Παρασκευή 15 Ιουλίου 2011

Το καλύτερο εξοχικό είναι του... κουμπαρου μου!


Θερινή σεζόν... τριών ταχυτήτων φέρεται να διαμορφώνεται στη χώρα μας, σε μια χρονιά που ο παγκόσμιος τουρισμός διανύει τροχιά ανάπτυξης. 
Με «πρώτη» επιταχύνουν οι ξενοδόχοι της Κρήτης, των Δωδεκανήσων, της βορείου Ελλάδας και διάσημων Κυκλαδίτικων νησιών, χάρη στην επέλαση Ρώσων, Σέρβων, Γερμανών, Νορβηγών, Βρετανών, Ισραηλινών κ.ά. τουριστών.
«Οπισθεν» για τους μικρομεσαίους ξενοδόχους και τους ιδιοκτήτες ... ενοικιαζόμενων δωματίων, που έναν μήνα πριν από την καυτή -τουριστικά- εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου «ψάχνουν» τον Ελληνα (πιεσμένο από ΔΝΤ και κυβερνητικά μέτρα λιτότητας) ταξιδιώτη. Και... «νεκρά» για τα πολυτελή αθηναϊκά ξενοδοχεία, μετά τον «βομβαρδισμό» της πλατείας Συντάγματος, στις 15 και 28-29 Ιουνίου.

«Πάντως τα γεγονότα δεν αφορούν μόνο την Αθήνα, αλλά την εικόνα ολόκληρης της Ελλάδας στο εξωτερικό» λέει ο Σπύρος Γαλιατσάτος, πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Κεφαλλονιάς - Ιθάκης και μέλος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου. Η Γενική Πανελλαδική Ομοσπονδία Επιχειρήσεων Τουρισμού καλεί τους επαγγελματίες του τουρισμού να εξακολουθούν να επικοινωνούν με εξωτερικό προκειμένου να καθησυχάζουν τους δυνητικούς επισκέπτες.

Και ενώ οι αφίξεις τουριστών σε λιμάνια και αεροδρόμια προκαλούν αισιοδοξία στον κλάδο, το ταμείο παραμένει... μείον, χωρίς να καλύπτονται οι απώλειες των προηγούμενων ετών, όπως περιγράφουν κυρίως οι μικροξενοδόχοι, που, παραδοσιακά, στηρίζονται στον οικογενειάρχη Ελληνα τουρίστα. Γι' αυτόν, όμως, το περσινό σλόγκαν «Μένουμε Ελλάδα» της διαφημιστικής καμπάνιας του ΕΟΤ παραφράζεται εφέτος στο «Μένουμε... σπίτι»! Ερευνες του Ινστιτούτου Καταναλωτών και της Ενωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος της ΓΣΕΕ «βγάζουν» ρεκόρ πολιτών που δεν αντέχουν το κόστος των καλοκαιρινών διακοπών, σε σχέση με την περασμένη διετία. Συγκεκριμένα, το 62% των Ελλήνων θα κάνει διακοπές στο... σαλόνι του σπιτιού του (59% το 2010, 49% το 2009). Και όχι επειδή το θέλουν, αλλά γιατί ακόμα και η εξόρμηση του Σαββατοκύριακου σε κοντινούς προορισμούς φαντάζει πολυτέλεια εξαιτίας οικονομικής στενότητας, επαγγελματικής ανασφάλειας και τσουχτερών ακτοπλοϊκών και αεροπορικών εισιτηρίων.

«Είμαστε 50% κάτω. Ιούλιο μήνα και η εγχώρια αγορά είναι άφαντη. Οι Ελληνες αναζητούν προσφορές και αν επιλέξουν κάτι, θα είναι “πακέτο” χαμηλού κόστους. Ωστόσο χρειάζεται έρευνα αγοράς, γιατί το φτηνό δεν είναι πάντοτε καλό και ενέχει ρίσκο» λέει ο Κωνσταντίνος Μπρεντάνος, πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Επιχειρηματιών Ενοικιαζόμενων Δωματίων και Διαμερισμάτων Ελλάδας (ΣΕΕΔΔΕ), στην οποία ανήκουν 40.000 καταλύματα 500.000 κλινών, δηλαδή το 50% του τουριστικού δυναμικού της χώρας. Ο Ελληνας αναμένεται να «τιμήσει» περισσότερο από κάθε άλλη φορά την αρετή της φιλοξενίας, σύμφωνα με τους υπευθύνους της Ενωσης Καταναλωτών Η Ποιότητα της Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ). Αλλωστε, και η πανελλαδική έρευνα του ΙΝΚΑ έδειξε ότι επτά στους δέκα Ελληνες θα κάνουν ολιγοήμερες διακοπές στο ιδιόκτητο σπίτι στο χωριό ή σε συγγενικό-φιλικό σπίτι και μόνο το 24% είναι διατεθειμένο να «κλείσει» κρεβάτι ξενοδοχείου ή ενοικιαζόμενου δωματίου.


Σε αριθμούς

82% των πολιτών αποδίδει την αδυναμία του να κάνει διακοπές στην οικονομική στενότητα και την
επαγγελματική αστάθεια

15-20 ευρώ ανά άτομο η τιμή «εκκίνησης» για μικρομεσαία ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια, ακόμα και τον Αύγουστο

7 στους 10 Ελληνες θα κάνουν ολιγοήμερες διακοπές είτε σε ιδιόκτητο είτε σε συγγενικό ή φιλικό σπίτι

46% θα κάνει επταήμερες διακοπές και το 23% διακοπές δεκαπέντε ημερών

3 στους 10 «ψηφίζουν» καλοκαίρι... στο βουνό

45 ευρώ διατίθενται δωμάτια ξενοδοχείων που, στο παρελθόν, κόστιζαν 70 ευρώ.

8.000 ακυρώσεις διανυκτερεύσεων σε 20 μεγάλα ξενοδοχεία της Αθήνας, σε 5 ημέρες

61,12% αυξήθηκαν οι αφίξεις Ρώσων στο αεροδρόμιο της Ρόδου, τον Ιούνιο

10% αύξηση στην τουριστική κίνηση εκτιμάται για φέτος στην Ελλάδα, χωρίς όμως αντίστοιχη αύξηση στα έσοδα

4,5% αυξήθηκαν οι διεθνείς τουριστικές αφίξεις το πρώτο τετράμηνο του 2011

48,5% των Ελλήνων χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο για να μεταβεί στον τουριστικό προορισμό


Αύξηση αφίξεων αλλά όχι και εσόδων

«Απιαστο» χαρακτηρίζουν παράγοντες της αγοράς τον στόχο για 10% αύξηση στα τουριστικά έσοδα εφέτος, ωστόσο, όσον αφορά τις αφίξεις τουριστών, τα πρώτα στοιχεία και οι εκτιμήσεις για την υπόλοιπη σεζόν ανεβάζουν στο βάθρο των κερδισμένων συγκεκριμένους προορισμούς. Τα χαμόγελα αισιοδοξίας έρχονται συγκεκριμένα από τη Ρόδο και από την Κω, ενώ ακολουθούν η Κρήτη, η βόρεια Ελλάδα, η Σαντορίνη και η Κέρκυρα.

«Η αύξηση στις αφίξεις είναι κάπως θεωρητική και σίγουρα δεν συνεπάγεται αντίστοιχη αύξηση των εσόδων. Οσον αφορά την Κέρκυρα, για παράδειγμα, που εμφάνισε τον Ιούνιο αύξηση αφίξεων περίπου 10%. Πού πήγαν όλοι αυτοί οι επισκέπτες; Πού διανυκτέρευσαν και πώς ξόδεψαν τα χρήματά τους; Δυστυχώς οι μεγάλοι τουρ οπερέιτορ καταστρατηγούν τα φτηνά πακέτα all inclusive (18-35 ευρώ, ενώ θα έπρεπε να κυμαίνονται στα 50- 75 ευρώ) στα μεγάλα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, οδηγώντας σε αδιέξοδο το σύνολο του τουριστικού τομέα» λέει ο Κωνσταντίνος Μπρεντάνος, πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Επιχειρηματιών Ενοικιαζόμενων Δωματίων και Διαμερισμάτων Ελλάδας. «Τα τουριστικά έσοδα είναι πράγματι ένα ξεχωριστό κεφάλαιο. Σημαντικό είναι επίσης να μην ξεχνάμε τα ελληνικά νοικοκυριά, τα οποία επίσης πιέζονται χάνοντας κι αυτά μέρος των εισοδημάτων τους. Ηρθε η στιγμή να προσέξουμε τον Ελληνα τουρίστα, να προσφέρουμε ένα ολοκληρωμένο τουριστικό προϊόν με καλό συνδυασμό τιμής – υπηρεσιών – υποδομών, που να απευθύνεται στον οικογενειάρχη» λέει ο Σπύρος Γαλιατσάτος, πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Κεφαλλονιάς - Ιθάκης.

Σημειώνεται πάντως ότι ο Ιούνιος αποδείχθηκε «καυτός» μήνας, από τουριστικής άποψης, καθώς εκτόξευσε το συνολικό -από τις αρχές του έτους- ποσοστό αφίξεων επισκεπτών στα αεροδρόμια όλης της χώρας. Συγκεκριμένα, συνολικά το πρώτο εξάμηνο οι αεροπορικές αφίξεις «χτύπησαν» +9,52% (4.214.220 τουρίστες).



Στις επτά διανυκτερεύσεις πληρώστε μόνο τις πέντε

Πόλεμος έκτακτων προσφορών έχει ξεσπάσει στο Διαδίκτυο, όχι μόνο από μικρομεσαίους ξενοδόχους, αλλά και από μεγάλα συγκροτήματα. Υιοθετώντας την τακτική του «δεκαημέρου προσφορών» των εμπορικών καταστημάτων (!), οι επιχειρηματίες του τουρισμού «διαφημίζουν» συχνά τα δικά τους πακέτα προσφορών. «Από σήμερα και μόνο για τρεις ημέρες. Ειδική προσφορά: Κάντε κράτηση για επτά διανυκτερεύσεις και πληρώστε μόνο τις πέντε» διαφημίζει ξενοδοχείο στη Νάξο. «Ολα τα παιδιά κάτω των 12 ετών διαμένουν χωρίς χρέωση. Η προσφορά ισχύει για έγκαιρη κράτηση και για τον Αύγουστο» λέει ξενοδοχείο στην Ανδρο. «Σε κάθε περίπτωση, οι τιμές είναι παγωμένες. Είμαστε ίσως ο μοναδικός κλάδος με τιμές συγκρατημένες στα περσινά και προπέρσινα επίπεδα» λέει ο Κωνσταντίνος Μπρεντάνος, πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Επιχειρηματιών Ενοικιαζόμενων Δωματίων και Διαμερισμάτων Ελλάδας.


Επιστροφή στα κάμπιγκ

Κατά 5%-7% έχει αυξηθεί, την τελευταία διετία, η παρουσία Ελλήνων κατασκηνωτών στα κάμπινγκ της χώρας μας, τα οποία κατακλύζονται κάθε χρόνο από ξένους τουρίστες- και κυρίως από Γερμανούς και Ιταλούς. «Εφέτος όμως, λόγω κρίσης, παρατηρείται έντονο ελληνικό ενδιαφέρον για διακοπές σε αντίσκηνο. Ερχονται άνθρωποι που δεν έχουν ξανακάνει ποτέ κάμπινγκ και ρωτούν για τον βασικό εξοπλισμό και το κόστος του» λέει υπάλληλος σε γνωστό κατάστημα ειδών κάμπινγκ, στην Αθήνα.

Σήμερα λειτουργούν συνολικά 327 μονάδες σε όλη την Ελλάδα, η δυναμικότητα των οποίων ανέρχεται σε 29.645 θέσεις σκηνών και τροχόσπιτων, 948 οικίσκων και 93.123 κλινών. Την πρωτιά με 95 μονάδες κατέχει η Μακεδονία και ακολουθούν η Πελοπόννησος, οι Κυκλάδες, τα νησιά του Ιονίου και η κεντρική Ελλάδα.


Ελένη Ευαγγελοδήμου



Προτιμούν Ηπειρο-Πελοπόννησο

Με τους... στεριανούς προορισμούς που δεν απαιτούν το («τσιμπημένο») κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων «φλερτάρουν» φέτος οι Ελληνες για τις καλοκαιρινές διακοπές τους. Ενδεικτική είναι η μεγάλη αύξηση ενδιαφέροντος που καταγράφεται το τελευταίο διάστημα για την ηπειρωτική Ελλάδα αλλά και για περιοχές της Πελοποννήσου.

«Η νέα αυτή τάση οφείλεται επίσης στο γεγονός ότι οι προορισμοί της Ηπείρου και της Πελοποννήσου έχουν καλύτερες προσφορές» λέει ο διευθύνων σύμβουλος του ταξιδιωτικού οργανισμού Manessis, Αγγελος Λάμπρου. «Στα περισσότερα νησιά οι επιχειρηματίες έπαψαν πλέον να βγάζουν εκπτώσεις, πόσο μάλλον να ρίχνουν τις τιμές τους, καθώς θα καλυφθούν (ή έχουν ήδη γεμίσει) από τους ξένους τουρίστες. Ως αποτέλεσμα, ο Ελληνας κάνει στροφή σε άλλους προορισμούς που μπορούν να καλύψουν, συνολικά, την ανάγκη του για οικονομικές διακοπές, ακόμα και την τελευταία στιγμή» προσθέτει ο κ. Λάμπρου.

1 σχόλιο:

  1. Ο Σπύρος είναι λεβέντης, αλλά και συγχωριανός. Γι αυτό θέλω να τον καθησυχάσω: Μπορεί προς ώρας τα πανδοχεία να μένουν άδεια, οι μνημονιακοί όμως λογαριάζουν τελικά χωρίς τον ξενοδόχο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή