Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2019

Flat Tax σημαίνει επενδύσεις, έσοδα και τόνωση της οικονομίας

Έστω εκατό πλούσιοι να μπουν στο flat tax, σημαίνει επενδύσεις... 50 εκατ ευρώ, και φορολογικά έσοδα που διαφορετικά δεν θα έρχονταν ποτέ στην Ελλάδα, δηλώνει ο σύμβουλος επιχειρήσεων Γιώργος Προκοπάκης σχολιάζοντας την ρύθμιση του φορολογικού νομοσχεδίου για ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση φυσικών προσώπων με πολύ μεγάλους λογαριασμούς, και προσθέτοντας ότι στέλνει το μήνυμα πως μπαίνει και η χώρα μας στην παγκόσμια αυτή μάχη προσέλκυσης φορολογουμένων μεγάλης οικονομικής επιφάνειας.
Σχολιάζοντας την ρύθμιση, την χαρακτηρίζει ως έξυπνη κίνηση, ικανή να ενισχύσει τα δημόσια...
έσοδα από εισοδήματα που αποκτήθηκαν στη Σιγκαπούρη ή το Λονδίνο, και τα οποία διαφορετικά, δεν θα άφηναν ποτέ κανένα φόρο στην Ελλάδα, προσθέτοντας ωστόσο ότι το μέτρο θα λειτουργήσει ακόμη καλύτερα, εφόσον συνοδευθεί από βελτίωση σε άλλους τομείς της ελληνικής οικονομίας, όπως μείωση της γραφειοκρατίας, ενίσχυση ποιότητας εξυπηρέτησης από το Δημόσιο, καλύτερες υπηρεσίες. Όσα δηλαδή κοιτάζουν οι πλούσιοι φορολογούμενοι, όταν εξετάζουν να αλλάξουν έδρα.
Χαρακτηρίζει απαραίτητες τις βελτιώσεις που έγιναν στο θέμα των e-αποδείξεων, για όσους έχουν υποχρεώσεις προς τράπεζες, ΕΝΦΙΑ, καταβολή ενοικίων που υπερβαίνουν το 60% του πραγματικού εισοδήματος, καθώς αναφέρεται σε φορολογούμενους με βάρη, πολλά από τα οποία δημιουργήθηκαν στην διάρκεια της κρίσης. Οσο για την μείωση του φορολογικού συντελεστή από 28% σε 24%, μιλά για ισχυρή ανάσα κυρίως σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, να κάνουν καλύτερα την δουλειά τους. "Την διαφορά πάντως για να έρθουν μαζικά επενδύσεις από το εξωτερικό, δεν θα την κάνουν οι φόροι, διαφορετικά, η Βουλγαρία που έχει για τις επιχειρήσεις συντελεστή μόλις 10%, θα ήταν γεμάτη από ξένες επενδύσεις", όπως λέει χαρακτηριστικά. Την διαφορά θα κάνουν άλλες παράμετροι, όπως η ταχύτερη απονομή δικαιοσύνης, η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, η ταχύτητα έναρξης μιας επιχείρησης, το απλό πτωχευτικό δίκαιο, η μείωση του χρόνου που χρειάζεται για την έκδοση οικοδομικής άδειας.


Συνέντευξη στον Γιώργο Φιντικάκη:


- Το νομοσχέδιο προβλέπει μεταξύ άλλων ότι όσοι μεταφέρουν την φορολογική τους έδρα στην Ελλάδα, και επενδύσουν εντός τριετίας 500.000 ευρώ, τότε για κάθε έτος, θα πληρώνουν φόρο 100.000 ευρώ για το παγκόσμιο τους εισόδημα. Είναι ισχυρό το δέλεαρ;
- Είναι πολλοί οι φορολογούμενοι υψηλής εισοδηματικής κατηγορίας που ψάχνουν να μεταφέρουν αλλού την κατοικία τους. Για αυτούς ασφαλώς και θα είναι δέλεαρ. Τέτοια λύση είχε εφαρμοστεί στην Ιταλία με εξαιρετική ανταπόκριση. Το μοντέλο Ιταλίας που υιοθετεί η ελληνική κυβέρνηση, προβλέπει σταθερή καταβολή εφάπαξ ετήσιου φόρου 100.000 ευρώ για το παγκόσμιο εισόδημα του φορολογουμένου και 25.000 ευρώ για κάθε μέλος της οικογένειάς του για εισοδήματα που αποκτά εκτός της χώρας.
Όπως και στην Ιταλία, έτσι και εδώ, για να μπορέσει κάποιος να κάνει χρήση της διάταξης θα πρέπει να πληροί διάφορες απαιτήσεις. Εδώ πρέπει να καταλάβουμε ότι υπάρχουν οι λεγόμενες φορολογικές συμφωνίες (tax treeties) ανάμεσα στις χώρες. Για παράδειγμα ένας Αμερικανός πολίτης, με φορολογική έδρα στην Ελλάδα, καλύπτεται από την συμφωνία μεταξύ των δυο χωρών. Τέτοιες επίσης πολιτικές, αποσκοπούν κυρίως σε άτομα υψηλής εισοδηματικής κατηγορίας με assets που προέρχονται για παράδειγμα από ακίνητα και χρηματαγορές.
- Τι οφέλη επομένως μπορεί να έχει μια τέτοια κίνηση για την ελληνική οικονομία;
- Πολλά προφανώς. Έστω 100 πλούσιοι να ανταποκριθούν στο flat tax, μιλάμε για νέες επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ. Επίσης το Δημόσιο αποκτά ένα φορολογικό έσοδο που δεν θα είχε ποτέ. Τα εισοδήματα που βγήκαν στην Σιγκαπούρη, στο Λονδίνο ή στη Νέα Υόρκη δεν θα άφηναν κανένα φόρο στην Ελλάδα. Εκτός αυτού έρχονται και επενδύσεις. Είναι ασφαλώς μια έξυπνη κίνηση η προσπάθεια προσέλκυσης πλουσίων φορολογούμενων. Το κάνουν τόσες χώρες, έπρεπε να το κάνουμε κι εμείς. Βέβαια πρέπει να δούμε τι είδους φορολογούμενους θα προσελκύσουμε, και εδώ σας θυμίζω το παράδειγμα της Κύπρου.
- Η συγκυρία πάντως ευνοεί ένα τέτοιο μέτρο; Για παράδειγμα, θα μπορούσε η απειλή ενός άτακτου Brexit να οδηγήσει κάποιους να μεταφέρουν την φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα;
- Η συγκυρία είναι καλή, αλλά μην ξεχνάμε ότι στον τομέα αυτό υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός μεταξύ των χωρών, καθώς flat tax εκτός της Ιταλίας, έχουν εφαρμόσει η Κύπρος, η Μάλτα, η Πορτογαλία. Επομένως ο πλούσιος φορολογούμενος έχει πολλές επιλογές, μεταξύ των οποίων πλέον και η Ελλάδα. Τα λέω αυτά, γιατί ναι μεν είναι πολύ θετική σαν κίνηση η ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση για φυσικά πρόσωπα με μεγάλους λογαριασμούς, ωστόσο χρειάζεται να συνοδευτεί και από άλλα μέτρα, όπως μείωση της γραφειοκρατίας, βελτίωση της ποιότητας εξυπηρέτησης από το Δημόσιο, καλύτερες υπηρεσίες. Επαναλαμβάνω η πρόσκληση σε πλούσιους φορολογούμενους να μεταφέρουν την φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα, με αντάλλαγμα φυσικά να επενδύσουν 500.000 ευρώ εντός τριετίας, είναι αναμφισβήτητα έξυπνη κίνηση. Και θα λειτουργήσει ακόμη καλύτερα, εφόσον βελτιωθούν και άλλοι βασικοί τομείς, τους οποίους κοιτάζουν οι πλούσιοι φορολογούμενοι, όταν εξετάζουν να αλλάξουν έδρα.
Ας μείνουμε στο θέμα των επενδύσεων. Το φορολογικό νομοσχέδιο που βγήκε χθες σε διαβούλευση προβλέπει ότι μειώνεται ο συντελεστής φορολογίας των επιχειρήσεων από το 28% που είναι σήμερα στο 24% για το 2019. Είναι ισχυρό το κίνητρο;
- Είναι ισχυρό για να δώσει μια ανάσα, κυρίως σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, να κάνουν καλύτερα την δουλειά τους. Την διαφορά για να έρθουν μαζικά επενδύσεις από το εξωτερικό, δεν θα την κάνει ο φορολογικός συντελεστής. Διαφορετικά, η Βουλγαρία που φορολογεί τις επιχειρήσεις με μόλις 10%, θα ήταν γεμάτη από ξένες επενδύσεις. Είναι πολλές άλλες παράμετροι αυτές που θέλει το ξένο κεφάλαιο για να έρθει σε μια χώρα, όπως η χρηματοδότηση, η ταχύτερη απονομή δικαιοσύνης, η γραφειοκρατία, η ταχύτητα έναρξης μιας επιχείρησης, το απλό πτωχευτικό δίκαιο, ο χρόνος που χρειάζεται για την έκδοση οικοδομικής άδειας, κ.ά.
- Μια άλλη διάταξη του φορολογικού νομοσχεδίου, αφορά στο θέμα των αποδείξεων. Σε αυτήν λοιπόν προβλέπεται μείωση των απαιτούμενων αποδείξεων για όσους έχουν υποχρεώσεις προς τράπεζες, ΕΝΦΙΑ, καταβολή ενοικίων που υπερβαίνουν το 60% του πραγματικού εισοδήματος...
- Ήταν προφανές ότι μεγάλο μέρος των φορολογουμένων θα είχαν πρόβλημα με την αρχική διάταξη, δηλαδή οι e-αποδείξεις να αντιστοιχούν στο 30% του δηλωθέντος πραγματικού εισοδήματος. Ασφαλώς και αυτές οι διευκολύνσεις για φορολογούμενους με βάρη, πολλά από τα οποία δημιουργήθηκαν στην διάρκεια της κρίσης, είναι πολύ ευπρόσδεκτες. Το γεγονός ότι πάνω από 1,2 εκατομμύρια λογαριασμοί είναι δεσμευμένοι δείχνει ότι οι φορολογούμενοι αυτοί δεν θα κάνουν τζίρο χρησιμοποιώντας την κάρτα τους.
- Ας πάμε σε μια άλλη διάταξη, που περιλαμβάνει το φορολογικό νομοσχέδιο, αυτήν για την αναστολή της επιβολής ΦΠΑ στις οικοδομές με άδεια από 1-1-2006. Είναι ισχυρό το κίνητρο για να πάρει μπροστά η οικοδομή;
- Καταρχήν να έχουμε υπόψιν ότι στα δύο πρώτα χρόνια των μνημονίων, οι απώλειες από τον κλάδο των κατασκευών, ήταν 25 δισ. ευρώ ετησίως. Επίσης, δεν αλλάζει τόσο γρήγορα το παραγωγικό μοντέλο μιας οικονομίας, όπως η ελληνική, χωρίς να χρειασθεί στο μεσοδιάστημα να υπάρξει μια αναθέρμανση της οικοδομής. Το πάγωμα επομένως του ΦΠΑ επιχειρεί να κάνει ό,τι είχε γίνει στο παρελθόν στην Κύπρο, όπου για διάστημα μερικών ετών, και προκειμένου να γίνουν επενδύσεις, η κυβέρνηση επέτρεπε αύξηση 20% του συντελεστή δόμησης. Σε μια συγκυρία δηλαδή όπου οι τράπεζες δεν χρηματοδοτούσαν την οικοδομή, η κυβέρνηση παρείχε κίνητρο στους ιδιώτες να χρηματοδοτήσουν τα δικά τους έργα. Κάτι παρόμοιο επιχειρείται να γίνει και την Ελλάδα. Το πάγωμα λοιπόν του ΦΠΑ για μια τριετία, το αντιλαμβάνομαι ως κίνητρο, προκειμένου να πέσουν στην οικοδομή αργούν τα ιδιωτικά κεφάλαια.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου