Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2015

Coca-Cola και Pepsico ενδιαφέρονται για «ελληνικό» γιαούρτι

Όταν στις 7 Αυγούστου έγινε γνωστό ότι η Chobani αναζητεί αγοραστή για την πώληση μειοψηφικού πακέτου, οι περισσότεροι πίστευαν ότι οι ενδιαφερόμενοι θα προέρχονταν από τον κλάδο των γαλακτοκομικών. 
Οπως αποδεικνύεται, ωστόσο, οι «μνηστήρες» είναι οι δύο κολοσσοί των αναψυκτικών, η Coca-Cola Company και η Pepsico, οι οποίες διαβλέπουν στο γιαούρτι ελληνικού τύπου -το προϊόν που έκανε την Chobani γνωστή στις ΗΠΑ- αφενός...
μια τεράστια επιχειρηματική ευκαιρία και αφετέρου έναν τρόπο να βελτιώσουν το προφίλ τους. 
Η επιθυμία των δύο «γιγάντων» του κλάδου τροφίμων και ποτών να προσθέσουν στο χαρτοφυλάκιό τους το γιαούρτι ελληνικού τύπου δείχνει, αν μη τι άλλο, τις προοπτικές που έχει το προϊόν, αλλά και τη χαμένη ευκαιρία για τις ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες που, με εξαίρεση τη ΦΑΓΕ, δεν διαθέτουν τα γιαούρτια τους στην αμερικανική αγορά.

Σύμφωνα, λοιπόν, με όσα αποκάλυψε το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters η Pepsico και η Coca-Cola ενδιαφέρονται να αγοράσουν ποσοστό 10%-20% της Chobani, συμπεριλαμβανομένων των τίτλων παραστατικών δικαιωμάτων κτήσης μετοχών (warrants) που κατέχει το κεφάλαιο επιχειρηματικών συμμετοχών TPG Capital LP. Σημειώνεται ότι η TPG χορήγησε πέρυσι δάνειο ύψους 750 εκατ. δολαρίων στην Chobani. Η εταιρεία που ιδρύθηκε το 2005 στη Νέα Υόρκη από τον τουρκικής καταγωγής Χαμντί Ουλουκάγια επιθυμεί πλέον έναν στρατηγικό επενδυτή, καθώς αυτό θα τη βοηθήσει να επεκταθεί σε περισσότερες αγορές, να ενισχύσει το δίκτυο διανομής αλλά και την παραγωγική της βάση. Επιθυμεί, στην πραγματικότητα, να βρει την αναγκαία χρηματοδότηση που θα τη διατηρήσει στην πρώτη θέση της κατηγορίας από πλευράς μεριδίων, καθώς πλέον αποσπούν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο η Danone και η General Mills.

Το ερώτημα που τίθεται είναι για ποιο λόγο η Pepsico και η Coca-Cola θέλουν να εμπλακούν με τη δραστηριότητα του γιαουρτιού. Ο κλάδος των αναψυκτικών χαρακτηρίζεται από βραδεία ανάπτυξη πλέον και επομένως θέλουν να εισέλθουν σε έναν κλάδο από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους αυτή τη στιγμή, όπως είναι αυτός του γιαουρτιού ελληνικού τύπου και γενικότερα τα προϊόντα που συνδέονται με τον υγιεινό τρόπο ζωής.

Για να αντιληφθεί κανείς τη δυναμική του εν λόγω προϊόντος αρκεί να πούμε ότι το 2008 το μερίδιό του επί των συνολικών πωλήσεων γιαουρτιού στις ΗΠΑ ήταν μόλις 2%, ενώ το 2014 έφτασε να είναι 52%. Ο τζίρος της εν λόγω κατηγορίας από 391 εκατ. δολάρια το 2010, έφτασε τα 2,6 δισ. δολάρια το 2013.

Η μόνη γαλακτοβιομηχανία ελληνικών συμφερόντων που κατάφερε να εισέλθει δυναμικά στην αμερικανική αγορά, αρχικά κάνοντας εξαγωγές προς αυτή (από το 1998) και στη συνέχεια κατασκευάζοντας εργοστάσιο το 2008 στη Νέα Υόρκη, ήταν η ΦΑΓΕ. Πέρυσι ολοκληρώθηκε η επέκταση του εργοστασίου, επένδυση άνω των 82 εκατ. δολαρίων, με στόχο τον διπλασιασμό της παραγωγικής δυναμικότητάς του, από τους 80.000 στους 160.000 τόνους.

Εξαγωγές γιαουρτιού στις ΗΠΑ πραγματοποιούσε από την άνοιξη του 2010 μέχρι και τον Ιανουάριο του 2013 η «Ολυμπος», τις οποίες όμως αποφάσισε να σταματήσει κρίνοντας ότι ήταν μη συμφέρουσες. Η μεγάλη απόσταση, ο ισχυρός ανταγωνισμός που επικρατεί πλέον στην αμερικανική αγορά, αλλά και το γεγονός ότι οι εισαγωγές γιαουρτιών στις ΗΠΑ επιβαρύνονται με δασμούς 17% επί της τιμής, καθιστούν τα ελληνικά προϊόντα στην ουσία μη ανταγωνιστικά, με τη γαλακτοβιομηχανία να επισημαίνει ότι η μόνη περίπτωση επιτυχίας είναι η δημιουργία παραγωγικής μονάδας στις ΗΠΑ, κατά το παράδειγμα της ΦΑΓΕ. Στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθεί το γεγονός ότι το ελληνικό γιαούρτι ούτε εντός της Ε.Ε., πολλώ δε μάλλον στις ΗΠΑ, δεν θεωρείται προϊόν προστατευόμενης ονομασίας προέλευσης (ΠΟΠ).

Το 2012 η αξία των ελληνικών εξαγωγών γιαουρτιού στις ΗΠΑ ανήλθε σε 652.000 δολάρια, ανέβηκε το 2013 στα 2,46 εκατ. δολάρια, για να υποχωρήσει σε περίπου 6.000 δολάρια το 2014.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου