Στον «αέρα», λόγω της πρόωρης προκήρυξης των εκλογών, έμειναν, εκτός από την πολυαναμενόμενη απόσυρση των παλαιών Ι.Χ., και τα μεγάλα έργα που υλοποιεί το ΥΠΕΧΩΔΕ τα δύο πρόσφατα μέτρα που είχαν στόχο να περιορίσουν τα προβλήματα στην αγορά από την έλλειψη ρευστότητας: Η αναστολή των πλειστηριασμών για χρέη ιδιωτών η φυσικών προσώπων μέχρι 200.000 ευρώ μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου του 2009 και η χαλαρότερη καταβολή του ΦΠΑ από τις επιχειρήσεις.
Υπενθυμίζεται ότι, στην πρόσφατη συνάντηση που είχε ο υπουργός Οικονομίας, Γιάννης Παπαθανασίου, με το προεδρείο της ΕΕΤ συμφωνήθηκε η αναστολή των πλειστηριασμών φυσικών και νομικών προσώπων για χρέη έως και 200.000 ευρώ, με επισπεύδουσες τις εμπορικές τράπεζες.
Ο κ. Παπαθανασίου είχε τότε αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο να ανασταλούν και οι πλειστηριασμοί για χρέη ιδίου ύψους προς το Δημόσιο, αν πρόκειται για πρόσφατα -λόγω της κρίσης- χρέη και όχι ληξιπρόθεσμες οφειλές. Η ρύθμιση αυτή θα έπαιρνε τη μορφή τροπολογίας, η οποία θα ψηφιζόταν σε νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης, που είναι το καθ' ύλην αρμόδιο για το θέμα. Μετά όμως τη διάλυση της Βουλής, λόγω των πρόωρων εκλογών, το όλο εγχείρημα μάλλον ματαιώνεται.
Αποσύνδεση δήλωσης ΦΠΑ
Στη δεύτερη περίπτωση, επιχειρήθηκε, με ρύθμιση του ΥΠΟΙΟ, η αποσύνδεση της δήλωσης ΦΠΑ από την πληρωμή, με στόχο τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των χιλιάδων εργαζομένων που απασχολούν. Συγκεκριμένα, στη ρύθμιση (η οποία μένει πλέον μετέωρη λόγω των εκλογών), προβλέπεται, κατά την περιοδική δήλωση ΦΠΑ, η πληρωμή ενός σημαντικού ποσοστού της οφειλής (30%) ταυτόχρονα και η εξόφληση του υπολοίπου σε δύο (2) μηνιαίες δόσεις.
Στο διάστημα αυτό, θα ισχύει η από το νόμο προβλεπόμενη επιβάρυνση, λόγω εκπρόθεσμης καταβολής, αλλά δεν θα ισχύουν οι προβλεπόμενες ποινικές ευθύνες. Μετά το διάστημα των δύο μηνών, θα αναζητούνται και οι ποινικές ευθύνες και θα επιβάλλεται υψηλότερη
επιβάρυνση.
Σύμφωνα με την ίδια ρύθμιση, η ανακριβής δήλωση θα τιμωρείται με ιδιαίτερα υψηλό πρόστιμο, πολλαπλάσιο του ποσού που δεν έχει δηλωθεί, χωρίς δικαίωμα του εφόρου να προβαίνει σε μείωση του προστίμου.
Με τη ρύθμιση αυτή, διευκολύνονται οι επιχειρήσεις να αντεπεξέλθουν στην υποχρέωση απόδοσης του ΦΠΑ στη σημερινή περίοδο, όπου η αγορά αντιμετωπίζει προβλήματα μειωμένης ρευστότητας, λόγω της διεθνούς οικονομικής κρίσης. Διευκολύνονται επίσης οι επιχειρήσεις και σε περιπτώσεις έκτακτης οικονομικής δυσκολίας ή δυσανάλογα μεγάλων πωλήσεων, κάποιο μήνα, σε σχέση με το μέσο όρο των μηνιαίων πωλήσεών τους.
Υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ
Στις ελληνικές καλένδες παραπέμπεται, λόγω της προκήρυξης των εθνικών εκλογών, μια σειρά θεμάτων αρμοδιότητας του ΥΠΕΧΩΔΕ, που είχαν ανακοινωθεί από την πολιτική ηγεσία, αλλά δεν είχαν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες νομοθέτησής τους, γεγονός που θα εξαρτηθεί από την κυβέρνηση που θα προκύψει στις 4 Οκτωβρίου.
Απόσυρση Ι.Χ.: Μεταξύ των εκκρεμοτήτων του ΥΠΕΧΩΔΕ, είναι η τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή -αλλά δεν ψηφίστηκε, επειδή κλείνει για τις εκλογές-, η οποία προβλέπει οικονομικά κίνητρα για την απόσυρση των αυτοκινήτων παλιάς τεχνολογίας, τα οποία κλιμακώνονται ανάλογα με την κατηγορία του οχήματος και τον κυβισμό, και αυξάνονται, αν μετά την απόσυρση ο ιδιοκτήτης προβεί στην αγορά νέου αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, καθώς και αύξηση των τελών κυκλοφορίας για τα παλιά ρυπογόνα οχήματα, που δεν θα αποσυρθούν παράλληλα με την καθιέρωση πράσινου δακτυλίου.
Επίσης, άγνωστη παραμένει και η τύχη του διεθνούς διαγωνισμού που προκήρυξε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς, για τις 22 Δεκεμβρίου, για την κατασκευή με σύμβαση παραχώρησης, η οποία πρέπει να κυρωθεί από τη Βουλή των Νέων Αυτοκινητόδρομων Αττικής, συνολικού μήκους 71,6 χλμ. και προϋπολογισμού περίπου 1,8 δισ. ευρώ, καθώς και του άλλου για την κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης.
Σε εκκρεμότητα είναι επίσης και το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας που είναι σε διαβούλευση μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου και χρειάζεται νομοθετική ρύθμιση, ενώ στον «αέρα» βρίσκεται και το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Παράκτιο Χώρο και τα Νησιά, το οποίο δόθηκε προ ημερών εν μέσω αντιδράσεων σε διαβούλευση και χρειάζεται υπουργική απόφαση για να τεθεί σε εφαρμογή.
Παραπέμπεται επίσης στις ελληνικές καλένδες και η θεσμοθέτηση της δημιουργίας του Μητροπολιτικού Πάρκου του Ελληνικού που βρίσκεται στη φάση κατάρτισης της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Πρόβλημα υπάρχει και με την τακτοποίηση των ημιυπαίθριων χώρων, η οποία, παρότι έχει ψηφιστεί από τη Βουλή, δεν έχει εκδοθεί διευκρινιστική εγκύκλιος, γεγονός που, σε συνδυασμό με την αναμενόμενη απόφαση του ΣτΕ εμποδίζει την έναρξη της εφαρμογής της ρύθμισης.
Επίσης, εντοπίζεται πρόβλημα και στην προώθηση των απαραίτητων αντιπλημμυρικών έργων που πρέπει να κατασκευαστούν στις περιοχές της Ανατολικής Αττικής που επλήγησαν από τις πρόσφατες πυρκαγιές, καθώς και στον καθαρισμό των ρεμάτων, προκειμένου να αποφευχθούν πλημμυρικά φαινόμενα, εν όψει των φθινοπωρινών βροχοπτώσεων, αφού δεν έχει καν αποφασιστεί ο τρόπος που θα γίνουν.
Σε εκκρεμότητα είναι, τέλος, και μια σειρά άλλων έργων αρμοδιότητας του ΥΠΕΧΩΔΕ, όπως ο διαγωνισμός για την επέκταση του μετρό στον Πειραιά και για το Ακτιο - Αμβρακία, ενώ δεν υπήρξε απόφαση και για την Υποθαλάσσια Αρτηρία Θεσσαλονίκης.
Υπουργείο Μεταφορών
Σε εκκρεμότητα μένουν, μετά την αναγγελία πρόωρων εκλογών, κάποια από τα μέτρα που είχε εξαγγείλει το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών το προηγούμενο διάστημα και έχουν άμεσο αντίκτυπο σε φορείς και κλάδους εποπτείας του ΥΜΕ. Και τούτο διότι η Βουλή θα διαλυθεί τη Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου, οπότε ό,τι δεν έχει προλάβει να κατατεθεί, ψηφισθεί κ.λπ. μένει στον «αέρα».
Μετατάξεις Ο.Α.: Σε εκκρεμότητα βρίσκεται το θέμα των μετατάξεων των εργαζομένων της παλαιάς Ο.Α. στο Δημόσιο και τις ΔΕΚΟ. Η κυβέρνηση είχε υποσχεθεί τη μεταφορά εργαζομένων, εξαγγέλλοντας ότι έχουν εντοπιστεί 14.317 θέσεις (3.862 στο ΥΜΕ και φορείς που εποπτεύονται από το ΥΜΕ και 10.455 σε άλλα υπουργεία και φορείς).
Επίσης, «παγώνει» το θέμα της μισθωτής εφεδρείας στον ΟΣΕ, ενώ χάνονται κοινοτικά κονδύλια, εάν δεν επαναδημοπρατηθεί άμεσα το έργο κατασκευής του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο.
Επέκταση ΚΤΕΛ Ακόμη, «παγώνει» η επέκταση του προγράμματος χρηματοδότησης, ύψους 40 εκατ. ευρώ, των ΚΤΕΛ, που εξήγγειλε την περασμένη Δευτέρα, εγκαινιάζοντας το νέο σταθμό της ΚΤΕΛ Χαλκιδικής, ο υπουργός Ευριπίδης Στυλιανίδης. Τα χρήματα αυτά θα δίνονταν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, με δεδομένο ότι, την περίοδο 2004 - 2008, το υπουργείο Μεταφορών είχε χορηγήσει ακόμα 118 εκατ. ευρώ.
Τέλος, καθυστέρηση ενδέχεται να παρουσιασθεί στην επιλογή αναδόχου ή αναδόχων στο διαγωνισμό της ΥΠΑ για τις άγονες αεροπορικές γραμμές, αλλά και στην απελευθέρωση του handling στα περιφερειακά αεροδρόμια.
Οι εκκρεμότητες στο ΥΠΑΝ
Σε ό,τι αφορά τις εκκρεμότητες του υπουργείου Ανάπτυξης, οι εκλογές μπλοκάρουν την ψήφιση του νομοσχεδίου για τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, όπως και του νομοσχεδίου για την ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας 32 για την ενεργειακή εξοικονόμηση.
Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι η προκήρυξη των εκλογών δεν επηρεάζει την εκτέλεση των προγραμμάτων χρηματοδότησης με κοινοτικά και εθνικά κονδύλια. Η υλοποίησή τους θα συνεχιστεί κανονικά, ενώ δεν μπλοκάρεται και η διαδικασία παράδοσης της Επιτροπής Ανταγωνισμού από τον κ. Σπύρο Ζησιμόπουλο στο νέο πρόεδρο της Ανεξάρτητης Διοικητικής Αρχής, τον κ. Δ. Κυριτσάκη.
Οπως αναφέρουν πηγές της «Ν», το υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε χθες την τοποθέτησή του στην Επιτροπή Ανταγωνισμού οπότε αναμένεται η υπογραφή του υπουργού, Κ. Χατζηδάκη, για τον ορισμό της νέας σύνθεσης της Ολομέλειας.