Τρίτη 25 Αυγούστου 2009

Απόσυρση αυτοκινήτων τον Σεπτέμβρη με στόχο 730.000 παλαιά οχήματα

Τον Σεπτέμβρη θα ξεκινήσει η εφαρμογή του πακέτου μέτρων που περιλαμβάνει κίνητρα για την απόσυρση των παλιών αυτοκινήτων και αυξημένα τέλη με κριτήρια περιβαλλοντικά για όσα παλιά συνεχίσουν να κυκλοφορούν και εφαρμογή πράσινου δακτυλίου.



Πρόκειται για το δεύτερο πακέτο, που ανακοίνωσε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς, μετά την τακτοποίηση των ημιυπαίθριων χώρων, που ο ίδιος αποκάλεσε «μέτρα για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, από την οδική κυκλοφορία» και η αξιωματική αντιπολίτευση «δεύτερο εισπρακτικό μέτρο με πρόσχημα το περιβάλλον και μάλιστα σε βάρος των πιο αδύναμων οικονομικά νοικοκυριών, σε μια νέα προσπάθεια να εξασφαλίσει χρήματα για τη μαύρη τρύπα των δημοσίων εσόδων». Και αυτό γιατί όπως ισχυρίζεται «η επιβολή περιβαλλοντικών τελών κυκλοφορίας δεν έχει στην πραγματικότητα στόχο την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης»


.
Ωστόσο για την εφαρμογή του πακέτου των μέτρων αυτών απαιτείται η έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης Οικονομίας και ΠΕΧΩΔΕ, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες βρίσκεται στο στάδιο της κατάρτισης και αναμένεται ότι θα υπογραφεί μέχρι το τέλος του μηνός για να αρχίσει να εφαρμόζεται από τον επόμενο μήνα. Θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και διευκρινίσεις για τον τρόπο που θα γίνεται η απόσυρση των αυτοκινήτων παλιάς τεχνολογίας ο αριθμός των οποίων υπολογίζεται σε περίπου 730.000 οχήματα μέχρι το 2015 που θα ισχύει το μέτρο και θα μειώσει σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου τους ρύπους μέχρι και 60%.



Σύμφωνα με την απόφαση ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου παλιάς τεχνολογίας που θα προχωρήσει στην απόσυρσή του πρέπει να απευθυνθεί σε ένα από τα 81 σημεία που συνεργάζονται με την Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων για να το παραδώσει όπως και τις πινακίδες και άδεια κυκλοφορίας του ώστε να παραλάβει τη βεβαίωση καταστροφής σε περίπου ένα δεκαπενθήμερο, την οποία θα προσκομίσει στη Διεύθυνση Συγκοινωνιών της Νομαρχίας που ανήκει για να γίνει η διαγραφή του και να παραλάβει το σχετικό πιστοποιητικό που θα καταθέσει στην εφορία για να εισπράξει τα χρήματα που αναλογούν στην κατηγορία του.



Οικονομικά κίνητρα


Πρόκειται για τα οικονομικά κίνητρα που προβλέπονται για την απόσυρση των παλιών οχημάτων τα οποία είναι ανάλογα με τον κυβισμό τους και αυξάνονται σε όσους ταυτόχρονα προβούν και στην αγορά νέου αυτοκινήτου.


Συγκεκριμένα, για απόσυρση αυτοκινήτου έως 900 κ εκ. αναλογούν 500 ευρώ, ενώ για τις κατηγορίες μεταξύ 901 και 1.400 κ.εκ. αντιστοιχούν 1.000 ευρώ, και για αυτοκίνητα 1401 έως 2.000 κ.εκ. αναλογούν 1.500 ευρώ καθώς και 1.800 ευρώ για κατηγορία έως και 2.400 κ.εκ. Για αυτοκίνητα άνω των 2.400 κυβικών αναλογούν 2.200 ευρώ, ενώ επιπλέον κίνητρο της τάξης των 1.000 ευρώ θα έχουν όσοι από τους ιδιοκτήτες ΙΧ προχωρήσουν παράλληλα με την απόσυρση στην αντικατάστασή του με αγορά αυτοκινήτου νέας τεχνολογίας euro 4 και euro 5 δηλαδή αυτοκίνητα που έχουν ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας μετά το 2005 και το 2006.



Για τα φορτηγά


Ανάλογα οικονομικά κίνητρα που κλιμακώνονται με την κατηγορία και τον κυβισμό χορηγούνται και για απόσυρση φορτηγών αυτοκινήτων τα οποία αυξάνονται με την αγορά νέων.
Συγκεκριμένα σε ό,τι αφορά στην απόσυρση ελαφρών φορτηγών, 500 ευρώ αντιστοιχούν σε οχήματα έως 900 κ.εκ., 1.000 ευρώ για οχήματα μεταξύ 901 και 1.400 κ.εκ., 1.500 ευρώ για κατηγορίες 1.401 έως 2.000 κ.εκ., 1.800 ευρώ για 2.400 κ.εκ, ενώ στα 2.200 ευρώ προσδιορίζεται το όφελος για όσους αποσύρουν φορτηγά με κυβισμό άνω των 2.400 κυβικών εκατοστών, συν 1.500 ευρώ που θα εισπράξουν επιπλέον όσοι προχωρήσουν στην αγορά φορτηγού νέας τεχνολογίας παράλληλα με την απόσυρση του παλιού τους.



Επίσης σε 3.000 ευρώ ανέρχεται το οικονομικό κίνητρο για απόσυρση βαρέων φορτηγών μικρότερων των 8 τόνων, σε 6.000 ευρώ για φορτηγά από 8 έως 15 τόνους και 9.000 ευρώ για κατηγορία φορτηγών πάνω από 15 τόνους, ενώ για αντικατάσταση των φορτηγών χορηγείται παράλληλα κίνητρο ύψους 4.000 ευρώ.



Περιβαλλοντικά τέλη


Τα περιβαλλοντικά τέλη που προβλέπονται στο πακέτο των μέτρων για τα αυτοκίνητα παλιάς τεχνολογίας τα οποία προκάλεσαν και την αντίδραση της αντιπολίτευσης και των ιδιοκτητών τους που θα τα πληρώσουν και χαρακτηρίστηκαν νέο χαράτσι, θα καταβληθούν με τα τέλη κυκλοφορίας των ΙΧ το Δεκέμβριο.



Τότε οι κάτοχοι των αυτοκινήτων παλιάς τεχνολογίας θα πληρώσουν αυξημένα τέλη, από 50 έως 150 ευρώ, ανάλογα με την παλαιότητα, τον κυβισμό τους και τη ρύπανση που προκαλούν στο περιβάλλον, ενώ μειωμένα θα είναι τα τέλη κυκλοφορίας για τα καθαρά αυτοκίνητα. Μέχρι τώρα τα τέλη κυκλοφορίας καθορίζονταν ανάλογα με τον κυβισμό του οχήματος, ενώ από τώρα θα καθορίζονται και ανάλογα με την περιβαλλοντική επιβάρυνση του κινητήρα.
Οι αυξήσεις αυτές των τελών κυκλοφορίας ή περιβαλλοντικά τέλη κυκλοφορίας, όπως ονομάστηκαν, θα ισχύσουν για όλες τις κατηγορίες των οχημάτων (Ι.Χ., φορτηγά κτλ) και η προμήθεια του σήματος <περιβαλλοντικών> τελών θα γίνεται όπως και σήμερα δηλαδή στο τέλος κάθε ημερολογιακού έτους από πιστοποιημένα σημεία συναλλαγής όπως τις τράπεζες, με απαραίτητη πλέον προϋπόθεση την προσκόμιση της κάρτας ελέγχου καυσαερίων του συγκεκριμένου οχήματος.



«Πράσινος» δακτύλιος


Η θέσπιση του «πράσινου» δακτυλίου, που θα εφαρμοστεί στην Αθήνα από την 1η Σεπτεμβρίου 2011 αρχικά στα όρια και το ωράριο του υφιστάμενου, αλλά και σε όποιο άλλο αστικό κέντρο αποφασίσει η τοπική αυτοδιοίκηση, αποτελεί ένα ακόμη κίνητρο για την ανανέωση του στόλου των οχημάτων. Θα εφαρμοστεί παράλληλα με το μέτρο διαφοροποίησης του χρώματος του σήματος των περιβαλλοντικών τελών κυκλοφορίας ώστε να ελέγχεται ευκολότερα.



Τα ΙΧ και τα φορτηγά με πολύ υψηλές εκπομπές ρύπων, δηλαδή τα παλιά οχήματα προ 15ετίας, δεν μπορούν να εισέρχονται στον «πράσινο» δακτύλιο κατά το ωράριο λειτουργίας του θα μπορούν να εισέρχονται μόνο εκτός του ωραρίου του, ενώ τα καθαρά αυτοκίνητα δηλαδή τα καινούργια που εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140g/km, θα εισέρχονται ελεύθερα σε αυτόν όλες τις ώρες, και όλα τα υπόλοιπα αυτοκίνητα θα συνεχίσουν να κινούνται με το σύστημα μονά ζυγά όπως σήμερα.



Δαπάνη για το πρόγραμμα


Το πρόγραμμα σύμφωνα με τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ είναι αυτοχρηματοδοτούμενο και δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, αφού η συνολική του δαπάνη μέχρι το 2012 υπολογίζεται σε 2,3 δισ. ευρώ, τα έσοδα από τα περιβαλλοντικά τέλη κυκλοφορίας και το ΦΠΑ από τις αυξημένες πωλήσεις των οχημάτων είναι 1,7 δισ. ευρώ και η διαφορά που προκύπτει των περίπου 600 εκατ. ευρώ υπερκαλύπτεται από τα αυξημένα τέλη ταξινόμησης, που υπολογίζονται από την επιπλέον ζήτηση στην αγορά αυτοκινήτων με την εφαρμογή του νέου πακέτου μέτρων.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου