Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν μια φωτογραφία της στιγμής, αυτό λένε πάντα όσοι εμφανίζονται δεύτεροι ή κοντά στο όριο εισόδου στην βουλή.
Βέβαια, μια φωτογραφία είναι χίλιες λέξεις, οπότε κάθε μάτι που πέφτει πάνω στην δημοσκόπηση διαβάζει χίλιες λέξεις που του εξηγούν ότι η ΝΔ είναι παγίως δέκα μονάδες πάνω από τον ΣΥΡΙΖΑ. Κι αν αυτό το ‘χουν πει τριάντα διαφορετικές δημοσκοπήσεις, τότε το μάτι έχει διαβάσει 30.000 λέξεις. Βιβλίο ολόκληρο...
Βέβαια, μια φωτογραφία είναι χίλιες λέξεις, οπότε κάθε μάτι που πέφτει πάνω στην δημοσκόπηση διαβάζει χίλιες λέξεις που του εξηγούν ότι η ΝΔ είναι παγίως δέκα μονάδες πάνω από τον ΣΥΡΙΖΑ. Κι αν αυτό το ‘χουν πει τριάντα διαφορετικές δημοσκοπήσεις, τότε το μάτι έχει διαβάσει 30.000 λέξεις. Βιβλίο ολόκληρο...
Επειδή μόλις περάσει το καλοκαίρι θα μπούμε σε οιονεί προεκλογική περίοδο, είτε τούτο το φθινόπωρο γίνουν οι εκλογές είτε μέσα στο 2019, θα πήξουμε στις δημοσκοπήσεις.
Πρώτα απ’ όλα, πρέπει να γνωρίζουμε ότι οι δημοσκοπήσεις, με την δημοσίευση τους μετατρέπονται σε οργανικό στοιχείο διαμόρφωσης των τελικών εκλογικών δεδομένων. Το ερώτημα ‘’οι δημοσκοπήσεις μετρούν ή καθορίζουν το αποτέλεσμα’’ μοιάζει λίγο με το ερώτημα για το αβγό και την κότα, πάει να πει είναι κατ’ ουσίαν άλυτο. Και το ένα συμβαίνει και το άλλο. Οι εκλογές είναι ούτως ή άλλως μια δυναμική και πολυσύνθετη διαδικασία, στην οποία το ευμετάβλητο του κυρίαρχου ανθρώπινου παράγοντα, δεν επιτρέπει ατσάλινες βεβαιότητες.
Πολλές φορές τα τελευταία χρόνια σε Ελλάδα και Ευρώπη, μιλήσαμε για φιάσκο των δημοσκόπων. Αυτό θα επικαλείται συστηματικά ο ΣΥΡΙΖΑ όσο θα πηγαίνουμε προς τις εκλογές και θα βλέπει την διαφορά του με τη ΝΔ είτε να παραμένει σταθερή, είτε να διευρύνεται, καθότι ο περιβόητος δείκτης «παράσταση νίκης» λειτουργεί παγίως υπέρ του θεωρούμενου πρώτου. Ακόμα όμως κι αν υποθέσουμε θεωρητικά ότι οι δημοσκοπήσεις δεν αποτυπώνουν την πραγματικότητα, η ίδια η δημοσίευση τους δεν είναι φιάσκο. Είτε σωστές, είτε λάθος, επεμβαίνουν ενεργητικά στην κρίση των ψηφοφόρων δημιουργώντας κλίμα επικράτησης γι αυτόν που «δείχνουν» πρώτο.
Κατά τούτο, η φιλολογία για το επιστημονικά ανεπαρκές του δείγματος, μπορεί να έχει επιστημονική-στατιστική σημασία, αλλά πολιτική αξία δεν έχει. Όλα όσα ακούγονται για τη νεολαία που δεν έχει σταθερά τηλέφωνα, για το κομμάτι των ψηφοφόρων που αρνούνται να απαντήσουν σε δημοσκόπους, για το άλλο κομμάτι που συνειδητά δίνει μη-πραγματικές απαντήσεις, αφενός υπολογίζονται στατιστικά κατά το δυνατόν και αφετέρου δεν μπορεί να αφορούν τους ψηφοφόρους ενός και μόνο κόμματος. Υπό ποία λογική όσοι δεν έχουν σταθερό τηλέφωνο ή κοροϊδεύουν τους δημοσκόπους είναι υποστηρικτές του ΣΥΡΙΖΑ και μόνο, άρα το λάθος που περιέχει η πρόβλεψη του «μπατάρει» μόνο υπερ του κυβερνώντος κόμματος.
Να ξέρουμε και κάτι τελευταίο. Δεν έχει υπάρξει ιστορικό προηγούμενο να ανατραπεί στις κάλπες μια σταθερή δημοσκοπική διαφορά τόσων πολλών μονάδων. Εξάλλου, καλά θα κάνετε να μην πιστεύετε τους ΣΥΡΙΖΑίους και τους ΑΝΕΛίτες όταν θα κατακεραυνώνουν την αξιοπιστία των γκάλοπς. Μια χαρά τα χρησιμοποιούν καθημερινά. Πως θαρρείτε ότι θα ληφθεί η τελική απόφαση για το αν θα γίνουν εκλογές αυτό το φθινόπωρο; Θα κάνουν την επικοινωνιακή τους επίθεση τον Αύγουστο με τα ταρατατζούμ για την έξοδο απ’ τα μνημόνια, θα κοιτάξουν μετά τις δημοσκοπήσεις για να δουν πόσο μεταστράφηκε η κοινή γνώμη κι αν δουν ότι κάτι «τσίμπησαν» ίσως το αποτολμήσουν. Αν οι καταραμένες και αναξιόπιστες δημοσκοπήσεις εξακολουθούν να τους δείχνουν καθηλωμένους, θα βάλουν πλώρη για προσφορότερη ημερομηνία στο 2019.
Του Δημήτρη Καμπουράκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου