Του Νίκου Β. Τσίτσα
Αναδιατάσσεται συνολικά η αγορά γάλακτος μετά την ανακοίνωση μείωσης τιμών στο φρέσκο γάλα από τη Vivartia. Τα στρατηγεία των περισσότερων εκ των γαλακτοβιομηχανιών της χώρας απάντησαν με μειώσεις στις τιμές των προϊόντων τους, ενώ στα «χαρακώμ
ατα» της αντιπαράθεσης για τις νέες τιμές βρίσκονται αλυσίδες λιανικής, αρτοποιοί και παραγωγοί. Κατ΄αρχήν κερδισμένοι από την αιφνιδιαστική κίνηση της Δέλτα είναι οι καταναλωτές που μετά τις ανακοινώσεις των εταιρειών «άδειασαν» τα ράφια των σούπερ μάρκετ με το φρέσκο επώνυμο γάλα που πωλείται πλέον φθηνότερα. Παράγοντες, όμως, της αγοράς βλέπουν πως η κίνηση της Vivartia θα φέρει πολύ σύντομα σαρωτικές αλλαγές στον κλάδο των γαλακτοβιομηχανιών, με συνεργασίες και εξαγορές που θα επέλθουν στο άμεσο μέλλον.
Τα μερίδια της αγοράς γάλακτος, σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία της IRI Hellas για το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2009 (δηλαδή πριν την απόφαση της εταιρείας να μειώσει την τιμή στο φρέσκο γάλα της), καταγράφουν μία μικρή πτώση της Vivartia της τάξης του 2,8% από τον προηγούμενο Αύγουστο αν και παραμένει στην κορυφή με μερίδιο αγοράς 32,5%. Από την άλλη πλευρά η γαλακτοβιομηχανία Όλυμπος διατηρεί τα ποσοστά της στο 15,5%, ενώ πληροφορίες αναφέρουν πως ετοιμάζεται αυτή την εβδομάδα να ανακοινώσει μείωση των τιμών μέσω προωθητικών ενεργειών. Τέλος η ΜΕΒΓΑΛ ακολουθεί με 11% (αύξηση 2%) και η AΓΝΟ με 9% (αύξηση 1%).
Στελέχη της αγοράς αναφέρουν ότι το ράλι των μειώσεων τιμών θα δημιουργήσει μια νέα πραγματικότητα στην αγορά γάλακτος. «Κάποιες γαλακτοβιομηχανίες δεν θα μπορέσουν να ακολουθήσουν τη Vivartia και θα χάσουν μερίδια που κατέχουν στην αγορά αφού θα πωλούν σε υψηλές τιμές, ενώ θα δημιουργήσουν δυσαρέσκεια στους παραγωγούς αφού θα αναγκαστούν να μειώσουν τις τιμές αγοράς του γάλακτος από τους παραγωγούς», αναφέρουν. Οι ίδιοι παράγοντες μιλούν για ανακατατάξεις στην αγορά του γάλακτος με συνεργασίες ή εξαγορές που θα πραγματοποιηθούν στο άμεσο μέλλον.
Υπολογίζεται ότι η Vivartia από τη μείωση της τιμής θα απολέσει έσοδα περίπου 20 - 30 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Ωστόσο, οι ζημιές αντισταθμίζονται από αύξηση της κατανάλωσης και από υψηλότερα περιθώρια σε άλλες κατηγορίες προϊόντων. Δύσκολα θα ακολουθήσουν τον ίδιο δρόμο και οι άλλες γαλακτοβιομηχανίες με μικρότερα μερίδια αγοράς και μικρότερη γκάμα προϊόντων. Τα επιτελεία των γαλακτοβιομηχανιών καταστρώνουν σχέδια για τις πολιτικές που θα ακολουθήσουν έτσι ώστε να αντιμετωπίσουν τη νέα πραγματικότητα που δημιούργησε η κίνηση της ΔΕΛΤΑ. Καλούνται να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό και παράλληλα πρέπει να δώσουν τη μάχη να διατηρήσουν «υγιή» τα οικονομικά στοιχεία των επιχειρήσεων τους. Με τις ανακοινώσεις της Vivartia αναμένεται να αυξηθεί η ζήτηση επώνυμου φρέσκου γάλακτος και να ανακαταλάβει η Δέλτα τα ποσοστά της στην αγορά.
Έγκυρες πηγές αναφέρουν πως η κίνηση της Vivartia να μειώσει τις τιμές του φρέσκου γάλακτος «έβαλε» στο παιγνίδι των μειώσεων των κερδών τους και τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ αλλά και τους μικρότερους λιανοπωλητές εκτός των παραγωγών, φέρνοντας τους προ των ευθυνών απέναντι στους καταναλωτές. Οι αρτοποιοί της Αθήνας αντέδρασαν με αφορμή την ανακοίνωση της Vivartia σχετικά με την ακριβότερη προτεινόμενη τιμή του γάλακτος στα καταστήματα τους σε σχέση με τα σούπερ μάρκετ και απείλησαν ότι θα κατεβάσουν τα προϊόντα της εταιρείας από τα ράφια των καταστημάτων τους.
Στελέχη της Vivartia ανέφεραν πως είναι γνωστό ότι στην αγορά καταναλωτικών αγαθών οι τιμές τους είναι φθηνότερες στα σούπερ μάρκετ απ΄ό,τι στα μικρότερα καταστήματα. Σχετικά με την ανακοίνωση της εταιρείας που διαχώριζε τις τιμές πώλησης στα πολυκαταστήματα λιανικής και στο δίκτυο των μικρών καταστημάτων οι ίδιες πηγές επισήμαναν πως η Vivartia ακολουθεί διαδικασίες διαφάνειας στην ενημέρωση των καταναλωτών.
Οι παραγωγοί
Αν και εκφράζουν φόβους για μετακύλιση της πτώσης των τιμών στο εισόδημά τους, παράγοντες των κτηνοτρόφων επιβεβαιώνουν πως η Vivartia δεν ανακοίνωσε μειώσεις στις τιμές των παραγωγών και συνεχίζει να πληρώνει με 0,41 ευρώ το κιλό. Παράλληλα η εταιρεία επανένταξε στο δίκτυο της τους κτηνοτρόφους της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Στη χτεσινή συνάντηση των εκπροσώπων κτηνοτρόφων και παραγωγών απ΄όλη την Ελλάδα που έγινε στο Βόλο καταγγέλθηκε ότι γαλακτοβιομηχανία της Β. Ελλάδας ανακοινώνει στους κτηνοτρόφους που συνεργάζεται, μειώσεις στην τιμή της τάξης του 0,1 ευρώ το κιλό. Σήμερα οι τιμές που πληρώνονται για το γάλα οι κτηνοτρόφοι σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΚ είναι 0,41 ευρώ το κιλό από τη Vivartia, 0,33 ευρώ το κιλό από τη ΜΕΒΓΑΛ, 0,27 ευρώ το κιλό η ΑΓΝΟ και οι συνεταιρισμοί δίνουν από 0,48-0,51 ευρώ το κιλό.
«Δεν μπορούμε να αντέξουμε άλλες μειώσεις στο εισόδημά μας», αναφέρει ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας κ. Παναγιώτης Πεβερέτος. «Σίγουρα διαμορφώνεται μια νέα πραγματικότητα στην αγορά γάλακτος μετά τις κινήσεις μείωσης των τιμών από της γαλακτοβιομηχανίες γεγονός που επιβεβαιώνει ότι έχουν μεγάλα περιθώρια κέρδους. Εμείς με σχέδιο προσπαθούμε να δημιουργήσουμε συνεταιριστικές βιομηχανίες γάλακτος σε όλη την Ελλάδα. Λειτουργούν ήδη με επιτυχία 13 και ξεκινούν άλλες τέσσερις πολύ σύντομα. Αν και παράγουμε περίπου 730.000 τόνους γάλα ενώ θα έπρεπε να παράγουμε 835.000 τόνους σύμφωνα με την ποσόστωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εισάγουμε ως χώρα περίπου 2 εκατ. τόνους γάλα. Παράλληλα κλείνουν λόγω χρεών οι κτηνοτροφικές μονάδες. Περίπου 500 μονάδες δεν παρέδωσαν γάλα το τελευταίο δίμηνο και έκλεισαν λόγω χρεών. Σε λίγο δεν θα υπάρχει φρέσκο ελληνικό γάλα αν συνεχιστεί αυτή η πολιτική προς τους παραγωγούς», επισημαίνει ο κ. Πεβερέτος.
Οι τιμές
H Vivartia αποτέλεσε τον «οδηγό» των αλλαγών στο χάρτη του ελληνικού φρέσκου γάλακτος, ρίχνοντας την τιμή στο 1 ευρώ το λίτρο (από 1,35) στα σούπερ μάρκετ και από 1,58 στο 1,20 στα μικρά καταστήματα. Ακολούθησε η MEBΓAΛ η οποία έριξε την τιμή της συσκευασίας του ενός λίτρου στο 1,10 ευρώ (από 1,40) και των δύο λίτρων στα 2,10 (από 2,60 ευρώ), προσφέροντας αντίστοιχα εκπτωτικά κουπόνια. Από την 1η Mαΐου η EBPOΦAPMA μείωσε στα 0,95 ευρώ τη συσκευασία του ενός λίτρου έναντι 1,25 ευρώ και των δύο λίτρων στα 1,90 από 2,40 ευρώ. Τελευταία ακολούθησε η Κρι-Κρι, διαθέτοντας το γάλα του 1 λίτρου μέσω προωθητικής ενέργειας κατά 0,08 λεπτά φθηνότερα, στα 1,20 ευρώ.
Στα γάλατα υψηλής παστερίωσης πρώτη μπήκε στο «χορό» των μειώσεων της τιμής η ΦΑΓΕ η οποία προσφέρει το γάλα «10» με έκπτωση 20 λεπτών στην τιμή του 1,18 ευρώ και το γάλα «Φάρμα» στο 1,23 ευρώ το λίτρο. Στην ίδια κατηγορία η Friesland με προωθητική ενέργεια εκπτωτικών sticker διαθέτει το «Νουνού Family» στο 1,28 ευρώ το λίτρο από 1,48 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η αλυσίδα Βερόπουλος διακινεί από το 2007 το αυστριακό γάλα υψηλής παστερίωσης Alpiland η τιμή του οποίου έχει διαμορφωθείς στα 0,87 ευρώ το λίτρο. Η ίδια αλυσίδα ξεκίνησε τη συνεργασία με την ΑΓΝΟ το 2004 για διάθεση φρέσκου γάλακτος στην τιμή των 0,89 ευρώ το λίτρο. Σήμερα το ΑΓΝΟ διατίθεται εκτός της αλυσίδας Βερόπουλος και στα αρτοπωλεία σε τιμές μεταξύ 0,89 και 0,92 ευρώ το λίτρο. Επίσης η γαλακτοβιομηχανία Δωδώνη διαθέτει φρέσκο γάλα σε μεγάλες αλυσίδες σε όλη την Ελλάδα στα 0,97 ευρώ το λίτρο. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κέρδισαν μερίδιο αγοράς μετά την εμφάνιση της οικονομικής κρίσης και πωλούνται σε τιμές από 0,86 έως και 0,90 ευρώ σε όλες τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Ακολουθώντας το ρεύμα των μειώσεων των τιμών η Α-Β Βασιλόπουλος διαθέτει το ιδιωτικής ετικέτας γάλα της αλυσίδας στα 0,91 ευρώ το λίτρο έναντι των 0,99 που πωλούσε στο παρελθόν. Αλλά και οι συνεταιριστικές γαλακτοβιομηχανίες ακολουθούν το δρόμο που χάραξε η Vivartia. Η Ένωση Βόλου, ΕΒΟΛ, θα ανακοινώσει σήμερα τις νέες μειωμένες τιμές των προϊόντων της.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου