Σε περιόδους κρίσης αυτό που προέχει είναι η επιβίωση.
Η επιβίωση δεν εξασφαλίζεται ούτε από τον δυνατότερο ούτε από τον μεγαλύτερο.
Αν ίσχυε αυτό τότε οι δεινόσαυροι θα περπατούσαν ακόμα πάνω στη Γη.
Όπως μας εξήγησε ο Δαρβίνος στην θεωρία της εξέλιξης των ειδών, τελικά επιβιώνουν αυτοί που προσαρμόζονται ευκολότερα στο διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.
Τι ίδιο ισχύει και για τις επιχειρήσεις.
Σε μια περίοδο όπου διανύουμε την βαθύτερη οικονομική κρίση που έχει γνωρίσει η χώρα μας για περισσότερο από μισό αιώνα, οι επιχειρήσεις προκειμένου να επιβιώσουν πρέπει να προσαρμοστούν και να εξελιχθούν.
Συμβουλές για επιβίωση από την κρίση
Οι επιχειρήσεις (αντίθετα από τους δεινόσαυρους) δεν εξαφανίζονται λόγω ζημιών, αλλά λόγω έλλειψης ρευστότητας ακόμα και αν είναι ...κερδοφόρες.
Όταν δηλαδή δεν έχουν την δυνατότητα να πληρώσουν της τρέχουσες υποχρεώσεις τους.
Γι αυτό, είναι πολύ σημαντικό να καταρτίσουμε ένα πρόγραμμα ταμειακών ροών (cash flow report) που θα αποτελεί την πυξίδα για την επιβίωσή μας.
Είναι πολύ απλό να το φτιάξουμε μόνοι μας και απαραίτητο για τον έλεγχο των ροών μετρητών από και προς την επιχείρησή μας:
χωρίζουμε ένα φύλλο χαρτί, ή ακόμη καλύτερα το excel, σε 13 στήλες και στην πρώτη στήλη γράφουμε την πηγή των εσόδων (είσπραξη τιμολογίων πελατών, δανεισμός από τράπεζα ή άλλες πηγές, επιταγές, κλπ) και στις επόμενες τα ποσά που αναμένουμε ανά μήνα.
Από κάτω κάνουμε το ίδιο για τις εκροές μετρητών (πληρωμές) που προβλέπουμε να κάνουνε στην ίδια περίοδο (μισθοδοσία, δόσεις δανείων, πληρωμές προμηθευτών, κάλυψη μεταχρονολογημένων επιταγών, ΙΚΑ, ΦΠΑ, εφορία, ΔΕΗ, κλπ).
Η διαφορά που θα υπάρχει κάθε μήνα μας δείχνει αν θα καλύπτουμε τις υποχρεώσεις μας ή αν θα πρέπει να προετοιμαστούμε έγκαιρα για να εξασφαλίσουμε μετρητά (μέσω δανεισμού, έκτακτων εισπράξεων, εκπτώσεων, προσφορών, κλπ).
Η αρνητική διαφορά δείχνει τις ανάγκες σας σε κεφάλαιο κίνησης ανά μήνα.
Κάνουμε ιεράρχηση των μελλοντικών πληρωμών και τις αντιστοιχούμε με αναμενόμενες εισπράξεις της ίδιας περιόδου: πχ με την είσπραξη των μεταχρονολογημένων επιταγών του Οκτωβρίου θα πληρωθεί η δόση του δανείου και η μισθοδοσία.
Δεν θα πληρωθεί τίποτε άλλο πριν καλυφθούν αυτές οι ανάγκες.
Οι λοιπές ανάγκες θα περιμένουν τις επόμενες εισπράξεις.
Έτσι έχουμε πρόγραμμα που μας δίνει: σιγουριά, αυτοπεποίθηση αλλά και αξιοπιστία προς τους πιστωτές μας. Δεν πληρώνουμε στην τύχει όποιον μας ενοχλήσει πρώτος.
Η οικονομική λειτουργία της επιχείρησης είναι ένας κύκλος ρευστών: τα ρευστά που προέρχονται από τους πελάτες μετατρέπονται σε πρώτες ύλες, έπειτα σε αποθέματα, μετά σε πωλήσεις (απαιτήσεις από πελάτες) και τέλος πάλι σε μετρητά με την πληρωμή από τους πελάτες μας.
Όσο μικρότερες χρονικά είναι οι φάσεις που δεν περιλαμβάνουν ρευστά, τόσο ποιο επιτυχημένη και κερδοφόρα θα είναι η επιχείρησή μας.
Έτσι κάνουμε ότι μπορούμε για να μειώσουμε την χρονική αυτή διάρκεια:
Εκδίδουμε άμεσα το τιμολόγιο μετά από μια πώληση χωρίς να περιμένουμε μαζική έκδοση.
Επικοινωνούμε και ενημερώνουμε τους πελάτες για πιθανές καθυστερήσεις πληρωμών. Αν δεν ενοχλήσετε, τότε το ποιο πιθανό είναι ο πελάτης σας να πληρώσει πρώτα αυτού που τον ενοχλούν.
Παρακολουθούμε συνεχώς τους χρεώστες μας και ορίζουμε ανώτατα όρια πίστωσης στους πελάτες μας. Έχει μεγαλύτερο κόστος για την επιχείρησή μας, ιδιαίτερα σε περιόδους ύφεσης, η μη είσπραξη από ότι η μη πώληση σε πελάτη που έχει ξεπεράσει το πιστωτικό του όριο.
Μπορεί να ορίσουμε έκπτωση για πληρωμές μετρητοίς.
Θυμηθείτε ότι αν δανειζόμαστε το κεφάλαιο κίνησής μας (την μηνιαία διαφορά ανάμεσα στις ταμειακές εισροές και εκροές όπως είδαμε στο cash flow) και πληρώνουμε ένα επιτόκιο 8% στην τράπεζα τότε μπορούμε να προσφέρουμε ανάλογες εκπτώσεις στους πελάτες που πληρώνουν νωρίτερα.
Διαπραγματευτείτε καλύτερους όρους πληρωμής και χαμηλότερες τιμές από τους προμηθευτές και τις τράπεζες.
Διατηρείστε όσο το δυνατόν μικρότερα αποθέματα με καλύτερη παρακολούθηση και διαχείριση των αποθηκών και της παραγωγής.
Τα αποθέματα είναι κόστος για την επιχείρηση και μειώνουν την ρευστότητα της. Μπορείτε για παράδειγμα να έχετε μια μικρότερη αλλά ποιοτικότερη συλλογή κρασιών σε ένα εστιατόριο. Ο πελάτης αν έχει καλές επιλογές δεν θα δυσανασχετήσει αν αυτές είναι λιγότερες από πριν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου