Δευτέρα 15 Οκτωβρίου 2012

Οι υπερβολές της τρόϊκας

Όσο κι αν γίνει δεκτή η ανεπάρκεια του πολιτικού συστήματος και της δημόσιας διοίκησης να ανταποκριθούν στην πρόκληση της χρεοκοπίας, η τρόϊκα δείχνει υπερβάλλοντα ζήλο που μόνον ζημιές προκαλεί.

του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου

Κατ’ επανάληψη έχουμε υποστηρίξει ότι αν η τρόϊκα δεν υπήρχε, θα έπρεπε να την εφεύρουμε.  

Όμως, κάθε υπερβολή από το σημείο αυτό και μετά μόνον σοβαρές ζημιές προκαλεί, τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) και την απήχησή της όσο και στην υπόθεση της εξυγίανσης της ελληνικής οικονομίας. 
Πρόσφατα θλιβερά γεγονότα απηχούν του λόγου το ασφαλές...


Υπό αυτές τις συνθήκες, έχει δίκιο το οικονομικό δελτίο της Alpha Bank που επισημαίνει ότι η τρόϊκα εξακολουθεί να υποβάλλει την Ελλάδα σε τεστ κοπώσεως προσαρμογής και σε ασκήσεις ταμειακής αντοχής.
Συγκεκριμένα, στο δελτίο αναφέρεται ότι υπό τις παρούσες συνθήκες η χώρα ωθείται σε ακόμη πιο δραματική ύφεση, λόγω της καθυστέρησης εκταμιεύσεως της δόσης των 31,5 δισεκατ. ευρώ. Τονίζεται δε ότι η καθυστέρηση αυτή είναι απολύτως αναίτια, για τους ακόλουθους λόγους:

α) Από το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2013 (Π2013) που μόλις δημοσιεύτηκε προκύπτει πέραν πάσης αμφιβολίας η απολύτως ικανοποιητική και σύμφωνα με τους στόχους εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2012 (Π2012), όπως άλλωστε είχε ήδη γίνει εμφανές και από την εκτέλεση του Π2012 στο οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2012. Μάλιστα, η εκτέλεση του Π2012, όπως προβλέπεται στο προσχέδιο, είχε καταρτιστεί με τέτοιον τρόπο ώστε να ενισχύεται η ικανοποιητική εκτέλεση και του Π2013.


β) Η κυβέρνηση έχει ήδη προσδιορίσει σαφώς συγκεκριμένα και εξαιρετικά επώδυνα για την ελληνική οικονομία και κοινωνία μέτρα, ύψους 13,5 δισεκατ. ευρώ, για να εξασφαλίσει την ομαλή εκτέλεση των Π2013 και Π2014. Στα μέτρα αυτά συμπεριλαμβάνονται και δραστικά μέτρα διαρθρωτικής προσαρμογής, όπως η νέα αύξηση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης, η δρομολόγηση της μείωσης της απασχόλησης στον δημόσιο τομέα κατά επιπλέον 150.000 άτομα στην περίοδο 2011-2015 (μετά την μείωσή της κατά 147.500 άτομα στην περίοδο 2009-2011), η εκ βάθρων αναδιάρθρωση της οργανωτικής δομής της κεντρικής διοίκησης των ΔΕΚΟ και των ΟΤΑ. Από την άλλη πλευρά, είναι τώρα σχεδόν βέβαιο ότι, μετά την καλύτερη του αναμενομένου εκτέλεση του Π2012, τα απαιτούμενα μέτρα αύξησης των εσόδων και μείωσης των δαπανών για την εκτέλεση του Π2013 θα είναι λιγότερα από τα μέτρα που ήδη θεσμοθετεί η κυβέρνηση.


γ) Με την συνέχιση της ομαλής και έγκαιρης εκταμίευσης της χρηματοδοτικής βοήθειας, αποκαθίσταται η πορεία της ανταγωνιστικής ανάπτυξης της οικονομίας και η βιωσιμότητα του ελληνικού δημόσιου χρέους, όπως διαμορφώθηκε μετά το PSI Plus. Ειδικότερα, τα στοιχεία που παρουσιάζονται στο προσχέδιο του Π2012 –με την σημαντική και διατηρήσιμη μείωση των πρωτογενών δημοσίων δαπανών, αλλά και των δαπανών για τόκους– και τα νέα μέτρα ύψους 13,5 δισεκατ. ευρώ για την υλοποίηση των Π2013 και Π2014, συνεπάγονται την καλύτερη από την προβλεπόμενη εκτέλεση του προϋπολογισμού τα επόμενα έτη.


Από την άλλη πλευρά, η μεγάλη βελτίωση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, η ήδη εμφανής εντατικοποίηση της προσπάθειας για δυναμική προώθηση των αποκρατικοποιήσεων με προσέλκυση και ξένων κεφαλαίων και η κανονική καταβολή των δόσεων της χρηματοδοτικής βοήθειας από το 1ο και το 2ο ΠΧΕ του 2012-2014, είναι βέβαιον ότι θα περιορίσουν σημαντικά την ύφεση το 2013 και θα συμβάλουν στην ανάκαμψη της οικονομίας από το 2014.


Με αυτά τα δεδομένα, το χρέος της γενικής κυβέρνησης (ΓΚ) μπορεί να διαμορφωθεί κάτω από το 179,3% του ΑΕΠ το 2013, που προβλέπεται στο προσχέδιο του Π2013, με την υπόθεση της πλήρους καταβολής των δόσεων της χρηματοδοτικής βοήθειας ύψους 43,4 δισεκατ. ευρώ στο τελευταίο τρίμηνο του 2012 και 24 δισεκατ. ευρώ το 2013. Η ολοκλήρωση της δημοσιονομικής προσαρμογής και η περαιτέρω βελτίωση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της οικονομίας, με βάση την ήδη πραγματοποιημένη πλήρη ελαστικοποίηση της αγοράς εργασίας, θα συμβάλλουν στην αύξηση της παραγωγικότητας και της απασχόλησης.


Επομένως, με μέση ετήσια άνοδο της παραγωγικότητας κατά 1,7% στην περίοδο 2013-2020 και με μέση ετήσια αύξηση της απασχόλησης κατά 0,5% την ίδια περίοδο, δηλαδή με μέση ετήσια αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,2% και με αποκρατικοποιήσεις και τα χρήματα που θα προκύψουν από την πώληση κοινών μετοχών των τραπεζών που θα αποκτήσει το ΤΧΣ, στο πλαίσιο της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, όταν πλέον η οικονομία θα έχει ανακάμψει, το χρέος της ΓΚ μπορεί πράγματι να μειωθεί κάτω του 115% του ΑΕΠ το 2020 και κάτω του 80% του ΑΕΠ το 2030.


Γενικότερα, με την αποκατάσταση της πορείας ανταγωνιστικής ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, μετά την επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων στην γενική κυβέρνηση από το 2012, η περαιτέρω αμφισβήτηση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους θα σταματήσει οριστικά, εκτιμά η Alpha Bank –και έχει δίκιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου