Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2010

Ο χρόνος εχθρός της μεταρρύθμισης...


Μαθήματα πολιτικής ...ξιφασκίας ξεκινούν τη Δευτέρα από το βήμα του συνεδρίου - Εκτός από τις «κομματικές», τοπικιστικές  και προσωπικές αντιδράσεις για τη διοικητική μεταρρύθμιση, πίσω από τη φράση του «ναι, αλλά με προϋποθέσεις» που θέτουν ΤΕΔΚΝΑ και ΤΕΔΚ Ηρακλείου Κρήτης, ολοφάνερη η δυσκολία του εγχειρήματος για την «εδώ και τώρα» επιτυχία του «Καλλικράτη»
Με το βλέμμα στραμμένο στο συνέδριο της ΚΕΔΚΕ που αρχίζει τη Δευτέρα με ομιλίες του υπουργού Εσωτερικών Γιάννη Ραγκούση, του πρόεδρου της Ν.Δ Αντώνη Σαμαρά και εκπροσώπων των άλλων κομμάτων, αναμένεται να ξεκινήσει ο ουσιαστικός διάλογος για τη διοικητική μεταρρύθμιση. 
Πολιτική ηγεσία και εκπρόσωποι των ΟΤΑ πρέπει να ανοίξουν πλέον τα ...
«χαρτιά» τους για το ποια ακριβώς θα είναι τα χαρακτηριστικά της μεταρρύθμισης (χωροταξικά, μητροπολιτικού κέντρου, αρμοδιότητες, οικονομικοί πόροι κ.α.) και να συμφωνήσουν ότι προλαβαίνουν πριν από τις εκλογές. 
Διότι εάν δεν βρεθεί «φόρμουλα» αποδοχής του εγχειρήματος και από τις δύο πλευρές και αρχίσουν οι αντιδράσεις, οι 11 μήνες είναι οριακά λίγοι... 
Το συνέδριο θα διαρκέσει μέχρι την Τετάρτη. Περιλαμβάνει επίσης εισήγηση του προέδρου της ΚΕΔΚΕ και δημάρχου Αθηναίων Ν. Κακλαμάνη, του προέδρου της ΤΕΔΚΝΑ , του προέδρου των Νομαρχιακών Αυτοικοικήσεων (ΕΝΑΕ) αλλά και των εκπροσώπων των εργαζομένων στους Δήμους τους οποίους η μεταρρύθμιση αφορά άμεσα. Εάν ο αρμόδιος υπουργός δεν παρουσιάσει νέα στοιχεία ακριβείας εκτός από αυτά που υπάρχουν ήδη στην ηλεκτρονική σελίδα της διαβούλευσης για το νομοσχέδιο, θα πρέπει να το πράξει το αργότερο μέχρι τις 4,5 και 6 Φεβρουαρίου, που πραγματοποιείται το συνέδριο της ΕΝΑΕ, πάντα με κύριο θέμα τη διοικητική μεταρρύθμιση.
Ο υπουργός Εσωτερικών Γ. Ραγκούσης, πρώην δήμαρχος Πάρου, «παιδί» της Αυτοδιοίκησης δηλαδή,   βρίσκεται αντιμέτωπος με τις διαβαθμισμένες αντιδράσεις των φορέων της δημοτικής και νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης για το  νομοσχέδιο «Καλλικράτης», πίσω από την κατ΄ αρχήν σύμφωνη γνώμη για τη διοικητική μεταρρύθμιση, καθώς αποτελεί πάγιο ομόφωνο αίτημα των κορυφαίων αιρετών οργάνων τους. 
Ο κ. Ραγκούσης μπορεί να αναγνωρίσει την προέλευση των αντιδράσεων: Άλλες, ταυτίζονται με τις κεντρικές πολιτικές θέσεις κομμάτων, στα οποία οι περισσότεροι εκπρόσωποι της Αυτοδιοίκησης είναι ενταγμένοι και ειδικά αυτή την περίοδο επιδιώκουν τα εσωκομματικά εύσημα, προκειμένου να πάρουν στο εγγύς μέλλον το δύσκολο χρίσμα της υποψηφιότητας για τους νέους ΟΤΑ και Περιφέρειες.  Άλλες αντιδράσεις, προέρχονται από υπαρκτά τοπικιστικά προβλήματα που είχε αναδείξει και ο «Καπποδίστριας Ι», προσαυξημένα από τα επιμέρους «συμφέροντα» των νυν δημάρχων και νομαρχών ως προς την προοπτική προσωπικής τους εκλογικής επιτυχίας στις 14 Νοεμβρίου.
Υπάρχουν όμως και αντιδράσεις που στηρίζονται σε ένα τεράστιο «πάζλ» προβλημάτων που ανακύπτουν από την εσπευσμένη προώθηση της διοικητικής μεταρρύθμισης χωρίς κάν να έχει τεθεί το θέμα της χωροταξίας (συνενώσεων) των ΟΤΑ, για το οποίο κατατέθηκε το εύλογο αίτημα είναι να υπάρξει απαραίτητα ξεχωριστή διαβούλευση. 
Προβλήματα, τα οποία και οι πλέον καλοπροαίρετοι συζητούν ότι η χρησιμότατη κατά τα άλλα διαβούλευση,  δεν μπορεί να επιλύσει στους απαιτούμενους χρόνους, ώστε να αποφευχθεί η παράλυση του υπάρχοντος περιφερειακού συστήματος διοίκησης στην Ελλάδα (Δήμοι, Νομαρχίες, Περιφέρειες). Εάν το αντικειμενικό αυτό πρόβλημα συνδυαστεί με το «κομματικό» και το «προσωπικό», εγκυμονεί κινδύνους να δυναμιτίσει το εγχείρημα της διοικητικής μεταρρύθμισης. 
Ήδη, όπως «προειδοποίησε» ο πρόεδρος της Τοπικής Ένωσης Δήμων- Κοινοτήτων Αττικής (ΤΕΔΚΝΑ) και δήμαρχος Αιγάλεω Δ. Καλογερόπουλος, μετά τη γενική συνέλευση του οργάνου, μόνο 22 από τους 122 δήμους και κοινότητες της Αττικής έχουν δηλώσει την πρόθεσή τους για εθελοντικές συνενώσεις, 42 (δηλαδή ένας στους τρεις) έχουν ταχθεί κατά της συνένωσης, ενώ οι υπόλοιποι δεν έχουν εκφράσει τις προθέσεις τους. Πρόσθεσε δε, ότι το  90% των δημοτικών συμβούλων στους δήμους της Αττικής θα αντιταχθούν στη διαδικασία αν δεν εφαρμοστούν όσα έχουν αποφασιστεί στο Συνέδριο της Κυλλήνης. Οι θέσεις  της ΤΕΔΚΝΑ, αλλά και αυτές της ολομέλειας των δημάρχων ΤΕΔΚ νομού Ηρακλείου Κρήτης που επίσης συνεδρίασε και δήλωσε μεν «ομόφωνα την προσήλωσή της στις αρχές και το περιεχόμενο της μεταρρύθμισης» , έθεσε όμως ...13 προϋποθέσεις υλοποίησης, δείχνουν  ότι οι τεράστιες εκκρεμότητες, απειλούν να ακυρώσουν την επιτυχία του εγχειρήματος στους ανακοινωθέντες χρόνους.
Αναλυτικότερα:
Την ανάγκη να θεσπιστεί Μητροπολιτική Αυτοδιοίκηση, ως β΄ βαθμός στην Αττική επεσήμαναν οι δήμαρχοι και κοινοτάρχες της Αττικής σε συνέλευση που πραγματοποίησαν σήμερα σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας. Στη Συνέλευση υπήρξαν αντιδράσεις για τις συνενώσεις στο Λεκανοπέδιο της Αττικής, καθώς όπως επισημάνθηκε από πολλούς δημάρχους η εξαγγελία για τη δημιουργία 370 νέων δήμων, δείχνει ότι το χωροταξικό έχει προαποφασιστεί ερήμην των εκπροσώπων της Αυτοδιοίκησης και των τοπικών κοινωνιών.
Η ΤΕΔΚΝΑ συμφωνεί με τη Διοικητική Μεταρρύθμιση, εμμένοντας στις αποφάσεις του συνεδρίου της και του συνεδρίου της ΚΕΔΚΕ στην Κυλλήνη ( 2007 ). Συνοψίζοντας ο πρόεδρος της ΤΕΔΚΝΑ Δημήτρης Καλογερόπουλος, τόνισε:

    · To σχέδιο της κυβέρνησης δε έχει ξεκάθαρη και σαφή αναφορά στην καθιέρωση της Μητροπολιτικής Διακυβέρνησης στην Αττική. Αυτό είναι ένα ζήτημα που πρέπει να ξεκαθαριστεί, όπως και το τι θα γίνει με τις μητροπολιτικού χαρακτήρα αρμοδιότητες, (κρατικές αρμοδιότητες) οι οποίες ασκούνται από κρατικούς οργανισμούς στο λεκανοπέδιο.

    · Δεν συνοδεύεται από ένα συγκροτημένο, οικονομικό πρόγραμμα για τη στήριξη των νέων δήμων. Οι αναφορές στο πρόγραμμα ΕΛΛΑΔΑ είναι γενικές, ασαφείς και δεν αναφέρεται ύψος χρηματοδοτήσεων. Ούτε προβλέπεται υποστηρικτικός μηχανισμός για την εφαρμογή και υλοποίηση της μεταρρύθμισης, όπως έχει ζητήσει η ΚΕΔΚΕ.

    · Υπάρχουν αναφορές στο πρόγραμμα ότι κάθε νέα αρμοδιότητα που θα αποδίδεται θα κοστολογείται και θα συνοδεύεται από τους αντίστοιχους πόρους, αλλά η εμπειρία, μας υποχρεώνει να είμαστε επιφυλακτικοί, καθώς υπήρξαν ανάλογες διατάξεις και σε παλαιότερους νόμους, αλλά δεν τηρήθηκαν. Όχι μόνο δεν αποδόθηκαν οι αντίστοιχοι πόροι, αλλά είχαμε επιπλέον παρακρατήσεις πόρων της Αυτοδιοίκησης.

    · Δεν ξεκαθαρίζεται τις ακριβώς θα γίνει με το Φ.Π.Α Τι ποσοστό θα αποδοθεί κι αν η απόδοση μέρους του ΦΠΑ συνεπάγεται ότι θα εισπράττεται από τους μηχανισμούς των δήμων.

    · Η κυβέρνηση πρέπει να αποσαφηνίσει τις προθέσεις της και σε ότι αφορά τις αλλαγές στο φορολογικό, αν δηλαδή θα υπάρξει ανακατανομή προς όφελος της Αυτοδιοίκησης και των πολιτών, χωρίς την αύξηση υπαρχόντων ή την επιβολή νέων φόρων.

    · Ασάφειες υπάρχουν και σε ότι αφορά τις νέες αρμοδιότητες. Σε πολλές περιπτώσεις αλληλοσυγκρούονται ή δεν φαίνεται να είναι σαφώς οριοθετημένες, (π,χ αρμοδιότητες που αφορούν το περιβάλλον αναφέρεται ότι θα ασκούνται και από τις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις και τις Γενικές διοικήσεις). Απαιτείται να γίνει λεπτομερής καταγραφή των αρμοδιοτήτων για να μην υπάρχουν ασάφειες και αλληλοεπικαλύψεις.

    · Απαιτείται η σύνταξη νέου κώδικα Αυτοδιοίκησης

    Το σύνολο των δημάρχων επέμεινε στην απόδοση των οφειλομένων προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση πόρων, ( 331,500 εκατ. ευρώ οφειλόμενα του 2009, και 550 εκατ. ευρώ από τη μείωση των ΚΑΠ και της ΣΑΤΑ του 2010) επισημαίνοντας ότι αποτελεί προαπαιτούμενο για την εφαρμογή της μεταρρύθμισης.

    Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε ο κ. Καλογερόπουλος 22 δήμοι και κοινότητες της Αττικής έχουν ήδη δηλώσει τη πρόθεσή τους για εθελοντικές συνενώσεις, 42 έχουν ταχθεί κατά της συνένωσης ενώ οι υπόλοιποι δεν έχουν εκφράσει τις προθέσεις τους.

    Κατά της μεταρρύθμισης και των συνενώσεων τάχθηκε ο εκπρόσωπος της Αγωνιστικής Συμπαράταξης στην ΤΕΔΚΝΑ που πρόσκειται στο ΚΚΕ.

    Στη διάρκεια της συνέλευσης καταγράφηκαν όλες οι απόψεις των δημάρχων και κοινοταρχών. Η Συνέλευση αποφάσισε να αναμένει την κατάθεση του Χωροταξικού σχεδίου και του Επιχειρησιακού σχεδίου από τον υπουργό, προκειμένου να προχωρήσει στην περαιτέρω διαβούλευση για να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις.

Η ΤΕΔΚ Ηρακλείου Κρήτης
Ομόφωνα επιβεβαίωσαν οι δήμαρχοι και τα μέλη του Δ.Σ. της ΤΕΔΚ Νομού Ηρακλείου Κρήτης με εισηγητή τον πρόεδρό της Γιάννη Κουράκη, «την προσήλωσή τους στις αρχές και το περιεχόμενο της Νέας Αρχιτεκτονικής της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. της χώρας και δήλωσαν την ουσιαστική συμμετοχή της αυτοδιοίκησης του νομού στον ανοιχτό θεσμικό διάλογο, ώστε το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί προς ψήφιση, να ανταποκρίνεται πλήρως στις ανάγκες και τις προσδοκίες των τοπικών κοινωνιών».

Οι καταρχήν παρατηρήσεις που κατέθεσαν είναι :

1. Άμεσα να υπάρξει Νέος Κώδικας Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης.
 2. Στο νομοθέτημα πρέπει να αναφερθούν οι κρατικές αρμοδιότητες που μπορούν και πρέπει να εκχωρηθούν ΑΜΕΣΑ μαζί με τις υπηρεσίες και τους πόρους τους, στις νέες Τοπικές και Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις.
3. Να γίνει εξειδικευμένη αναφορά για την αναγκαία - άμεση μεταφορά στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση, της υπάρχουσας κρατικής περιουσίας που υπάρχει περιφερειακά καθώς επίσης και της μεταφοράς των σχετικών υπηρεσιών/οργανισμών του δημόσιου ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα με όποια μορφή τους, μαζί με το προσωπικό και τους πόρους τους (βλ. Κτηματική Υπηρεσία & Εταιρεία του Δημοσίου, Οργανισμοί Λιμένων, ΟΑΕΔ, ΟΑΔΥΚ-ΟΑΝΑΚ, ΟΣΚ, κλπ).
4. Να οριοθετηθεί με σαφήνεια η μη ιεραρχική σχέση της Περιφερειακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης με τις 7 Γενικές (κρατικές) Διοικήσεις.
5. Ενόψει της δραστικής μείωσης των Δημοτικών Επιχειρήσεων να επαναδιατυπωθούν οι σχετικές διατάξεις του Δημοτικού Κώδικα περί επιχειρήσεων, με σκοπό την αποσαφήνισή τους και τη στήριξη της αναπτυξιακής τους παρέμβασης.
6. Να συγκεκριμενοποιηθεί ο τρόπος μετάταξης των υπαλλήλων των καταργούμενων Δήμων / Νομαρχιών / Περιφερειών και λοιπών συλλογικών ή άλλων φορέων και επιχειρήσεων ΟΤΑ.
7. Να υπάρξει σαφής αναφορά στο Νέο Κώδικα για την δυνατότητα - τρόπους και μορφές συνεργασίας των Νέων Δήμων και των Επιχειρήσεών τους σε επίπεδο Περιφερειακό, Εθνικό και Ευρωπαϊκό (Διαδημοτικές Επιχειρήσεις, Δίκτυα κ.λ.π.)
8. Ενόψει του προληπτικού ελέγχου των δαπανών όλων των ΟΤΑ από το Ελεγκτικό Συνέδριο να γίνει σαφής αναφορά στο Νομοθέτημα για την αναβάθμιση και εξειδικευμένη στελέχωση των αποκεντρωμένων υπηρεσιών του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Έλεγχος Νομιμότητας και όχι Σκοπιμότητας. Διαφάνεια και πάταξη της γραφειοκρατίας
9. Να διευκρινιστούν πλήρως οι Πόροι για τη Νέα Αρχιτεκτονική της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης.
10. Να διευκρινιστεί τι θα γίνει με τους Φορείς Διαχείρισης Απορριμμάτων.
11. Να υπάρξει απαραίτητα διαβούλευση για την Χωροταξία.
12. Να μελετηθεί στο τρόπο ανάδειξης των Δημοτικών Συμβούλων των νέων Δήμων, η καθολική εκλογή συμβούλων με ποσόστωση.
13. Εφαρμόσιμες και αποτελεσματικές πολιτικές σύγκλισης όλων των Δήμων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου