Τρίτη 27 Νοεμβρίου 2012

Θεμελιώδεις αρχές μίας νέας μεταναστευτικής πολιτικής

Του Ιωάννη Κωτούλα

Η καθιέρωση μίας συγκροτημένης μεταναστευτικής πολιτικής οφείλει να εδράζεται σε σύγχρονες, λειτουργικές αρχές, οι οποίες θα αποσκοπούν στην προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων των νομίμων αλλοδαπών μεταναστών, καθώς και στην διατήρηση της κοινωνικής συνοχής, του βιοτικού επιπέδου και της οικονομικής ανάπτυξης της Ελλάδος ως κράτους υποδοχής των μεταναστευτικών ροών.

Καθώς οι ανάγκες του ελληνικού κράτους σε ανειδίκευτο εργατικό δυναμικό έχουν ήδη υπερκαλυφθεί λόγω της ροής των μεταναστευτικών ρευμάτων κατά την περίοδο υποδοχής μεταναστευτικών ροών (1990-2012),..
είναι απαραίτητο να τονιστεί ότι η χώρα οφείλει να θεσπίσει απαγόρευση εισαγωγής πρόσθετου εργατικού δυναμικού, κατά το πρότυπο του γερμανικού κράτους, όπου αντίστοιχη διάταξη ισχύει ήδη εδώ και σαράντα σχεδόν έτη, από το 1973. Η Ελλάδα διαθέτει ήδη 436.000 νομίμους μετανάστες (ενημέρωση 25/11/2012), δεδομένης δε της υψηλής ανεργίας μεταξύ των Ελλήνων πολιτών η ως άνω θέσπιση κρίνεται επωφελής τόσο για τους γηγενείς εργαζόμενους όσο και για τους νομίμους μετανάστες.

Το ελληνικό κράτος είναι δυνατόν επίσης να υιοθετήσει την αρχή της επιλεκτικής ποιοτικής μετανάστευσης, απευθυνόμενο μόνον στις εξής κατηγορίες νομίμων μεταναστών:

α. Σε αλλοδαπούς εργαζόμενους για εξειδικευμένες εργασίες, οι οποίοι θα εμπίπτουν στην κατηγορία του εποχιακού εργατικού προσωπικού ή θα διαθέτουν άδειες νόμιμης διαμονής για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα

β. Σε αλλοδαπούς με υψηλή επαγγελματική ειδίκευση, λ.χ. σε επιστήμονες και άλλο εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό του κλάδου της πληροφορικής. Οι αλλοδαποί αυτοί είναι δυνατόν να έχουν το δικαίωμα απεριόριστης διαμονής στην επικράτεια του ελληνικού κράτους.

γ. Σε αλλοδαπούς αποφοίτους ελληνικών πανεπιστημίων, οι οποίοι είναι δυνατόν να αποκτούν το δικαίωμα παραμονής στην επικράτεια του ελληνικού κράτους για χρονικό διάστημα δύο (2) ετών μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών τους με σκοπό την αναζήτηση εργασίας στο αντικείμενο των σπουδών τους.

δ. Σε αλλοδαπούς, οι οποίοι προτίθενται να ασκήσουν ανεξάρτητη οικονομική δραστηριότητα, η οποία θα αποβαίνει ωφέλιμη για τα οικονομικά συμφέροντα του ελληνικού κράτους. Στους αλλοδαπούς αυτούς επιχειρηματίες και επενδυτές είναι δυνατόν να χορηγείται κατ’ εξαίρεση και χωρίς τις τυπικές προϋποθέσεις της απαιτούμενης διαμονής η ελληνική ιθαγένεια.

Οι άδειες διαμονής για εργασία, οι οποίες παρέχονται σε αλλοδαπούς, οφείλουν να διέπονται από την αρχή της ικανότητας υποδοχής της ελληνικής κοινωνίας. Η θέσπιση ανώτατου αριθμού αδειών διαμονής για εργασία ανά νομό, είδος και διάρκεια απασχόλησης συνιστά μία αποτελεσματική πρακτική, η οποία διασφαλίζει την οικονομική κινητικότητα, την αποτροπή ανάπτυξης φαινόμενων ανεργίας ή υποαπασχόλησης μεταξύ των ημεδαπών πολιτών.
Απαραίτητη, επομένως, είναι η θέσπιση ανώτατου κλειστού αριθμού (numerusclausus) αδειών διαμονής για εργασία, ώστε να επιτυγχάνεται ο αποτελεσματικός έλεγχος των διεθνών μεταναστευτικών ροών, η λυσιτελής ρύθμιση της οικονομικής δραστηριότητας και της αγοράς και η αποφυγή ενδεχομένων κοινωνικών εντάσεων. Κατ’ αυτόν τον τρόπο η Ελλάδα θα ευθυγραμμιστεί με τα σύγχρονα ευρωπαϊκά κράτη, όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Αυστρία, η Δανία, η Ελβετία, η Ιταλία, τα οποία εφαρμόζουν mutatismutandis την αρχή της επιλεκτικής ποιοτικής μετανάστευσης, επιδιώκοντας και επιτυγχάνοντας αυξημένη κοινωνική και πολιτική σταθερότητα στο εσωτερικό των κρατών τους.

Ταυτοχρόνως οι άδειες παραμονής πρέπει να έχουν προσωποπαγή χαρακτήρα, δηλαδή να αφορούν αποκλειστικά στο πρόσωπο του δικαιούχου και όχι στα μέλη της οικογένειάς του. Με αυτόν τον τρόπο η Ελλάδα θα συγχρονιστεί με την γερμανική νομοθεσία, η οποία διατηρεί με επιτυχία την αυτοτέλεια του μέτρου και τον προσωποπαγή του χαρακτήρα, καθώς δεν προβλέπει την δυνατότητα οικογενειακής επανένωσης για όσους αποκτούν άδεια διαμονής για εργασία.

* Ο κ. Ιωάννης Κωτούλας είναι ιστορικός, Δρ.Φ., συγγραφέας των μελετών Μετανάστευση και Κυρίαρχη Κουλτούρα: Θρησκεία-πολιτική-πολυπολιτισμικότητα (Παπαζήσης 2011) και Πρότυπα μεταναστευτικής πολιτικής (Παπαζήσης, υπό έκδοση).



Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου