«Έως» τα 2,4 δισ. δολάρια (κάπου 2 δισ. ευρώ) ανέρχεται το «εκτιμώμενο κόστος» για την αναβάθμιση του συνόλου σχεδόν των μαχητικών αεροσκαφών F-16 της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας από τους Αμερικανούς.
Αυτό αναφέρει η εισήγηση της κυβέρνησης Trump προς το Κογκρέσο, η οποία απαντά θετικά στο σχετικό αίτημα που είχε υποβάλει η Αθήνα από τις αρχές του έτους, χωρίς να προβλέπει αντισταθμιστικά οφέλη, τα οποία...
θα είναι αντικείμενο μετέπειτα διαπραγμάτευσης.
Πρόκειται, ουσιαστικά, για την απάντηση στο ελληνικό αίτημα (Letter of Request: LOR) που είχε διαβιβαστεί στις αρμόδιες υπηρεσίες των ΗΠΑ στις 7 Φεβρουαρίου 2017, για τη σύναψη σχετικής διακρατικής συμφωνίας.
Αυτό αναφέρει η εισήγηση της κυβέρνησης Trump προς το Κογκρέσο, η οποία απαντά θετικά στο σχετικό αίτημα που είχε υποβάλει η Αθήνα από τις αρχές του έτους, χωρίς να προβλέπει αντισταθμιστικά οφέλη, τα οποία...
θα είναι αντικείμενο μετέπειτα διαπραγμάτευσης.
Το ποσό αυτό, όπως είναι φανερό, απέχει αρκετά από το αντίστοιχο που προβάλλει ως κόστος η ελληνική πλευρά, μέσω του Δ. Τζανακόπουλου και του Π. Καμμένου, το οποίο ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ -ή σχεδόν 1,3 δισ. δολάρια.
Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι πάντοτε οι σχετικές εισηγήσεις προς το Κογκρέσο είναι σχετικά «φουσκωμένες», έτσι ώστε να διασφαλιστεί η ευκολότερη συναίνεσή του. Παράλληλα, θα μεσολαβήσει και η σχετική διαπραγμάτευση, που θα μπορούσε ενδεχομένως να οδηγήσει σε κάποιες «εκπτώσεις», ενώ περιλαμβάνει και τα περίφημα «αντισταθμιστικά οφέλη», τα οποία ωστόσο δεν διευκρινίζονται -με την κυβέρνηση να θεωρεί ότι πρέπει να αφαιρεθούν από το συνολικό εκτιμώμενο ποσό.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το σχετικό δελτίο τύπου της Defense Security Cooperation Agency (DSCA) των ΗΠΑ, με ημερομηνία 17 Οκτωβρίου, «για την ώρα δεν υπάρχουν κάποια αντισταθμιστικά οφέλη. Ωστόσο, η Ελλάδα συνήθως αιτείται αντισταθμιστικών. Κάθε συμφωνία για τα αντισταθμιστικά θα είναι αποτέλεσμα διαπραγματεύσεων ανάμεσα στην στην Ελλάδα και την ανάδοχο εταιρεία».
Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι αφήνεται ένα μικρό αλλά ασαφές «παράθυρο» ανάθεσης στην ΕΑΒ, ως υπεργολάβου, ενός τμήματος των εργασιών αναβάθμισης των F-16. Όπως τονίζεται στο δελτίο τύπου, «η προτεινόμενη πώληση θα απαιτήσει τη συμφωνία με περίπου 3-5 επιπλέον συνεργατών στην Ελλάδα είτε της κυβέρνησης των ΗΠΑ είτε της αναδόχου εταιρείας».
Με άλλα λόγια, από τη στιγμή που θα δοθεί η έγκριση του Κογκρέσου, θα ακολουθήσει «παζάρι» ανάμεσα στην Αθήνα και την Lockheed Martin που θα διαμορφώσει και το τελικό κόστος. Έτσι, πρακτικά, η ελληνική κυβέρνηση ελπίζει σε ένα αποτέλεσμα που θα κατεβάσει τη συμφωνία στο επίπεδο που η ίδια ισχυρίζεται σήμερα -κάτι που, προφανώς, μπορεί να ανατραπεί στην πράξη.
Συγκεκριμένα, στον ιστότοπο της Υπηρεσίας Συνεργασίας Ασφαλείας του υπουργείου Άμυνας (DSCA) των ΗΠΑ αναρτήθηκε η πολυαναμενόμενη ανακοίνωση για το πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας, την ώρα που ο Πρόεδρος Donald Trump υποδεχόταν τον Αλέξη Τσίπρα στον Λευκό Οίκο.Πρόκειται, ουσιαστικά, για την απάντηση στο ελληνικό αίτημα (Letter of Request: LOR) που είχε διαβιβαστεί στις αρμόδιες υπηρεσίες των ΗΠΑ στις 7 Φεβρουαρίου 2017, για τη σύναψη σχετικής διακρατικής συμφωνίας.
Κατά την τυποποιημένη ορολογία των ανακοινώσεων αυτών, το υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ ενέκρινε μια πιθανή Στρατιωτική Πώληση Εξωτερικού (FMS) στην Ελλάδα για την αναβάθμιση 123 αεροσκαφών F-16 στο επίπεδο F-16 Block V, εκτιμώμενου κόστους 2.404 εκατ. δολαρίων (2.040 εκατ. ευρώ με την τρέχουσα ισοτιμία).
Το πακέτο αναβάθμισης που ζήτησε η Ελλάδα περιλαμβάνει έως:
- 125 συστήματα ραντάρ APG-83 Active Electronically Scanned Array (AESA), περιλαμβανομένων 2 εφεδρικών
- 123 υπολογιστές αποστολής (Modular Mission Computers: MMCs)
- 123 τερματικά ζεύξης δεδομένων Link-16
- 123 συστήματα ναυτιλίας LN260 Embedded Global Navigation Systems (EGI)/Inertial Navigation Systems (INS)
- 123 προηγμένες γεννήτριες παραγωγής συμβολογίας οθονών (iPDGs)
- 123 προηγμένα συστήματα Αναγνώρισης Φίλου ή Εχθρού (AIFF) APX-126
- Έναν εξομοιωτή πτήσεων F-16V και αναβάθμιση των δύο υφισταμένων
- Αναβάθμιση και ολοκλήρωση Συστήματος Αυτοπροστασίας Advanced Self-Protection Integrated Suite (ASPIS) I σε ASPIS II για 26 αεροσκάφη F-16
- Συστήματα ασφάλειας και κρυπτογράφησης επικοινωνιών, εξοπλισμός ναυτιλίας, σταθμός δοκιμών αεροπορικών ηλεκτρονικών, Σύστημα Επίγειας Υποστήριξης (GBS), συστήματα ολοκλήρωσης και δοκιμών, ανταλλακτικά, εξοπλισμός υποστήριξης, παροχή εκπαίδευσης προσωπικού και σχετικός εξοπλισμός, βιβλιογραφία, υπηρεσίες τεχνικής και εφοδιαστικής υποστήριξης καθώς και λοιπά συναφή στοιχεία.
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, οι εργασίες θα πραγματοποιηθούν στις εγκαταστάσεις της κατασκευάστριας εταιρείας Lockheed Martin -προφανώς για λόγους συμπίεσης της δαπάνης, η οποία θα αποπληρωθεί σε βάθος δεκαετίας, όπως κατά πάγια πρακτική ισχύει σε αντίστοιχα προγράμματα.
Ουσιαστικά, η Πολεμική Αεροπορία προωθεί την αναβάθμιση του συνόλου των F-16C/D Block50/52+/Adv. στο κορυφαίο επίπεδο Viper Block70 με στόχο την αύξηση της αποτελεσματικότητας των αεροσκαφών που αποτελούν τον «κορμό» του δυναμικού της, με την ενσωμάτωση τεχνολογίας αιχμής καθώς και την ομογενοποίηση του στόλου που θα οδηγήσει στη βέλτιστη διαθεσιμότητα, επιχειρησιακή αξιοποίηση και εφοδιαστική υποστήριξη των αεροσκαφών μακροπρόθεσμα.
Φωτογραφία: SOOC
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου