Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2009

Ο "καλός", ο "κακός" και η "άσχημη"...

Του Γιάννη Αγγέλη


Τρεις εβδομάδες πριν από την Κυριακή των εκλογών ξεκαθάρισαν δύο πράγματα: οι δύο υποψήφιοι πρωθυπουργοί έχουν επιλέξει τους ρόλους με τους οποίους θα «παίξουν» μέχρι τις 4 Οκτωβρίου και κρατούν από ένα «κρυφό χαρτί» στο συρτάρι τους.

Στην ΔΕΘ, ο κ. Παπανδρέου επέλεξε τον ρόλο του «Καλού», ο κ. Καραμανλής τον ρόλο του «Κακού», ενώ οι διεθνείς αγορές και η Κομισιόν μετά τις τοποθετήσεις των δύο αρχηγών επιφυλάσσουν για τον εαυτό τους το ρόλο του... «Άσχημου».

Υπάρχει όμως από ένα «κρυφό χαρτί», τόσο στην φαρέτρα του κ. Παπανδρέου, όσο και σε εκείνη του κ. Καραμανλή.

Το κρυφό χαρτί και των δύο σχετίζεται με τη διεθνή κρίση.

Πριν αποκαλύψουμε όμως τα δύο «ατού», ας δούμε λίγο την κατάσταση ψύχραιμα και κυρίως ας δούμε πώς εκτιμούν αρμόδια στελέχη της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας την κατάσταση που διαμορφώνεται στην ευρω-οικονομία, στο πλαίσιο της οποίας θα δοκιμασθεί η αντοχή των οικονομικών προγραμμάτων των δύο κυβερνητικών κομμάτων και των «κρυφών χαρτιών» τους.

Οι εκτιμήσεις που έχουν αποκρυσταλλωθεί στα ανώτερα κλιμάκια της ΕΚΤ είναι ότι ανεξάρτητα από τα όσα κατ’ ανάγκη λέγονται για να τονωθεί η εμπιστοσύνη των αγορών κεφαλαίου:

- Η ελεύθερη πτώση της ευρω-οικονομίας έχει μεν σταματήσει, αλλά είναι ασαφής ο προσδιορισμός των στοιχείων οικονομικής ανάκαμψης. Το τραπεζικό σύστημα εκτιμάται ότι δεν διατρέχει πλέον εμφανή κίνδυνο αλλά απέχει πολύ από το να λειτουργήσει και πάλι ως «χρηματοδοτικό εργαλείο» της οικονομίας. Για το λόγο αυτό καμία από τις ισχυρές οικονομίες της ευρωζώνης δεν σκοπεύει να δρομολογήσει στο ορατό μέλλον μέτρα, που να αφορούν την αποκαλούμενη «στρατηγική εξόδου» από την κρίση. Σ’ αυτό άλλωστε συντείνει και το γεγονός ότι η ισχυρότερη ευρω-οικονομία, η γερμανική βρίσκεται ενόψει εκλογών.

- Η ΕΚΤ έχει καταστήσει σαφές με τις δηλώσεις του κ. Τρισέ ότι δεν επίκειται αύξηση των επιτοκίων, η οποία θα σηματοδοτούσε «την βεβαιότητα επικείμενης ανάκαμψης της οικονομίας».
- Τα στοιχεία βελτίωσης που έχουν καταγραφεί κυρίως στις οικονομίες της Γερμανίας και της Γαλλίας αποδίδονται (από την ΕΚΤ) στις συνέπειες των «πακέτων» στήριξης της οικονομίας (πέραν των πακέτων στήριξης των τραπεζών). Οι τρέχουσες εκτιμήσεις διοικητικών στελεχών της ΕΚΤ είναι ότι η θετική αυτή επίδραση θα εξαντληθεί σταδιακά τους επόμενους μήνες αν δεν προκύψουν εξωτερικοί παράγοντες που να δώσουν ώθηση στις οικονομίες αυτές. Για τον λόγο αυτό το 2010 εκτιμάται ότι θα είναι εξαιρετικά δύσκολη χρονιά με την ανεργία να γνωρίζει ιστορικά υψηλά για την Ε.Ε.

Σ’ αυτή την κατάσταση τα «κρυφά χαρτιά» της οικονομικής στρατηγικής των δύο κομμάτων όπως αυτή παρουσιάσθηκε στη ΔΕΘ έχουν ως εξής:
- Ο μεν Κ. Καραμανλής προβάλλει ένα πρόγραμμα δραστικών περικοπών των δημοσίων δαπανών, από μισθούς-συντάξεις μέχρι δημόσια έργα και κοινωνικές υπηρεσίες στην κατεύθυνση των «συστάσεων» του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Το «κρυφό χαρτί» της τακτικής Καραμανλή είναι να ποντάρει στην απότομη επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης από την πίεση που θα ασκήσουν οι διεθνείς αγορές από τον Νοέμβριο (σ.σ. σχετικές εκτιμήσεις έχει δημοσιεύσει το Capital.gr), που θα εκτροχιάσει την οικονομική πολιτική αν στις 4/10 εκλεγεί Κυβέρνηση Παπανδρέου.

- Το «κρυφό χαρτί» της τακτικής που θα ακολουθήσει ο κ. Παπανδρέου αφορά τη στήριξη της οικονομικής δραστηριότητας μέσα στο κρίσιμο α’ τρίμηνο, με το «πακέτο» των 15 δισ. ευρώ που παραμένουν στα αζήτητα από το «πακέτο των 28 δισ. ευρώ» για την στήριξη των τραπεζών.

Η «λογική» του επιτελείου του κ. Παπανδρέου είναι να μετατρέψει τα 15 δισ. ευρώ που είχαν παραχωρηθεί ως εγγυήσεις στο τραπεζικό σύστημα και δεν είχαν χρησιμοποιηθεί, σε «όψιμο» πακέτο στήριξης της οικονομίας με την μορφή της αναχρηματοδότησης των μικρομεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων που έχει «μπλοκάρει» εδώ και δέκα περίπου μήνες.

Βέβαια η «κίνηση» αυτή - αν και «φάνηκε» αλλά δεν προσέχθηκε από τα ΜΜΕ στην ΔΕΘ – προϋποθέτει ότι θα εγκριθεί η αναθεώρηση του πακέτου των 28 δισ. ευρώ όχι μόνο από την ελληνική Βουλή, αλλά πρώτα απ’ όλα από την Κομισιόν και την ΕΚΤ. Και εδώ τα πράγματα δεν θα είναι… αυτονόητα. Και αυτό γιατί πέραν του ότι μία τέτοια μεταφορά πόρων που αντιστοιχεί στο 6% του ΑΕΠ θα σκοντάψει στην Κομισιόν ως κρατική επιδότηση ελληνικών επιχειρήσεων, ανατρέπει την συνολική «γραμμή» που προσπαθεί να περάσει το ΕΚΟΦΙΝ το τελευταίο δίμηνο.

Από όσο είναι σε θέση να γνωρίζει το Capital.gr, σε καμία από τις συναντήσεις του κ. Παπανδρέου με τα αρμόδια όργανα τόσο της Ε.Ε. όσο και της ΕΚΤ τους τελευταίους μήνες δεν έχει συζητηθεί κάτι σχετικό και πολύ περισσότερο δεν έχει προ-εγκριθεί μια τέτοια κίνηση.

Αν βέβαια η νέα κυβέρνηση καταφέρει να το πετύχει αυτό μέχρι την έγκριση του νέου τριετούς σχεδίου προϋπολογισμού, αναμφίβολα θα αποτελέσει θα δώσει μία βραχυπρόθεσμη περίοδο χάριτος στην νέα κυβέρνηση και θα μπορούσε να βγάλει έτσι άχρηστο το «κρυφό χαρτί» του σχεδιασμού του κ. Καραμανλή…

Όμως σε κάθε περίπτωση, όπως και αν βγουν τελικά τα «κρυφά χαρτιά» των δύο υποψηφίων πρωθυπουργών, ένα είναι βέβαιο όπως επισημαίνεται αρμοδίως από στελέχη της EKT: «είναι μάλλον υπερβολικό, να ισχυρίζεται κανείς ότι μπορεί να διατυπώσει ένα αξιόπιστο πρόγραμμα εξόδου από την κρίση σε μία οικονομία σαν την ελληνική, πριν η ευρω-οικονομία βρει τον δικό της δρόμο εξόδου από την παρούσα κατάσταση, η οποία δεν αποκλείει ένα δεύτερο σοκ στους επόμενους δώδεκα μήνες»...


Δεν υπάρχουν σχόλια: