Κυριακή 27 Ιουνίου 2010

Μίζες εκατομμυρίων και για τα τρόλεϊ, 1997 - 2002

Μίζα 21.500 για κάθε τρόλεϊ
 
Από τη γερμανική βιομηχανία ΜΑΝ το 1997 και το 2002
Την περίοδο 1997-2002 η γερμανική εταιρεία  έκανε πληρωμές μέσω τριών υπεράκτιων εταιρειών «συμβούλων»

Δύο υπεράκτιες εταιρείες της Κύπρου, μία στις Βρετανικές Παρθένες Νήσους και δύο Ελληνες υπήκοοι εμφανίζονται ως οι πρωταγωνιστές στο σκάνδαλο των μιζών που κατέβαλε η γερμανική εταιρεία ΜΑΝ προς αξιωματούχους του ελληνικού υπουργείου Μεταφορών, προκειμένου να εξασφαλίσει παραγγελίες από τα ΗΛΠΑΠ στο πλαίσιο δύο συμβάσεων, το 1997 και το 2002 αντίστοιχα, σύμφωνα με εσωτερική έρευνα της εταιρείας. 
Στοιχεία της τέθηκαν υπ’ όψιν της «Κ» και της Sueddeutsche Zeitung.
Οι πληρωμές αφορούν ένα συμβόλαιο 60,4 εκατομμυρίων ευρώ, ανάμεσα στη ...θυγατρική εταιρεία της ΜΑΝ, NEOPLAN, με την ημικρατική ΕΛΒΟ για 142 τρόλεϊ. 
Η ΝΕΟPLAN υπέβαλε την προσφορά της στις 21 Σεπτεμβρίου του 2001 και τέσσερις μέρες αργότερα η ελληνική και η γερμανική εταιρεία υπέγραψαν μία σύμβαση. Η γερμανική εταιρεία θα παρείχε οχήματα στην ΕΛΒΟ και η τελευταία θα τα μετασκεύαζε για λογαριασμό των ΗΛΠΑΠ, που είχαν δώσει την παραγγελία.
Τα πρώτα οχήματα παραδόθηκαν στην ΕΛΒΟ το 2003. Το συνολικό ύψος των μιζών στο συμβόλαιο αυτό ήταν 3,2 εκατομμύρια ευρώ ή το 5,26% του συνολικού ύψους της παραγγελίας. Κύριος, αλλά όχι μοναδικός, «διακινητής» της μίζας εμφανίζεται η υπεράκτια εταιρεία Waker, η οποία παρουσιάζεται ως σύμβουλος στην εκτέλεση του συμβολαίου. 
Το νομικό τμήμα της ΜΑΝ ανακάλυψε ότι η «εταιρεία συμβούλων» είχε δραστηριοποιηθεί και σε ένα προηγούμενο συμβόλαιο με την ΕΛΒΟ, στις 24 Δεκεμβρίου 1997. 
Για την παραγγελία δύο συμβολαίων, στις 19 Σεπτεμβρίου 1997 και στις 12 Ιανουαρίου 1998, για 200 λεωφορεία Ν 4007 και 96 τρόλεϊ Ν 6014, αντίστοιχα και μίζες 18.500 μάρκων ανά λεωφορείο και 21.500 ανά τρόλεϊ. 
Σύνολο 2,2 εκατομμύρια ευρώ. Πουθενά δεν βρέθηκαν αποδείξεις ότι η εταιρεία παρείχε πραγματικές υπηρεσίες, όπως επισημαίνουν οι νομικοί της ΜΑΝ.
Τον Φεβρουάριο του 2001 η Waker ξαναεμφανίζεται με ένα «συμβόλαιο συμβούλων», ζητώντας περίπου 2 εκατομμύρια ευρώ για «αμοιβή», που αντιστοιχεί σε περίπου 13.800 ευρώ ανά τρόλεϊ, για τη σύμβαση των 140 οχημάτων.
Ανάμεσα στις δύο συμβάσεις της εταιρείας το 1997 και το 2001, η έρευνα της ΜΑΝ, που παραδόθηκε στην Εισαγγελία του Μονάχου, αποκάλυψε και άλλα συμβόλαια που αφορούσαν στην «παροχή» συμβουλών της Waker προς την ΕΛΒΟ, τα ΗΛΠΑΠ και την ΕΘΕΛ στις 23 Ιανουαρίου του 1998, στις 17 Μαΐου του 1999, στις 12 Απριλίου του 2000 και την 1η Φεβρουαρίου του 2001.
Από το 1999 ώς το 2004 πληρώνονται συνολικά 4,1 εκατομμύρια ευρώ στην εταιρεία, σε έναν λογαριασμό της Λαϊκής Τράπεζας Κύπρου σε υποκατάστημα της Λευκωσίας.
Στη διεύθυνση καταβολής των μιζών εμφανίζονται δύο ακόμα υπεράκτιες εταιρείες. Η μία είναι η εταιρεία Felmont, που υπογράφει δύο συμβόλαια συμβούλων με τη ΜΑΝ /ΝΕΟPLAN αξίας 770.000 ευρώ. 
Το ποσό θα πληρωθεί στον λογαριασμό 02421251.60W της τράπεζας UBS στη Ζυρίχη. Η Felmont παρουσιάζει δύο διαφορετικές διευθύνσεις στην Κύπρο, ενώ διαχειριστής εμφανίζεται ο δικηγόρος Λευκωσίας Χρήστος Π. 
Σύμφωνα με πληροφορίες της Εισαγγελίας του Μονάχου, η εταιρεία συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο της Peprarimi S.A., μερίδιο της οποίας πούλησε στην εταιρεία Feltex LTD. 
Η τελευταία εμφανίζεται να έχει σχέσεις με την ΕΛΒΟ, αλλά και ένα φυσικό πρόσωπο, που θεωρείται από Interpol και Europol ότι έχει αναμειχθεί σε εμπόριο όπλων, ναρκωτικών και ξέπλυμα «μαύρου χρήματος».
Παραστατικά για μίζες εκδίδονται και επ’ ονόματι της εταιρείας των Βρετανικών Παρθένων Νήσων Hillcrest, αλλά τα ποσά καταβάλλονται στον ίδιο λογαριασμό της UBS που χρησιμοποιεί και η Felmont. Οι δύο εταιρείες Felmont και Hillcrest, που βρίσκονται σε εκκαθάριση, φαίνεται να έχουν τον ίδιο λογαριασμό και πιθανώς ανήκουν στα ίδια φυσικά πρόσωπα.
Στα παραστατικά αυτά αναφέρεται ως δικαιούχος της προμήθειας, εκτός από τη Felmont, και στέλεχος της ΕΛΒΟ στο επίμαχο διάστημα. Η γερμανική Εισαγγελία σημειώνει, με βάση την αξιολόγηση των στοιχείων, ότι αρκούν οι ενδείξεις για την άσκηση δίωξης για δωροδοκία ξένου αξιωματούχου, αλλά το αδίκημα σύμφωνα με τον γερμανικό νόμο έχει παραγραφεί. 
Στην Ελλάδα έχει ξεκινήσει προκαταρκτική εξέταση αλλά μέχρι τώρα τα στοιχεία δεν αρκούσαν για να προχωρήσει ο αρμόδιος εισαγγελέα την έρευνα. 
Τόσο ο αρμόδιος υπουργός Χρ. Βερελής μετά το 2000 όσο και οι επικεφαλής των ΗΛΠΑΠ και της ΕΘΕΛ -δύο από αυτούς ασκούν σήμερα δημόσια εξουσία- είχαν διαβεβαιώσει δημοσίως ότι οι διαδικασίες στους σχετικούς διαγωνισμούς είχαν προχωρήσει μέσα σε πλαίσιο απόλυτης νομιμότητας.
Ποια είναι η Waker
Η εταιρεία Waker ιδρύεται το 1997 και εκπροσωπείται από τον Κύπριο δικηγόρο Γιώργο Λ. που υπογράφει και κάποια συμβόλαια «συμβούλων». Η δραστηριότητά της επικεντρώνεται σε βιομηχανικά μηχανήματα και πυρίμαχα προϊόντα. 
Ως μέτοχοί της εμφανίζονται δύο κυπριακές εταιρείες που προφανώς τη διαχειρίζονται για λογαριασμό κάποιου φυσικού προσώπου. 
Ενας μάρτυρας, στέλεχος της ΜΑΝ, που κατέθεσε στην Εισαγγελία του Μονάχου, ανέφερε ότι πίσω από την εταιρεία βρίσκεται ο Φ.Α. που ζητούσε και τις προμήθειες .Ο «μεσάζων» αυτός φαίνεται, σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, να διατηρεί σχέση με μια επιτροπή επιλογής σε διαγωνισμό οχημάτων της ΕΘΕΛ. 
Τα στοιχεία της γερμανικής Εισαγγελίας δείχνουν ότι στέλεχος της ΕΘΕΛ (το όνομά του είναι στη διάθεση της «Κ») ενημέρωνε την κοινοπραξία ΕΛΒΟ/NEOPLAN για την εξέλιξη του διαγωνισμού, ζητώντας 1.600 μάρκα μίζα για κάθε μεσαίο λεωφορείο και 2.750 μάρκα για κάθε αρθρωτό. Δύο σύμβουλοι των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομικών συνδέονται, σύμφωνα με την ίδια δικογραφία, με τις πληρωμές στον συγκεκριμένο παράγοντα.
Του Τασου Tελλογλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου