Με αφορμή την απαίτηση της τρόικας να εκποιηθεί δημόσια περιουσία αξίας 50 δις ευρώ.
Στο ντοκιμαντέρ που φέρει τον τίτλο “Το Πείραμα της Αργεντινής” και μεταδόθηκε από την ΝΕΤ τον Μάρτιο σε δύο μέρη (23 & 30/3), εξετάζονται ενδελεχώς μέσα από μαρτυρίες των ίδιων των πρωταγωνιστών, τόσο οι αιτίες που οδήγησαν στην κρίση και την οικονομική κατάρρευση της χώρας το 2001, όσο και το πως ανέκαμψε η Αργεντινή καθώς και η πορεία της μέχρι σήμερα.
Παρακάτω υπάρχει μια συνομιλία με τον Ντομίνγκο Καβάλο πρώην υπουργό Οικονομικών, κάποτε μια...
από τις πιο σημαντικές πολιτικές φιγούρες της χώρας και σήμερα ένας από τους πιο μισητούς ανθρώπους στη χώρα. Ήταν αυτός που σχεδίασε και υλοποίησε όλο το οικονομικό μοντέλο πάνω στο οποίο στηρίχθηκε η χώρα μέχρι την καταστροφή.
Στο ίδιο απόσπασμα παρουσιάζονται επίσης ο Άλδο Φερέρ, ο πιο σημαντικός οικονομολόγος της χώρας και ο Εδουάρδο Γαλεάνο, διάσημος συγγραφέας και διανοούμενος.
Γιώργος Αυγερόπουλος: Kατά τη διάρκεια της θητείας σας πάνω από 200 κρατικές εταιρίες ιδιωτικοποιήθηκαν.
Domingo Cavallo: (Με περηφάνια) Έτσι είναι!
Γιώργος Αυγερόπουλος: Πείτε μας τον λόγο.
Domingo Cavallo: Γιατί ήταν προβληματικές εταιρίες που δημιουργούσαν τεράστιες απώλειες στο κράτος. Και το ανάγκαζαν να δίνει μεγάλες επιδοτήσεις μεγαλώνοντας το δημοσιονομικό έλλειμμα που ήδη ήταν μεγάλο από τον υπερπληθωρισμό. Με το να τις ιδιωτικοποιήσουμε πετύχαμε δυο πράγματα. Απ’ τη μια μεριά εξαφανίστηκαν τα ελλείμματα, δεύτερον το κράτος δεν έπρεπε πια να επενδύει σ’αυτούς τους τομείς και επένδυσε σ’αυτούς ο ιδιωτικός τομέας. Και τότε δημιουργήθηκε μια μεγάλη μοντερνοποίηση σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες.
Aldo Ferrer: Εφαρμόστηκε μια ξέφρενη πολιτική ξεπουλήματος της εθνικής μας κληρονομιάς. Ιδίως του πετρελαίου! Η Αργεντινή ήταν η μόνη χώρα που πούλησε την εθνική της εταιρία πετρελαίου. Πουλήθηκαν τα πάντα! Το τηλέφωνο, οι τηλεπικοινωνίες και τόσα άλλα πουλήθηκαν. Μ’ αυτά πλήρωσαν το χρέος αλλά το χρέος συνέχισε ν’ αυξάνεται.
Eduardo Galeano: Υπήρξαν αεροπλάνα της Aerolineas Argentinas, που πουλήθηκαν για 1 δολάριο στην Iberia. 1 δολάριο! (δείχνει και γελά) Το πιστεύετε δεν το πιστεύετε, είναι αλήθεια. Ήταν τρομερό! Και όχι μόνο την Aerolineas Argentinas. Ιδιωτικοποίησαν τα πάντα, ό,τι μπορούσαν, και πάνω απ’όλα το πετρέλαιο που είχε πολύ «ψωμί» και έβλεπαν ότι αυτό θα ήταν το πιο επικερδές εμπόριο απ’ όλα.
Aldo Ferrer: Έτσι λοιπόν στο τέλος της περιόδου αφού είχε πουληθεί η εθνική κληρονομιά ήμασταν χειρότερα κι απ’την αρχή. Ήταν μια χείριστη πολιτική! Μια πολιτική που εμπνεύστηκε εντελώς από τη «μαγεία» της Αγοράς σύμφωνα με την οποία πρέπει να ανοιχτείς, να πουλάς, να βγάλεις το Κράτος από τη μέση και ν’ αφήσεις τις αυθόρμητες δυνάμεις της Αγοράς σε ένα σκηνικό διεθνούς κερδοσκοπίας, να κάνουν τη χώρα να προοδεύσει. Και το αποτέλεσμα ήταν η καταστροφή.
Περισσότερα άρθρα για την Αργεντινή, εδώ!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου