Τρίτη 16 Φεβρουαρίου 2010

Ναι, υπό όρους, η ευρωπαϊκή χρηματική στήριξη στην Ελλάδα

Γνωμάτευση της νομικής Υπηρεσίας του Γερμανικού Κοινοβουλίου, που ζήτησε το κόμμα των Πρασίνων, βάζει τέρμα στις περί του αντιθέτου ερμηνείες των σχετικών άρθρων από κοινοτικούς αξιωματούχους

Κοινός παρονομαστής των δημοσίων δηλώσεων του συνόλου του πολιτικού προσωπικού στις Βρυξέλλες και στις πρωτεύουσες των χωρών - μελών, είναι ότι η Ε.Ε.  μέσω του άρθρου 125 της Συνθήκης της Λισαβόνας απαγορεύει την ανάληψη χρεών και υποχρεώσεων μιας χώρας - μέλους από άλλη.
Είναι η περίφημη ρήτρα non bail out, που επικαλούνται όσοι αποκλείουν τη χορήγηση χρηματικής βοήθειας προς την Ελλάδα.
Το κόμμα των Γερμανών Πρασίνων δια του εκπροσώπου του επί θεμάτων οικονομίας και δημοσιονομικών Γκέρχαρντ Σικ ζήτησε από τη νομική υπηρεσία του Γερμανικού Κοινοβουλίου γνωμάτευση για το εύρος εφαρμογής ενός ...
άλλου άρθρου της ίδιας της Συνθήκης, του άρθρου 122, το οποίο προβλέπει τη χορήγηση οικονομικής βοήθειας από την Ε.Ε. σε περίπτωση φυσικών καταστροφών ή όταν υπάρχει ένας εξαιρετικά μεγάλος κίνδυνος.
Οι Γερμανοί νομικοί αποφάνθηκαν ότι ο κίνδυνος χρεοκοπίας συνιστά έναν τέτοιο κίνδυνο.

«Χρειαζόμαστε άμεση και σταθερή λύση»

Ίσως η όλη συζήτηση να ακούγεται πολύ "νομικίστικη", αλλά και στο παρελθόν η Ιρλανδή ευρωβουλευτής είχε ζητήσει από την Ε.Ε. να γνωμοδοτήσει για το κατά πόσο δύο συγκεκριμένα άρθρα της σημερινής Συνθήκης της Λισαβόνας, δηλαδή το 122 παράγραφος 2 και το 125,  ακυρώνει το ένα το άλλο. Η συζήτηση δεν έγινε τότε και έτσι το κόμμα των Πρασίνων δια του εκπροσώπου του σε θέματα οικονομίας και οικονομικών Γκέρχαρντ Σικ, έδωσε εντολή στη Νομική Υπηρεσία του Γερμανικού Κοινοβουλίου να γνωμοδοτήσει επί αυτών των δύο άρθρων με αφορμή τη συζήτηση που γίνεται γύρω από το δημοσιονομικό έλλειμμα της Ελλάδος και το κατά πόσο ενδεχόμενη οικονομική στήριξη της χώρας έρχεται σε αντίθεση με το γράμμα της Συνθήκης της Λισαβόνας.

Η νομική υπηρεσία του Γερμανικού Κοινοβουλίου, απεφάνθη ότι το άρθρο 122 δεν έρχεται σε αντίθεση με τη ρήτρα απαγόρευσης οικονομική στήριξης χώρας της Ε.Ε. από μιαν άλλη, υπό προϋποθέσεις. Οι προϋποθέσεις που προβλέπει το άρθρο 125 είναι ο κίνδυνος φυσικών καταστροφών και η αντιμετώπιση ενός μεγάλου κινδύνου που να αφαιρεί την δυνατότητα από χώρα να βοηθήσει τον εαυτό της. Στην περίπτωση της Ελλάδος ο κίνδυνος πτώχευσης της χώρας ισοδυναμεί με αυτόν τον μεγάλο κίνδυνο. Ο βουλευτής των Πράσινων Γκέρχαρντ Σικ, που έδωσε εντολή γι αυτήν τη γνωμάτευση μίλησε στη Deutsche Welle για την πρωτοβουλία του.

«Για μένα είναι σημαντικό να συνεχιστεί ο διάλογος σε μια πιο ουσιαστική βάση και να γίνει σε όλους σαφές, ποιες νομικές δυνατότητες διαθέτουμε για να βοηθήσουμε την Ελλάδα και πάνω από όλα να γίνει σαφές στους υπουργούς Οικονομικών, ότι χρειάζεται να βρουν γρήγορα μια σταθερή λύση», τονίζει ο Γερμανός πολιτικός. «Γιατί οι ανασφάλειες στις διεθνείς αγορές δεν κάνουν καλό σε κανένα. Χρειάζεται να στείλουμε ένα σαφές μήνυμα σε αυτές, πώς και μέσω ποιων καναλιών θα βοηθήσουμε την Ελλάδα για να τους γίνει σαφές ότι η κερδοσκοπία δεν περνά πια. Αυτό που συμβαίνει αυτή τη στιγμή στις χρηματαγορές δεν μπορεί να μας συμφέρει.  Αυτό που γίνεται είναι ένα στοίχημα για να καταρρεύσει η Ελλάδα. Κι αυτό είναι ένα παιγνίδι με μηδενικό όφελος που δεν φέρνει τίποτα σε κανένα, άρα θα πρέπει να σταματήσει». 

"Τί είναι καλό για την Ευρώπη..." 

Πιο ουσιαστικός δημόσιος διάλογοςΟ βουλευτής των Πρασίνων Γκέρχαρντ Σικ καταγγέλλει ότι η καγκελάριος Μέρκελ  μέχρι στιγμής δεν τόλμησε να ανοίξει συζήτηση μέσα στο Κοινοβούλιο για το πώς η κυβέρνησή της σχεδιάζει να αντιμετωπίσει τα ελλείμματα στο χώρο της ευρωζώνης, και ότι ο υπουργός Οικονομικών Βολφγκανγκ Σόιμπλε επέλεξε να ενημερώσει μόνο την κοινοβουλευτική ομάδα Χριστιανοδημοκρατών και Χριστιανοκοινωνιστών  για την πολιτική του υπουργείου του.

«Το δημόσιο αίσθημα στη Γερμανία συνοψίζεται στο ότι οι Έλληνες μας κορόιδεψαν,  ότι δεν ξέρουν να χειρίζονται με σοβαρότητα χρήματα και ιδίως αυτά που ρέουν από την Ε.Ε. και γι αυτό δεν πρέπει να τους δώσει η Ε.Ε. βοήθεια», μας λέει. «Νομίζω ότι πιο σημαντικό είναι σε αυτή τη χρονική στιγμή να στραφούμε σε ένα άλλο διάλογο, που να λέει, τι είναι το κοινό ευρωπαϊκό μας συμφέρον, αλλά και ότι από την άλλη πλευρά η Ελλάδα πρέπει να αποδείξει ότι εφαρμόζει μια σταθερή δημοσιονομική πολιτική με ευρωπαϊκούς πόρους. Όλα αυτά είναι προϋποθέσεις για να κάνουμε άλλες σκέψεις εμείς εδώ στη Γερμανία, όχι πώς θα τιμωρήσουμε την Ελλάδα, αλλά να βάλουμε σε πρώτη προτεραιότητα,  τι είναι καλό και χρήσιμο για ολόκληρη την Ε.Ε.

Η χρησιμότητα αυτής της γνωμάτευσης έγκειται στο ότι αφενός είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται νομική ερμηνεία των δύο αυτών άρθρων και αφετέρου ότι λύνει, σε νομικό επίπεδο τουλάχιστον, τα χέρια του υπουργού Οικονομικών  Βόλφγκανγκ Σόιμπλε και των άλλων ομολόγων του στην Ε.Ε., για τη χορήγηση βοήθειας προς την Ελλάδα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
 D.W.
Ειρήνη Αναστασοπούλου
Επιμέλεια σύνταξης: Κώστας Συμεωνίδης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου