Σάββατο 4 Αυγούστου 2012

Οι εμπορικές επιχειρήσεις έχασαν τα μισά τους κέρδη σε μια 3τία!

Ρεπορτάζ : Μαίρη Λεμπέση
(από την Καθημερινή)
Σήμερα οι εμπορικές επιχειρήσεις δίνουν μάχη επιβίωσης, όταν έως πρότινος η Ελλάδα χαρακτηριζόταν το «καλύτερα κρυμμένο μυστικό» από στελέχη ξένων εταιρειών ειδών πολυτελείας. 
Ηταν καλοκαίρι του 2008 όταν έκανε τη...
σχετική δήλωση στην «Κ» ο Serge Βrunschwig, τότε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του γαλλικού οίκου πολυτελών ειδών «Celine», διάστημα κατά το οποίο ο οίκος λειτουργούσε δύο καταστήματα στην Αθήνα και σχεδίαζε το άνοιγμα περισσοτέρων...
Επαναφορά στο σήμερα, όπου οι συλλογές του διάσημου οίκου διατίθενται μόνο μέσα από το –δραστικά συρρικνωμένο– δίκτυο της εταιρείας Carouzos, ενώ η τελευταία πρόσφατα ζήτησε προστασία από τους πιστωτές της.
Η προσαρμογή στα νέα δεδομένα αποτελεί πλέον το ζητούμενο για όλους, αφού ακόμη και οι πιο οργανωμένες αλυσίδες που διαθέτουν τα περίφημα είδη «με την καλύτερη συσχέτιση ποιότητας και τιμής» πλήττονται σφοδρά από την ύφεση, που ταλανίζει τη χώρα μας για πέμπτο συνεχές έτος. Με δεδομένο ότι ο ηγέτης στην αγορά του ενδύματος, η αλυσίδα Zara Hellas, εμφάνισε ζημίες το 2011 για πρώτη φορά στην περίπου 20ετή παρουσία της στη χώρα μας, συνάγεται το συμπέρασμα ότι η δραστηριοποίηση σε μία αγορά που συρρικνώνεται έχει καταστεί άθλημα για «δεινούς παίκτες».
Εξάλλου, εκτιμάται πως η αγορά ένδυσης/υπόδησης έχει συρρικνωθεί κατά 50% συγκριτικά με το 2007, με την αξία της να υπολογίζεται σε περίπου 3,5 δισ. ευρώ από 7 δισ. προ πενταετίας. Στο περιβάλλον αυτό, ακόμη και ισχυροί όμιλοι όπως ο ισπανικός Inditex, στον οποίο ανήκει η Zara, προχωρούν σε προσαρμογές. Συγκεκριμένα, η αλυσίδα περιόρισε το δίκτυό της κατά 6 καταστήματα το 2011, μετρώντας σήμερα συνολικά 160 σημεία και των 8 αλυσίδων που ελέγχει διεθνώς. Ανάλογες κινήσεις ή και ενοποιήσεις σημείων δεν αποκλείονται και για φέτος.
Σε πολύ δύσκολη θέση έχει περιέλθει την τελευταία διετία η ελληνική Sprider Stores, αλυσίδα που διαθέτει είδη σε πολύ προσιτή τιμή. 
Η αναδιάρθρωση του δικτύου της αποτελεί προτεραιότητα για την αλυσίδα, που μείωσε το δικτυό της κατά 5 σημεία μέσα στο 2011 και δεν αποκλείει το κλείσιμο κι άλλων. Πρόσφατα η διοίκηση της εταιρείας αποφάσισε την απομάκρυνσή της και από τη ζημιογόνο αγορά της Ρουμανίας, περιορίζοντας πλέον την παρουσία της σε Ελλάδα, Κύπρο και Βουλγαρία με 93 καταστήματα. Στο πρώτο τρίμηνο του έτους η Sprider είχε αυξημένες ζημίες μετά φόρων ύψους 20 εκατ. ευρώ από 6,1 εκατ. ευρώ πέρυσι, με αποτέλεσμα να μην αποκλείεται το κλείσιμο και άλλων σημείων. Περαιτέρω, η πυρκαγιά που κατέστρεψε σημαντικό τμήμα αποθεμάτων και εξοπλισμού καθιστά την είσπραξη των ασφαλιστικών αποζημιώσεων ζωτικής σημασίας για το μέλλον της Sprider.
Στην αγορά των επώνυμων εισαγόμενων ειδών, η εικόνα είναι εξίσου δυσμενής.  
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της εταιρείας Βάρδας, η οποία στο τέλος του 2009 ήλεγχε δίκτυο συνολικά 36 ανεξάρτητων καταστημάτων. Αυτά σήμερα έχουν περιοριστεί σε 18, καθώς η εταιρεία λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε να προσαρμοστεί στα δεδομένα της αγοράς. Σε ανάλογες κινήσεις προβαίνει επίσης ο εισαγωγικός όμιλος Φ. Κ. Λεμονής. 
Συγκεκριμένα, τερμάτισε τη λειτουργία του καταστήματος της φίρμας Fendi στο κέντρο της Αθήνας, το οποίο άνοιξε το 2010 από κοινού με τον όμιλο LVMH, έκλεισε μη αποδοτικά σημεία των αλυσίδων που διαχειρίζεται και προχώρησε σε μείωση τιμών 25%–30% στις συλλογές υποδημάτων της ιδιόκτητης φίρμας «Καλογήρου».
Η προσφυγή, τέλος, και της εταιρείας Καρούζος στις διατάξεις του άρθρου 99, μετά το κλείσιμο 10 καταστημάτων την τελευταία διετία, είναι ενδεικτική της σφοδρότητας με την οποία συρρικνώνεται η αγορά της λιανικής. Το δίκτυο Carouzos μετράει πλέον μόλις 8 σημεία. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: