται αποκλειστικά στη ΣΕΠ - Cosco. Παρόμοιες διατάξεις έχουν υιοθετηθεί σε σχέση με άλλες συμβάσεις παραχώρησης που αφορούν μεγάλα έργα υποδομής ή και έχουν περιληφθεί στην ελληνική νομοθεσία που αφορά συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.
Τα μέτρα αποτελούν εγγενές στοιχείο του γενικού φορολογικού συστήματος στην Ελλάδα, το οποίο αποσκοπεί στη διευκόλυνση και υποστήριξη της επιτυχούς υλοποίησης μεγάλων έργων για τη δημιουργία/ιδιωτικοποίηση δημοσίων υποδομών και, ως εκ τούτου, δεν παρέχουν επιλεκτικό πλεονέκτημα στο ΣΕΠ».
Μάλιστα η κυβέρνηση επικαλείται σειρά έργων που έχουν γίνει στην Ελλάδα με το τρόπο αυτό φέρνει ως παραδείγματα τη σύμβαση παραχώρησης για το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών τη Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου, την Αττική Οδό, το Μετρό Θεσσαλονίκης, και την Ιονία Οδό.
Τα φορολογικά μέτρα
Στις διατάξεις που συνοδεύουν τη σύμβαση παραχώρησης περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων ότι μετά από αίτημα της ΣΕΠ μπορεί να της παρασχεθεί η κατά το ν.δ. 2687/1953 (ΦΕΚ 317 Α΄) προστασία για την επένδυση που προβλέπεται στη Σύμβαση παραχώρησης.Επίσης απαλλάσσεται του φόρου εισοδήματος επί των δεδουλευμένων τόκων που αποκτά μέχρι την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του προβλήτα ΙΙΙ.
Παράλληλα η επιστροφή ΦΠΑ προς τη ΣΕΠ διενεργείται εντός 60 ημερών από την υποβολή της σχετικής αίτησης. Σε περίπτωση υπέρβασης της προθεσμίας, το Δημόσιο υποχρεούται να καταβάλει στην ΑΕΑΣ τόκο υπερημερίας επί του προς επιστροφή ποσού.
Οι τυχόν συσσωρευμένες ζημίες της ΑΕΑΣ δύνανται να μεταφέρονται προς συμψηφισμό με φορολογητέα κέρδη επόμενων χρήσεων, χωρίς χρονικό περιορισμό.
Οι συμβάσεις δανείων που συνάπτονται για τη χρηματοδότηση του έργου δυνάμει του άρθρου 6 της Σύμβασης παραχώρησης και τα παρεπόμενα αυτών απαλλάσσονται από τα τέλη χαρτοσήμου.
Σημειώνεται ότι απαλλαγή από τα τέλη χαρτοσήμου απολαμβάνει και ο ΟΛΠ, ο οποίος όμως αν και κατασκευάζει το προβλήτα Ι του ΣΕΜΠΟ δίπλα στους ΙΙ και ΙΙΙ και δεν απολαμβάνει τα προνόμια επιστροφής ΦΠΑ. Πάντως πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι μέχρι στιγμής τα προνόμια αυτά της επιστροφής ΦΠΑ δεν τα έχει καρπωθεί ούτε η Cosco.
Τι έλεγαν προεκλογικά
Παρόμοια θέση με την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είχε λάβει στην ομιλία του στη Βουλή και ο τότε υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Αντώνης Μπέζας.Ειδικότερα μιλώντας στη Βουλή κατά τη ψήφιση του νόμου είχε μεταξύ άλλων υποστηρίξει: «Πρέπει να πω ότι τέτοιου είδους διατάξεις υπάρχουν στην πλειονότητα των συμβάσεων παραχώρησης οι οποίες έχουν κυρωθεί με νόμο εδώ στο Κοινοβούλιο όπως είναι η σύμβαση του αεροδρομίου των Σπάτων, όπως είναι η σύμβαση της Αττικής Οδού, η σύμβαση της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου, η σύμβαση του μετρό της Θεσσαλονίκης, η σύμβαση της Ιονίας Οδού.
Πρέπει επίσης να τονίσω ότι ανέκαθεν προβλέπεται η χορήγηση φορολογικών ελαφρύνσεων στους ξένους επενδυτές με σκοπό να υπάρχει εισροή μεγάλων επενδύσεων στη χώρα μας και γενικά να στηριχθεί η ανάπτυξη της οικονομίας και η δημιουργία μεγάλων έργων. Άλλωστε για την προστασία των ξένων επενδύσεων υπάρχει και συνταγματική πρόβλεψη. Το άρθρο 107 του Συντάγματος το οποίο είναι σε ισχύ, μιλάει ξεκάθαρα για την προστασία των κεφαλαίων του εξωτερικού».
Στον αντίποδα όμως η τότε αξιωματική αντιπολίτευση και σημερινή κυβέρνηση είχε υποστηρίξει μέσω του βουλευτή τότε και Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ σήμερα Χρήστο Παπουτσή:
'Εμείς διαφωνούμε με την επιλογή για εθνικούς λόγους και κυρίως διότι στρέφεται εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος. Εμείς διαφωνούμε με το μοντέλο της οργάνωσης του λιμανιού έτσι όπως το επιλέξατε.
Γι' αυτό καταψηφίζουμε τη σύμβαση και το νομοσχέδιο με το οποίο την εισηγείστε»
Αναφορικά με τα φορολογικά μέτρα είχε τονίσει:
«Το δεύτερο και με αυτό τελειώνω, αφορά τη συνεχιζόμενη συζήτηση από πολλούς συναδέλφους, μα τι μας λέτε, για φοροαπαλλαγές αυτά έχουν γίνει. Η ίδια η Βουλή νομοθέτησε και ισχύουν στο αεροδρόμιο των Σπάτων και σε άλλα δημόσια έργα. Και όμως υπάρχουν διαφορές και σ' αυτές τις διαφορές θέλω να είμαι απολύτως σαφής:
- Πρώτα απ' όλα, στην πρώτη περίπτωση οι συμβαλλόμενοι είναι το δημόσιο με ιδιωτικές εταιρείες για την κατασκευή ενός έργου, ενώ στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε εταιρεία εισηγμένη στο Χρηματιστήριο με βασικό μέτοχο το ελληνικό δημόσιο από τη μία πλευρά και από την άλλη μία άλλη εταιρεία με βασικό μέτοχο την COSCO.
- Το δεύτερο σημαντικό στοιχείο είναι ότι το αεροδρόμιο, η γέφυρα στο Ρίο-Αντίρριο έχουν ένα χαρακτηριστικό, είναι μοναδικά έργα. Έχουν κύριο χαρακτηριστικό τη μοναδικότητα, ενώ εδώ στην προκειμένη περίπτωση η επένδυση που γίνεται στην προβλήτα II από την «COSCO» είναι στην πραγματικότητα μία επένδυση, η οποία θα λειτουργεί ανταγωνιστικά στην εταιρεία δημοσίου συμφέροντος που είναι ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς και θα λειτουργεί στην πρώτη προβλήτα. Από πού και ως πού, λοιπόν, πρόκειται περί ιδίων περιπτώσεων; Στην πραγματικότητα νομοθετείτε την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της εταιρείας «COSCO» και της «ΑΕΑΣ», η οποία θα λειτουργεί εις βάρος του ανταγωνισμού και της ανταγωνιστικότητας της εταιρείας δημοσίου συμφέροντος».
Η σημερινή θέση της κυβέρνησης
Τη σημερινή θέση της κυβέρνησης αναφορικά με το νόμο και τη σύμβαση παραχώρησης διευκρίνισε στη πρόσφατη διυπουργική επιτροπή για τα έργα στο Πειραιά, που διεξήχθη στο μέγαρο του ΟΛΠ ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Θόδωρος Πάγκαλος.
Ειδικότερα ο κ. Πάγκαλος επεσήμανε: «Υπήρχε μια σύμβαση η οποία αφορούσε την παρουσία ιδιωτικού κεφαλαίου της εταιρείας ΣΕΠ που ήταν η ελληνική έκφραση της γνωστής πολυεθνικής κινεζικών συμφερόντων COSCO η οποία είχε αποκτήσει τη δυνατότητα εκμετάλλευσης ενός μέρους του λιμανιού του Πειραιά.
Η σύμβαση αυτή είχε συνυπογραφεί από την προηγούμενη Κυβέρνηση και είχε επικυρωθεί από τη Βουλή. Εμείς είχαμε ως Κόμμα πολύ σοβαρές επιφυλάξεις, τις οποίες και είχαμε εκφράσει», και προσέθεσε:
«Όπως ξέρετε όμως τα κράτη έχουν συνέχεια και η πολιτική τους όταν αφορά ιδιαίτερα διεθνείς δεσμεύσεις συνήθως και όταν αφορά εσωτερικές δεσμεύσεις, δεν εξαρτάται από την παρουσία του ενός ή του άλλου Κόμματος στην εξουσία. Είμαστε λοιπόν υποχρεωμένοι να εφαρμόσουμε αυτή τη σύμβαση, γιατί αν παρά πάσα λογική αποπειρώμεθα να μην εφαρμόσουμε, θα μας θύμιζαν το διεθνές μας καθήκον, οι υφιστάμενοι διεθνείς Οργανισμοί που έχουν ως ρόλο την εφαρμογή της διεθνούς νομιμότητας», ενώ υπογράμμισε:
«Ξέρετε η Ελλάδα για πολύ σημαντικούς λόγους οι οποίοι υπερβαίνουν τα οικονομικά μας συμφέροντα, είναι διαπρύσιος κήρυκας και υποστηρικτής της διεθνούς νομιμότητας και της δικαιοδοσίας των διεθνών Οργανισμών, που ασχολούνται με τη διεθνή νομιμότητα. Άρα θα ήταν πολύ παράξενο αν σε ένα τέτοιο θέμα εμφανιζόμασταν να υποστηρίζουμε ότι έχουμε το δικαίωμα αυθαίρετης και παράνομης κατά το διεθνές Δίκαιο συμπεριφοράς.
Έτσι προσπαθήσαμε να επιλύσουμε την κατάσταση η οποία είχε δημιουργηθεί, γιατί βεβαίως υπήρχαν και αντιθέσεις των εργαζομένων, προσδοκίες από την πλευρά των εργαζομένων που μέχρι ενός σημείου ήταν δικαιολογημένες και το πράγμα είχε οδηγηθεί σε όξυνση.
Υπήρχε απεργία η απεργία αυτή είχε βαρύτατες συνέπειες για τη λειτουργία του λιμανιού, για τη λειτουργία της πόλης και γενικότερα για την λειτουργία της εθνικής οικονομίας», ενώ κατέληξε: «καταφέραμε να βρούμε μια κοινή βάση, πάνω στην οποία συνεννοούμεθα η Διοίκηση της ιδιωτικής εταιρείας η οποία έχει εμφανιστεί, οι εργαζόμενοι, η Διοίκηση του ΟΛΠ και εκεί πλέον αναγκαστήκαμε να λάβουμε υπόψη μας ότι επίλυση προβλημάτων χωρίς προοπτική, δεν μπορεί να υπάρξει».
Πηγή:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ, naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου