Το να χρεωθεί αυτή την στιγμή η πτώση του ελικοπτέρου σε μηχανική βλάβη ή ανθρώπινο λάθος αυτή την στιγμή είναι αδύνατον. Το θέμα είναι τεχνικό, παίρνει χρόνο και δεν πρόκειται να λυθεί στην μισή ώρα και τα πέντε παράθυρα των δελτίων ειδήσεων.
Το να χρεωθεί στην παλαιότητα του Huey μπορεί να έχει μια βάση. Αλλά εκτός του ότι κανείς δεν μπορεί να...
μιλήσει συγκεκριμένα είναι υπερβολικό.
Τα Huey δεν είναι ακριβώς αρχαία.
Επιχειρησιακά χρησιμοποιήθηκαν από την Ιαπωνία και τον Λίβανο μέχρι το 2011 ενώ την ίδια χρονιά τα τέσσερα τελευταία αμερικάνικα ελικόπτερα έκαναν την τελευταία πτήση τους στην βάση του Hohenfels στην Γερμανία. Εδώ να προστεθεί ότι στην Ελλάδα της κρίσης κάθε αντικατάσταση πολεμικού υλικού είναι δύσκολη.
Το μόνο λοιπόν που μπορεί να εξετασθεί είναι αν η μοιραία πτήση το πρωί της 19ης Μάιου ήταν απαραίτητη. Εδώ εμφανίζονται κάποια ερωτηματικά τα οποία προέκυψαν μετά την συνέντευξη Τύπου στο ΓΕΕΘΑ. Στην οποία αναφέρθηκε ότι «το ελικόπτερο θα εκτελούσε πτήση επιτήρησης κατά μήκος των βορείων συνόρων για την εμπέδωση αισθήματος ασφαλείας στους κατοίκους των ακριτικών περιοχών, δραστηριότητα που επαναλαμβάνεται κατά τακτά διαστήματα».
Το μόνο λοιπόν που μπορεί να εξετασθεί είναι αν η μοιραία πτήση το πρωί της 19ης Μάιου ήταν απαραίτητη. Εδώ εμφανίζονται κάποια ερωτηματικά τα οποία προέκυψαν μετά την συνέντευξη Τύπου στο ΓΕΕΘΑ. Στην οποία αναφέρθηκε ότι «το ελικόπτερο θα εκτελούσε πτήση επιτήρησης κατά μήκος των βορείων συνόρων για την εμπέδωση αισθήματος ασφαλείας στους κατοίκους των ακριτικών περιοχών, δραστηριότητα που επαναλαμβάνεται κατά τακτά διαστήματα».
Σύμφωνα με πληροφορίες ο ΥΕΘΑ Πάνος Καμμένος σε επίσκεψη του στην Κόνιτσα και το Μολυβδοσκέπαστο είχε αναφερθεί «στην κατά το δυνατόν συχνότερη διέλευση ελικοπτέρων πάνω από τις παραμεθόριες περιοχές της προκαλύψεως «για την εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας των διαμενόντων στις ακριτικές περιοχές». επειδή «χάθηκε το αίσθημα της διαρκούς παρουσίας στρατιωτικής δυνάμεως εκεί και συνακόλουθα ετρώθη το αίσθημα ασφαλείας των εκεί κατοικούντων». Ο λόγος ήταν ότι πολλές παραμεθόριες μονάδες μεταφέρθηκαν, συγχωνεύθηκαν ή καταργήθηκαν κάνοντας την παρουσία του στρατού λιγότερο αισθητή.
Ούτως ή άλλως οι πτήσεις επιτήρησης δεν ακούγονται για πρώτη φορά. Στις 24 Μαρτίου του 2017 το γραφείο Τύπου του ΓΕΣ ανακοίνωνε πτήσεις επιτήρησης της Αεροπορίας Στρατού με σκοπό «την εμπέδωση αισθήματος ασφάλειας στους κατοίκους παραμεθορίων περιοχών… στην περιοχή ευθύνης της 8ης Μηχανοποιημένης Ταξιαρχίας, κατά μήκος των ακριτικών χωριών και των επιτηρητικών φυλακίων».
Αναφερόταν όμως σε εκπαιδευτικές πτήσεις. Δηλαδή αυτές που πετάει μόνο το πλήρωμα για να γράψει ώρες πτήσης. Αλλά η μοιραία πτήση του Huey δεν ήταν επιχειρησιακή. Στο ελικόπτερο εκτός του πληρώματος βρισκόταν ο υποδιοικητής της 1ης στρατιάς υποστράτηγος Τζανιδάκης και ο συνταγματάρχης Θωμάς Αδάμου. Δεν γινόταν για να γραφτούν ώρες πτήσης αλλά με συγκεκριμένο σχέδιο Λάρισα - Κοζάνη – Λάρισα. Για να γίνει επιθεώρηση και επίσκεψη συνεργασίας στις μονάδες της εκεί Ζώνης Ευθύνης της 1ης στρατιάς και αργ’οτερα το ελικόπτερο να επιστρέψει επιστροφή στο Στεφανοβίκειο .
Είναι ανάγκη λοιπόν να δοθούν κάποιες διευκρινήσεις.
Η αναφορά σε μια επιχειρησιακή πτήση σαν «εμπέδωσης αισθήματος ασφαλείας στους κατοίκους των ακριτικών περιοχών» έγινε από λάθος στην συνέντευξη Τύπου του ΓΕΕΘΑ ;
Αν οι δύο λόγοι συνδυάστηκαν ο μη επιχειρησιακός λόγος πτήσης δικαιολογείτο με την χρήση ενός παλιού ελικοπτέρου χωρίς ηλεκτρονικά μέσα πλοήγησης και κάτω από μάλλον αντίξοες συνθήκες;
Ερωτήματα που δεν χρειάζεται κάποιος να είναι ειδικός για να δημιουργηθούν. Και απαντήσεις που ακόμα δεν έχουν δοθεί και είναι καλύτερη απότιση φόρου τιμής στην μνήμη των νεκρών από τις κραυγές για ευθύνες ή την σιωπή του πένθους.
Του Αντώνη Πανούτσου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου