Βρίσκω εξαιρετικά ενδιαφέρουσα την πρωτοβουλία του κ. Κεφαλογιάννη για την ουσιαστική επανίδρυση της Ελληνικής Δημοκρατίας μέσω μιας νέας Συντακτικής Βουλής, την οποία επανέφερε στη χθεσινή του ομιλία στη Βουλή.
Νομίζω όμως πως πρέπει να διασφαλιστούν τρεις προϋποθέσεις για να επιτύχει ένα τέτοιο εγχείρημα:
Dienekes
Νομίζω όμως πως πρέπει να διασφαλιστούν τρεις προϋποθέσεις για να επιτύχει ένα τέτοιο εγχείρημα:
- Nα γίνει δημοψήφισμα με θέμα την εκλογή συντακτικής βουλής με εντολή να προτείνει και όχι να θεσπίσει νέο Σύνταγμα.
- Η πρόταση της συντακτικής βουλής θα πρέπει να τεθεί σε νέο δημοψήφισμα για να γίνει αποδεκτή ή να απορριφθεί.
- Ο λαός δηλαδή θα αποφασίσει αν θέλει το νέο Σύνταγμα που προτείνει η συντακτική βουλή ή προτιμά...το υπάρχον.
- Nα υπάρξει διοικητική παύση των πολιτογραφήσεων έως ότου εγκριθεί ή απορριφθεί το νέο Σύνταγμα. Ο ισχύων Κώδικας Ιθαγένειας επιτρέπει στο κράτος να μην απονέμει την Ελληνική ιθαγένεια μέσα σε συγκεκριμένη προθεσμία. Ο μηχανισμός των πολιτογραφήσεων δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για ανατροπή της εκλογικής ισορροπίας ενόψει της συνταγματικής επανίδρυσης.
- Οι εκλογές για την συνταγματική βουλή θα πρέπει να γίνουν με απλή αναλογική χωρίς πλαφόν έτσι ώστε: (α) κανένα κόμμα να μην έχει αυτοδυναμία και να μην μπορεί έτσι να προτείνει τις μεταρρυθμίσεις που θέλει αυτό χωρίς συναίνεση, (β) να υπάρξει η πλατύτερη δυνατή εκπροσώπηση απόψεων στη βουλή αυτή, (γ) η ψήφος του λαού να επικεντρωθεί στις προτεινόμενες (από τα κόμματα) συνταγματικές αλλαγές και όχι στο τρέχον πρόβλημα της επιλογής κυβέρνησης. Σχετικά με το (γ) πρέπει να υπάρξει άτυπη συμφωνία των δύο μεγάλων κομμάτων (και όσων μικρότερων το επιθυμούν) για Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας που θα ασχολείται με τη διακυβέρνηση της χώρας κατά την περίοδο των εργασιών της συντακτικής βουλής.
Η επιστολή του κ. Κεφαλογιάννη ακολουθεί. Τα σχόλια μου παρεμβάλλονται ως εξής: [σχόλια].
Στις προτάσεις του κ. Κεφαλογιάννη προσθέτω τις ακόλουθες δύο:
- Πάγιο σύστημα απόδοσης της Ελληνικής ιθαγένειας όπως εξηγώ εδώ
- Θέσπιση της δυνατότητας συγκεκριμένου αριθμού πολιτών να προκαλεί δημοψήφισμα. Όλα τα θέματα για το οποία έχει προταθεί δημοψήφισμα κρίνονται σε συγκεκριμένη ημερομηνία ετησίως (την ημέρα των βουλευτικών ή προεδρικών εκλογών στα αντίστοιχα έτη)
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ
Εν όψει του γενικότερου προβληματισμού που έχει αναπτυχθεί στην κοινωνία για σημαντικές αλλαγές στο πολιτικό μας σύστημα αλλά και τη νέα κοινοβουλευτική περίοδο που μόλις άρχισε, θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σου ορισμένες σκέψεις και προτάσεις.
Η κατάσταση της Χώρας σήμερα εμφανίζει σημεία απαξίωσης των θεσμών και του Συντάγματος. Η χώρα χρειάζεται ρηξικέλευθες ιδέες και ριζοσπαστικές λύσεις.
Μία «θεσμική κοινοβουλευτική επανάσταση» θα ήταν δυνατό να προκληθεί με ένα δημοψήφισμα που θα εισηγηθεί το Υπουργικό Συμβούλιο στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και θα εγκρίνει η Βουλή σύμφωνα με το άρθρο 44 του Συντάγματος. Με το δημοψήφισμα αυτό θα καλείται ο Ελληνικός Λαός να εγκρίνει την εκλογή Συντακτικής Βουλής που θα συντάξει το νέο Σύνταγμα της Χώρας με συγκεκριμένα ερωτήματα για τις προτεινόμενες αλλαγές:
Ενδεικτικά αναφέρονται:
1. Εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας με πενταετή θητεία και καθολική ψηφοφορία από το Λαό. [καλύτερα να έχει τετραετή θητεία και να εκλέγεται στο μέσο μιας βουλευτικής θητείας, έτσι ώστε η λαϊκή βούληση να εκφράζεται τακτικά κάθε δύο χρόνια και να μην υπάρχει ταυτόχρονη εκλογή Προέδρου-Βουλής σε μια συγεκριμένη συγκυρία]
2. Ασυμβίβαστο της ιδιότητας Βουλευτού και Υπουργού. [διαφωνώ, ο Υπουργός πρέπει να είναι κοινοβουλευτικός για να έχει τον φόβο του λαού, όπως συμβαίνει στις περισσότερες Ευρωπαϊκές δημοκρατίες]
3. Καθιέρωση πάγιου εκλογικού συστήματος, διαχωρισμός των μεγάλων εκλογικών περιφερειών σε μικρότερες με μέγιστο αριθμό εκλεγομένων βουλευτών τους δέκα (10). [διαφωνώ, υιοθέτηση εκλογικού συστήματος με διπλή ψήφο: (α) για υποψήφιο σε 250 μονοεδρικές και σχετική πλειοψηφία (first past the post) και (β) για κόμμα με 50 βουλευτές επικρατείας με απλή αναλογική. Οι Έλληνες πολίτες του εξωτερικού θα έχουν δικαίωμα της ψήφου (β) εφόσον έχουν επαρκή γνώση της Ελληνικής γλώσσας]
4. Αλλαγή του Κανονισμού της Βουλής με αναβάθμιση της θέσης του Βουλευτού σε αυτήν του πραγματικού νομοθέτη (με μερική τροποποίηση του άρθρου 73 παρ.1 του Συντάγματος), καθιέρωση υποχρεωτικής ονομαστικής ψηφοφορίας για όλα τα νομοσχέδια και τακτής ημερομηνίας και ώρας διενέργειας ψηφοφοριών. [δεν έχω ιδιαίτερη γνώμη]
5. Καθιέρωση ειδικής δωσιδικίας Βουλευτών και Υπουργών, με εξαίρεση του Προέδρου της Δημοκρατίας. [Όλοι οι κρατικοί λειτουργοί όταν κατηγορούνται θα κρίνονται από τη δικαιοσύνη μετά από άδεια αυξημένης μειοψηφίας της Βουλής: 1/3 για Βουλευτή, 2/5 για Υπουργό και με πλειοψηφία 2/3 για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.]
6. Πλήρης διαφάνεια των Οικονομικών των Κομμάτων με καθιέρωση τήρησης βιβλίων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και εσωτερικού ελέγχου από ορκωτούς λογιστές όπως ισχύει στις ανώνυμες εταιρείες. Τελικός ελεγκτής των οικονομικών των κομμάτων και των βουλευτών καθιερώνεται το Ελεγκτικό Συνέδριο. [συμφωνώ]
7. Εκλογή της ηγεσίας των ανωτάτων δικαστηρίων της Χώρας από την ολομέλεια των μελών των δικαστηρίων αυτών. [δεν έχω ιδιαίτερη άποψη]
8. Καθιέρωση της υποχρέωσης του Συμβουλίου της Επικρατείας και των διοικητικών δικαστηρίων όπως εκδίδουν οριστική απόφαση εντός τριών μηνών από εκδόσεως προσωρινής διαταγής ή απόφασης αναστολής εκτέλεσης διοικητικής πράξεως. Άλλως η χορηγηθείσα αναστολή θα παύει να ισχύει αυτοδίκαια [δεν έχω ιδιαίτερη άποψη]
9. Σαφής προσδιορισμός των σχέσεων Κράτους και Εκκλησίας. [συμφωνώ αλλά όχι διαχωρισμός]
10. Διαφάνεια στον τρόπο λειτουργίας των ηλεκτρονικών ΜΜΕ. [συμφωνώ, αλλά πώς;]
11. Ενίσχυση των θεσμών προστασίας του Περιβάλλοντος. [γενικόλογο και πιθανώς επικίνδυνο εάν οδηγήσει σε αντιαναπτυξιακή υπερβολική "προστασία" λόγω ακτιβιστών]
12. Νέος τρόπος σύνταξης Κρατικού Προϋπολογισμού και υποχρεωτική εφαρμογή των διεθνών λογιστικών προτύπων του δημοσίου τομέα στα δημοσιά οικονομικά ΙPSAS[1], με παράλληλη εισαγωγή διπλογραφικού συστήματος στο δημόσιο λογιστικό. Εφαρμογή από το Ελεγκτικό Συνέδριο όλων των διεθνών συμβάσεων Ανωτάτων Ελεγκτικών Συστημάτων που έχει ήδη υπογράψει ΙΝΤΟSAI[2]. [καμιά αντίρρηση]
Αθήνα, 3 Νοεμβρίου 2009
[1] ΙPSAS: International Public Sector Accounting Standards
[2] ΙΝΤΟSAI: International Organization of Supreme Audit Institutions
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου