Η αιώνια πρόκληση κάθε επιχείρησης όταν ξεκινάει ή θέλει να επεκτείνει τις δραστηριότητές της είναι η εύρεση κεφαλαίου.
Μία νέα πηγή χρηματοδότησης, η οποία έχει αρχίσει από το 2006 να γίνετε πολύ δημοφιλής, σε σημείο που να αποκαλείται φαινόμενο είναι το crowdfunding.
Η φιλοσοφία του crowdfunding έχει τις ρίζες της αιώνες πριν, όταν η στήριξη μιας επιχείρησης γινόταν από την οικογένεια ή τους φίλους...
Στην εξέλιξη του – όπως τη γνωρίζουμε σήμερα – επέδρασαν η έλευση του web 2.0, η κοινωνική δικτύωση μέσω των social media που έχουν διευρύνει σημαντικά τον κύκλο των φίλων και έχουν καταστήσει ευκολότερη τη διάδοση νέων επιχειρηματικών προτάσεων και η ανάπτυξη μεθόδων που δίνουν τη δυνατότητα αποστολής χρημάτων από οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη.
Στην τεράστια δημοφιλία που απέκτησε το crowdfunding μετά το 2006 και ιδίως το 2011, χρονιά κατά την οποία δημιουργήθηκε το 46% του συνόλου των ιστοσελίδων crowdfunding παγκοσμίως, έπαιξε ρόλο και η κοινωνική αλλαγή που συντελείτε και η οποία μετατοπίζει την κοινωνία και την επιχειρηματική πρακτική από την απομόνωση της εποχής της βιομηχανικής επανάστασης, στη συλλογικότητα και τη συνεργασία. Ακόμη και ως λέξη είναι πολύ νέα, αναφέρθηκε πρώτη φορά από τον Jeff Howe τον Ιούνιο του 2006 στην έκδοση του Wired με τίτλο "The Rise of Crowdsourcing" ως μία από τις τέσσερις στρατηγικές του crowdsourcing, οι άλλες τρεις είναι: η Crowdvoting, η Crowdcreation και η Crowd wisdom.
Οι απόπειρες μετάφρασης της στα Ελληνικά δεν αποδίδουν πάντοτε το πλήρες νόημα της, όπως εξάλλου συμβαίνει με πολλές λέξεις που έχουν δημιουργηθεί και μεταφερθεί από άλλες γλώσσες. Στα Ελληνικά ερμηνεύεται ως διαδικτυακή μικροχρηματοδότηση ή χρηματοδότηση από το πλήθος.
To Crowdfunding στην ουσία του αποτελείται από μια ιδέα-πρόταση (project), ανθρώπους και κοινωνικά δίκτυα. Τα χρήματα – μικρά ποσά που στο σύνολό τους μπορούν να δώσουν υπόσταση στην ιδέα αυτή – συγκεντρώνονται για ένα και μόνο σκοπό: την υλοποίηση της ιδέας-πρότασης.
Προϋπόθεση για τη λειτουργία αυτού του συστήματος είναι η ύπαρξη συγκεκριμένων κανόνων που εξασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία του, η αποδοχή από όλα τα μέρη για τον τρόπο με τον οποίο θα ωφεληθούν οι συμμετέχοντες σε αυτό και η διαφάνεια της διαδικασίας. Το όφελος αυτών που συνεισφέρουν στην πραγματοποίηση της ιδέας-πρότασης ποικίλει, από προσφορά τελικού προϊόντος μέχρι μετοχές τις επιχείρησης.
Με τον όρο Κοινωνικά δίκτυα παραπάνω δε γίνετε αναφορά στα διαδικτυακά μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Social Media), αλλά στα δίκτυα των ανθρώπων γενικά που είναι γνωστά και ως οι τρεις κύκλοι του crowdfunding (three circles of crowdfunding), και οι οποίοι αποτελούνται από την οικογένεια και τους φίλους, τους φίλους των φίλων και από ανθρώπους που δεν είναι γνωστοί στον δημιουργό της ιδέας.
Οικογένεια και Φίλοι: Είναι οι πρώτοι που μαθαίνουν για το project και είναι επίσης αυτοί που καλύπτουν τα πρώτα έξοδα.
Φίλοι των φίλων: Κάποιος με μεγάλο δίκτυο φίλων είναι πολύ πιθανό σε αυτό το επίπεδο να καλύψει τις κεφαλαιακές ανάγκες του project.
Άγνωστοι: Εδώ είναι που βρίσκονται οι μεγάλοι επενδυτές και φυσικά σε αυτό τον κύκλο βρίσκεται και η δύναμη του πλήθους, κάποιο πραγματικά φιλόδοξο project πρέπει να στοχεύει σε αυτό τον κύκλο και με την σωστή χρήση των social media και άλλων μέσων όπως η διαφήμιση να γίνεται γνωστό.
Μια επιχείρηση με τη μέθοδο crowdfunding μπορεί να καλύψει το κενό χρηματοδότησης μεταξύ Οικογένειας-Φίλων και μεγαλύτερων επενδυτών μεταξύ 10.000€ και μέχρι 100.000€ απευθυνόμενος στις ομάδες των τριών κύκλων του crowdfunding. Το κενό αυτό που αφορά κυρίως στις startup επιχειρήσεις είναι απόρροια της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης και το κύριο πρόβλημα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι νέοι επιχειρηματίες.
Για το 2011 στη βάση δεδομένων του crowdsourcing.org είναι εγγεγραμμένα 344 sites crowfund
ing , από αυτά πιο γνωστά είναι τα Profounder, Startup Addict, Believers Fund, Rockethub, Quirky, New Jelly, CoFolio, Kickstarter, Start Some Good, PeerBackers και indiegogo. Το πιο μεγάλο και γνωστό project που ξεκίνησε με crowdfunding είναι αυτό του Diaspora (ανοιχτό λογισμικό κοινωνικής δικτύωσης) το οποίο συγκέντρωσε $200,000 στην σελίδα του Kickstarter, αλλά και το LunaTik, ένα πρωτότυπο βραχιόλι χεριού, όµοιο καθ’ όλα µε κοινό ρολόι µε τη μόνη διαφορά ότι στη θέση του ρολογιού θα υπήρχε ειδική θήκη για να τοποθετηθεί το νέο iPod nano. Το “LunaTik” συγκέντρωσε $942,578 σε 30 ημέρες, αντί $15,000 που ήταν ο αρχικός στόχος.
Το 2011 μπήκε η Ελλάδα στον χάρτη του Crowdfunding με την ανακοίνωση δημιουργίας 2 διαφορετικών sites του StartersFund (δείτε και το σχετικό δημοσίευμά μας εδώ) και του Groopio.
source:www.epixeiro.gr
PrimEconomy
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου