Από το καλοκαίρι του 2021 οι τιμές σε βασικά προϊόντα και ειδικότερα στην ενέργεια καταγράφουν αυξητικές τάσεις.
Τον Φεβρουάριο, ο πληθωρισμός, σημείωσε ρεκόρ 25ετίας.
Μάλιστα, οι γεωπολιτικές εξελίξεις αύξησαν περαιτέρω τις τιμές.
Οι αναθεωρημένες προβλέψεις ανεβάζουν τον πληθωρισμό για... το 2022 πάνω από το επίπεδο του 4-5%- από τις αρχικές εκτιμήσεις στο 1%.
Αναλυτές επίσης εκτιμούν ότι ο πληθωρισμός για το 2022 θα διατηρηθεί στο επίπεδο των πρώτων μηνών, στο 7% καθώς οι πιέσεις στις τιμές αφορούν όχι μόνον στην ενέργεια και πολλά προϊόντα. Κάποια σενάρια κάνουν λόγο για άνοδο που μπορεί να φτάσει στο 11%. Αν επιβεβαιωθούν αυτές οι προβλέψεις τότε η ακρίβεια θα επιστρέψει στα υψηλότερα επίπεδα από το 1994 όταν ο πληθωρισμός είχε χτυπήσει κόκκινο (10,7%), ενώ το 1993 ήταν στο 12%.
Τα αίτια της ανόδου των τιμών και οι επιπτώσεις του υψηλού πληθωρισμού στην ελληνική οικονομία και τα δημόσια οικονομικά θα βρεθούν στο επίκεντρο του διήμερου Συνεδρίου του Οικονομικού Ταχυδρόμου με τίτλο “Ο κόσμος που αλλάζει”, που θα πραγματοποιηθεί στο χώρου του παλιού Χρηματιστηρίου, από την Τρίτη 29 έως 30 Μαρτίου.
Όλους αυτούς τους μήνες, ο Οικονομικός Ταχυδρόμος παρακολουθεί τις εξελίξεις με πληθώρα ρεπορτάζ και αναλύσεων. Κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου, θα τεθούν όλοι οι προβληματισμοί. Προσωπικότητες, καθηγητές, στελέχη της αγοράς, εκπρόσωποι της κυβέρνησης, ο πρωθυπουργός και οι πολιτικοί αρχηγοί αναλύουν και καταθέτουν τις απόψεις τους για τις πρόσφατες εξελίξεις και τον “Κόσμο που αλλάζει”.
Οι επιπτώσεις των γεωπολιτικών εξελίξεων δεν περιορίζονται μόνο στο οικονομικό πεδίο. Προκαλεί σοβαρές συνέπειες στο κοινωνικό και στο πολιτικό μέτωπο.
Τα αίτια της ανόδου των τιμών και οι επιπτώσεις του υψηλού πληθωρισμού στην ελληνική οικονομία και τα δημόσια οικονομικά θα βρεθούν στο επίκεντρο του διήμερου Συνεδρίου του Οικονομικού Ταχυδρόμου με τίτλο “Ο κόσμος που αλλάζει”, που θα πραγματοποιηθεί στο χώρου του παλιού Χρηματιστηρίου, από την Τρίτη 29 έως 30 Μαρτίου.
Όλους αυτούς τους μήνες, ο Οικονομικός Ταχυδρόμος παρακολουθεί τις εξελίξεις με πληθώρα ρεπορτάζ και αναλύσεων. Κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου, θα τεθούν όλοι οι προβληματισμοί. Προσωπικότητες, καθηγητές, στελέχη της αγοράς, εκπρόσωποι της κυβέρνησης, ο πρωθυπουργός και οι πολιτικοί αρχηγοί αναλύουν και καταθέτουν τις απόψεις τους για τις πρόσφατες εξελίξεις και τον “Κόσμο που αλλάζει”.
Οι επιπτώσεις των γεωπολιτικών εξελίξεων δεν περιορίζονται μόνο στο οικονομικό πεδίο. Προκαλεί σοβαρές συνέπειες στο κοινωνικό και στο πολιτικό μέτωπο.
Τα στοιχεία είναι χαρακτηριστικά:
Μέσα σε ένα έτος η τιμή του φυσικού αερίου αυξήθηκε κατά 78,5%, του ηλεκτρισμού κατά 71,4% και του πετρελαίου θέρμανσης κατά 41,5%.
Σύμφωνα με το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, στο βασικό σενάριο ο πληθωρισμός θα ανέλθει στο 6,99% το 2022 και η ανάπτυξη στο 3,58%.
Βάσει του ήπιου σεναρίου η ανάπτυξη θα φτάσει στο 2,75% και πληθωρισμός στο 7,43%.
Στο ακραίο σενάριο η ανάπτυξη αγγίζει το 2,21% και 11,01% πληθωρισμό. Το βασικό σενάριο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας δείχνει ότι τον ετήσιο πληθωρισμό στην Ευρωζώνη στο 5,1% το 2022 από 3,2% το 2022.
Δίλημμα: Mείωση των έμμεσων φόρων ;
Η ακρίβεια συρρικνώνει εισοδήματα, πιέζει τις επιχειρήσεις και επιβαρύνει το κλίμα των πολιτών, όπως επίσης και πυροδοτεί τις πολιτικές αντεγκλήσεις μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης .
Δίλημμα: Mείωση των έμμεσων φόρων ;
Η ακρίβεια συρρικνώνει εισοδήματα, πιέζει τις επιχειρήσεις και επιβαρύνει το κλίμα των πολιτών, όπως επίσης και πυροδοτεί τις πολιτικές αντεγκλήσεις μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης .
Από το Μέγαρο Μαξίμου αναζητείται μία κοινή ευρωπαϊκή λύση όπου θα δώσει τη δημοσιονομική ευχέρεια στο οικονομικό επιτελείο για να καλύψει όσο γίνεται μεγαλύτερο κόστος. Τα καλύτερα από τα αναμενόμενο έσοδα -κατά το πρώτο δίμηνο του έτους- έδωσαν ένα σημαντικό χώρο για το πρόσφατο πακέτο μέτρων στο 1,1 δισ. Προς στιγμήν, η κυβέρνηση δεν κινείται προς την κατεύθυνση της μείωσης των φόρους των καυσίμων. Σύμφωνα με την κυβέρνηση, μία τέτοια κίνηση δεν την αντέχει η οικονομία.
Το 60% της τελικής τιμής καταναλωτή στα καύσιμα κίνησης στην Ελλάδα οφείλονται στον ΦΠΑ και τον ειδικό φόρο κατανάλωσης.
Το 60% της τελικής τιμής καταναλωτή στα καύσιμα κίνησης στην Ελλάδα οφείλονται στον ΦΠΑ και τον ειδικό φόρο κατανάλωσης.
Από την άλλη, τα έσοδα από τον ΕΦΚ και τον ΦΠΑ στα καύσιμα αποτελούν το 33% των συνολικών εσόδων ΦΠΑ και περίπου το 12% των συνολικών φορολογικών εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού σε ετήσια βάση. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς το ενδεχόμενο μείωσης του Ειδικού Φόρου στα καύσιμα στο 50% θα οδηγούσε σε απώλεια περίπου 2 δισ. ευρώ.
Από τον Σεπτέμβριο η κυβέρνηση έχει διαθέσει κοντά στα 3,5 δισ. Ευρώ για την στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων που αφορά το κόστος ενέργειας και θέρμανσης.
Από τον Σεπτέμβριο η κυβέρνηση έχει διαθέσει κοντά στα 3,5 δισ. Ευρώ για την στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων που αφορά το κόστος ενέργειας και θέρμανσης.
Το μεγαλύτερο μέρος αυτού του ποσού είναι δημοσιονομικά ουδέτερο καθώς καλύπτεται από το ταμείο μετάβασης.
Η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει ότι θα συνεχίσει την στήριξη όμως υπό τον φόβο μίας ενδεχόμενης αναταραχής στις αγορές κρατά εφεδρείες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου