Σάββατο 31 Μαρτίου 2018

Ο ΕΡΝΤΟΓΑΝ ΦΟΒΑΤΑΙ ΚΑΤΙ ΚΑΙ ΠΗΓΕ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ-ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ ΝΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗΘΕΙ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΙΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΙΜΑΜΗ ;

Turkish president recites Muslim prayer at the Hagia Sophia
ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ. 
Ο ΤΟΥΡΚΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΡΝΤΟΓΑΝ ΠΡΟΣΕΥΧΕΤΑΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
31 Μαρτίου 2018 2:43 μ.μ.
Ενημερώθηκε: 31 Μαρτίου 2018 2:43 μ.μ.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ – Ο Πρόεδρος της Τουρκίας το Σάββατο απήγγειλε μια ισλαμικό προσευχή στην Αγία Σοφία, ένα ιστορικό ορόσημο στην Κωνσταντινούπολη, η οποία έχει γίνει ένα σύμβολο της έντασης Διαθρησκειακώς και διπλωματικώς.
Ο Πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν απήγγειλε τον πρώτο στίχο του Κορανίου και... στο τέλος της προσευχής έκανε παρατηρήσεις για το επερχόμενο φεστιβάλ τέχνης, αφιερώνοντας την προσευχή με τις «ψυχές όλων εκείνων που μας άφησαν το έργο αυτό ως κληρονομιά, ιδιαίτερα του κατακτητή της Κωνσταντινούπολης.»(προφανώς δεν γνωρίζει ιστορία και συγκεκριμένα πως την Αγία Σοφία δεν την έχτισαν οι Μογγόλοι προγονοί του αλλά οι Έλληνες της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας επί Αυτοκράτορος Ιουστινιανού)
http://www.haniotika-nea.gr/27-12-537-m-ch-agia-sofia-ioustinianos/
Η Αγία Σοφία χτίστηκε κατά τη διάρκεια της χριστιανικής Βυζαντινής Αυτοκρατορίας κατά τον 6ο αιώνα και χρησίμευσε ως έδρα της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Μετατράπηκε σε αυτοκρατορικό τζαμί με την οθωμανική κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης το 1453.
κοσμική ιδρυτή της Τουρκίας, έκανε την κατασκευή ενός μουσείου το 1935, αλλά έχουν υπάρξει συζητήσεις από ισλαμιστές-κλίνει κυβέρνησης Ερντογάν σχετικά μετά την ενεργοποίηση πίσω σε τζαμί.
Χιλιάδες μουσουλμάνοι Τούρκοι έχουν προσευχηθεί έξω από την Αγία Σοφία για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Το 2015, ένας κληρικός απήγγειλε στίχους από το Κοράνι στο εσωτερικό του κτιρίου, μια παγκόσμια κληρονομιά της UNESCO, για πρώτη φορά μετά από 85 χρόνια.
Το επόμενο έτος, η θρησκευτική αρχή της Τουρκίας άρχισε να φιλοξενεί και να μεταδίδει τις θρησκευτικές λειτουργίες κατά τη διάρκεια του ιερού μήνα του Ραμαζανιού και η κλήση στην προσευχή απήγγειλε να σηματοδοτήσει την πρώτη αποκάλυψη του Κορανίου στον Προφήτη Μωάμεθ.
Ο Ερντογάν δήλωσε το Σάββατο ότι ήταν «δύσκολη και συναισθηματική» για να μιλήσει στην Αγία Σοφία, την οποία περιέγραψε ως «θαυμάσια και ιερή.»
Η Ελλάδα έχει Διαμαρτυρηθεί για την θρησκευτική χρήση του χώρου της Αγίας Σοφίας από την τουρκική κυβέρνηση, το περασμένο καλοκαίρι χαρακτηρίζοντάς την ως «προσβολή για τη διεθνή κοινότητα.»

27-12-537 μ.Χ.: Αγία Σοφία & Ιουστινιανός

ISTANBUL, TURKEY - 2009/04/30: Haghia Sophia (Aya Sofya), The Church of Holy Wisdom, Sultanahmet, Istanbul, Turkey Haghia Sophia (Aya Sofya), The Church of Holy Wisdom in Sultanahmet.. (Photo by Jeremy Horner/LightRocket via Getty Images)Στο σημερινό άρθρο θα ασχοληθούμε με το σημαντικότερο πολιτιστικό επίτευγμα των χρόνων της βασιλείας του Ιουστινιανού του 1ου, του γνωστού αυτοκράτορα του Βυζαντίου κατά τον 6ο αι. μ.Χ. (528 – 565 μ.Χ.).
Συγκεκριμένα, θα αναφερθούμε στον Ιερό Ναό της Αγίας Σοφίας, ο οποίος – αφού εγκαινιάστηκε στις 27/12/537 – αποτέλεσε μακραίωνο κατεξοχήν σύμβολο του χριστιανισμού στη διάρκεια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και στήριγμα του Οικουμενικού Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης.
Πηγές χρήσιμες για το παρόν κείμενο, μεταξύ πολλών εξίσου βοηθητικών για τον Ιουστινιανό και την εποχή του, θα είναι η «Ιστορία του Ελληνικού Έθνους» της Εκδοτικής Αθηνών, η «Βυζαντινή Ιστορία» του Δ. Ζακυνθινού, η «Γενική Ιστορία» του Φ. Καίσαρη, όπως και τα πονήματα του Καραγιαννόπουλου Ι., «Το βυζαντινό κράτος», του Παπαρρηγόπουλου Κ. «Ιστορία του Ελληνικού Έθνους», του Ostrogorsky G., «Ιστορία του Βυζαντινού κράτους» και του Runciman S., «Βυζαντινός πολιτισμός».
Ο Ιουστινιανός
Πρώτα – πρώτα, ας θυμηθούμε λίγα πράγματα για τον Ιουστινιανό τον 1ο. Βασίλεψε από το 527 έως το 565 μ.Χ., σημαδεύοντας, περισσότερο απ’ οποιονδήποτε άλλο αυτοκράτορα του ανατολικού ρωμαϊκού κράτους, τον 6ο μ.Χ. αιώνα σε Ανατολή και Δύση, τόσο με τους πολέμους του, όσο και με το νομοθετικό του έργο ή τη γενικότερη εσωτερική του πολιτική. Ό,τι τον βοήθησε περισσότερο από άλλα ήταν η επιλογή εκλεκτών και ικανών συνεργατών, όπως η σύζυγός του, Θεοδώρα, ο νομομαθής Τριβωνιανός, ο οικονομολόγος Ιωάννης Καππαδόκης, οι στρατηγοί Βελισάριος, Ναρσής κ.α., οι αρχιτέκτονες Ανθέμιος και Ισίδωρος κλπ.
Ο Ιουστινιανός Φλάβιος Πέτρος Σαββάτιος, σλάβικης καταγωγής με αρχικό όνομα κατά τον Παπαρρηγόπουλο, Ουπράβδα, γεννήθηκε στο μακεδονικό Ταυρίσιο, παρέλαβε την εξουσία στην αυτοκρατορία από το θείο του Ιουστίνο το 527 μ.Χ., έμελλε δε να είναι ο τελευταίος αυτοκράτορας που είχε υπό τον έλεγχό του όλη τη Μεσόγειο. Το όνομα Ιουστινιανός προστέθηκε στα ονόματά του, αφού υιοθετήθηκε για να γίνει συμβασιλέας του βυζαντινού θρόνου, ο μετέπειτα αυτοκράτωρ από τον άτεκνο θείο του, ο οποίος βρισκόταν στην εξουσία από το 518 μ.Χ..
Η εσωτερική πολιτική του Ιουστινιανού σχετίζεται κυρίως με τις άοκνες προσπάθειές του για τη δημιουργία μιας συγκροτημένης διοίκησης, αλλά και στην αναμόρφωση της νομοθεσίας. Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, στα επιτεύγματα των συνεργατών του λογίζεται και το ότι κωδικοποιήθηκε το ρωμαϊκό δίκαιο ως «Corpus Iuris Civilis».
Ακολούθησε, όμως, ανθελληνική πολιτική. Δηλαδή, στράφηκε κατά των κοιτίδων του αρχαίου ελληνικού πνεύματος και έκλεισε το 529 μ.Χ. τη φιλοσοφική σχολή του Πλάτωνα στην Αθήνα, την Ακαδημία, που λειτουργούσε από την κλασική αρχαιότητα (4ος αι. π.Χ.). Οι τελευταίοι διδάσκαλοι της σχολής καταφεύγουν στον βασιλιά των Περσών Χοσρόη που τους διόρισε σε διδακτήρια της χώρας του. Ο Ιουστινιανός στράφηκε και κατά των μονοφυσιτών, με τους οποίους είχε, όμως, σχέσεις συμπαθείας η γυναίκα του, αυτοκράτειρα Θεοδώρα.
Το 532 μ.Χ. εκδηλώθηκε στην Κων/πολη μια λαϊκή αντικαθεστωτική επανάσταση που έμεινε στην Ιστορία ως «στάση του Νίκα». Αφορμή ήταν η αύξηση των φόρων για τη χρηματοδότηση των πολεμικών επιχειρήσεων. Ο Ιουστινιανός ήταν έτοιμος να εγκαταλείψει το θρόνο, αλλά λέγεται ότι τον συγκράτησε η γυναίκα του. Τελικά, η στάση κατεστάλη με σφαγή των εξεγερμένων από το στρατηγό Βελισάριο και εκτεταμένες καταστροφές στην πόλη. Το 542 μ.Χ., με εντολή του αυτοκράτορα, έχουμε (μαζικούς και βίαιους) εκχριστιανισμούς των εθνικών της Φρυγίας, Καρίας και Λυδίας, ενώ χτίζονται εκκλησίες και μοναστήρια πάνω στα ερείπια των ναών που καταστρέφονται.
Λίγα χρόνια πριν το θάνατό του (το 562 μ.Χ.) δίνει ο Ιουστινιανός διορία τριών μηνών στους «εθνικούς» να εγκαταλείψουν άπαντες τις «παραδοσιακές» (μη χριστιανικές) λατρείες. Μετά την παρέλευση του τριμήνου έγιναν μαζικές συλλήψεις, διαπομπεύσεις, βασανιστήρια, φυλακίσεις και εκτελέσεις «εθνικών» στην Αθήνα, την Αντιόχεια, την Παλμύρα και την Κων/πολη. Στην πλατεία του Κυνηγίου της Πόλης κάηκαν σε τεράστιες πυρές χιλιάδες βιβλία και πολλά έργα τέχνης, όπως περιγράφει στη «Χρονογραφία» του ο Ι. Μαλάλας. Ανεκτίμητος πολιτιστικός πλούτος έπεσε θύμα βανδαλισμών και έγινε από βέβηλα χέρια παρανάλωμα του πυρός!
Η Αγία Σοφία
Και τώρα, θα παρουσιάσουμε την Αγία Σοφία όπως χτίστηκε στα χρόνια του Ιουστινιανού. Ο αυτοκράτορας, το 532 μ.Χ., μετά την προαναφερθείσα «στάση του Νίκα», θέλησε να επαναφέρει την τάξη και να ενισχύσει την εξουσία του ή να φανεί αρεστός στο λαό, που δυσανασχετούσε.
Έτσι, από τις πρώτες ενέργειές του, αποφάσισε να χτίσει μια εκκλησία που θα ξεπερνούσε τις εκκλησίες της εποχής ως προς το μέγεθος, το σχέδιο και την πολυτέλεια. Το έργο ανατέθηκε στους δύο πιο διάσημους αρχιτέκτονες της εποχής: τον Ανθέμιο και τον Ισίδωρο. Για την κατασκευή του Ναού, προσλήφθηκε ένας μεγάλος αριθμός προσωπικού. Ακόμη οι δύο αρχιτέκτονες είχαν στη διάθεσή τους τη δυνατότητα επιλογής ποικίλου υλικού. Υπολογίζεται ότι πάνω από 300 εκατομμύρια χρυσών νομισμάτων της εποχής δαπανήθηκαν και οι εργασίες απαίτησαν μιαν πενταετία (532 – 537 ). Στις 27 Δεκεμβρίου έγιναν τα εγκαίνια του περίλαμπρου Ναού. Θρυλείται πως μόλις ο Ιουστινιανός αντίκρισε το Ναό, την ημέρα των επίσημων εγκαινίων, αναφώνησε: «Νενίκησά σε Σολομών». Συνέκρινε, δηλαδή, ο Ιουστινιανός το λαμπρό δημιούργημά του με τον περίφημο Ναό του Σολομώντος στα Ιεροσόλυμα, την «κοιτίδα» των Εβραίων.
Η συνηθισμένη, κατά το α’ ήμισυ του 6ου αιώνα, τεχνοτροπία υπαγόρευε οι ναοί των χριστιανών να ήταν ορθογώνια κτίρια (βασιλικές) ή κυκλικά κτίσματα με θολωτή στέγη (περίκεντρα). Οι δύο αρχιτέκτονες της Αγίας Σοφίας συνδύασαν το ρυθμό της βασιλικής και του περίκεντρου και έκαναν ένα σχέδιο τη βασιλική με τρούλο. Να σημειωθεί πως αυτός ο τρούλος είχε ύψος 62 μέτρα και ήταν διακοσμημένος με ψηφιδωτά και χρωματιστά μάρμαρα. Ο κυρίως χώρος του κτίσματος έχει σχήμα κύβου, ενώ τέσσερις τεράστιοι πεσσοί (τετράγωνοι στύλοι), που απέχουν μεταξύ τους 30 μέτρα, στηρίζουν τα τέσσερα μεγάλα τόξα πάνω στα οποία εδράζεται ο επιβλητικός τρούλος, διαμέτρου 31 μέτρων, ο οποίος δίνει την εντύπωση ότι αιωρείται στο κενό, εξαιτίας των παραθύρων που βρίσκονται γύρω από τη βάση του.
Η κατοπινή ιστορία του Ναού της Αγίας Σοφίας, που από τότε και πέρα είναι «έδρα» του εκάστοτε Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως μ’ ό,τι σημαίνει αυτό για τα πολιτικά και θρησκευτικά ζητήματα του Βυζαντίου, τα οποία, όμως και ως γνωστόν, αποτελούν αντικείμενο άλλων εκτενέστερων αφηγήσεων, είναι στενά συνυφασμένη με την ιστορία της Κωνσταντινούπολης. Πέρασε κι αυτή «μύρια κύματα» ως την Άλωση από τους Τούρκους το 1453, μικρομέγαλα στιγμιότυπα της καθημερινής ζωής των Βυζαντινών κληρικών, πολιτών και αυτοκρατόρων, στέψεις αυτοκρατόρων, εικονομαχία, σταυροφορίες, Φραγκοκρατία, ανάκτηση της Κωνσταντινούπολης (1261), Παλαιολόγεια εποχή (13ος – 15ος αιώνες), δίχως να παραβλέπουμε και τις πολιτικές έριδες, που οδηγούσαν συχνότατα σε ανατροπές αυτοκρατόρων και πατριαρχών και έφεραν ίσως και το Σχίσμα των Εκκλησιών (1054 μ.Χ.).
Στις μέρες μας
Τόσους αιώνες μετά, η σημερινή εικόνα του Ναού της Αγίας Σοφίας γεμίζει θλίψη τους χριστιανούς. Ίσως, γιατί στο πέρασμα του χρόνου άλλαξε και χρήση. Από την Άλωση του 1453 μέχρι το 1934, η Αγία Σοφία δεν είναι πια χριστιανική εκκλησία, αλλά λειτούργησε ως τζαμί και έκτοτε ως σήμερα, οι Τούρκοι την έχουν ως μουσείο.
Στις μέρες μας, λοιπόν, η όλη εικόνα του Ναού μοιάζει να έχει χάσει το χριστιανικό της χαρακτήρα, καθώς έχει αλλοιωθεί μετά την προσθήκη 4 μιναρέδων στο εξωτερικό, που δείχνουν αταίριαστοι με το υπόλοιπο οικοδόμημα. Στο εσωτερικό, ο χριστιανικός σταυρός αντικαταστάθηκε με το μουσουλμανικό μισοφέγγαρο. Τζάμια με χρωματιστό γυαλί τοποθετήθηκαν στα παράθυρα και οι μεγάλες κρεμαστές λάμπες λαδιού αντικαταστάθηκαν από μικρότερες. Τα ψηφιδωτά, τέλος, καλύφθηκαν με κίτρινη μπογιά και γενικότερα καθετί που θα θύμιζε την παλαιά Μητρόπολη του Βυζαντίου άλλαξε.
Turkish president recites Muslim prayer at the Hagia Sophia

TURKISH PRESIDENT RECITES MUSLIM PRAYER AT THE HAGIA SOPHIA

Turkish president recites Muslim prayer at the Hagia Sophia
Photo Credit: Kayhan Ozer/Pool Photo via AP
Turkey’s President Recep Tayyip Erdogan, centre, accompanied by his wife Emine, right, waves to supporters as he walks in the Byzantine-era Hagia Sophia an UNESCO world heritage site and one of Istanbul’s main tourist attractions, in the historic Sultanahmet district of Istanbul, Saturday, March 31, 2018. Turkey’s president has recited an Islamic prayer in the Hagia Sophia, an Istanbul landmark that has become a symbol of interfaith and diplomatic tensions. Erdogan recited the Quran’s first verse to the «souls of all, especially Istanbul’s conqueror.» The Hagia Sophia was built as an Orthodox Christian church, converted into a mosque in 1453 and made into a museum in 1935. Erdogan’s Islamic-leaning government has discussed converting the structure back into a mosque. (Kayhan Ozer/Pool Photo via AP)

TURKISH PRESIDENT RECITES MUSLIM PRAYER AT THE HAGIA SOPHIA

 Turkey’s president recited an Islamic prayer Saturday in the Hagia Sophia, a historic Istanbul landmark that has become a symbol of interfaith and diplomatic tensions.
President Recep Tayyip Erdogan recited the first verse of the Quran at the end of his remarks for an art festival opening, dedicating the prayer to the «souls of all who left us this work as inheritance, especially Istanbul’s conqueror.»
The Hagia Sophia was built during the 6th century Christian Byzantine Empire and served as the seat of the Greek Orthodox Church. It was converted into an imperial mosque with the Ottoman conquest of Istanbul in 1453.
Turkey’s secular founder made the structure a museum in 1935, but there have been discussions by Erdogan’s Islamic-leaning government about turning it back into a mosque.
Thousands of Muslim Turks have prayed outside the Hagia Sophia over the years to demand that it be restored as a place of worship.
In 2015, a cleric recited from the Quran inside the building, a UNESCO World Heritage site, for the first time in 85 years.
The following year, Turkey’s religious authority began hosting and broadcasting religious readings during the holy month of Ramadan and the call to prayer was recited to mark the first revelation of the Quran to Prophet Mohammed.
Erdogan said Saturday that it was «difficult and emotional» to be speaking at the Hagia Sophia, which he described as a «magnificent and holy.»
Greece has protested the Turkish government’s religious use of the venue, calling it last summer an «affront to the international community.»
Photo Credit: Kayhan Ozer/Pool Photo via AP
Turkey’s President Recep Tayyip Erdogan, centre left, offers prayers inside the Byzantine-era Hagia Sophia, an UNESCO world heritage site and one of Istanbul’s main tourist attractions, in the historic Sultanahmet district of Istanbul, Saturday, March 31, 2018. Turkey’s president has recited an Islamic prayer in the Hagia Sophia, an Istanbul landmark that has become a symbol of interfaith and diplomatic tensions. Erdogan recited the Quran’s first verse to the «souls of all, especially Istanbul’s conqueror.» The Hagia Sophia was built as an Orthodox Christian church, converted into a mosque in 1453 and made into a museum in 1935. Erdogan’s Islamic-leaning government has discussed converting the structure back into a mosque.
An imam leads the prayers, as Recep Tayyip Erdogan, bottom, along with other officials attend an arts biennial opening inside the Byzantine-era Hagia Sophia, an UNESCO world heritage site and one of Istanbul’s main tourist attractions, in the historic Sultanahmet district of Istanbul, Saturday, March 31, 2018. Turkey’s president has recited an Islamic prayer in the Hagia Sophia, an Istanbul landmark that has become a symbol of interfaith and diplomatic tensions. Erdogan recited the Quran’s first verse to the «souls of all, especially Istanbul’s conqueror.» The Hagia Sophia was built as an Orthodox Christian church, converted into a mosque in 1453 and made into a museum in 1935. Erdogan’s Islamic-leaning government has discussed converting the structure back into a mosque.
Photo Credit: Kayhan Ozer/Pool Photo via AP
Turkey’s President Recep Tayyip Erdogan, delivers a speech during an arts biennial opening inside the Byzantine-era Hagia Sophia, an UNESCO world heritage site and one of Istanbul’s main tourist attractions, in the historic Sultanahmet district of Istanbul, Saturday, March 31, 2018. Turkey’s president has recited an Islamic prayer in the Hagia Sophia, an Istanbul landmark that has become a symbol of interfaith and diplomatic tensions. Erdogan recited the Quran’s first verse to the «souls of all, especially Istanbul’s conqueror.»
ΠΗΓΗhttps://www.ahaber.com.tr, http://www.wsbradio.com, http://www.haniotika-nea.gr/27-12-537-m-ch-agia-sofia-ioustinianos/
hawkshellas.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: