Παρασκευή, 14 Δεκεμβρίου 2012

Είχαμε και έχουμε θεσμικό πρόβλημα

Στη θεωρία, αν η δικαιοσύνη πάρει απόφαση για το οτιδήποτε, που μάλιστα είναι και εκτελεστέα, σημαίνει ότι πρώτα θα πρέπει να εφαρμοστεί η απόφαση και ύστερα βλέπουμε για τα υπόλοιπα.
Ο κύριος Στουρνάρας όμως τόνισε ότι η κυβέρνηση θα κάνει αίτηση αναστολή εκτέλεσης τη δικαστικής απόφασης του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, παράλληλα με αίτηση αναίρεσης της απόφασης που θα υποβληθεί στον Άρειο Πάγο, όπως αποφασίσθηκε την Πέμπτη σε σύσκεψη της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών με τη διοίκηση της ΔΕΗ...

Νομικός δεν είμαι και βεβαίως η κυβέρνηση έχει το δικαίωμα να προσπαθήσει αναιρέσει της απόφαση στον Άρειο Πάγο, αλλά το ερώτημα είναι, τι δείχνει αυτό για σεβασμό που έχει η εκάστοτε Ελληνική κυβέρνηση στους θεσμούς αυτής της χώρας και ειδικά της δικαιοσύνης;
Σε οπουδήποτε άλλη χώρα, η αντίδραση της εκάστοτε κυβέρνησης θα ήταν να ομολογήσει ότι έχει κάνει λάθος και ότι θα συμμορφωθεί αμέσως με την απόφαση και θα κοιτάξει μελλοντικά να διορθώσει το νομικό πλαίσιο και να μην περάσει άλλη φορά μια τέτοια απόφαση.
Αντ’ αυτού όμως, ο κύριος Γιάννης Στουρνάρας έστειλε επιστολή προς την διοίκηση της ΔΕΗ καλώντας την να συνεχίσει να εισπράττει το τέλος ακίνητης περιουσίας μέσω των λογαριασμών του ρεύματος.
Δεν εξετάζω καθόλου το σκεπτικό της απόφασης του δικαστηρίου. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι είναι μια απόφαση και θα πρέπει άπαντες να συμμορφωθούν, αν θέλουμε να λέμε ότι ζούμε σε μια χώρα όπου κυριαρχεί η πυγμή του νόμου.
Η εκτελεστική εξουσία στην Ελλάδα λειτουργεί λίγο πολύ σαν την μοναδική εξουσία
Ναι μεν θεωρητικά η δικαιοσύνη είναι ανεξάρτητη (η ποιότητα της ανεξαρτησίας αυτής όμως σηκώνει συζήτηση), αλλά σε μεγάλο βαθμό υπάρχουν τόσες πόρτες και παράθυρα, που όταν μια κυβέρνηση δεν της αρέσει κάποιος νόμος, απλά δεν τον εφαρμόζει. Ιδίως βέβαια όταν πρόκειται για νόμο που έχει νομοθετηθεί από προηγούμενη κυβέρνηση.
Υπάρχουν χιλιάδες νόμοι που έχουν ψηφιστεί από την Ελληνική βουλή και ουδέποτε έχουν εφαρμοστεί. 
Υπάρχουν χιλιάδες νόμοι που έχουν νομοθετηθεί, είτε για τα μάτια του κόσμου, η για πολιτικές σκοπιμότητες είτε για να υπάρχει νόμος να επικαλεστούμε, αν κάτι δεν μας αρέσει.
Όλα αυτά δεν συνιστούν μια πολιτεία (republic) όπου να κυριαρχεί η πυγμή του νόμου. Αντιθέτως, είναι ένα spaghetti νομοθετικό πλαίσιο, όπου εφαρμόζουμε ότι μας αρέσει, όποτε μας συμφέρει και όπως το θέλουμε. Και μιλώντας για το όπως το θέλουμε, τις ερμηνευτικές διατάξεις που τις βασίζεται;
Η εκτελεστική εξουσία στην Ελλάδα έχει και έναν άλλον τρόπο να παρακάμπτει νόμους που, η ίδια νομοθέτησε (διότι έχουμε πει ότι η βουλή απλά επικυρώνει, δεν νομοθετεί), αλλά ίσως δεν θέλει να εφαρμόσει η να αλλοιώσει.
Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στο κόσμο που δίνει το δικαίωμα στον εκάστοτε υπουργό να ερμηνεύει τον νόμο!! Σωστά διαβάσατε. Και επειδή οι θεσμοί μας είναι ήδη αδύναμοι, ο κάθε υπουργός, έως ένα βαθμό, μπορεί να αλλοιώσει την σημασία του όποιου νόμου ερμηνεύοντας τον νόμο όπως θέλει. Αντί τις λεπτομέρειες να τις καθορίζει η βουλή, στην Ελλάδα έχουμε την εκάστοτε εκτελεστική εξουσία να ερμηνεύει με το δικαίωμα της ερμηνευτικής διάταξης!!
Μάλιστα δε, οι ερμηνευτικές διατάξεις ίσως είναι το μεγαλύτερο σκάνδαλο στην ιστορία του κοινοβουλευτισμού διεθνώς. Και από ότι μου είπαν, είμαστε η μοναδική χώρα στον κόσμο όπου η έννοια της ειρηνευτικής διάταξης είναι και συνταγματικά κατοχυρωμένη, με βάση το σύνταγμα του 1974.
Δεν ξέρω αν η απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών ήταν σωστή η όχι. Δεν είναι αυτό το θέμα. Ότι απόφαση και να βγάλει το όποιο δικαστήριο πρέπει να εφαρμοστεί άμεσα. Αλλιώς δεν έχει και νόημα να λέμε ότι έχουμε δικαστήρια.
Η κατάληξη είναι ότι, ένας από τους λόγους που φτάσαμε στην πτώχευση, είναι διότι δεν έχουμε δυνατούς θεσμούς και πάνω από όλα, δεν έχουμε τον διαχωρισμό της εκτελεστικής από την νομοθετική εξουσία. Το δε χειρότερο από όλα είναι ότι η εκτελεστική εξουσία λειτουργεί σαν την νομοθετική εξουσία και αντί απλά να εκτελεί, κοιτάζει να νομοθετεί, αλλά από εφαρμογή μηδέν.

Γιώργος Καισάριος

Δεν υπάρχουν σχόλια: