Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου 2023

Αλλαγή παραγωγικού μοντέλου με επίκεντρο την εκπαίδευση

Η αναβάθμιση της δημόσιας παιδείας, που ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει θέσει ως έναν από τους πέντε βασικούς άξονες της κυβερνητικής πολιτικής την δεύτερη τετραετία της κυβέρνησης, ξεκινά από την ενίσχυση σε ανθρώπινο δυναμικό, μέσω των προσλήψεων εκπαιδευτικών, ή τον εκσυγχρονισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας, μέσω της ψηφιοποίησης των σχολείων.
 
Δεν σταματά, όμως, εκεί και δεν πρέπει να σταματά εκεί.
Στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης, της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας, της ανοιχτής ευρωπαϊκής αγοράς εργασίας, οι προκλήσεις ξεπερνούν το πλαίσιο σπουδών ενός πανεπιστημιακού τμήματος ή ενός κλάδου της επαγγελματικής... κατάρτισης.

Η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας επιχειρούν να κινηθούν σε δύο άξονες -τόσο της πανεπιστημιακής, όσο και της τεχνικής εκπαίδευσης- με κατεύθυνση την διεύρυνση των επιλογών, που ένας μαθητής έχει και την παροχή των κατάλληλων εφοδίων, που θα οδηγούν εκτός από την γνώση και στην επαγγελματική αποκατάσταση. 

Από το βήμα της Βουλής, την ημέρα ψήφισης του προϋπολογισμού, ο Κυριάκος Μητσοτάκης προανήγγειλε ότι τον Ιανουάριο του 2024, θα γίνει νόμος του κράτους η ρύθμιση, που θα επιτρέπει τη λειτουργία στη χώρα μας μη κρατικών ξένων πανεπιστημίων, χωρίς να αλλάξει προς ώρας το άρθρο 16 του Συντάγματος.

Κεντρικός στόχος, εκτός από την εναρμόνιση της ελληνικής με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, να μπει φρένο στην «διαρροή» Ελλήνων φοιτητών στο εξωτερικό και η προσέλκυση ξένων σπουδαστών στη χώρα μας. Παράλληλα, με την πανεπιστημιακή εκπαίδευση, όμως, για την οποία αυξάνεται από φέτος και η χρηματοδότηση, η κυβέρνηση προχωρά και στην αναδιάρθρωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, με νομοθετική πρωτοβουλία, που ήδη ετοιμάζει το υπουργείο παιδείας. 

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτήρισε στοίχημα της κυβέρνησης τη διασύνδεση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, με θέσεις καλά αμειβόμενες και εργαζόμενους με δεξιότητες, που το εκπαιδευτικό σύστημα θα μπορεί να τους αναπτύσσει.

Η αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης και η σύνδεση της με την αγορά εργασίας, είναι ο βασικός γνώμονας του νομοσχεδίου, που προβλέπει την ενσωμάτωση Επαγγελματικών Λυκείων, Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης και Δημόσιων ΙΕΚ σε νέα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, εξελίσσοντας, μάλιστα, τα ΙΕΚ σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης.

Το νομοσχέδιο θα προβλέπει επίσης ότι τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης θα έχουν Μεταλυκειακό Έτος - Τάξη Μαθητείας, θα διαθέτουν υποχρεωτικά εργαστηριακό κέντρο, ενώ οι εργαστηριακές υποδομές θα ενισχυθούν με σύγχρονο υλικοτεχνικό εξοπλισμό, για τον οποίο θα διατεθούν 124 εκατομμύρια ευρώ.

Στόχος είναι η στενή σύνδεση με την αγορά εργασίας και με έμφαση στις ανάγκες τοπικών κοινωνιών ή επιχειρηματικών ζωνών, όπως για παράδειγμα, η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος. Προς αυτή την κατεύθυνση θα ιδρυθεί και θα λειτουργεί Γραφείο Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας σε κάθε Κέντρο, το οποίο θα ενισχύει περαιτέρω την σύνδεση με την αγορά εργασίας, θα συνεργάζεται με επαγγελματικούς φορείς, θα μελετά στατιστικά δεδομένα, θα μεριμνά για την απασχόληση των σπουδαστών και θα παρέχει εξατομικευμένες συμβουλές για τη μετάβαση σε επόμενες βαθμίδες εκπαίδευσης, τον επαγγελματικό προσανατολισμό και τις προοπτικές κάθε πεδίου.

Την ώρα, που η ανεργία ακολουθεί πτωτικές τάσεις και η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε θετική τροχιά, η κυβέρνηση επιχειρεί να βάλει στην ατζέντα και την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου, ώστε να μπουν τα θεμέλια διασφάλισης μια υγιούς οικονομίας, που δεν θα εξαρτάται απόλυτα από την συγκυρία.

Ο κ. Μητσοτάκης, μιλώντας σε εκδήλωση για τις προοπτικές της χώρας το 2024, έκανε ιδιαίτερη αναφορά στα μακροοικονομικά μεγέθη, αλλά και στον μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας, στην ανάπτυξη συγκεκριμένων κλάδων, όπως οι νεοφυείς επιχειρήσεις, αλλά και οι επενδύσεις, που θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά σε καίριους τομείς, όπως ο τουρισμός και θα αλλάξουν το παραγωγικό μοντέλο της χώρας. Και στη δημιουργία αυτού του νέου μοντέλου, ο ρόλος της εκπαίδευσης είναι κομβικός, τόσο για την μείωση της ανεργίας, όσο και για την δημιουργία θέσεων εργασίας υψηλών προσόντων και υψηλών αμοιβών. 

Λίδα Μπόλα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου