Κυριακή 11 Φεβρουαρίου 2024

Ο ευπατρίδης Άρης Θεοδωρίδης: Το «προσφυγάκι» από την Δράμα που σπούδασε ναυπηγός, έγινε εφοπλιστής και Μεγάλος Ευεργέτης και η απαγωγή της γυναίκας του

Ο Άρης Θεοδωρίδης, είναι παιδί μιας ξεριζωμένης γενιάς, που ήρθε και εγκαταστάθηκε στην Δράμα, με τις ανταλλαγές των πληθυσμών. 
“Προσφυγάκι” που έζησε δύσκολα παιδικά χρόνια. Όμως αυτό το παιδί είχε φιλοδοξίες, έγινε ναυπηγός, εφοπλιστής, ευεργέτης.
Με δικές του δωρεές έφτιαξε το Πολιτιστικό Κέντρο στο Δράμα, αποκατέστησε το σπίτι του Παύλου Μελά στην Κηφισιά, το Κέντρο “Οδυσσέας” στο Φλοίσβο, το πλωτό μουσείο της Αττικής και πολλές άλλες δωρεές.
Η ναυτιλιακή εταιρεία, που ίδρυσε, η Vulcanus Tecnhical, σήμερα διαχειρίζεται πέντε πλοία. Το Zografia, που εβλήθη από πυραύλους των Χούθι, αλλά και τα φορτηγά πλοία Οsiris, Melpomeni, Evropi και Evanthia.
Αυτός ο ευπατρίδης, προδόθηκε από έναν δικό του άνθρωπο που τον μεγάλωσε, τον σπούδασε, αλλά οργάνωσε και συμμετείχε στην απαγωγή της γυναίκας του, το 2009...
Το 2015 τιμήθηκε για την προσφορά του στη ναυτιλία από το Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Τεχνολογίας – ΕΛΙΝΤ. Συγκινημένος σε εκείνη την βράβευση είπε:
«Είναι εξαιρετική τιμή για μένα η απονομή του ετήσιου βραβείου ΕΛΙΝΤ και θέλω να ευχαριστήσω το διοικητικό συμβούλιο του Ινστιτούτου και προσωπικά τον πρόεδρό του καθηγητή Κωνσταντίνο Σπύρου» και συνέχισε με αυτοβιογραφική διάθεση: «Η ερώτηση που μου κάνουν σχεδόν όλοι είναι: “Πως εσύ, Άρη, από τη Δράμα έγινες ναυπηγός;”

Και απαντώ: Γεννήθηκα στη Δράμα το 1934. Όταν τελείωσα το εξατάξιο γυμνάσιο της πόλης, το 1952, αποφασίστηκε από την οικογένειά μου, κατόπιν δικής μου επιμονής, να πάω στην Ιταλία για να σπουδάσω μηχανολόγος. Τότε τα έξοδα της φοίτησης στην Ιταλία ήταν περίπου τα ίδια, όπως αν σπούδαζα στην Αθήνα.
Ξεκινήσαμε τέσσερις φίλοι και συμμαθητές από τη Δράμα και, ταξιδεύοντας τρεις μέρες με το σιδηρόδρομο, το μουντζούρη, όπως λεγόταν τότε, μέσω Γιουγκοσλαβίας, φτάσαμε στην Πάντοβα. Μεγάλη πανεπιστημιούπολη, πολύ όμορφη μεσαιωνική πόλη, αλλά κλίμα τρομερά δύσκολο.
Έβρεχε συνέχεια, κρύο, υγρασία. Αφήναμε τα παπούτσια μας το βράδυ κάτω από το κρεβάτι και το πρωί τα βρίσκαμε μουχλιασμένα. Αποφασίσαμε και οι τέσσερις να κάνουμε μετεγγραφή στο πανεπιστήμιο της Νάπολης.
Εκεί βρήκαμε ίδιο κλίμα με της Ελλάδας, ανθρώπους πολύ φιλικούς, φιλόξενους, πρόσχαρους. Δυστυχώς ή ευτυχώς, στο τρίτο έτος της φοίτησής μου έγινε από τον Μαρκεζίνη υποτίμηση της δραχμής κατά 100% έναντι των ξένων νομισμάτων, και το δολάριο ανέβηκε από τις 15 δραχμές στις 30.
Τότε τέθηκε το θέμα να γυρίσω πίσω στην Ελλάδα, λόγω οικονομικών δυσκολιών. Αντ’ αυτού, όμως, και χάρη στη φιλία μου με τον Νίκο Τομάζο, βρήκα μερική απασχόληση στο ελληνικό ναυτικό πρακτορείο της οικογένειας Τομάζου, όνομα συνυφασμένο απόλυτα με την ελληνική ναυτιλία».

Η δωρεά 35 εκατ. ευρώ

Ο Άρης Θεοδωρίδης ήταν ο μεγάλος δωρητής για την δημιουργία του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης «Οδυσσέας – Οι Έλληνες και η θάλασσα»!
Την μελέτη ανέθεσε στο αρχιτεκτονικό γραφείο του Renzo Piano για την κατασκευή του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης «Οδυσσέας – Οι Έλληνες και η Θάλασσα», που έγινε στο Παλαιό Φάληρο, σε μια έκταση 26 στρεμμάτων και ο εφοπλιστής Άρης Θεοδωρίδης, μέσω της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Δράμας «Κύκλωψ», κάλυψε  το σύνολο των δαπανών που έφτασαν τα 35 εκατ. ευρώ.
Στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης, ελλιμενίστηκαν:  Το «Θωρηκτό Αβέρωφ», η τριήρης «Ολυμπιάς», το εμπορικό πλοίο «Hellas Liberty» και το υποβρύχιο «Πρωτεύς».

Ποιος είναι ο εφοπλιστής Άρης Θεοδωρίδης

Γεννήθηκε στη Δράμα το 1934. Όταν τελείωσε το εξατάξιο γυμνάσιο της πόλης, το 1952, αποφασίστηκε από την οικογένειά του, κατόπιν δικής του επιμονής, να πάει στην Ιταλία για να σπουδάσει μηχανολόγος. Τότε τα έξοδα της φοίτησης στην Ιταλία, όπως τα είχε υπολογίσει, ήταν περίπου τα ίδια, όπως αν σπούδαζε στην Αθήνα.
Στην Ιταλία, όπως αφηγείται ο ίδιος: «Πήγαν τέσσερις φίλοι και συμμαθητές από τη Δράμα και, ταξιδεύοντας τρεις μέρες με το σιδηρόδρομο, το μουντζούρη, όπως λεγόταν τότε, μέσω Γιουγκοσλαβίας, φτάσαμε στην Πάντοβα. Μεγάλη πανεπιστημιούπολη, πολύ όμορφη μεσαιωνική πόλη, αλλά κλίμα τρομερά δύσκολο.
Έβρεχε συνέχεια, κρύο, υγρασία. Αφήναμε τα παπούτσια μας το βράδυ κάτω από το κρεβάτι και το πρωί τα βρίσκαμε μουχλιασμένα. Αποφασίσαμε και οι τέσσερις να κάνουμε μετεγγραφή στο πανεπιστήμιο της Νάπολης.
Εκεί βρήκαμε ίδιο κλίμα με της Ελλάδας, ανθρώπους πολύ φιλικούς, φιλόξενους, πρόσχαρους. Δυστυχώς ή ευτυχώς, στο τρίτο έτος της φοίτησής μου έγινε από τον Μαρκεζίνη υποτίμηση της δραχμής κατά 100% έναντι των ξένων νομισμάτων, και το δολάριο ανέβηκε από τις 15 δραχμές στις 30.
Τότε τέθηκε το θέμα να γυρίσω πίσω στην Ελλάδα, λόγω οικονομικών δυσκολιών. Αντ’ αυτού, όμως, και χάρη στη φιλία μου με τον Νίκο Τομάζο, βρήκα μερική απασχόληση στο ελληνικό ναυτικό πρακτορείο της οικογένειας Τομάζου, όνομα συνυφασμένο απόλυτα με την ελληνική ναυτιλία».
Ο Άρης Θεοδωρίδης πήρε πτυχίο στη Ναυπηγική και όταν επέστρεψε στην Ελλάδα, συνέβαλε σημαντικά στον σχεδιασμό διαφόρων τύπων πλοίων και ειδικότερα των ανοιχτών φέρρυ μποτ, που είναι γνωστά ως «παντόφλες».
Αυτά τα πλοία επί δεκαετίες εξυπηρέτησαν αποτελεσματικά τις περισσότερες πορθμειακές γραμμές.
Ο Άρης Θεοδωρίδης εργάστηκε επί 25ετία στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και στην ναυτιλιακή εταιρεία, Σταύρο Νιάρχο, ενώ δημιούργησε την εταιρεία Vulcanus Technical Maritime Enterprises στον Πειραιά και δραστηριοποιήθηκε στα φορτηγά πλοία.

Ο Άρης Θεοδωρίδης ήρθε στην επικαιρότητα στις 18 Ιουνίου 2009, όταν απήγαγαν την σύντροφο του, Ευανθία Φραγκογιώργη. Οι απαγωγείς, την κράτησαν οκτώ ημέρες και απαίτησαν λύτρα ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ, μέχρι να την απελευθερώσουν.
Τελικά, μετά από οκτώ ημέρες, την απελευθέρωσαν, αφού οι απαγωγείς εισέπραξαν 1,8 εκατ. ευρώ. Όμως αποκαλύφθηκε στον σχεδιασμό συμμετείχαν ο οδηγός του, αιγυπτιακής καταγωγής, που τον έφερε και τον σπούδασε πλοίαρχο στην Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού. Όμως, τον πρόδωσε, όπως τον πρόδωσαν και άλλοι υπάλληλοι του.

Η Κύκλωψ

Το 2017, ο Άρης Θεοδωρίδης, ίδρυσε την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία «Κύκλωψ» στη γενέτειρά του τη Δράμα.
Με την ΑΜΚΕ χρηματοδότησε σημαντικά έργα στην πόλη της Δράμας, το προπονητήριο της Ολυμπιονίκη στη Σκοποβολή, Άννας Κορακάκη, τη μελέτη και ανακατασκευή του δημοτικού σταδίου της Δράμας, την αποκατάσταση του Μαρμάρινου Σπιτιού και της Καπναποθήκης Αναστασιάδη καθώς και η αποκατάσταση της Οικίας του Παύλου Μελά.
Στην δραστηριότητα της ΑΜΚΕ Κύκλωψ είναι και η ετήσια διοργάνωση απονομής των βραβείων «Κύκλωψ», τα οποία απονέμονται σε καλλιτέχνες, φωτογράφους, ανθρώπους που σχετίζονται με τον πρωτογενή τομέα, αλλά και ευρύτερα σε όσους ξεχωρίζουν για το έργο τους στην περιοχή της Δράμας.

Το Χρονοδιάγραμμα δημιουργίας του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης

Τον Ιανουάριο του 2021 υπεγράφη Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και της ΑμΚΕ «ΚΥΚΛΩΨ» για δημιουργία του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης με την ονομασία «ΟΔΥΣΣΕΑΣ: Οι Έλληνες και η Θάλασσα».
Η «ΚΥΚΛΩΨ» είναι μια Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία η οποία ιδρύθηκε το 2017 με έδρα τη Δράμα με σκοπό την προβολή τη Δράμας, αλλά και την προώθηση του πολιτισμού με ποικίλες δράσεις πολιτιστικού χαρακτήρα (διαγωνισμός φωτογραφίας – νέων προτάσεων – επιστημών, δημιουργία εκθέσεων, εκδόσεις) ενώ έχει προβεί σε σημαντικές δωρεές προς το Ελληνικό Δημόσιο, σε αποκαταστάσεις διατηρητέων κτιρίων και τη μετατροπή τους σε χώρους πολιτισμού.
Η πρώτη συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας πραγματοποιήθηκε το 2019-2020 όταν η ΑμΚΕ «ΚΥΚΛΩΨ» ανέλαβε με δωρεά της την αποκατάσταση της «Οικίας του Παύλου Μελά» στην Κηφισιά, συνολικού κόστους 1.800.000 ευρώ, η οποία παραδόθηκε εντός εξαμήνου στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στη συνέχεια στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, όπου λειτουργεί ως χώρος πολιτισμού και ιστορίας.
Τον Ιανουάριο του 2021 με το Μνημόνιο Συνεργασίας η «ΚΥΚΛΩΨ» ανέλαβε την δημιουργία το Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης (κατασκευή, εξοπλισμό, διαμόρφωση εξωτερικού χώρου), ενώ με παράλληλη σύμβαση δωρεάς αναλήφθηκε η αποκατάσταση Υποβρυχίου Τύπου 209 ως μουσειακού εκθέματος –εν προκειμένω του «ΠΡΩΤΕΥΣ»- του πρώτου μουσείου υποβρυχίου στην Ελλάδα που θα εκτίθεται πλησίον του Θ/Κ «ΑΒΕΡΩΦ» στο χώρο του Πάρκου.
Το συνολικό κόστος ανέρχεται  στα 35 εκατομμύρια ευρώ, και καλύπτονται εξ ολοκλήρου από την «ΚΥΚΛΩΨ».
Το Πάρκο δημιουργήθηκε σε μια έκταση περίπου 30.000 τ.μ. (θαλάσσια και χερσαία έκταση), η οποία με τον ισχύοντα νόμο, παραχωρήθηκε αρχικά στο ΓΕΝ και στη συνέχεια στο Πάρκο, στον «ΟΔΥΣΣΕΑ». Το μεγαλύτερο μέρος της χερσαίας και θαλάσσιας έκτασης είναι παραχωρημένο κατά χρήση στο Πολεμικό Ναυτικό από τα έτη 1989, 1993, 1994 για το σκοπό αυτό, τη δημιουργία του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης.

Το σημαντικό στη δωρεά αυτή είναι ότι για πρώτη φορά, το Εμπορικό και Πολεμικό Ναυτικό πυλώνες της ασφάλειας και της οικονομίας της Ελλάδας, απέκτησαν κοινή στέγη καθώς στις εγκαταστάσεις του Πάρκου προγραμματίζεται να φιλοξενηθούν τα κειμήλια, η ιστορία αλλά και η εκπαίδευση και έρευνα για τη ναυτιλία. Στόχος, η διατήρηση της κυρίαρχης θέσης των Ελλήνων στις θάλασσες.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου