Πέμπτη 29 Μαρτίου 2012

Τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα και οι 100 κυριότερες αγορές.

Σημαντικές ανακατατάξεις στη σύνθεση του εξαγωγικού προτύπου της χώρας, τόσο ποιοτικά, όσο και γεωγραφικά, 

έφερε το 2011 για τις ελληνικές εξαγωγές, ειδικά σε ότι αφορά τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα και τις 100 κυριότερες αγορές.
Συγκεκριμένα, ανακατατάξεις σημειώθηκαν στις πρώτες δέκα θέσεις των σημαντικότερων εξαγωγικών αγορών της Ελλάδας. 
Η Ιταλία αναδεικνύεται για το 2011 ο κυριότερος πελάτης των ελληνικών προϊόντων, ξεπερνώντας για δεύτερη φορά μεταπολεμικά τη Γερμανία (η πρώτη φορά ήταν το 2008). 
Στην τρίτη θέση στη σειρά κατάταξης ανέρχεται η Τουρκία από την 6η το 2010, υποσκελίζοντας την...
Κύπρο που ακολουθεί στην 4η θέση (από 3η το 2010) και τη Βουλγαρία που βρίσκεται πλέον στην 6η θέση (από 4η το 2010). Στην 5η θέση ανέρχονται οι Εφοδιασμοί Πλοίων με Τρίτες Χώρες σημειώνοντας σημαντικό άλμα στη σειρά κατάταξης από τη 13η θέση το 2010. Οι ΗΠΑ παρέμειναν στην 7η θέση, ενώ στην 8η υποχώρησε το Ηνωμένο Βασίλειο (από την 5η το 2010).
Την 9η θέση κατέλαβε η Γαλλία (8η το 2010) και την πρώτη δεκάδα συμπληρώνει η Ρουμανία η οποία υποχώρησε από την 9η θέση το 2010. 
Οι ανακατατάξεις αυτές καταγράφονται αναλυτικότερα στους πίνακες 3, 4 και 5.

Συνολικά, προκύπτουν εμπορικές συναλλαγές (εισαγωγές και εξαγωγές) της Ελλάδας με 217 χώρες του κόσμου. Σε ότι αφορά τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα, με βάση την πενταψήφια ανάλυση, προκύπτει «ανανέωση» της σχετικής κατάταξης, με την είσοδο 15 νέων προϊόντων, κυρίως από τους κλάδους των δομικών υλικών, των μηχανημάτων-συσκευών, λιπασμάτων, αλλά και των τροφίμων-ποτών (φράουλες, καπνιστά ψάρια, νερά).

Αναλυτικότερα η πορεία των ελληνικών εξαγωγών παρουσιάζει την ακόλουθη εικόνα.

Οι εξελίξεις κατά γεωγραφικές περιοχές και χώρες

Σε σχέση με το 2010, στην κατάταξη των 100 κυριότερων αγορών για τα ελληνικά προϊόντα προκύπτουν 7 νέες είσοδοι για τις χώρες: Τόγκο (απευθείας στην 61η θέση, με 28,7 εκ. €), Αργεντινή (63η, με 27,1 εκ. €), Νήσοι Φάλκλαντ (73η θέση, με 17,4 εκ. €), Μπενίν (74η θέση, με 16,4 εκ. €), Μπαγκλαντές (84η θέση, με 8,6 εκ. €), Περού (94η θέση, με 6,4 εκ. €) και Αγία Ελένη (98η θέση, με 5,6 εκ. €).

Αντίθετα, εκτός της κατάταξης των 100 πρώτων αγορών, βρέθηκαν χώρες όπως: Μπαχρέιν, Μπαχάμες, Καμερούν, Ουρουγουάη, Βιετνάμ, Φιλιππίνες και Σουρινάμ.

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις εξαγωγών καταγράφονται σε ποσοστιαία βάση για χώρες όπως: το Ουζμπεκιστάν (1044%, στα μόλις 7,9 εκ.€), η Αργεντινή (645%), η Σιγκαπούρη (470,6%), η Γεωργία (434,1%), η Σ. Αραβία (145%), η Ν. Κορέα (143%), τα Ην. Αρ. Εμιράτα (123,9%), η Συρία (109,8%), η Τουρκία (104,2%), η Κίνα (81,9%), οι ΗΠΑ (81%), η Ουκρανία (75,7%), η Βραζιλία (72,4%), το Ισραήλ (67,1%) και η Αίγυπτος (65,9%).

Πτωτικά κινήθηκαν οι εξαγωγές της Ελλάδας, μόλις σε 23 χώρες του κόσμου και συγκεκριμένα: Ιορδανία (-49,2%), Νίγηρας (-48%), Μπαχρέιν (-47%), Φιλιππίνες (-40%), Ισλανδία (-35,7%), Μεξικό (-32%), Μπαχάμες (-31%), Καζακστάν (-28%), Λιβύη (-23%), Αζερμπαϊτζάν (-18,3%), Ιράκ (-17,2%), Κατάρ (-16%), Ελβετία (-16%), Μαρόκο (-14,5%), Ινδία (-12,9%), Ιρλανδία (-11,2%), Λευκορωσία (-8,2%), Σουηδία (-6,2%), Λετονία (-4,6%), Νοτ. Αφρική (-4%), Ιαπωνία (-3,2%), Γερμανία (-2%) και Ρουμανία (-1%).

Πιο αναλυτικά, η αξία των ελληνικών εξαγωγών στο 2011 αυξήθηκε κατά 37% (σε 22.451 εκ.€, έναντι 16.391,8 εκ.€ στο 2010). Η σημαντική ανοδική πορεία τους οφείλεται στη γενικευμένη αύξηση της αξίας των εξαγωγών προς όλες τις γεωγραφικές περιοχές κυρίως προς τον "ανεπτυγμένο κόσμο", αλλά και προς τις παραδοσιακά σημαντικότερες εξαγωγικές αγορές της χώρας μας.

Συγκεκριμένα οι εξαγωγές προς τις χώρες του ΟΟΣΑ συνολικά κατά το 2011, αυξήθηκαν κατά 23,1% (σε 11.523,2 εκ.€ έναντι 9.360,4 εκ.€ στο 2010), και απορρόφησαν πάνω από το μισό (51,3%) των ελληνικών εξαγωγών. Ειδικότερα, οι εξαγωγές προς τις χώρες της Ε.Ε.(15) αυξήθηκαν κατά 9,1% (σε 7.401,1 εκ.€ από 6.784,6 εκ.€), της Ε.Ε.(25) κατά 10,6% (σε 9.544,9 εκ.€ από 8.626,9 εκ.€), και κατά 10,6% προς την Ε.Ε.(27) (σε 11.380,6 εκ.€ από 10.288,9 εκ.€)

Η αύξηση της αξίας των ελληνικών εξαγωγών προς την Ε.Ε.(15) οφείλεται στην αύξηση των εξαγωγών προς όλες τις χώρες της περιοχής με εξαίρεση τη μείωση των εξαγωγών προς τη Γερμανία κατά -2% (σε 1.763,5 εκ.€ από 1.798,8 εκ.€), τη Σουηδία κατά -6,2% αλλά και προς τις χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς την Ιρλανδία που μειώθηκαν κατά -11,2%. Σημαντικότερη ήταν η αύξηση προς την Ιταλία κατά 20% (σε 2.123,8 εκ.€ από 1.770,4 εκ.€ το 2010), την Ολλανδία κατά 18,6% (σε 458,2 εκ.€ από 386,5 εκ.€) και την Ισπανία κατά 17,9% (σε 459,7 εκ.€ από 390 εκ.€)

Ως προς τις χώρες της νέας διεύρυνσης οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 16,4% (σε 2.143,9 εκ.€ από 1.842,2 εκ.€). Σημαντικότερη ήταν η αύξηση (15,8%) προς την Κύπρο (σε 1.367,7 εκ.€ από 1.181,3 εκ.€), την τέταρτη εξαγωγική αγορά της χώρας μας στο 2011, με ποσοστό συμμετοχής 63,8% στο σύνολο των εξαγωγών προς τις 10 αυτές χώρες και 7,2% στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών. Ακολουθούν με σημαντική άνοδο η Σλοβενία προς την οποία οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 57,4% (σε 143,1 εκ.€ από 91 εκ.€) και η Μάλτα κατά 60,2% (σε 57,3 εκ.€ από 35,8 εκ.€). Σημειώνεται ότι αυξημένες εξαγωγές για το 2011 καταγράφονται για το σύνολο των χωρών της νέας διεύρυνσης, με μοναδική εξαίρεση τις πολύ χαμηλές εξαγωγές προς τη Λετονία που μειώθηκαν κατά -4,6%.

Πολύ μεγάλη άνοδο εμφανίζουν οι εξαγωγές προς τη Βόρεια Αμερική, αφού αυξήθηκαν το 2011 κατά 67,6% (σε 1.434,5 εκ.€ έναντι 855,7 εκ.€ το 2010). Η άνοδος αυτή οφείλεται κυρίως στην εντυπωσιακή ανάκαμψη των εξαγωγών προς τις ΗΠΑ (81%), που απορρόφησαν το 83% των εξαγωγών προς τη συγκεκριμένη περιοχή και είναι στην 7η θέση των σημαντικότερων εξαγωγικών αγορών της Ελλάδας. Μάλιστα, η αύξηση των εξαγωγών προς τις ΗΠΑ (σε 1.191,8 εκ.€ έναντι 658,6 εκ.€ το 2010) κατά 533,2 εκ.€ είναι η δεύτερη -σε απόλυτους αριθμούς- μεγαλύτερη αύξηση μετά από αυτή προς την Τουρκία, σε σχέση με όλες τις εξαγωγικές αγορές κατά το 2011. Σημαντική άνοδος παρατηρείται και προς τον Καναδά (σε 171,4 εκ.€ από 92,3 εκ.€ ή 85,8%) η οποία υπερκαλύπτει και τη μείωση των εξαγωγών προς το Μεξικό κατά -32% (σε 71,3 εκ.€ από 104,8 εκ.€).

Προς τις «άλλες ανεπτυγμένες χώρες» οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές αυξήθηκαν συνολικά κατά 10,2% (σε 149,8 εκ.€ από 135,9 εκ.€). Συγκεκριμένα αυξήθηκαν κατά 10,6% προς την Αυστραλία (σε 100,8 εκ.€ από 91,1 εκ.€) και τη Νέα Ζηλανδία κατά 51,1% (σε 15,7 εκ.€ από 10,4 εκ.€), ενώ μειώθηκαν προς την Ιαπωνία κατά -3,2% (σε 33,3 εκ.€ από 34,4 εκ.€)

Όσον αφορά στις «υπόλοιπες χώρες του ΟΟΣΑ» η μεγάλη αύξηση κατά 83,1% (σε 1.919,6 εκ.€ από 1.048,7 εκ.€), οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στον υπερδιπλασιασμό (104,2%) των εξαγωγών προς την Τουρκία (σε 1.752,3 εκ.€ από 858,2 εκ.€), η οποία πλέον αποτελεί την 3η σημαντικότερη εξαγωγική αγορά της Ελλάδας για το 2011. Προς τις άλλες τρεις χώρες της περιοχής αυξημένες ήταν οι εξαγωγές προς τη Νορβηγία κατά 12,7% (σε 30,6 εκ.€ από 27,2 εκ.€), ενώ μειωμένες ήταν οι εξαγωγές προς την Ελβετία κατά -16% (σε 135,5 εκ.€ από 161,4 εκ.€) και οι πολύ χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς την Ισλανδία κατά -35,7% (σε 1,2 εκ.€ από 1,8 εκ.€).

Η σημαντική αύξηση (20,9%) των εξαγωγών προς τα Βαλκάνια (σε 3.325,4 εκ.€ από 2.751,2 εκ.€), οφείλεται κυρίως στην κατά 17% αύξηση των εξαγωγών προς τη Βουλγαρία (σε 1.239,2 εκ.€ από 1.059,6 εκ.€), την κατά 61,4% αύξηση προς την ΠΓΔΜ (σε 527,6 εκ.€ από 327 εκ.€) και την κατά 54,5% αύξηση προς τη Σερβία-Μαυροβούνιο-Κόσσοβο (σε 417,8 εκ.€ από 270,4 εκ.€). Ενισχυμένες επίσης ήταν οι εξαγωγές προς την Αλβανία (σε 425,8 εκ.€ από 394,3 εκ.€) κατά 8%, προς την Κροατία κατά 27,2% (σε 67,1 εκ.€ από 52,8 εκ.€) και προς τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη κατά 14,9% (σε 51,3 εκ.€ από 44,7 εκ.€). Οι εξαγωγές προς τη Ρουμανία, η οποία αποτελεί τη 2η εξαγωγική αγορά της Ελλάδας στην περιοχή των Βαλκανίων, παρουσίασαν οριακή μείωση κατά -1% (σε 596,5 εκ.€ από 602,5 εκ.€).

Οι εξαγωγές προς την Κοινοπολιτεία Ανεξαρτήτων Κρατών (ΚΑΚ) αυξήθηκαν σημαντικά κατά 41,2% συνολικά (σε 662,6 εκ.€ από 469,3 εκ.€), με σημαντικότερη την αύξηση των εξαγωγών προς τη Ρωσία, που είναι και ο βασικότερος πελάτης μας στην περιοχή, κατά 22,5% (σε 394,3 εκ.€ από 321,8 εκ.€), αλλά και τις αυξήσεις προς την Ουκρανία κατά 75,7% (σε 116 εκ.€ από 66 εκ.€), τη Γεωργία κατά 434,1% (σε 74,4 εκ.€ από 13,9 εκ.€) και τη Μολδαβία κατά 30% (σε 37,5 εκ.€ από 28,9 εκ.€). Από τις υπόλοιπες χώρες της περιοχής, προς τις οποίες παρατηρούνται χαμηλές σε αξία εξαγωγές, ανοδικές είναι οι τάσεις προς την Αρμενία κατά 4,6% (στα 9,4 εκ.€) και προς το Ουζμπεκιστάν κατά 1044% (στα 7,9 εκ.€), ενώ μειωμένες είναι οι εξαγωγές προς τη Λευκορωσία (στα 7,9 εκ.€) κατά -8,2%, προς το Αζερμπαϊτζάν (στα 7,9 εκ.€) κατά -18,3% και προς το Καζακστάν (στα 7 εκ.€) κατά -28%. Τέλος, ελάχιστες είναι οι εξαγωγές που πραγματοποιήθηκαν προς την Κιργιζία και το Τουρκμενιστάν (από 0,2 εκ.€ για κάθε μία) και μηδενικές προς το Τατζικιστάν (0,003 εκ.€).

Συνολικά προς την περιοχή της Μ.Ανατολής & Β.Αφρικής καταγράφεται μεγάλη αύξηση των εξαγωγών κατά 63,9% (σε 2.066,9 εκ.€ από 1.261,1 εκ.€). Η σημαντικότερη αύξηση παρατηρήθηκε προς τους κυριότερους πελάτες μας στην περιοχή με εξαίρεση τη Λιβύη, οι εξαγωγές προς την οποία εμφανίζουν μείωση κατά -23% (σε 124,2 εκ.€ από 161,4 εκ.€). Αναλυτικότερα, οι εξαγωγές προς τα Ην.Αρ.Εμιράτα παρουσιάζουν υπερδιπλασιασμό (κατά 123,9%, σε 379,8 εκ.€ από 169,6 εκ.€) και πλέον αποτελούν την 1η εξαγωγική αγορά στη συγκεκριμένη περιοχή. Ακολουθούν η Αλγερία (στα 355,1 εκ.€ από 215 εκ.€ ή αύξηση κατά 65,2%), η Αίγυπτος (στα 346,1 εκ.€ από 208,7 εκ.€ ή αύξηση 65,9%), η Σ.Αραβία (στα 228,4 εκ.€ από 93,2 εκ.€ ή αύξηση 145%), το Ισραήλ (στα 200,8 εκ.€ από 120,1 εκ.€ ή αύξηση 67,1%), την Τυνησία (στα 74,4 εκ.€ από 59,9 εκ.€ ή αύξηση 24,2%), καθώς και η Συρία (στα 61,7 εκ.€ από 29,4 εκ.€ ή αύξηση 109,8%).

Όσον αφορά στις υπόλοιπες χώρες της περιοχής, ενισχυμένες εμφανίζονται οι χαμηλότερες σε αξία εξαγωγές προς το Ιράν (κατά 15%, στα 23,6 εκ.€), προς το Κουβέιτ (κατά 22,6%, στα 10,9 εκ.€) και προς το Ομάν (κατά 61,4%, στα 5,4 εκ.€). Αμετάβλητες παρέμειναν οι εξαγωγές προς την Υεμένη (στα 8,1 εκ.€), ενώ αξιοσημείωτες μειώσεις στην αξία των εξαγωγών παρατηρούνται προς το Μαρόκο κατά -14,5% (σε 44,3 εκ.€ από 51,8 εκ.€), την Ιορδανία κατά -49,2% (σε 19,2 εκ.€ από 37,8 εκ.€), το Ιράκ κατά -17,2% (σε 18,8 εκ.€ από 22,7 εκ.€), το Κατάρ κατά -16% (σε 8,6 εκ.€ από 10,3 εκ.€) και το Μπαχρέιν κατά -47% (σε 5,3 εκ.€ από 10,1 εκ.€).

Αυξημένες (κατά 18,9%) ήταν οι μικρής αξίας εξαγωγές προς τις χώρες της Αφρικής που έφθασαν μόλις τα 135,9 εκ.€ έναντι 114,3 εκ.€ στο 2010. Η αύξηση που καταγράφεται οφείλεται κατά κύριο λόγο στην ανάκαμψη (+38%) των εξαγωγών προς τη Νιγηρία (σε 77,3 εκ.€ από 56 εκ.€) που απορροφά πάνω από το 50% των συνολικών εξαγωγών προς την περιοχή. Μειωμένες ήταν οι εξαγωγές προς το δεύτερο μεγαλύτερο πελάτη των ελληνικών στην περιοχή, τη Δημ.Νοτ.Αφρικής (κατά -4% σε 28 εκ.€ από 29,1 εκ.€) αλλά και προς το Νίγηρα (κατά -48% σε 7 εκ.€ από 13,5 εκ.€). Προς τις υπόλοιπες χώρες οι εξαγωγές ήταν μεν αυξημένες αλλά η αξία τους κυμάνθηκε σε χαμηλά επίπεδα, μεταξύ 5,6 εκ.€ (Μαυριτανία) και 0,2 εκ.€ (Γκαμπόν).

Ο τριπλασιασμός των εξαγωγών προς την Ν.Α.Ασία (στα 811 εκ.€ έναντι 273,6 εκ.€ το 2010) οφείλεται κυρίως στην εντυπωσιακή αύξηση των εξαγωγών προς τη Σιγκαπούρη κατά 470,6% (στα 587,2 εκ.€ από 102,9 εκ.€), η οποία πλέον κατατάσσεται στην 11η θέση των σημαντικότερων αγορών για τα ελληνικά προϊόντα, έχοντας μάλιστα και τη μεγαλύτερη άνοδο στην κατάταξη (ήταν στην 33η θέση το 2010). Από τις υπόλοιπες χώρες ξεχωρίζουν οι μεγάλες αυξήσεις των εξαγωγών προς τη Ν.Κορέα (κατά 143% στα 76,3 εκ.€ από 31,4 εκ.€) και προς το Χονγκ Κονγκ (κατά 30% στα 62,1 εκ.€ από 47,8 εκ.€), η αύξηση που σημειώνουν οι εξαγωγές προς την Ινδονησία (κατά 6,1% στα 50,4 εκ.€ από 47,5 εκ.€) αλλά και η αξιοσημείωτη μείωση των εξαγωγών προς την Ταϊλάνδη (κατά -29,2% στα 18,5 εκ.€ από 26,1 εκ.€). Οι χώρες με τη χαμηλότερη αξία εξαγωγών στη συγκεκριμένη περιοχή εμφανίζουν είτε στασιμότητα, η Ταϊβάν (στα 13,9 εκ.€ από 13,3 εκ.€) είτε μείωση, οι Φιλιππίνες (στα 2,8 εκ.€ από 4,7 εκ.€).

Προς τη Λατινική Αμερική οι μικρής αξίας εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 76,6% (σε 97,7 εκ.€ από 55,3 εκ.€), λόγω της αύξησης που παρατηρείται στις εξαγωγές προς τη Βραζιλία κατά 72,4% (στα 34,1 εκ.€ από 19,8 εκ.€), την Αργεντινή κατά 645% (στα 27,1 εκ.€ από 3,6 εκ.€) και στον Παναμά κατά 39% (στα 22,8 εκ.€ από 16,4 εκ.€). Οι τρεις αυτές αγορές απορροφούν το 86% των εξαγωγών προς τη συγκεκριμένη περιοχή. Από τις υπόλοιπες χώρες με χαμηλή αξία εξαγωγών, παρατηρείται μείωση για το 2011 μόνο προς τις Μπαχάμες κατά -30,7% (στα 5,3 εκ.€ από 7,7 εκ.€)

Τέλος, προς την Ινδία οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά -12,9% (στα 53,6 εκ.€ από 61,5 εκ.€) ενώ προς την Κίνα σημείωσαν μεγάλη άνοδο κατά 81,9% (στα 288,3 εκ.€ από 158,5 εκ.€).

Όσον αφορά στις εισαγωγές παρουσιάζεται μείωση κατά -10%. Η αξία τους στο 2011 διαμορφώθηκε σε 43.272,6 εκ.€ έναντι 48.106,6 εκ.€ το 2010. Η υποχώρηση αυτή οφείλεται στη μείωση των εισαγωγών από τις περισσότερες γεωγραφικές περιοχές και κατά κύριο λόγο από τον ανεπτυγμένο κόσμο που καλύπτει περίπου το 60% των συνολικών εισαγωγών μας. 
Αναλυτικότερα η οι ελληνικές εισαγωγές από τις 29 χώρες του ΟΟΣΑ μειώθηκαν κατά -13,9% (σε 24.469,9 εκ.€ από 28.412,5 εκ.€), από την ΕΕ(15) κατά -10,2% (σε 19.350,5 από 21.556,3 εκ.€), την ΕΕ(25) κατά -9,1% (σε 21.148,3 εκ.€ από 23.254,2 εκ.€) και την ΕΕ(27) κατά -7,7% (σε 22.779,4 εκ.€ από 24.667,3 εκ.€). Μειωμένες επίσης ήταν οι εισαγωγές από τη Β.Αμερική κατά -28,1% (σε 941,5 εκ.€ από 1.309,8 εκ.€), τις υπόλοιπες χώρες ΟΟΣΑ κατά -13,8% (σε 1.851,5 εκ.€ από 2.146,9 εκ.€), τις άλλες ανεπτυγμένες χώρες κατά -36,7% (σε 386,9 εκ.€ από 611,2 εκ.€), την Κοινοπολιτεία Ανεξαρτήτων Κρατών (ΚΑΕ) κατά -14,1% (σε 5.259,4 εκ.€ από 6.125,3 εκ.€), τις χώρες της Αφρικής κατά -2,7% (σε 122,4 εκ.€ από 125,9 εκ.€), τη Ν.Α.Ασία κατά -36,3% (σε 1.533,3 εκ.€ από 2.406,3 εκ.€), τη Λατινική Αμερική κατά -53% (σε 367 εκ.€ από 781 εκ.€) και την Κίνα κατά -12,2% (σε 2.525,3 εκ.€ από 2.875,7 εκ.€).
συνέχεια tvxs.gr
xrimanews

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου