Ελλάδα - Σαουδική Αραβία
Την ίδια στιγμή η Ελλάδα ενισχύει όλο και περισσότερο τη θέση της. Τελευταία εξέλιξη για τους ελληνικούς σχεδιασμούς η προ ημερών ανακοίνωση σύστασης της κοινής εταιρείας μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της National Grid Saudi Electricity Company για τον ηλεκτρικό διάδρομο Αθήνας - Ριάντ, μήκους άνω των 2.000 χλμ.
Ενός έργου που είχε αρχικά συστηθεί το καλοκαίρι του 2022 μεταξύ του πρωθυπουργού Κυρ. Μητσοτάκη και του διαδόχου του θρόνου της Σαουδικής Αραβίας, Μοχάμεντ μπιν Σαλμά και το οποίο φιλοδοξεί να αποτελέσει μέρος μιας μεγαλύτερης «λεωφόρου» μεταφοράς πράσινης ενέργειας από τη Μέση Ανατολή και την Αφρική στην Κεντρική Ευρώπη. Η σύσταση της εταιρείας που θα έχει επικεφαλής τον CEO του ΑΔΜΗΕ, Μάνο Μανουσάκη και οσονούπω θα ανακοινωθεί και επισήμως, σκοπό έχει να «τρέξει» τις περιβαλλοντικές και τεχνο-οικονομικές μελέτες του καλωδίου, για το οποίο το βασικό ερώτημα αφορά τη διαδρομή του.
Εάν δεν είχε μεσολαβήσει ο πόλεμος στη Γάζα και είχε αποδώσει η προσέγγιση Σ. Αραβίας - Ισραήλ στο πλαίσιο και των «Συμφωνιών του Αβραάμ», τότε η διασύνδεση Saudi Greek Interconnection θα μπορούσε και να ακολουθήσει τη διαδρομή Σ. Αραβία – Ιορδανία – Ισραήλ – Ελλάδα, με πιθανή ενδιάμεση στάση την Κύπρο.
Τώρα πλέον αυτό δεν διαφαίνεται, γι' αυτό και η πιθανότερη όδευση φαντάζει μέσω Αιγύπτου, δηλαδή μέσω Σουέζ, αφήνοντας έξω από το παιχνίδι το Ισραήλ. Τα πάντα φυσικά είναι ανοικτά καθώς όταν και εφόσον ωριμάσει το συγκεκριμένο σχέδιο οι γεωπολιτικές ισορροπίες ίσως έχουν αλλάξει. Και για αυτό, θα υπάρξουν δύο σενάρια για τη χάραξη, ένα μέσω Αιγύπτου με «κούμπωμα» στη διασύνδεση GREGY και ένα δεύτερο προς το Ισραήλ και στη συνέχεια ένωση με το καλώδιο Great Sea interconnector.
Ελλάδα - Αίγυπτος
Η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου (GREGY), προϋπολογισμού 4,2 δισ ευρώ, μπαίνει στην πιο κρίσιμη φάση της, καθώς εντός του μηνός αναμένεται η ανάθεση των μελετών και αρχές του 2025, εφόσον όλα έχουν πάει καλά, η εταιρεία Elica του ομίλου Κοπελούζου θα λάβει την τελική επενδυτική απόφαση. Οι μελέτες είναι αυτές που θα δείξουν τα τελικά κόστη του μήκους 954 χλμ. GREGY, ενώ παράλληλα εξελίσσεται και η διαδικασία εξεύρεσης των εκτάσεων και των partners για την ανάπτυξη έργων ΑΠΕ 9,5 GW, επί αιγυπτιακού εδάφους, τα οποία θα τροφοδοτήσουν το καλώδιο, χωρητικότητας 3 GW.
Είχε προηγηθεί τον Ιανουάριο η συνάντηση της αιγυπτιακής κυβέρνησης με την ελληνική πλευρά, παρουσία του Προέδρου Αλ Σίσι και του Δημήτρη Κοπελούζου, και το μήνυμα του πρώτου να επιταχυνθούν οι κοινές προσπάθειες συνεργασίας, να εξορθολογιστούν οι διαδικασίες και να εξαλειφθούν τυχόν εμπόδια που μπορεί να παρουσιαστούν κατά τη διάρκεια υλοποίησης του έργου. Τέσσερις μελέτες θα αρχίσουν σύντομα να τρέχουν, εκ των οποίων η πιο δύσκολη είναι η λεπτομερή αποτύπωση του βυθού (seabed mapping) στην Αν.Μεσόγειο. Τα βάθη στην περιοχή είναι μεγάλα, σε πολλά σημεία δεν έχει ποτέ μέχρι σήμερα γίνει αναλυτική απεικόνιση και γενικώς θεωρείται μια εξαιρετικά περίπλοκη διαδικασία, η οποία καλώς εχόντων πράγμα των θα έχει ολοκληρωθεί στα τέλη του 2024.
Ελλάδα - Κύπρος - Ισραήλ
H κατασκευή του καλωδιακού τμήματος στη διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ, πρώην Euroasia και νυν Great Sea Interconnector, συνολικού προϋπολογισμού 1,9 δισ ευρώ, έχει ήδη ξεκινήσει από το Δεκέμβριο. Όταν η εταιρεία Nexans έλαβε από τον ΑΔΜΗΕ, τον νέο φορέα υλοποίησης του έργου, την εντολή να «δεσμεύσει» το απαραίτητο slot για την παραγωγή των καλωδίων και να βάλει μπροστά τις σχετικές διαδικασίες.
Τώρα βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι διεργασίες για την είσοδο επενδυτών στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας του καλωδίου, μήκους 1.200 χλμ, με πρώτη πιθανότατα την Κυπριακή Δημοκρατία, με τη Λευκωσία να αποφασίζει μέσα στις αμέσως επόμενες εβδομάδες, μπαίνοντας, όπως λένε οι πληροφορίες, με αρχικό κεφάλαιο 100 εκατ ευρώ. Στην απόφαση αναμένεται να βαρύνει και μελέτη διεθνούς οίκου που παρέλαβε προ ημερών η κυβέρνηση Χριστοδουλίδη, σύμφωνα με την οποία το εισαγόμενο ρεύμα στην Κύπρο ρεύμα μέσω του καλωδίου θα είναι πιο φθηνό ακόμη και από το πράσινο ρεύμα που παράγουν τα ιδιωτικά φωτοβολταϊκά σήμερα στο νησί.
Ταυτόχρονα ο ΑΔΜΗΕ έχει υπογράψει συμφωνία με το ισραηλινό fund Aluma, καθώς και ΜοU με το fund TAQA από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Επιπλέον αυτών, επενδυτικά κεφάλαια από τις ΗΠΑ και άλλες χώρες έχουν προσεγγίσει τον Διαχειριστή του και έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για συμμετοχή στο έργο.
Η μετοχική μορφή του έργου θα κρίνει και τη συμμετοχή καθενός στη χρηματοδότηση: Επί των συνολικών 1,9 δισ ευρώ, τα 657 εκατ. προέρχονται από το Connecting Europe Facility, ενώ τα υπόλοιπα 1,3 δισ. ευρώ επιδιώκεται να προέλθουν από τραπεζικό δανεισμό, τόσο μέσω EIB, όσο και από εμπορικές τράπεζες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου