Σάββατο 27 Ιουλίου 2019

Πιστός στις εξαγγελίες του ο Μητσοτάκης: Τα ασυμβίβαστα των μελών της κυβέρνησης και τα πρόστιμα για τους παραβάτες

Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έχει δείξει από την πρώτη ημέρα της ανάληψης της διακυβέρνησης ότι δίνει πολύ μεγάλη σημασία στην έξωθεν καλή εικόνα της κυβέρνησής του που δεν θα κάνει τα λάθη των προηγούμενων όπως και στην γρήγορη και σωστή δουλειά από όλους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο υπουργικό συμβούλιο τόνισε ότι «είναι αναγκαία η ταχύτατη υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων και η πιστή προσήλωση στο κυβερνητικό πρόγραμμα... δεδομένης και της εμπιστοσύνης που ήδη αποτυπώνεται στις διεθνείς αγοράς για τα πρώτα δείγματα γραφής της νέας κυβέρνησης».
Στο πλαίσιο αυτό, τους ζήτησε «να τηρήσουν απαρέγκλιτα τους προϋπολογισμούς των υπουργείων τους στους εναπομείναντες μήνες του 2019 και να μην υπερβούν τα αυστηρά όρια των προβλεπόμενων δαπανών», τονίζοντας ότι αυτό αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξη των πρώτων στόχων που θα οδηγήσουν τη χώρα σε οριστική έξοδο από το φαύλο κύκλο της κρίσης και της αναιμικής ανάπτυξης.
Χαρακτηριστικό είναι μάλιστα το γεγονός ότι το φορολογικό νομοσχέδιο το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή περιλαμβάνει και αυστηρές διατάξεις για μέλη της κυβέρνησης που θα θελήσουν να εκμεταλλευτούν τις θέσεις τους.
Θα ισχύουν ασυμβίβαστα των μελών της κυβέρνησης αλλά και των διοικήσεων νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού Δικαίου ενώ όσοι θέλουν να παρακούσουν τις εντολές του Πρωθυπουργού θα πρέπει να προετοιμάζονται για πολύ τσουχτερό πρόστιμο.

Σε ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ αναφέρθηκαν τα εξής:

1) Έλεγχος πιθανής σύγκρουσης συμφερόντων
Θα πρέπει σε ένα μήνα από την ανάληψη των καθηκόντων τους να υποβάλλουν στην προεδρία της Κυβέρνησης ή τον αρμόδιο φορέα μία δήλωση που θα περιλαμβάνει ουσιαστικά την ακτινογραφία της επαγγελματικής αλλά και επιχειρηματικής δραστηριότητας των ιδίων και των συζύγων τους την τελευταία τριετία, δήλωση περιουσιακής κατάστασης, ακόμα και αντίγραφο ποινικού μητρώου.

2) Τα ασυμβίβαστα θα ισχύουν και για ένα χρόνο μετά από την αποχώρηση
Όποιος θέλει να ασκήσει επαγγελματική ή επιχειρηματική δραστηριότητα συναφή με το αντικείμενο που απασχολούνταν (πχ ένας γραμματέας Ενέργειας να εργαστεί στην ΔΕΗ) υποχρεούται να ζητήσει ειδική άδεια από την Επιτροπή Δεοντολογίας που θα συσταθεί στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας και η οποία θα κρίνει αν θα του βάλει φρένο, αν θα δώσει το «πράσινο φως», ή αν θα το επιτρέψει με τυχόν περιορισμούς.

3) Βαρύς πέλεκυς για τους παραβάτες
Προβλέπεται πρόστιμο μέχρι διπλάσιο από το σύνολο των αποδοχών συμπεριλαμβανομένων πάσης φύσεως αποζημιώσεων, είτε απαγόρευση διορισμού στην ίδια θέση για πέντε χρόνια.


Το σχέδιο του επιτελικού κράτους


Το σχέδιο πάνω στο οποίο κινείται η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και αποτυπώθηκε στο σχετικό νομοσχέδιο δείχνει να προσπαθεί να θέσει σε ισχύ μια σειρά από κατευθύνσεις.
Καταρχάς αναζητά μια ισορροπία ανάμεσα στην πολιτική στελέχωση και την αναγκαία αυτοτέλεια της διοίκησης (και τη συνακόλουθη συνέχεια του κράτους). Αυτό φαίνεται από τη «συνθετική» λύση που διαλέγει για το ζήτημα της «αποπολιτικοποίησης».
Από τη μια διατηρεί τους γενικούς γραμματείς και τους ειδικούς γραμματείς ως μετακλητούς, άρα ως «πολιτικά στελέχη».
Από την άλλη, θεσπίζει τους «υπηρεσιακούς γραμματείς» στα υπουργεία, ως ανώτατα στελέχη προερχόμενα από την ίδια τη διοίκηση και αναβαθμίζει και τη θέση των γενικών διευθυντών.
Ως προς την ίδια την κυβέρνηση επιδιώκει να κάνει το υπουργικό συμβούλιο πραγματικό επιτελικό όργανο, με ατζέντα, τακτικές συνεδριάσεις, θεματολογία και σχεδιασμό, σε μια προσπάθεια να αποφευχθούν τα προβλήματα από υποκατάσταση τέτοιων διαδικασιών από τη διαρκή άτυπη παρακολούθηση, παρέμβαση ή και μεσολάβηση του πρωθυπουργικού γραφείου στα ζητήματα των υπουργείων.
Αυτό παραπέμπει στην προσπάθεια να υπάρχει όντως κυβερνητικό σχέδιο και ενιαία γραμμή και όχι απλώς πρωτοβουλίες των υπουργών με όλα τα προβλήματα που αυτές συνεπάγονται.
Έπειτα, προσπαθεί να δώσει μια απάντηση στο ζήτημα του συντονισμού των υπουργείων μέσα από το μετασχηματισμό της Προεδρίας της Κυβέρνησης σε ένα επιτελικό κέντρο, με μια σειρά γενικών γραμματειών που καλύπτουν την παρακολούθηση του κυβερνητικού έργου, το συντονισμό, τη διαρκή αποτίμηση, αλλά και την ορθή νομοπαρασκευή,λειτουργώντας ως μηχανισμός που εξετάζει προκαταβολικά όλες τις απόπειρες νομοθέτησης από τη μεριά των υπουργείων, ώστε να αποφευχθούν τα φαινόμενα σχεδίων νόμου, σχεδίων Προεδρικών Διαταγμάτων ή Υπουργικών Αποφάσεων γραμμένων στο πόδι και με πολλά προβλήματα.
Σε αυτή την κατεύθυνση δείχνει να κινείται και η προσπάθεια να επιταχυνθούν διαδικασίες κωδικοποίησης και απλοποίησης της ισχύουσας νομοθεσίας.

Παράλληλα, προσπαθεί να κάνει την Προεδρία της Κυβέρνησης ένα μηχανισμό διαρκούς αξιολόγησης του κυβερνητικού έργου το οποίο, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, θα παρακολουθείται βήμα βήμα, σε πραγματικό χρόνο, στη βάση συγκεκριμένων στόχων και με τη χρήση κατάλληλου πληροφοριακού συστήματος.
Στη συνέχεια προσπαθεί να απαντήσει στο ερώτημα της ύπαρξης μηχανισμών διαφάνειας και αποτίμησης μέσα από το σχήμα μιας ανεξάρτητης αρχής διαφάνειας στην οποία ουσιαστικά θα υπαχθούν όλα τα σώματα που έχουν ως αντικείμενο την παρακολούθηση, επιθεώρηση και έλεγχο της δημόσια διοίκησης στους επιμέρους τομείς της. Με αυτό τον τρόπο προσπαθεί να ενοποιήσει, να συντονίσει και να αναβαθμίσει τις διαδικασίες ελέγχου.
Σε αυτό το πλαίσιο, εντάσσεται και η ενεργοποίηση των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου σε κάθε υπουργείο που έχουν θεσπιστεί αλλά δεν έχουν πλήρως ενεργοποιηθεί.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου