Το «μαύρο κουτί» της τηλεδιοίκησης, το οποίο και λειτουργεί στο σταθμό της Λάρισας, περιείχε νέα αποκαλυπτικά στοιχεία.
Σύμφωνα με την «Καθημερινής της Κυριακής», ο 59χρονος προφυλακισμένος σταθμάρχης Λάρισας δεν γνώριζε ή επέλεξε να μη χρησιμοποιήσει το σύστημα τηλεδιοίκησης που υπήρχε στο σταθμό, ενώ οι δύο εμπειρότεροι συνάδελφοι του εγκατέλειψαν -νωρίτερα από το προβλεπόμενο ωράριο- το πόστο τους, αφήνοντάς τον μόνο.
Αυτό αποτυπώνεται στον πίνακα καταγραφής συμβάντων, όπου και φαίνονται όλες οι εντολές... που έχουν δώσει οι δύο σταθμάρχες -λίγο πριν τις 10 το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου- στο αυτοματοποιημένο σύστημα ηλεκτρονικής χάραξης διαδρομής. Ωστόσο, μετά τις 10, αμφότεροι αποχώρησαν από τη θέση τους, αφήνοντας μόνο του τον 59χρονο σταθμάρχη, ο οποίος και χρησιμοποίησε τον παλιό πίνακα ελέγχου, με αποτέλεσμα το σύστημα να είναι «νεκρό» μετά τις 10.12 μμ. Μια ώρα περίπου μετά, τα τρένα συγκρούονται.
Στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι η Λάρισα είναι ένας από τους συνολικά 36 σταθμούς, όπου ήδη λειτουργεί το σύστημα τηλεδιοίκησης. Το σύστημα στην περιοχή έχει εμβέλεια 5,5 χιλιομέτρων από τον σταθμό προς το σημείο της τραγωδίας, απόσταση εντός της οποίας το σύστημα προειδοποιεί στην περίπτωση λάθους.
Στο «μαύρο κουτί» της τηλεδιοίκησης καταγράφονται όλες οι κινήσεις των σταθμαρχών από τις 9.50 μ.μ της 28ης Φεβρουαρίου έως και τις 2.39 π.μ. της επόμενης μέρας.
Ενδεικτικά, στον πίνακα συμβάντων αναφέρεται ότι από 21.50.36 έως 21.51.15 ο σταθμάρχης -μέσω του συστήματος τηλεδιοίκησης προέβη σε χειρισμούς για τη «διέλευση συρμού με χάραξη προς Θεσσαλονίκη». Στο διάστημα μεταξύ 21.50.49 έως 22.07.05, το σύστημα έχει καταγράψει «χάραξη διαδρομής από το Φωτόσημο 2, είσοδο της Λάρισας». Μέχρι τις 22.12.50, μεσολαβούν ακόμα τρεις χειρισμοί στο αυτοματοποιημένο σύστημα.
Ο σταθμάρχης και ο -υπεύθυνος για τις βάρδιες- επιθεωρητής κατέθεσαν ότι οι δύο αρχαιότεροι σταθμάρχες αποχώρησαν πριν από τη λήξη της βάρδιας του στις 11 μ.μ. Ακόμα, πρόσθεσε ότι μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα είδε το βιβλίο παράδοσης-παραλαβής που βρίσκεται στο γραφείο του σταθμάρχη να έχει διορθωθεί με μπλάνκο.
Η απουσία των δύο αρχαιότερων συναδέλφων του και η εγκατάλειψη του αυτοματοποιημένου συστήματος χάραξης διαδρομής «φαίνεται» και στο μάυρο κουτί της τηλεδιοίκησης του σταθμού. Και αυτό γιατί μετά τις 10.12 μ.μ. δεν καταγράφεται κανένας χειρισμός, με τον 59χρονο να προσπαθεί να συντονίσει τις κινήσεις των συρμών μέσω του παλιού πίνακα ελέγχου.
«Η τηλεδιοίκηση επαναλειτούργησε περίπου μία ώρα μετά το δυστύχημα, στις 1.39 μ.μ. όταν τα στελέχη του ΟΣΕ θέλησαν να ελέγξουν εάν η σύγκρουση των τρένων επήλθε συνέπεια βλάβης του συστήματος τηλεδιοίκησης ή από λάθος του σταθμάρχη», τονίζεται στο δημοσίευμα.
Εμπειρογνώμονας για τρένα: Δεν υπάρχει νομοθεσία πυρασφάλειας
Την έλλειψη φωτισμού ασφαλείας και απεγκλωβισμού αλλά και νομοθεσίας πυρασφάλειας για τα τρένα επισήμανε δικαστικός εμπειρογνώμονας.
«Υπήρχε διαδικασία απεγκλωβισμού αυτών των ανθρώπων; Μετά έψαξα και κάτι παραπάνω. Δεν βρήκα νομοθεσία πυρασφάλειας για τα τρένα και για τις σήραγγες», ανέφερε ο Γιώργος Περιβολιώτης μιλώντας στην ΕΡΤ για τα χρόνια προβλήματα του ελληνικού σιδηροδρόμου.
«Δεν εξασφαλίζεται (από ανθρώπινο παράγοντα) η ασφάλεια ενός μέσου όπως είναι το τρένο. Πώς θα έπρεπε να εξασφαλιστεί; Δεν θα πω κάτι καινούργιο. Το έχουν πει ήδη οι εργαζόμενοι πολύ καιρό πριν, με ανακοινώσεις. Έπρεπε να υπάρχουν οι αυτόματες ασφαλιστικές πλέον δικλείδες, δηλαδή δικλείδες οι οποίες δεν έχουν να κάνουν μόνο με τον ανθρώπινο παράγοντα, αλλά ενεργούν από μόνες τους, έτσι ώστε εάν υπάρξει το πρόβλημα, το λάθος, οι λάθος κινήσεις του όποιου σταθμάρχη και των όποιων επιθεωρητών να είναι σε θέση, είτε να αποτρέψουν είτε να περιορίσουν τα αποτελέσματα αυτών των λαθών», επισήμανε ο Δικαστικός Εμπειρογνώμων.
Σύμφωνα με την «Καθημερινής της Κυριακής», ο 59χρονος προφυλακισμένος σταθμάρχης Λάρισας δεν γνώριζε ή επέλεξε να μη χρησιμοποιήσει το σύστημα τηλεδιοίκησης που υπήρχε στο σταθμό, ενώ οι δύο εμπειρότεροι συνάδελφοι του εγκατέλειψαν -νωρίτερα από το προβλεπόμενο ωράριο- το πόστο τους, αφήνοντάς τον μόνο.
Αυτό αποτυπώνεται στον πίνακα καταγραφής συμβάντων, όπου και φαίνονται όλες οι εντολές... που έχουν δώσει οι δύο σταθμάρχες -λίγο πριν τις 10 το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου- στο αυτοματοποιημένο σύστημα ηλεκτρονικής χάραξης διαδρομής. Ωστόσο, μετά τις 10, αμφότεροι αποχώρησαν από τη θέση τους, αφήνοντας μόνο του τον 59χρονο σταθμάρχη, ο οποίος και χρησιμοποίησε τον παλιό πίνακα ελέγχου, με αποτέλεσμα το σύστημα να είναι «νεκρό» μετά τις 10.12 μμ. Μια ώρα περίπου μετά, τα τρένα συγκρούονται.
Στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι η Λάρισα είναι ένας από τους συνολικά 36 σταθμούς, όπου ήδη λειτουργεί το σύστημα τηλεδιοίκησης. Το σύστημα στην περιοχή έχει εμβέλεια 5,5 χιλιομέτρων από τον σταθμό προς το σημείο της τραγωδίας, απόσταση εντός της οποίας το σύστημα προειδοποιεί στην περίπτωση λάθους.
Στο «μαύρο κουτί» της τηλεδιοίκησης καταγράφονται όλες οι κινήσεις των σταθμαρχών από τις 9.50 μ.μ της 28ης Φεβρουαρίου έως και τις 2.39 π.μ. της επόμενης μέρας.
Ενδεικτικά, στον πίνακα συμβάντων αναφέρεται ότι από 21.50.36 έως 21.51.15 ο σταθμάρχης -μέσω του συστήματος τηλεδιοίκησης προέβη σε χειρισμούς για τη «διέλευση συρμού με χάραξη προς Θεσσαλονίκη». Στο διάστημα μεταξύ 21.50.49 έως 22.07.05, το σύστημα έχει καταγράψει «χάραξη διαδρομής από το Φωτόσημο 2, είσοδο της Λάρισας». Μέχρι τις 22.12.50, μεσολαβούν ακόμα τρεις χειρισμοί στο αυτοματοποιημένο σύστημα.
Ο σταθμάρχης και ο -υπεύθυνος για τις βάρδιες- επιθεωρητής κατέθεσαν ότι οι δύο αρχαιότεροι σταθμάρχες αποχώρησαν πριν από τη λήξη της βάρδιας του στις 11 μ.μ. Ακόμα, πρόσθεσε ότι μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα είδε το βιβλίο παράδοσης-παραλαβής που βρίσκεται στο γραφείο του σταθμάρχη να έχει διορθωθεί με μπλάνκο.
Η απουσία των δύο αρχαιότερων συναδέλφων του και η εγκατάλειψη του αυτοματοποιημένου συστήματος χάραξης διαδρομής «φαίνεται» και στο μάυρο κουτί της τηλεδιοίκησης του σταθμού. Και αυτό γιατί μετά τις 10.12 μ.μ. δεν καταγράφεται κανένας χειρισμός, με τον 59χρονο να προσπαθεί να συντονίσει τις κινήσεις των συρμών μέσω του παλιού πίνακα ελέγχου.
«Η τηλεδιοίκηση επαναλειτούργησε περίπου μία ώρα μετά το δυστύχημα, στις 1.39 μ.μ. όταν τα στελέχη του ΟΣΕ θέλησαν να ελέγξουν εάν η σύγκρουση των τρένων επήλθε συνέπεια βλάβης του συστήματος τηλεδιοίκησης ή από λάθος του σταθμάρχη», τονίζεται στο δημοσίευμα.
Εμπειρογνώμονας για τρένα: Δεν υπάρχει νομοθεσία πυρασφάλειας
Την έλλειψη φωτισμού ασφαλείας και απεγκλωβισμού αλλά και νομοθεσίας πυρασφάλειας για τα τρένα επισήμανε δικαστικός εμπειρογνώμονας.
«Υπήρχε διαδικασία απεγκλωβισμού αυτών των ανθρώπων; Μετά έψαξα και κάτι παραπάνω. Δεν βρήκα νομοθεσία πυρασφάλειας για τα τρένα και για τις σήραγγες», ανέφερε ο Γιώργος Περιβολιώτης μιλώντας στην ΕΡΤ για τα χρόνια προβλήματα του ελληνικού σιδηροδρόμου.
«Δεν εξασφαλίζεται (από ανθρώπινο παράγοντα) η ασφάλεια ενός μέσου όπως είναι το τρένο. Πώς θα έπρεπε να εξασφαλιστεί; Δεν θα πω κάτι καινούργιο. Το έχουν πει ήδη οι εργαζόμενοι πολύ καιρό πριν, με ανακοινώσεις. Έπρεπε να υπάρχουν οι αυτόματες ασφαλιστικές πλέον δικλείδες, δηλαδή δικλείδες οι οποίες δεν έχουν να κάνουν μόνο με τον ανθρώπινο παράγοντα, αλλά ενεργούν από μόνες τους, έτσι ώστε εάν υπάρξει το πρόβλημα, το λάθος, οι λάθος κινήσεις του όποιου σταθμάρχη και των όποιων επιθεωρητών να είναι σε θέση, είτε να αποτρέψουν είτε να περιορίσουν τα αποτελέσματα αυτών των λαθών», επισήμανε ο Δικαστικός Εμπειρογνώμων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου