Αποκλειστικό δημοσίευμα του Ρόιτερς αναφέρει πως με τη λίστα Βαρουφάκη η Ελλάδα δεσμεύεται να μην υποχωρήσει από τις αποκρατικοποιήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη ή έχουν ολοκληρωθεί και διαβεβαιώνει πως οι προσπάθειες για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης δε θα έχουν δημοσιονομικό κόστος.
Το διεθνές πρακτορείο ειδήσεων επισημαίνει ότι η έγκριση του ελληνικού εγγράφου είναι απαραίτητη για την επικύρωση της...
τετράμηνης παράτασης που συζητήθηκε στο Γιουρογκρούπ της Παρασκευή.
Ακόμη, σημειώνει ότι η λίστα περιλαμβάνει μέτρα για την μεταρρύθμιση της φορολογικής πολιτικής και τη συγκράτηση των δαπανών σε όλους τους τομείς της κυβερνητικής πολιτικής.
Περιέχεται επίσης δέσμευση για την ενοποίηση ασφαλιστικών ταμείων και για την αντιμετώπιση «παραθύρων και κινήτρων για πρόωρη συνταξιοδοτηση» – σε μια προφανή κίνηση εξεύρεσης συμβιβασμού μεταξύ του δεδηλωμένου στόχου της κυβέρνησης να αποφύγει περαιτέρω μειώσεις συντάξεων όπως ζητούσαν προηγουμένως οι ελεγκτές της ΕΕ και του ΔΝΤ, σχολιάζει το Ρόιτερς.
Η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται για την αναμόρφωση του μισθολογίου στον δημόσιο τομέα ώστε να αποφευχθεί περαιτέρω μείωση των μισθών, αλλά θα διασφαλίσει ότι το σύνολο των δαπανών μισθοδοσίας δεν θα αυξηθεί. Δεσμεύεται επίσης ότι θα εισαγάγει σταδιακά τις συλλλογικές διαπραγματεύσεις με στόχο την αύξηση του κατώτατου μισθού στο μέλλον, αλλά και ότι οποιαδήποτε τέτοια αύξηση θα γίνει σε συνεννόηση με τους ευρωπαίους και άλλους εταίρους.
Διαβάστε το mail του Γιάνη Βαρουφάκη στα ελληνικά και στα αγγλικά:
«Αγαπητέ Πρόεδρε του Eurogroup,
Στο Eurogroup της 20ής Φεβρουαρίου η ελληνική κυβέρνηση κλήθηκε να παρουσιάσει στους θεσμούς, μέχρι τη Δευτέρα 23 Φεβρουαρίου 2015, μια πρώτη περιεκτική λίστα των μεταρρυθμιστικών μέτρων που οραματίζεται, η οποία θα εξειδικευτεί περαιτέρω και θα συμφωνηθεί μέχρι το τέλος του Απριλίου 2015.
Επιπροσθέτως της κωδικοποίησης της μεταρρυθμιστικής της ατζέντας, σύμφωνα με τις προγραμματικές δηλώσεις του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο ελληνικό κοινοβούλιο, η ελληνική κυβέρνηση είναι επίσης προσηλωμένη να εργαστεί σε στενή συνεργασία με τους ευρωπαίους εταίρους και θεσμούς, καθώς και με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, και να αναλάβει ενέργειες που ενισχύουν τη δημοσιονομική σταθερότητα, εγγυώνται την οικονομική σταθερότητα και προωθούν την οικονομική ανάκαμψη.
Η πρώτη περιεκτική λίστα των μεταρρυθμιστικών μέτρων ακολουθεί κάτωθι, όπως την οραματίζεται η ελληνική κυβέρνηση. Πρόθεσή μας είναι να τα εφαρμόσουμε, βασιζόμενοι ταυτόχρονα στην τεχνική βοήθεια και χρηματοδότηση από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία».
Στο Eurogroup της 20ής Φεβρουαρίου η ελληνική κυβέρνηση κλήθηκε να παρουσιάσει στους θεσμούς, μέχρι τη Δευτέρα 23 Φεβρουαρίου 2015, μια πρώτη περιεκτική λίστα των μεταρρυθμιστικών μέτρων που οραματίζεται, η οποία θα εξειδικευτεί περαιτέρω και θα συμφωνηθεί μέχρι το τέλος του Απριλίου 2015.
Επιπροσθέτως της κωδικοποίησης της μεταρρυθμιστικής της ατζέντας, σύμφωνα με τις προγραμματικές δηλώσεις του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο ελληνικό κοινοβούλιο, η ελληνική κυβέρνηση είναι επίσης προσηλωμένη να εργαστεί σε στενή συνεργασία με τους ευρωπαίους εταίρους και θεσμούς, καθώς και με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, και να αναλάβει ενέργειες που ενισχύουν τη δημοσιονομική σταθερότητα, εγγυώνται την οικονομική σταθερότητα και προωθούν την οικονομική ανάκαμψη.
Η πρώτη περιεκτική λίστα των μεταρρυθμιστικών μέτρων ακολουθεί κάτωθι, όπως την οραματίζεται η ελληνική κυβέρνηση. Πρόθεσή μας είναι να τα εφαρμόσουμε, βασιζόμενοι ταυτόχρονα στην τεχνική βοήθεια και χρηματοδότηση από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία».
Δημοσιονομικές διαρθρωτικές πολιτικές – Φορολογικές πολιτικές
Η Ελλάδα δεσμεύεται να:
* Μεταρρυθμίσει την πολιτική του ΦΠΑ, τη φορολογική διοίκηση και επιβολή. Θα γίνουν σθεναρές προσπάθειες για βελτίωση της είσπραξης φόρων και της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, κάνοντας πλήρη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων και άλλων τεχνολογικών καινοτομιών. Η πολιτική του ΦΠΑ θα εξορθολογιστεί σε σχέση με τους συντελεστές και θα εκσυγχρονιστεί με τρόπο που θα μεγιστοποιεί τα πραγματικά έσοδα χωρίς αρνητική επίπτωση στην κοινωνική δικαιοσύνη, και με σκοπό να περιοριστούν οι εξαιρέσεις, εξαλείφοντας ταυτόχρονα τις παράλογες εκπτώσεις.
* Τροποποιήσει τη φορολόγηση των συλλογικών επενδύσεων και των δαπανών της φορολογίας εισοδήματος που θα ενσωματωθούν στον κώδικα φορολογίας εισοδήματος.
* Διευρύνει τον ορισμό της φορολογικής απάτης και φοροδιαφυγής, βάζοντας τέλος στην φορολογική αμνηστεία.
* Εκσυγχρονίσει τον κώδικα φορολογίας εισοδήματος και να εξαλείψει εξαιρέσεις του φορολογικού κώδικα και να τις αντικαταστήσει, όταν είναι απαραίτητο, με μέτρα που θα ενισχύουν την κοινωνική δικαιοσύνη.
* Επιβάλει αποφασιστικά και να βελτιώσει την νομοθεσία για τις ενδοομιλικές συναλλαγές.
* Εργαστεί προς τη δημιουργία μιας νέας κουλτούρας φορολογικής συμμόρφωσης, ώστε να διασφαλιστεί ότι όλα τα τμήματα της κοινωνίας, και ιδιαίτερα οι εύποροι, θα συνεισφέρουν δίκαια στη χρηματοδότηση των δημόσιων πολιτικών. Στο πλαίσιο αυτό, θα δημιουργηθεί με τη βοήθεια των ευρωπαϊκών και διεθνών εταίρων, βάση δεδομένων για τις περιουσίες, που θα βοηθά τις φορολογικές αρχές να αξιολογήσουν την ακρίβεια των προηγούμενων δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος.
Η Ελλάδα δεσμεύεται να:
* Μεταρρυθμίσει την πολιτική του ΦΠΑ, τη φορολογική διοίκηση και επιβολή. Θα γίνουν σθεναρές προσπάθειες για βελτίωση της είσπραξης φόρων και της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, κάνοντας πλήρη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων και άλλων τεχνολογικών καινοτομιών. Η πολιτική του ΦΠΑ θα εξορθολογιστεί σε σχέση με τους συντελεστές και θα εκσυγχρονιστεί με τρόπο που θα μεγιστοποιεί τα πραγματικά έσοδα χωρίς αρνητική επίπτωση στην κοινωνική δικαιοσύνη, και με σκοπό να περιοριστούν οι εξαιρέσεις, εξαλείφοντας ταυτόχρονα τις παράλογες εκπτώσεις.
* Τροποποιήσει τη φορολόγηση των συλλογικών επενδύσεων και των δαπανών της φορολογίας εισοδήματος που θα ενσωματωθούν στον κώδικα φορολογίας εισοδήματος.
* Διευρύνει τον ορισμό της φορολογικής απάτης και φοροδιαφυγής, βάζοντας τέλος στην φορολογική αμνηστεία.
* Εκσυγχρονίσει τον κώδικα φορολογίας εισοδήματος και να εξαλείψει εξαιρέσεις του φορολογικού κώδικα και να τις αντικαταστήσει, όταν είναι απαραίτητο, με μέτρα που θα ενισχύουν την κοινωνική δικαιοσύνη.
* Επιβάλει αποφασιστικά και να βελτιώσει την νομοθεσία για τις ενδοομιλικές συναλλαγές.
* Εργαστεί προς τη δημιουργία μιας νέας κουλτούρας φορολογικής συμμόρφωσης, ώστε να διασφαλιστεί ότι όλα τα τμήματα της κοινωνίας, και ιδιαίτερα οι εύποροι, θα συνεισφέρουν δίκαια στη χρηματοδότηση των δημόσιων πολιτικών. Στο πλαίσιο αυτό, θα δημιουργηθεί με τη βοήθεια των ευρωπαϊκών και διεθνών εταίρων, βάση δεδομένων για τις περιουσίες, που θα βοηθά τις φορολογικές αρχές να αξιολογήσουν την ακρίβεια των προηγούμενων δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος.
Διαχείριση δημόσιων οικονομικών
Η Ελλάδα θα:
* Υιοθετήσει τροποποιήσεις στον Νόμο για τον Προϋπολογισμό και θα προχωρήσει σε βήματα για τη βελτίωση της διαχείρισης των δημόσιων οικονομικών. Η εφαρμογή του προϋπολογισμού θα βελτιωθεί και θα αποσαφηνιστεί, όπως και οι ευθύνες για τον έλεγχο και τη δημοσιοποίηση. Οι διαδικασίες πληρωμών θα εκσυγχρονιστούν και θα επιταχυνθούν, παρέχοντας ταυτόχρονα έναν μεγαλύτερο βαθμό χρηματοοικονομικής και προϋπολογιστικής ευελιξίας και ευθύνης για τις ανεξάρτητες ή/και ρυθμιστικές οντότητες.
* Καταρτίσει και εφαρμόσει μια στρατηγική για την εκκαθάριση των καθυστερούμενων, των επιστροφών φόρων και των αιτήσεων συνταξιοδότησης
* Μετατρέψει το υπάρχον (αν και μέχρι σήμερα αδρανές) Δημοσιονομικό Συμβούλιο σε μια πλήρως λειτουργική οντότητα.
Η Ελλάδα θα:
* Υιοθετήσει τροποποιήσεις στον Νόμο για τον Προϋπολογισμό και θα προχωρήσει σε βήματα για τη βελτίωση της διαχείρισης των δημόσιων οικονομικών. Η εφαρμογή του προϋπολογισμού θα βελτιωθεί και θα αποσαφηνιστεί, όπως και οι ευθύνες για τον έλεγχο και τη δημοσιοποίηση. Οι διαδικασίες πληρωμών θα εκσυγχρονιστούν και θα επιταχυνθούν, παρέχοντας ταυτόχρονα έναν μεγαλύτερο βαθμό χρηματοοικονομικής και προϋπολογιστικής ευελιξίας και ευθύνης για τις ανεξάρτητες ή/και ρυθμιστικές οντότητες.
* Καταρτίσει και εφαρμόσει μια στρατηγική για την εκκαθάριση των καθυστερούμενων, των επιστροφών φόρων και των αιτήσεων συνταξιοδότησης
* Μετατρέψει το υπάρχον (αν και μέχρι σήμερα αδρανές) Δημοσιονομικό Συμβούλιο σε μια πλήρως λειτουργική οντότητα.
Διαχείριση εσόδων
Η Ελλάδα θα εκσυγχρονίσει τη φορολογική και τελωνειακή διοίκηση επωφελούμενη της διαθέσιμης τεχνικής βοήθειας. Από αυτήν την άποψη, η Ελλάδα θα:
* Ενισχύσει την διαφάνεια και διεθνή εμβέλεια της διαδικασίας με την οποία διορίζεται, παρακολουθούνται οι επιδόσεις, και αντικαθίσταται ο Γενικός Γραμματείας της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.
* Ενισχύσει την ανεξαρτησία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων -εάν είναι απαραίτητο μέσω περαιτέρω νομοθεσίας- από όλων των ειδών τις παρεμβάσεις (πολιτικές ή άλλες), εγγυώμενη ταυτόχρονα την πλήρη ευθύνη και διαφάνεια των δραστηριοτήτων της. για τον σκοπό αυτό, η κυβέρνηση και η ΓΓΔΕ θα κάνουν πλήρη χρήση της διαθέσιμης τεχνικής βοήθειας.
* Επανδρώσει επαρκώς, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά, την ΓΓΔΕ και ιδιαίτερα τις μονάδες υψηλού πλούτου και μεγάλων οφειλετών της διοίκησης εσόδων και να διασφαλίσει πως διαθέτει ισχυρές ερευνητικές και διωκτικές εξουσίες, και πόρους που θα βασίζονται στις δυνατότητες του ΣΔΟΕ, έτσι ώστε να στοχεύονται αποτελεσματικά η φορολογική απάτη και οι φορολογικές οφειλές των κοινωνικών ομάδων υψηλών εισοδημάτων. Θα εξετάσει το πλεονέκτημα της ενσωμάτωσης του ΣΔΟΕ στην ΓΓΔΕ.
* Αυξήσει τις επιθεωρήσεις, τους ελέγχους βάση των κινδύνων, και τις δυνατότητες είσπραξης, επιδιώκοντας παράλληλα να ενσωματώσει τις λειτουργίες της είσπραξης φορολογικών εσόδων και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης σε ολόκληρη τη γενική κυβέρνηση.
Η Ελλάδα θα εκσυγχρονίσει τη φορολογική και τελωνειακή διοίκηση επωφελούμενη της διαθέσιμης τεχνικής βοήθειας. Από αυτήν την άποψη, η Ελλάδα θα:
* Ενισχύσει την διαφάνεια και διεθνή εμβέλεια της διαδικασίας με την οποία διορίζεται, παρακολουθούνται οι επιδόσεις, και αντικαθίσταται ο Γενικός Γραμματείας της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.
* Ενισχύσει την ανεξαρτησία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων -εάν είναι απαραίτητο μέσω περαιτέρω νομοθεσίας- από όλων των ειδών τις παρεμβάσεις (πολιτικές ή άλλες), εγγυώμενη ταυτόχρονα την πλήρη ευθύνη και διαφάνεια των δραστηριοτήτων της. για τον σκοπό αυτό, η κυβέρνηση και η ΓΓΔΕ θα κάνουν πλήρη χρήση της διαθέσιμης τεχνικής βοήθειας.
* Επανδρώσει επαρκώς, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά, την ΓΓΔΕ και ιδιαίτερα τις μονάδες υψηλού πλούτου και μεγάλων οφειλετών της διοίκησης εσόδων και να διασφαλίσει πως διαθέτει ισχυρές ερευνητικές και διωκτικές εξουσίες, και πόρους που θα βασίζονται στις δυνατότητες του ΣΔΟΕ, έτσι ώστε να στοχεύονται αποτελεσματικά η φορολογική απάτη και οι φορολογικές οφειλές των κοινωνικών ομάδων υψηλών εισοδημάτων. Θα εξετάσει το πλεονέκτημα της ενσωμάτωσης του ΣΔΟΕ στην ΓΓΔΕ.
* Αυξήσει τις επιθεωρήσεις, τους ελέγχους βάση των κινδύνων, και τις δυνατότητες είσπραξης, επιδιώκοντας παράλληλα να ενσωματώσει τις λειτουργίες της είσπραξης φορολογικών εσόδων και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης σε ολόκληρη τη γενική κυβέρνηση.
Χρηματοοικονομική σταθερότητα – Ρυθμίσεις
Η Ελλάδα δεσμεύεται:
* Να βελτιώσει άμεσα, σε συμφωνία με τους θεσμούς, τη νομοθεσία για την αποπληρωμή των οφειλών σε εφορίες και κοινωνική ασφάλιση.
* Να καθορίσει τις ρυθμίσεις κατά τέτοιο τρόπο ώστε να διευκολύνεται ο αποδοτικός διαχωρισμός μεταξύ α) στρατηγικής χρεοκοπίας/μη πληρωμής και β)ανικανότητας πληρωμών, ώστε να στοχεύει σε φυσικά και νομικά πρόσωπα της περίπτωσης (α) με αστικές και ποινικές διαδικασίες (ειδικότερα μεταξύ των ομάδων υψηλού εισοδήματος) ενώ παράλληλα θα προσφέρει στα φυσικά και νομικά πρόσωπα της ομάδας (β) όρους αποπληρωμών που θα δίνουν τη δυνατότητα σε φερέγγυες μονάδες να επιβιώσουν, θα αποτρέπει το free riding, θα ακυρώνει τον ηθικό κίνδυνο και θα ενισχύει την κοινωνική ευθύνη όπως και την κατάλληλη κουλτούρα αποπληρωμών.
* Να αποποινικοποιήσει τους οφειλέτες χαμηλού εισοδήματος που έχουν μικρές οφειλές.
* Να ενισχύσει τις μεθόδους και τις διαδικασίες επιβολής, όπου περιλαμβάνεται το νομικό πλαίσιο για τη συλλογή των μη καταβληθέντων φόρων και την αποδοτική εφαρμογή των εργαλείων συλλογής.
Η Ελλάδα δεσμεύεται:
* Να βελτιώσει άμεσα, σε συμφωνία με τους θεσμούς, τη νομοθεσία για την αποπληρωμή των οφειλών σε εφορίες και κοινωνική ασφάλιση.
* Να καθορίσει τις ρυθμίσεις κατά τέτοιο τρόπο ώστε να διευκολύνεται ο αποδοτικός διαχωρισμός μεταξύ α) στρατηγικής χρεοκοπίας/μη πληρωμής και β)ανικανότητας πληρωμών, ώστε να στοχεύει σε φυσικά και νομικά πρόσωπα της περίπτωσης (α) με αστικές και ποινικές διαδικασίες (ειδικότερα μεταξύ των ομάδων υψηλού εισοδήματος) ενώ παράλληλα θα προσφέρει στα φυσικά και νομικά πρόσωπα της ομάδας (β) όρους αποπληρωμών που θα δίνουν τη δυνατότητα σε φερέγγυες μονάδες να επιβιώσουν, θα αποτρέπει το free riding, θα ακυρώνει τον ηθικό κίνδυνο και θα ενισχύει την κοινωνική ευθύνη όπως και την κατάλληλη κουλτούρα αποπληρωμών.
* Να αποποινικοποιήσει τους οφειλέτες χαμηλού εισοδήματος που έχουν μικρές οφειλές.
* Να ενισχύσει τις μεθόδους και τις διαδικασίες επιβολής, όπου περιλαμβάνεται το νομικό πλαίσιο για τη συλλογή των μη καταβληθέντων φόρων και την αποδοτική εφαρμογή των εργαλείων συλλογής.
Τραπεζικά και μη εξυπηρετούμενα δάνεια
Η Ελλάδα δεσμεύεται για:
-Τράπεζες που θα λειτουργούν με υγιείς εμπορικές/τραπεζικές αρχές
– Να κάνει πλήρη χρήση του ΤΧΣ και να εξασφαλίσει -σε συνεργασία με τον SSM, την ΕΚΤ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή- ότι θα παίξει σωστά τον ρόλο της στην εξασφάλιση της σταθερότητας του τραπεζικού τομέα και του δανεισμού σε εμπορική βάση, ενώ θα συμμορφώνεται με τους κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ.
– Αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων κατά τρόπο που θα λαμβάνει πλήρως υπόψη την κεφαλαιοποίηση των τραπεζών, τη λειτουργία του δικαστικού συστήματος, την κατάσταση στην αγορά ακινήτων, τα θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης και τον αρνητικό αντίκτυπο στη δημοσιονομική θέση της χώρας.
– Συνεργασία με τις διοικήσεις των τραπεζών και των θεσμών ώστε να αποφευχθούν την επόμενη περίοδο πλειστηριασμοί κύριων κατοικιών με αξία χαμηλότερη από κάποιο συγκεκριμένο όριο, ενώ παράλληλα θα τιμωρούνται όσοι χρεοκοπούν στρατηγικά, λαμβάνοντας υπόψη: α) τη διατήρηση της κοινωνικής στήριξης στο ευρύ πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων της κυβέρνησης, β)την αποτροπή περαιτέρω μείωσης στις τιμές των ακινήτων (που θα επέφεραν αρνητικό αντίκτυπο στο χαρτοφυλάκιο των ίδιων των τραπεζών, γ) ελαχιστοποίηση των δημοσιονομικών επιπτώσεων από την αύξηση του αριθμού των αστέγων και δ) προώθηση ισχυρής κουλτούρας πληρωμών. Θα ληφθούν μέτρα για την στήριξη των πιο ευάλωτων νοικοκυριών που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τα δάνειά τους.
– Ευθυγράμμιση της νομοθεσίας για τις εξωδικαστικές διευθετήσεις με τις ρυθμίσεις μετά την προσαρμογή τους ώστε να περιοριστεί ο κίνδυνος στα δημοσιονομικά και στη νοοτροπία πληρωμών, ενώ παράλληλα θα διευκολύνεται η αναδιάρθρωση ιδιωτικών χρεών.
– Εκσυγχρονισμό του Πτωχευτικού Δικαίου και διευθέτηση των υποθέσεων που εκκρεμούν.
Η Ελλάδα δεσμεύεται για:
-Τράπεζες που θα λειτουργούν με υγιείς εμπορικές/τραπεζικές αρχές
– Να κάνει πλήρη χρήση του ΤΧΣ και να εξασφαλίσει -σε συνεργασία με τον SSM, την ΕΚΤ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή- ότι θα παίξει σωστά τον ρόλο της στην εξασφάλιση της σταθερότητας του τραπεζικού τομέα και του δανεισμού σε εμπορική βάση, ενώ θα συμμορφώνεται με τους κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ.
– Αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων κατά τρόπο που θα λαμβάνει πλήρως υπόψη την κεφαλαιοποίηση των τραπεζών, τη λειτουργία του δικαστικού συστήματος, την κατάσταση στην αγορά ακινήτων, τα θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης και τον αρνητικό αντίκτυπο στη δημοσιονομική θέση της χώρας.
– Συνεργασία με τις διοικήσεις των τραπεζών και των θεσμών ώστε να αποφευχθούν την επόμενη περίοδο πλειστηριασμοί κύριων κατοικιών με αξία χαμηλότερη από κάποιο συγκεκριμένο όριο, ενώ παράλληλα θα τιμωρούνται όσοι χρεοκοπούν στρατηγικά, λαμβάνοντας υπόψη: α) τη διατήρηση της κοινωνικής στήριξης στο ευρύ πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων της κυβέρνησης, β)την αποτροπή περαιτέρω μείωσης στις τιμές των ακινήτων (που θα επέφεραν αρνητικό αντίκτυπο στο χαρτοφυλάκιο των ίδιων των τραπεζών, γ) ελαχιστοποίηση των δημοσιονομικών επιπτώσεων από την αύξηση του αριθμού των αστέγων και δ) προώθηση ισχυρής κουλτούρας πληρωμών. Θα ληφθούν μέτρα για την στήριξη των πιο ευάλωτων νοικοκυριών που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τα δάνειά τους.
– Ευθυγράμμιση της νομοθεσίας για τις εξωδικαστικές διευθετήσεις με τις ρυθμίσεις μετά την προσαρμογή τους ώστε να περιοριστεί ο κίνδυνος στα δημοσιονομικά και στη νοοτροπία πληρωμών, ενώ παράλληλα θα διευκολύνεται η αναδιάρθρωση ιδιωτικών χρεών.
– Εκσυγχρονισμό του Πτωχευτικού Δικαίου και διευθέτηση των υποθέσεων που εκκρεμούν.
Πολιτικές για την ενίσχυση της ανάπτυξης – Ιδιωτικοποιήσεις και διαχείριση δημοσίων assets
Για να προσελκύσουν επενδύσεις σε τομείς-κλειδιά και να χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά τα δημόσια assets, οι ελληνικές Αρχές θα:
* Δεσμευτούν ότι δεν θα καταργήσουν ιδιωτικοποιήσεις που έχουν ολοκληρωθεί. Στην περίπτωση που ο διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί η κυβέρνηση θα σεβαστεί τη διαδικασία σύμφωνα με τον νόμο.
* Διαφυλάξουν την παροχή βασικών δημοσίων αγαθών και υπηρεσιών από τις ιδιωτικοποιημένες επιχειρήσεις / τομείς με βάση και τους εθνικούς στόχους πολιτικής και την εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας.
* Επανεξετάσουν τις ιδιωτικοποιήσεις που δεν έχουν προκηρυχτεί με στόχο την βελτίωση των όρων ώστε να βελτιστοποιηθούν τα μακροπρόθεσμα οφέλη του δημοσίου, δημιουργηθούν έσοδα, ενισχυθεί ο ανταγωνισμός, προωθηθεί η οικονομική ανάκαμψη και ενισχυθούν οι μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης.
* Υιοθετήσουν μια προσέγγιση μέσω της οποίας οι νέες περιπτώσεις θα εξετάζονται κατά περίπτωση ανάλογα με την αξία τους, με έμφαση στις μακροχρόνιες μισθώσεις, κοινοπραξίες ιδιωτικού και δημόσιου τομέα και συμβολαίων που μεγιστοποιούν όχι μόνο τα κυβερνητικά έσοδα αλλά και τις προοπτικές των ιδιωτικών επενδύσεων.
* Ενοποιήσουν το ΤΑΙΠΕΔ με διάφορους δημόσιους οργανισμούς που βρίσκονται διασκορπισμένοι με στόχο την ανάπτυξη της δημόσιας περιουσίας και την ενίσχυση της αξίας του μέσω μικροοικονομικών πολιτικών και αναθεωρήσεων στα δικαιώματα ιδιοκτησίας.
Για να προσελκύσουν επενδύσεις σε τομείς-κλειδιά και να χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά τα δημόσια assets, οι ελληνικές Αρχές θα:
* Δεσμευτούν ότι δεν θα καταργήσουν ιδιωτικοποιήσεις που έχουν ολοκληρωθεί. Στην περίπτωση που ο διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί η κυβέρνηση θα σεβαστεί τη διαδικασία σύμφωνα με τον νόμο.
* Διαφυλάξουν την παροχή βασικών δημοσίων αγαθών και υπηρεσιών από τις ιδιωτικοποιημένες επιχειρήσεις / τομείς με βάση και τους εθνικούς στόχους πολιτικής και την εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας.
* Επανεξετάσουν τις ιδιωτικοποιήσεις που δεν έχουν προκηρυχτεί με στόχο την βελτίωση των όρων ώστε να βελτιστοποιηθούν τα μακροπρόθεσμα οφέλη του δημοσίου, δημιουργηθούν έσοδα, ενισχυθεί ο ανταγωνισμός, προωθηθεί η οικονομική ανάκαμψη και ενισχυθούν οι μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης.
* Υιοθετήσουν μια προσέγγιση μέσω της οποίας οι νέες περιπτώσεις θα εξετάζονται κατά περίπτωση ανάλογα με την αξία τους, με έμφαση στις μακροχρόνιες μισθώσεις, κοινοπραξίες ιδιωτικού και δημόσιου τομέα και συμβολαίων που μεγιστοποιούν όχι μόνο τα κυβερνητικά έσοδα αλλά και τις προοπτικές των ιδιωτικών επενδύσεων.
* Ενοποιήσουν το ΤΑΙΠΕΔ με διάφορους δημόσιους οργανισμούς που βρίσκονται διασκορπισμένοι με στόχο την ανάπτυξη της δημόσιας περιουσίας και την ενίσχυση της αξίας του μέσω μικροοικονομικών πολιτικών και αναθεωρήσεων στα δικαιώματα ιδιοκτησίας.
Αγορά εργασίας
Η Ελλάδα δεσμεύεται να:
– Υιοθετήσει την βέλτιστη πρακτική της ΕΕ σε όλο το εύρος της νομοθεσίας που αφορά την αγορά εργασίας μέσω διαβουλεύσεων με τους κοινωνικούς εταίρους, ενώ θα ωφεληθεί από την τεχνογνωσία των ILO, ΟΟΣΑ και της υπόλοιπης τεχνικής συνδρομής.
– Επεκτείνει και αναπτύξει τα υπάρχοντα σχέδια που παρέχουν προσωρινή απασχόληση στους ανέργους, σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους και όταν υπάρχουν δημοσιονομικά περιθώρια. Παράλληλα να αναβαθμίσει τα προγράμματα επιμόρφωσης των μακροχρόνια ανέργων.
– Προχωρήσει σε μια σταδιακή νέα προσέγγιση στους συλλογικές συμβάσεις εργασίας με ισορροπία μεταξύ ευελιξίας και δικαιοσύνης. Αυτό περιλαμβάνει την φιλοδοξία για εξορθολογισμό και σε βάθος χρόνου την αύξηση του κατώτατου μισθού με ένα τρόπο που θα διαφυλάσσει την ανταγωνιστικότητα και τις προοπτικές της απασχόλησης.
Η έκταση και το timing των αλλαγών στον κατώτατο μισθό θα γίνουν με διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και τους Ευρωπαϊκούς και Διεθνούς Θεσμούς, (συμπεριλαμβάνεται το ILO) και θα λάβει σοβαρά υπόψη τις συμβουλές ενός νέου ανεξάρτητου σώματος για το αν οι αλλαγές στους μισθούς είναι σε συνάρτηση με τις εξελίξεις στην παραγωγή και την ανταγωνιστικότητα.
Η Ελλάδα δεσμεύεται να:
– Υιοθετήσει την βέλτιστη πρακτική της ΕΕ σε όλο το εύρος της νομοθεσίας που αφορά την αγορά εργασίας μέσω διαβουλεύσεων με τους κοινωνικούς εταίρους, ενώ θα ωφεληθεί από την τεχνογνωσία των ILO, ΟΟΣΑ και της υπόλοιπης τεχνικής συνδρομής.
– Επεκτείνει και αναπτύξει τα υπάρχοντα σχέδια που παρέχουν προσωρινή απασχόληση στους ανέργους, σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους και όταν υπάρχουν δημοσιονομικά περιθώρια. Παράλληλα να αναβαθμίσει τα προγράμματα επιμόρφωσης των μακροχρόνια ανέργων.
– Προχωρήσει σε μια σταδιακή νέα προσέγγιση στους συλλογικές συμβάσεις εργασίας με ισορροπία μεταξύ ευελιξίας και δικαιοσύνης. Αυτό περιλαμβάνει την φιλοδοξία για εξορθολογισμό και σε βάθος χρόνου την αύξηση του κατώτατου μισθού με ένα τρόπο που θα διαφυλάσσει την ανταγωνιστικότητα και τις προοπτικές της απασχόλησης.
Η έκταση και το timing των αλλαγών στον κατώτατο μισθό θα γίνουν με διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και τους Ευρωπαϊκούς και Διεθνούς Θεσμούς, (συμπεριλαμβάνεται το ILO) και θα λάβει σοβαρά υπόψη τις συμβουλές ενός νέου ανεξάρτητου σώματος για το αν οι αλλαγές στους μισθούς είναι σε συνάρτηση με τις εξελίξεις στην παραγωγή και την ανταγωνιστικότητα.
Μεταρρυθμίσεις της αγοράς προϊόντων και καλύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον
Ως μέρος της νέας μεταρρυθμιστικής ατζέντας η Ελλάδα παραμένει δεσμευμένη να:
– Αφαιρέσει φραγμούς στον ανταγωνισμό βασισμένη σε στοιχεία (input) από τον ΟΟΣΑ.
– Ενισχύσει την ανεξαρτησίας της Εθνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού
– Εισάγει δράσεις για τη μείωση του διοικητικού κόστους που προκαλεί η γραφειοκρατία στη βάση στοιχείων του ΟΟΣΑ περιλαμβανομένης νομοθεσίας που απαγορεύει από μονάδες του Δημόσιου Τομέα από το να ζητούν (από πολίτες και επιχειρήσεις) στοιχεία που επιβεβαιώνουν πληροφορίες που ήδη κατέχει το κράτος (εντός της ίδιας ή άλλης υπηρεσίας).
– Γίνει καλύτερη διαχείριση της γης, περιλαμβανομένων πολιτικών που σχετίζονται με τον χωροταξικό σχεδιασμό, τη χρήση γης, καθώς και η οριστικοποίηση ενός κατάλληλου Κτηματολογίου.
– Επιδιώξει προσπάθειες προκειμένου να άρει δυσανάλογους και αδικαιολόγητους περιορισμούς στα ρυθμιζόμενα επαγγέλματα ως μέρος μια ευρύτερης στρατηγικής για να αντιμετωπιστούν κατεστημένα συμφέροντα.
– Γίνει ευθυγράμμιση της αγοράς ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου με τις καλύτερες πρακτικές της ΕΕ και τη νομοθεσία.
Ως μέρος της νέας μεταρρυθμιστικής ατζέντας η Ελλάδα παραμένει δεσμευμένη να:
– Αφαιρέσει φραγμούς στον ανταγωνισμό βασισμένη σε στοιχεία (input) από τον ΟΟΣΑ.
– Ενισχύσει την ανεξαρτησίας της Εθνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού
– Εισάγει δράσεις για τη μείωση του διοικητικού κόστους που προκαλεί η γραφειοκρατία στη βάση στοιχείων του ΟΟΣΑ περιλαμβανομένης νομοθεσίας που απαγορεύει από μονάδες του Δημόσιου Τομέα από το να ζητούν (από πολίτες και επιχειρήσεις) στοιχεία που επιβεβαιώνουν πληροφορίες που ήδη κατέχει το κράτος (εντός της ίδιας ή άλλης υπηρεσίας).
– Γίνει καλύτερη διαχείριση της γης, περιλαμβανομένων πολιτικών που σχετίζονται με τον χωροταξικό σχεδιασμό, τη χρήση γης, καθώς και η οριστικοποίηση ενός κατάλληλου Κτηματολογίου.
– Επιδιώξει προσπάθειες προκειμένου να άρει δυσανάλογους και αδικαιολόγητους περιορισμούς στα ρυθμιζόμενα επαγγέλματα ως μέρος μια ευρύτερης στρατηγικής για να αντιμετωπιστούν κατεστημένα συμφέροντα.
– Γίνει ευθυγράμμιση της αγοράς ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου με τις καλύτερες πρακτικές της ΕΕ και τη νομοθεσία.
Μεταρρύθμιση της Δικαιοσύνης
Η Ελληνική κυβέρνηση θα:
– Βελτιώσει την οργάνωση των δικαστηρίων μέσω μεγαλύτερες εξειδίκευσης και σε αυτό το πλαίσιο θα υιοθετήσει νέο κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.
– Θα προωθήσει την ψηφιοποίηση των νομικών κωδίκων και του συστήματος ηλεκτρονικής υποβολής και διακυβέρνησης στο νομικό σύστημα.
Η Ελληνική κυβέρνηση θα:
– Βελτιώσει την οργάνωση των δικαστηρίων μέσω μεγαλύτερες εξειδίκευσης και σε αυτό το πλαίσιο θα υιοθετήσει νέο κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.
– Θα προωθήσει την ψηφιοποίηση των νομικών κωδίκων και του συστήματος ηλεκτρονικής υποβολής και διακυβέρνησης στο νομικό σύστημα.
Στατιστικά
Η ελληνική κυβέρνηση επιβεβαιώνει την ετοιμότητά της να:
– Τηρήσει στο ακέραιο τη δέσμευση για την αξιοπιστία των στατιστικών, και ιδίως τη θεσμική ανεξαρτησία της ΕΛΣΤΑΤ, διασφαλίζοντας ότι η ΕΛΣΤΑΤ έχει τους απαραίτητους πόρους για την υλοποίηση του προγράμματος εργασίας της.
– Εγγυηθεί τη διαφάνεια και την ορθότητα της διαδικασίας διορισμού του Προέδρου της ΕΛΣΤΑΤ, τον Σεπτέμβριο 2015, σε συνεργασία με τη EUROSTAT.
Η ελληνική κυβέρνηση επιβεβαιώνει την ετοιμότητά της να:
– Τηρήσει στο ακέραιο τη δέσμευση για την αξιοπιστία των στατιστικών, και ιδίως τη θεσμική ανεξαρτησία της ΕΛΣΤΑΤ, διασφαλίζοντας ότι η ΕΛΣΤΑΤ έχει τους απαραίτητους πόρους για την υλοποίηση του προγράμματος εργασίας της.
– Εγγυηθεί τη διαφάνεια και την ορθότητα της διαδικασίας διορισμού του Προέδρου της ΕΛΣΤΑΤ, τον Σεπτέμβριο 2015, σε συνεργασία με τη EUROSTAT.
Ανθρωπιστική κρίση
Η ελληνική κυβέρνηση επιβεβαιώνει το πλάνο για:
– Να αντιμετωπίσει ανάγκες που προκύπτουν από την πρόσφατη αύξηση της απόλυτης φτώχειας (ανεπαρκή πρόσβαση σε τροφή, στέγη, υπηρεσίες υγείας και την παροχή ρεύματος) μέσω ιδιαίτερα στοχευμένων μη χρηματικών μέσων (π.χ. κουπόνια τροφίμων).
– Να το πράξει με τρόπο που θα είναι βοηθητικός για τη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης και τη μάχη κατά διαφθοράς/γραφειοκρατίας (π.χ. με έκδοση μιας έξυπνης κάρτας πολίτη που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κάρτα ID στο σύστημα υγείας, αλλά και για την πρόσβαση στο πρόγραμμα κουπονιών σίτισης κ.τλ.).
– Να αξιολογήσει το πιλοτικό πρόγραμμα για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα με στόχο την επέκτασή του πανελλαδικά.
– Να εξασφαλίσει ότι η μάχη κατά της ανθρωπιστικής κρίσης δεν έχει αρνητικό δημοσιονομικό αντίκτυπο.
Η ελληνική κυβέρνηση επιβεβαιώνει το πλάνο για:
– Να αντιμετωπίσει ανάγκες που προκύπτουν από την πρόσφατη αύξηση της απόλυτης φτώχειας (ανεπαρκή πρόσβαση σε τροφή, στέγη, υπηρεσίες υγείας και την παροχή ρεύματος) μέσω ιδιαίτερα στοχευμένων μη χρηματικών μέσων (π.χ. κουπόνια τροφίμων).
– Να το πράξει με τρόπο που θα είναι βοηθητικός για τη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης και τη μάχη κατά διαφθοράς/γραφειοκρατίας (π.χ. με έκδοση μιας έξυπνης κάρτας πολίτη που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κάρτα ID στο σύστημα υγείας, αλλά και για την πρόσβαση στο πρόγραμμα κουπονιών σίτισης κ.τλ.).
– Να αξιολογήσει το πιλοτικό πρόγραμμα για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα με στόχο την επέκτασή του πανελλαδικά.
– Να εξασφαλίσει ότι η μάχη κατά της ανθρωπιστικής κρίσης δεν έχει αρνητικό δημοσιονομικό αντίκτυπο.
Αγγλικό κείμενο
Yanis Varoufakis
Minister of Finance
Hellenic Republic
Minister of Finance
Hellenic Republic
I. Fiscal structural policies
Tax policies – Greece commits to:
Reform VAT policy, administration and enforcement. Robust
efforts will be made to improve collection and fight evasion
making full use of electronic means and other technological
innovations. VAT policy will be rationalised in relation to
rates that will be streamlined in a manner that maximises actual
revenues without a negative impact on social justice, and with a
view to limiting exemptions while eliminating unreasonable
discounts.
Modify the taxation of collective investment and income tax
expenditures which will be integrated in the income tax code.
Broaden definition of tax fraud and evasion while disbanding
tax immunity.
Modernising the income tax code and eliminating from it tax
code exemptions and replacing them, when necessary, with social
justice enhancing measures.
Resolutely enforce and improve legislation on transfer
pricing.
Work toward creating a new culture of tax compliance to ensure
that all sections of society, and especially the well-off,
contribute fairly to the financing of public policies. In this
context, establish with the assistance of European and
international partners, a wealth database that assists the tax
authorities in gauging the veracity of previous income tax
returns.
Tax policies – Greece commits to:
Reform VAT policy, administration and enforcement. Robust
efforts will be made to improve collection and fight evasion
making full use of electronic means and other technological
innovations. VAT policy will be rationalised in relation to
rates that will be streamlined in a manner that maximises actual
revenues without a negative impact on social justice, and with a
view to limiting exemptions while eliminating unreasonable
discounts.
Modify the taxation of collective investment and income tax
expenditures which will be integrated in the income tax code.
Broaden definition of tax fraud and evasion while disbanding
tax immunity.
Modernising the income tax code and eliminating from it tax
code exemptions and replacing them, when necessary, with social
justice enhancing measures.
Resolutely enforce and improve legislation on transfer
pricing.
Work toward creating a new culture of tax compliance to ensure
that all sections of society, and especially the well-off,
contribute fairly to the financing of public policies. In this
context, establish with the assistance of European and
international partners, a wealth database that assists the tax
authorities in gauging the veracity of previous income tax
returns.
Public Finance Management – Greece will:
Adopt amendments to the Organic Budget Law and take steps to
improve public finance management. Budget implementation will be
improved and clarified as will control and reporting
responsibilities. Payment procedures will be modernised and
accelerated while providing a higher degree of financial and
budgetary flexibility and accountability for independent and/or
regulatory entities.
Devise and implement a strategy on the clearance of arrears,
tax refunds and pension claims.
Turn the already established (though hitherto dormant) Fiscal
Council into a fully operational entity.
Adopt amendments to the Organic Budget Law and take steps to
improve public finance management. Budget implementation will be
improved and clarified as will control and reporting
responsibilities. Payment procedures will be modernised and
accelerated while providing a higher degree of financial and
budgetary flexibility and accountability for independent and/or
regulatory entities.
Devise and implement a strategy on the clearance of arrears,
tax refunds and pension claims.
Turn the already established (though hitherto dormant) Fiscal
Council into a fully operational entity.
Revenue administration – Greece will modernise the tax and
custom administrations benefiting from available technical
assistance. To this end Greece will:
Enhance the openness, transparency and international reach of
the process by which the General Secretary of the General
Secretariat of Public Revenues is appointed, monitored in terms
of performance, and replaced.
Strengthen the independence of the General Secretariat of
Public Revenues (GSPR), if necessary through further
legislation, from all sorts of interference (political or
otherwise) while guaranteeing full accountability and
transparency of its operations. To this end, the government and
the GSPR will make full use of available technical assistance.
Staff adequately, both quantitatively and qualitatively, the
GSPR and in particular the high wealth and large debtors units
of the revenue administration and ensure that it has strong
investigative/prosecution powers, and resources building on
SDOE’s capacities, so as to target effectively tax fraud by, and
tax arrears of, high income social groups. Consider the merits
of integrating SDOE into GSPR.
Augment inspections, risk-based audits, and collection
capacities while seeking to integrate the functions of revenue
and social security collection across the general government.
custom administrations benefiting from available technical
assistance. To this end Greece will:
Enhance the openness, transparency and international reach of
the process by which the General Secretary of the General
Secretariat of Public Revenues is appointed, monitored in terms
of performance, and replaced.
Strengthen the independence of the General Secretariat of
Public Revenues (GSPR), if necessary through further
legislation, from all sorts of interference (political or
otherwise) while guaranteeing full accountability and
transparency of its operations. To this end, the government and
the GSPR will make full use of available technical assistance.
Staff adequately, both quantitatively and qualitatively, the
GSPR and in particular the high wealth and large debtors units
of the revenue administration and ensure that it has strong
investigative/prosecution powers, and resources building on
SDOE’s capacities, so as to target effectively tax fraud by, and
tax arrears of, high income social groups. Consider the merits
of integrating SDOE into GSPR.
Augment inspections, risk-based audits, and collection
capacities while seeking to integrate the functions of revenue
and social security collection across the general government.
Public spending – The Greek authorities will:
Review and control spending in every area of government
spending (e.g. education, defence, transport, local government,
social benefits)
Work toward drastically improving the efficiency of central
and local government administered departments and units by
targeting budgetary processes, management restructuring, and
reallocation of poorly deployed resources.
Identify cost saving measures through a thorough spending
review of every Ministry and rationalisation of non-salary and
non-pension expenditures which, at present, account for an
astounding 56% of total public expenditure.
Implement legislation (currently in draft form at the General
Accounts Office – GAO) to review non-wage benefits expenditure
across the public sector.
Validate benefits through cross checks within the relevant
authorities and registries (e.g. Tax Number Registry, AMKA
registry) that will help identify non-eligible beneficiaries.
Control health expenditure and improve the provision and
quality of medical services, while granting universal access. In
this context, the government intends to table specific proposals
in collaboration with European and international institutions,
including the OECD.
Review and control spending in every area of government
spending (e.g. education, defence, transport, local government,
social benefits)
Work toward drastically improving the efficiency of central
and local government administered departments and units by
targeting budgetary processes, management restructuring, and
reallocation of poorly deployed resources.
Identify cost saving measures through a thorough spending
review of every Ministry and rationalisation of non-salary and
non-pension expenditures which, at present, account for an
astounding 56% of total public expenditure.
Implement legislation (currently in draft form at the General
Accounts Office – GAO) to review non-wage benefits expenditure
across the public sector.
Validate benefits through cross checks within the relevant
authorities and registries (e.g. Tax Number Registry, AMKA
registry) that will help identify non-eligible beneficiaries.
Control health expenditure and improve the provision and
quality of medical services, while granting universal access. In
this context, the government intends to table specific proposals
in collaboration with European and international institutions,
including the OECD.
Social security reform – Greece is committed to continue
modernising the pension system. The authorities will:
Continue to work on administrative measures to unify and
streamline pension policies and eliminate loopholes and
incentives that give rise to an excessive rate of early
retirements throughout the economy and, more specifically, in
the banking and public sectors.
Consolidate pension funds to achieve savings.
Phase out charges on behalf of ‘third parties’ (nuisance
charges) in a fiscally neutral manner.
Establish a closer link between pension contributions and
income, streamline benefits, strengthen incentives to declare
paid work, and provide targeted assistance to employees between
50 and 65, including through a Guaranteed Basic Income scheme,
so as to eliminate the social and political pressure for early
retirement which over-burdens the pension funds.
modernising the pension system. The authorities will:
Continue to work on administrative measures to unify and
streamline pension policies and eliminate loopholes and
incentives that give rise to an excessive rate of early
retirements throughout the economy and, more specifically, in
the banking and public sectors.
Consolidate pension funds to achieve savings.
Phase out charges on behalf of ‘third parties’ (nuisance
charges) in a fiscally neutral manner.
Establish a closer link between pension contributions and
income, streamline benefits, strengthen incentives to declare
paid work, and provide targeted assistance to employees between
50 and 65, including through a Guaranteed Basic Income scheme,
so as to eliminate the social and political pressure for early
retirement which over-burdens the pension funds.
Public administration & corruption – Greece wants a modern
public administration. It will:
Turn the fight against corruption into a national priority and
operationalize fully the National Plan Against Corruption.
Target fuel and tobacco products’ smuggling, monitor prices of
imported goods (to prevent revenue losses during the importation
process), and tackle money laundering. The government intends
immediately to set itself ambitious revenue targets, in these
areas, to be pursued under the coordination of the newly
established position of Minister of State.
Reduce (a) the number of Ministries (from 16 to 10), (b) the
number of ‘special advisors’ in general government; and (c)
fringe benefits of ministers, Members of Parliament and top
officials (e.g. cars, travel expenses, allowances)
Tighten the legislation concerning the funding of political
parties and include maximum levels of borrowing from financial
and other institutions.
Activate immediately the current (though dormant) legislation
that regulates the revenues of media (press and electronic),
ensuring (through appropriately designed auctions) that they pay
the state market prices for frequencies used, and prohibits the
continued operation of permanently loss-making media outlets
(without a transparent process of recapitalisation)
Establish a transparent, electronic, real time institutional
framework for public tenders/procurement – re-establishing
DIAVGEIA (a side-lined online public registry of activities
relating to public procurement)
Reform the public sector wage grid with a view to
decompressing the wage distribution through productivity gains
and appropriate recruitment policies without reducing the
current wage floors but safeguarding that the public sector’s
wage bill will not increase
Rationalise non-wage benefits, to reduce overall expenditure,
without imperilling the functioning of the public sector and in
accordance with EU good practices
Promote measures to: improve recruitment mechanisms, encourage
merit-based managerial appointments, base staff appraisals on
genuine evaluation, and establish fair processes for maximising
mobility of human and other resources within the public sector
public administration. It will:
Turn the fight against corruption into a national priority and
operationalize fully the National Plan Against Corruption.
Target fuel and tobacco products’ smuggling, monitor prices of
imported goods (to prevent revenue losses during the importation
process), and tackle money laundering. The government intends
immediately to set itself ambitious revenue targets, in these
areas, to be pursued under the coordination of the newly
established position of Minister of State.
Reduce (a) the number of Ministries (from 16 to 10), (b) the
number of ‘special advisors’ in general government; and (c)
fringe benefits of ministers, Members of Parliament and top
officials (e.g. cars, travel expenses, allowances)
Tighten the legislation concerning the funding of political
parties and include maximum levels of borrowing from financial
and other institutions.
Activate immediately the current (though dormant) legislation
that regulates the revenues of media (press and electronic),
ensuring (through appropriately designed auctions) that they pay
the state market prices for frequencies used, and prohibits the
continued operation of permanently loss-making media outlets
(without a transparent process of recapitalisation)
Establish a transparent, electronic, real time institutional
framework for public tenders/procurement – re-establishing
DIAVGEIA (a side-lined online public registry of activities
relating to public procurement)
Reform the public sector wage grid with a view to
decompressing the wage distribution through productivity gains
and appropriate recruitment policies without reducing the
current wage floors but safeguarding that the public sector’s
wage bill will not increase
Rationalise non-wage benefits, to reduce overall expenditure,
without imperilling the functioning of the public sector and in
accordance with EU good practices
Promote measures to: improve recruitment mechanisms, encourage
merit-based managerial appointments, base staff appraisals on
genuine evaluation, and establish fair processes for maximising
mobility of human and other resources within the public sector
II. Financial stability
Instalment schemes – Greece commits to
Improve swiftly, in agreement with the institutions, the
legislation for repayments of tax and social security arrears
Calibrate instalment schemes in a manner that helps
discriminate efficiently between: (a) strategic
default/non-payment and (b) inability to pay; targeting case (a)
individuals/firms by means of civil and criminal procedures
(especially amongst high income groups) while offering case (b)
individuals/firms repayment terms in a manner that enables
potentially solvent enterprises to survive, averts free-riding,
annuls moral hazard, and reinforces social responsibility as
well as a proper re-payment culture.
De-criminalise lower income debtors with small liabilities
Step up enforcement methods and procedures, including the
legal framework for collecting unpaid taxes and effectively
implement collection tools
Instalment schemes – Greece commits to
Improve swiftly, in agreement with the institutions, the
legislation for repayments of tax and social security arrears
Calibrate instalment schemes in a manner that helps
discriminate efficiently between: (a) strategic
default/non-payment and (b) inability to pay; targeting case (a)
individuals/firms by means of civil and criminal procedures
(especially amongst high income groups) while offering case (b)
individuals/firms repayment terms in a manner that enables
potentially solvent enterprises to survive, averts free-riding,
annuls moral hazard, and reinforces social responsibility as
well as a proper re-payment culture.
De-criminalise lower income debtors with small liabilities
Step up enforcement methods and procedures, including the
legal framework for collecting unpaid taxes and effectively
implement collection tools
Banking and Non-Performing loans. Greece is committed to:
Banks that are run on sound commercial/banking principles
Utilise fully the Hellenic Financial Stability Fund and
ensure, in collaboration with the SSM, the ECB and the European
Commission, that it plays well its key role of securing the
banking sector’s stability and its lending on commercial basis
while complying with EU competition rules.
Dealing with non-performing loans in a manner that considers
fully the banks’ capitalisation (taking into account the adopted
Code of Conduct for Banks), the functioning of the judiciary
system, the state of the real estate market, social justice
issues, and any adverse impact on the government’s fiscal
position.
Collaborating with the banks’ management and the institutions
to avoid, in the forthcoming period, auctions of the main
residence of households below a certain income threshold, while
punishing strategic defaulters, with a view to: (a) maintaining
society’s support for the government’s broad reform program, (b)
preventing a further fall in real estate asset prices (that
would have an adverse effect on the banks’ own portfolio), (c)
minimising the fiscal impact of greater homelessness, and (d)
promoting a strong payment culture. Measures will be taken to
support the most vulnerable households who are unable to service
their loans
Align the out-of-court workout law with the instalment schemes
after their amendment, to limit risks to public finances and the
payment culture, while facilitating private debt restructuring.
Modernise bankruptcy law and address the backlog of cases
Banks that are run on sound commercial/banking principles
Utilise fully the Hellenic Financial Stability Fund and
ensure, in collaboration with the SSM, the ECB and the European
Commission, that it plays well its key role of securing the
banking sector’s stability and its lending on commercial basis
while complying with EU competition rules.
Dealing with non-performing loans in a manner that considers
fully the banks’ capitalisation (taking into account the adopted
Code of Conduct for Banks), the functioning of the judiciary
system, the state of the real estate market, social justice
issues, and any adverse impact on the government’s fiscal
position.
Collaborating with the banks’ management and the institutions
to avoid, in the forthcoming period, auctions of the main
residence of households below a certain income threshold, while
punishing strategic defaulters, with a view to: (a) maintaining
society’s support for the government’s broad reform program, (b)
preventing a further fall in real estate asset prices (that
would have an adverse effect on the banks’ own portfolio), (c)
minimising the fiscal impact of greater homelessness, and (d)
promoting a strong payment culture. Measures will be taken to
support the most vulnerable households who are unable to service
their loans
Align the out-of-court workout law with the instalment schemes
after their amendment, to limit risks to public finances and the
payment culture, while facilitating private debt restructuring.
Modernise bankruptcy law and address the backlog of cases
III. Policies to promote growth
Privatisation and public asset management – To attract
investment in key sectors and utilise the state’s assets
efficiently, the Greek authorities will:
Commit not to roll back privatisations that have been
completed. Where the tender process has been launched the
government will respect the process, according to the law.
Safeguard the provision of basic public goods and services by
privatised firms/industries in line with national policy goals
and in compliance with EU legislation.
Review privatisations that have not yet been launched, with a
view to improving the terms so as to maximise the state’s long
term benefits, generate revenues, enhance competition in the
local economies, promote national economic recovery, and
stimulate long term growth prospects.
Adopt, henceforth, an approach whereby each new case will be
examined separately and on its merits, with an emphasis on long
leases, joint ventures (private-public collaboration) and
contracts that maximise not only government revenues but also
prospective levels of private investment.
Unify (HRDAF) with various public asset management agencies
(which are currently scattered across the public sector) with a
view to developing state assets and enhancing their value
through microeconomic and property rights’ reforms.
Privatisation and public asset management – To attract
investment in key sectors and utilise the state’s assets
efficiently, the Greek authorities will:
Commit not to roll back privatisations that have been
completed. Where the tender process has been launched the
government will respect the process, according to the law.
Safeguard the provision of basic public goods and services by
privatised firms/industries in line with national policy goals
and in compliance with EU legislation.
Review privatisations that have not yet been launched, with a
view to improving the terms so as to maximise the state’s long
term benefits, generate revenues, enhance competition in the
local economies, promote national economic recovery, and
stimulate long term growth prospects.
Adopt, henceforth, an approach whereby each new case will be
examined separately and on its merits, with an emphasis on long
leases, joint ventures (private-public collaboration) and
contracts that maximise not only government revenues but also
prospective levels of private investment.
Unify (HRDAF) with various public asset management agencies
(which are currently scattered across the public sector) with a
view to developing state assets and enhancing their value
through microeconomic and property rights’ reforms.
Labor market reforms – Greece commits to:
Achieve EU best practice across the range of labour market
legislation through a process of consultation with the social
partners while benefitting from the expertise and existing input
of the ILO, the OECD and the available technical assistance.
Expand and develop the existing scheme that provides temporary
employment for the unemployed, in agreement with partners and
when fiscal space permits and improve the active labour market
policy programmes with the aim to updating the skills of the
long term unemployed.
Phasing in a new ‘smart’ approach to collective wage
bargaining that balances the needs for flexibility with
fairness. This includes the ambition to streamline and over time
raise minimum wages in a manner that safeguards competiveness
and employment prospects. The scope and timing of changes to the
minimum wage will be made in consultation with social partners
and the European and international institutions, including the
ILO, and take full account of advice from a new independent body
on whether changes in wages are in line with productivity
developments and competitiveness.
Achieve EU best practice across the range of labour market
legislation through a process of consultation with the social
partners while benefitting from the expertise and existing input
of the ILO, the OECD and the available technical assistance.
Expand and develop the existing scheme that provides temporary
employment for the unemployed, in agreement with partners and
when fiscal space permits and improve the active labour market
policy programmes with the aim to updating the skills of the
long term unemployed.
Phasing in a new ‘smart’ approach to collective wage
bargaining that balances the needs for flexibility with
fairness. This includes the ambition to streamline and over time
raise minimum wages in a manner that safeguards competiveness
and employment prospects. The scope and timing of changes to the
minimum wage will be made in consultation with social partners
and the European and international institutions, including the
ILO, and take full account of advice from a new independent body
on whether changes in wages are in line with productivity
developments and competitiveness.
Product market reforms and a better business environment – As
part of a new reform agenda, Greece remains committed to:
Removing barriers to competition based on input from the OECD.
Strengthen the Hellenic Competition Commission.
Introduce actions to reduce the burdens of administrative
burden of bureaucracy in line with the OECD’s input, including
legislation that bans public sector units from requesting (from
citizens and business) documents certifying information that the
state already possesses (within the same or some other unit).
Better land use management, including policies related to
spatial planning, land use, and the finalisation of a proper
Land Registry
Pursue efforts to lift disproportionate and unjustified
restrictions in regulated professions as part of the overall
strategy to tackle vested interests.
Align gas and electricity market regulation with EU good
practices and legislation
part of a new reform agenda, Greece remains committed to:
Removing barriers to competition based on input from the OECD.
Strengthen the Hellenic Competition Commission.
Introduce actions to reduce the burdens of administrative
burden of bureaucracy in line with the OECD’s input, including
legislation that bans public sector units from requesting (from
citizens and business) documents certifying information that the
state already possesses (within the same or some other unit).
Better land use management, including policies related to
spatial planning, land use, and the finalisation of a proper
Land Registry
Pursue efforts to lift disproportionate and unjustified
restrictions in regulated professions as part of the overall
strategy to tackle vested interests.
Align gas and electricity market regulation with EU good
practices and legislation
Reform of the judicial system – The Greek government will:
Improve the organisation of courts through greater
specialisation and, in this context, adopt a new Code of Civil
Procedure.
Promote the digitisation of legal codes and the electronic
submission system, and governance, of the judicial system.
Improve the organisation of courts through greater
specialisation and, in this context, adopt a new Code of Civil
Procedure.
Promote the digitisation of legal codes and the electronic
submission system, and governance, of the judicial system.
Statistics – The Greek government reaffirms its readiness to:
Honour fully the Commitment on Confidence in Statistics, and
in particular the institutional independence of ELSTAT, ensuring
that ELSTAT has the necessary resources to implement its work
programme.
Guarantee the transparency and propriety of the process of
appointment of the ELSTAT President in September 2015, in
cooperation with EUROSTAT.
Honour fully the Commitment on Confidence in Statistics, and
in particular the institutional independence of ELSTAT, ensuring
that ELSTAT has the necessary resources to implement its work
programme.
Guarantee the transparency and propriety of the process of
appointment of the ELSTAT President in September 2015, in
cooperation with EUROSTAT.
IV. Humanitarian Crisis – The Greek government affirms its plan
to:
Address needs arising from the recent rise in absolute poverty
(inadequate access to nourishment, shelter, health services and
basic energy provision) by means of highly targeted
non-pecuniary measures (e.g. food stamps).
Do so in a manner that is helpful to the reforming of public
administration and the fight against bureaucracy/corruption
(e.g. the issuance of a Citizen Smart Card that can be used as
an ID card, in the Health System, as well as for gaining access
to the food stamp program etc.).
Evaluate the pilot Minimum Guaranteed Income scheme with a
view to extending it nationwide.
Ensure that its fight against the humanitarian crisis has no
negative fiscal effect.
to:
Address needs arising from the recent rise in absolute poverty
(inadequate access to nourishment, shelter, health services and
basic energy provision) by means of highly targeted
non-pecuniary measures (e.g. food stamps).
Do so in a manner that is helpful to the reforming of public
administration and the fight against bureaucracy/corruption
(e.g. the issuance of a Citizen Smart Card that can be used as
an ID card, in the Health System, as well as for gaining access
to the food stamp program etc.).
Evaluate the pilot Minimum Guaranteed Income scheme with a
view to extending it nationwide.
Ensure that its fight against the humanitarian crisis has no
negative fiscal effect.
(Reporting by Matthias Sobolewski Editing by Jeremy Gaunt.)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου