Τετάρτη 8 Απριλίου 2015

Το φαινόμενο του κραγιόν

Το είπαν Lipstick Effect, το φαινόμενο του κραγιόν

Σε περίοδο μεγάλων οικονομικών κρίσεων παρατηρείται σημαντική αύξηση των πωλήσεων γνωστών γυναικείων καλλυντικών. 
Τα κραγιόν και άλλα είδη ομορφιάς προσφέρουν μία υψηλή απόλαυση με ένα σχετικά χαμηλό κόστος. 
Πιο εύκολα αγοράζει μία γυναίκα ένα ακριβό κραγιόν από μία πανάκριβη τσάντα....
Το ερώτημα είναι αν αυτό συμβαίνει αφού εκδηλωθεί η κρίση ή και νωρίτερα! Αν είναι δηλαδή προπομπός!
Το σίγουρο και ιστορικά αποδεδειγμένο είναι ότι οι γυναίκες αγοράζουν περισσότερα προϊόντα ομορφιάς αφού ξεσπάσει η κρίση! Γι΄ αυτό και οι ειδικοί περί της ανθρώπινης συμπεριφοράς μιλάνε για το «φαινόμενο του κραγιόν». 
Οι εξηγήσεις είναι πολλές και κάποιες από αυτές αυθαίρετες και σεξιστικές. Προσωπικά βρίσκω πιο λογικό να προσπαθεί κανείς να αισθανθεί όμορφα ξοδεύοντας για μικρές πολυτέλειες, όταν οι μεγάλες πολυτέλειες είναι για εκείνη την στιγμή απλησίαστες.

Το ρεπορτάζ λέει ότι το τελευταίο δίμηνο έχει αυξηθεί η κατανάλωση διαφόρων προϊόντων ομορφιάς που κατατάσσονται στην κατηγορία των πολυτελών ειδών. Προφανώς αυτό δεν συμβαίνει επειδή η ελπίδα επέστρεψε με την εκλογική νίκη του ΣΥΡΙΖΑ. Μία εξήγηση είναι ότι βάλτωσε η αγορά για τα καλά και αυξήθηκε πάλι το άγχος από την οικονομική κρίση. Ο κόσμος, λοιπόν, βαρέθηκε να αγχώνεται και έτσι αποφάσισε να κάνει μία βουτιά στην πισίνα της κατανάλωσης.

Αυτό που ίσως δημιουργεί μία κάποια ανησυχία είναι το ότι και οι άνδρες εμφανίζονται ξαφνικά να καταναλώνουν περισσότερο σε είδη πολυτελείας. Κάτι που είχε καταγραφεί να συμβαίνει και πριν την κρίση της Ρωσίας! 
Οι πληροφορίες μας, λοιπόν, από την αγορά υποστηρίζουν ότι έχουν αυξηθεί σημαντικά από την αρχή του χρόνου οι πωλήσεις πολυτελών αυτοκινήτων. Αλλά και ρολογιών! Αυτοκίνητα και ρολόγια είναι τα απόλυτα ανδρικά παιγνίδια. Αν οι γυναίκες συγκινούνται από μία Louis Vuitton, οι άνδρες νιώθουν όμορφα μέσα σε μία Ferrari, σε μία Porsche ή έστω σε μία ακριβή Mercedes. Δεν μπορεί κανείς, φυσικά, να συγκρίνει την αξία ενός πολυτελούς αυτοκινήτου με ένα κραγιόν. Αυτό είναι αλήθεια. Όπως αλήθεια είναι ότι άλλος έχει το όνομα και άλλος την χάρη!

Αν η καταναλωτική έξαρση ακριβών αντικειμένων για τους άνδρες και των σχετικά φθηνότερων για τις γυναίκες είναι προάγγελος κακών, τότε μάλλον βαδίζουμε ήδη στον... λάθος δρόμο! 
Ο κόσμος ίσως διαισθάνεται την ζημιά και λειτουργεί όπως ο μελλοθάνατος που θέλει να απολαύσει το τελευταίο του γεύμα.

Υπάρχει και μια άλλη εξήγηση, όπως μας την μετέφερε ο επικεφαλής μιας γνωστής μάρκας πολυτελών αυτοκινήτων: «Πολλοί προτιμούν να έχουν στα χέρια τους ένα προϊόν που θα έχει στο μέλλον μία καλή τιμή μεταπώλησης. Έτσι κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα. Και μάλιστα βιάζονται, αφού φοβούνται ότι η επιδείνωση της κατάστασης μπορεί να τους απομακρύνει για πάντα από τον στόχο τους. Δεν θα συγχωρούσαν τον εαυτό τους αν έφταναν στην πηγή και δεν έπιναν νερό».

Και με τα μεταχειρισμένα; Αν και η σχετική αγορά στην Ελλάδα είναι σχετικά μικρή, οι τιμές σε μεταχειρισμένα πολυτελή αυτοκίνητα και κοσμήματα είναι τους τελευταίους μήνες αυξημένες. Υπάρχει ζήτηση που ανεβάζει τις τιμές. Όχι μεγάλη, αλλά και η μικρή αυτή τόνωση της ζήτησης είναι αρκετή για να δώσει ώθηση στις τιμές. Κι αυτό διότι η μεγάλη προσφορά σε πολυτελή αυτοκίνητα και ρολόγια των προηγούμενων ετών απορροφήθηκε από τις αγορές του εξωτερικού!

Αυτό που δεν έχουμε διευκρινίσει είναι αν στο «φαινόμενο του κραγιόν» μπορεί κανείς να ενσωματώσει και άλλα πράγματα πέρα από τα αυτοκίνητα και τα κοσμήματα. Ας πούμε τα μεταχειρισμένα αεροπλάνα! Και ιδιαίτερα τα μεγάλης ηλικίας αεροπλάνα της πολεμικής αεροπορίας...

Θανάσης Μαυρίδης


thanasis.mavridis@capital.gr


Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου