Δεν πρόκειται για κρίση, αλλά για καταστροφή.
Ο φίλος που μου το έλεγε αυτό χθες είναι πολύπειρος
δημοσιογράφος, καλλιεργημένος και κοσμοπολίτης, συνήθως πολύ νηφάλιος
και συγκρατημένος στις εκφράσεις του.
Η κρίση είναι παροδική, τα
αποτελέσματά της είναι αναστρέψιμα· η καταστροφή αφήνει πίσω της
ερείπια, μη αναστρέψιμα ― συμπλήρωσε.
Μου
εξήγησε κι άλλα, για τον βαθύ κοινωνικό μετασχηματισμό που προκαλούν η
μακρόχρονη ύφεση και ανεργία, για την οριστική πτώση των αδύναμων
στρωμάτων κάτω από το όριο αξιοπρεπούς διαβίωσης, για τη δομική φτώχεια
και την απελπισία....
Δεν μπορούσα να διαφωνήσω. Άλλωστε την ίδια μέρα
διαβάζαμε στον τύπο την αγωνιώδη έκκληση δώδεκα επιφανών Ευρωπαίων συγγραφέων·
υποστηρίζουν ότι η Ευρώπη δεν περνά κρίση, αλλά πεθαίνει όπως την
ξέραμε, ότι απειλείται η δημοκρατία και ο πολιτισμός της. (Και νωρίτερα,
αλλιώς, οι Γιούργκεν Χάμπερμας, Πέτερ Μπόφινγκερ και Γιούλιαν Νίντα- Ρίμελιν)
Από την αρχή της ελληνικής κρίσης
διακρίναμε την βαθύτατα πολιτική φύση της, τα ηθικά και πνευματικά αίτια
που μας οδήγησαν στο οικονομικό ρήγμα. Αλλωστε δεν είναι μόνο ελληνική,
είναι κρίση αξιακή στον πυρήνα των δημοκρατικών κρατών της Δύσης, είναι
κρίση της δημοκρατίας και κρίση της πολιτικής, και είναι κρίση
ανθρωπολογική, στο μέτρο που οι πολίτες-παραγωγοί εξέπεσαν σε
υπερχρεωμένους πελάτες και καταναλωτές, χειραγωγούμενοι και
τρομοκρατούμενοι. Στο φόντο πάντα υπέβοσκε η σύγκρουση για την
κυριαρχία· η κρίση κατέδειξε τη σύγκρουση και μαζί έδειξε το
αποκρουστικό πρόσωπο της ανισότητας: η διαρκώς μεγεθυνόμενη ανισότητα
υπονομεύει την ελευθερία και τη δημοκρατία, αλλά και την ιστορική μοίρα
της Δύσης.
Η πνευματική παρακμή είναι φανερή και
στο ελληνικό παράδειγμα, τόσο ως αίτιο όσο και ως αποτέλεσμα της
συντελούμενης καταστροφής. Οι Ελληνες στον εικοστό αιώνα πέρασαν δια
πυρός και σιδήρου: αλλεπάλληλοι πόλεμοι, εμφύλιοι, μαζική προσφυγιά και
μαζική μετανάστευση, πτωχεύσεις. Εμειναν όρθιοι παρ’ όλ’ αυτά, επειδή
ταυτόχρονα σφυρηλατούσαν ταυτότητα, συνείδηση, γλώσσα, τέχνη, πολιτικές
στρατηγικές ― με έναν λόγο: πολιτισμό. Λαϊκό και λόγιο, εν παραλλήλω και
εν συνθέσει. Η αλληλουχία ταπεινώσεων, θριάμβων και καταστροφών έως το
’22 οδήγησε στη μεγάλη σύνθεση της γενιάς του ’30, η οποία επηρέασε
βαθιά τις τέχνες και τα γράμματα στον καιρό της, αλλά κυρίως έδωσε
ιδεολογικούς καρπούς στη μεταπολεμική περίοδο, όταν εσίγασαν τα τουφέκια
του εμφυλίου. Tότε, μέσα απ’ τις στάχτες εμπεδώθηκε το λαϊκό τραγούδι,
το εκ του ρεμπέτικου καταγόμενο, απενοχοποιημένο και ενωτικό, και τότε η
υψηλή τέχνη της γενιάς του ’30 μπήκε στα χείλη των μαζών, ενοποιητικά
και ανυψωτικά, παρότι εν περιλήψει. Η άνοιξη του ’60 σηματοδότησε την εν
τω βάθει αναχώνευση των αισθητικών και ιδεολογικών συνθέσεων που είχαν
αρχίσει ήδη απ΄τη δεκαετία του ’20, και απ΄αυτή την πλούσια ύλη
εξακολούθησε να τρέφεται ο ελληνισμός έως και σχετικά πρόσφατα.
Εως ότου το ήθος του νεόπλουτου και του
σκυλάδικου, αυτό που είχε ξεμυτίσει μές στην χουντική επταετία, ανέλαβε
αυτό να ενοποιήσει τα μικροαστικά και εργατικά στρώματα με την ελίτ του
πλούτου. Λίγο πριν μάς χτυπήσει η καταστροφή, λαός και κολωνάκια
συναγελάζονταν εν κραιπάλη στα ίδια διασκεδαστήρια: ο Ευάγγελος
Γιαννόπουλος συγκεφαλαίωσε τον εξισωτισμό της σκυλοπόπ κραδαίνοντας
γαρδένιες και κυλότες, οι δε ιδεολογικοί μηχανισμοί είχαν
μετεγκατασταθεί στα γκλόσι περιοδικά και κανάλια. Με αυτή την πνευματική
και αισθητική σκευή, με αυτή τη βιοθεωρία οικοδομούσαμε vita activa.
Και το απόθεμα της γενιάς του ’30, εν τω μεταξύ, το τολμηρό ζεύγμα
λαϊκού και μοντέρνου, εντόπιου και διεθνούς, εξανεμίστηκε και θάφτηκε. Η
ελληνική ιδιοπροσωπία εξέπεσε σε χυδαία αυταρέσκεια και πνευματική
οκνηρία, σε ακηδία και απάθεια, σε βαθύ επαρχιωτισμό και εθελοδουλία.
Πολύ πριν την πτώχευση.
Επειδή λεφτά δεν υπάρχουν ούτε θα
εμφανιστούν σύντομα και άφθονα. Επειδή η υλική καταστροφή θα
πολλαπλασιάζει τη σύγχυση και την αμάθεια, επειδή η παιδεία γίνεται πιο
ταξική και από τα χρόνια του ’50, επειδή κανείς εξωχώριος δεν θα μάς
σώσει, μόνη ελπίδα είναι ένα σχέδιο πνευματικής ανασυγκρότησης απολύτως
συγχρονισμένο με την ανάσχεση της ένδειας. Χρειαζόμαστε ιδέες,
ταυτότητα, σκελετό, χρειαζόμαστε σύνδεση με την παράδοση, μια
επανερμηνεία που να μπολιάζει το ζοφερό παρόν, επινόηση του μέλλοντος.
Χρειαζόμαστε υπερβάσεις. Ας μην είναι Το Σχέδιο ― μεγάλες κουβέντες. Ας
είναι σκέψη και πράξη, διαρκείς, αγωνιώσες. Αρετή και τόλμη.
____
Ζωγραφική: Δημήτρης Πικιώνης
του Νίκου Γ. Ξυδάκη Πηγή: vlemma.wordpress.com
Αντικλείδι , http://antikleidi.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου