Το δημόσιο έλλειμμα των χωρών-μελών του G20 για το 2009 εκτιμάται σε 10,2% του ΑΕΠ.
Πρόκειται για τις είκοσι πλουσιότερες χώρες του πλανήτη, των οποίων η «επίδοση» αυτή, κάνει το ελληνικό κρατικό άνοιγμα -που με βάση τα έως τώρα δεδομένα υπολογίζεται για το σύνολο της χρονιάς σε 8%-9% του ΑΕΠ- να φαίνεται... λογικό.
Το ζήτημα είναι όμως ότι η Ελλάδα έχει τεθεί υπό κοινοτική εποπτεία για υπερβολικό δημόσιο έλλειμμα.
Ετσι, στις 24 Οκτωβρίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να αξιολογήσει τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση για τον περιορισμό του.
Προφανώς το συμπέρασμα θα είναι πως το άνοιγμα αυτό δεν είναι δυνατό μέχρι το τέλος του 2010 να περιορισθεί κάτω από το 3% του ΑΕΠ, όπως προβλέπει το Σύμφωνο Σταθερότητας, δεδομένου ότι ήδη η Ελλάδα έχει ήδη λάβει άτυπα διετή προθεσμία.
Ωστόσο, το επόμενο έτος, ένας μεγάλος αριθμός χωρών της Ευρωζώνης, περίπου δεκατρείς, αναμένεται να.. παρουσιάσουν κρατικό άνοιγμα που θα υπερβαίνει κατά πολύ το 3% του ΑΕΠ.
Προφανώς η προοπτική αυτή αλλάζει άρδην τα δεδομένα. Σύμφωνα με πληροφορίες η Ελλάδα μαζί με πολλές ακόμα χώρες της Ε.Ε. ζητούν μετάθεση του χρόνου περιορισμού του ελλείμματος κάτω του 3% και αυτό όχι εντός συγκεκριμένης χρονικής περιόδου, αλλά για όταν οι οικονομίες θα ξαναβρεθούν σε εποχή ανάπτυξης.
Με λίγα λόγια, η Ευρωπαϊκή Ενωση πιθανότατα δεν θα απαιτήσει να δοθούν άμεσα οριστικές λύσεις στα αδιέξοδα των δημόσιων οικονομικών της χώρας μας, κατανοώντας την κρισιμότητα των περιστάσεων. Και εδώ τοποθετείται όλη η ουσία της οικονομικής πολιτικής που θα κληθεί να εφαρμόσει η Ελλάδα στο μέτωπο αυτό. Διότι η κατανόηση δεν είναι δυνατό να περιοριστεί στη μία πλευρά.
Η χώρα μας λοιπόν, θα πρέπει από αύριο κιόλας να δείξει ότι στην πράξη λαμβάνει τα μέτρα εκείνα που θα της επιτρέψουν την «καλή» εποχή, να περιορίσει αποτελεσματικά τα χρόνια και διαρθρωτικού πλέον χαρακτήρα δημόσια ελλείμματα. Και αυτό με πειστικό τρόπο.
Δυστυχώς ή ευτυχώς, οι Βρυξέλλες έχουν πολλούς τρόπους να αντιμετωπίζουν τέτοια ζητήματα...
Προφανώς το συμπέρασμα θα είναι πως το άνοιγμα αυτό δεν είναι δυνατό μέχρι το τέλος του 2010 να περιορισθεί κάτω από το 3% του ΑΕΠ, όπως προβλέπει το Σύμφωνο Σταθερότητας, δεδομένου ότι ήδη η Ελλάδα έχει ήδη λάβει άτυπα διετή προθεσμία.
Ωστόσο, το επόμενο έτος, ένας μεγάλος αριθμός χωρών της Ευρωζώνης, περίπου δεκατρείς, αναμένεται να.. παρουσιάσουν κρατικό άνοιγμα που θα υπερβαίνει κατά πολύ το 3% του ΑΕΠ.
Προφανώς η προοπτική αυτή αλλάζει άρδην τα δεδομένα. Σύμφωνα με πληροφορίες η Ελλάδα μαζί με πολλές ακόμα χώρες της Ε.Ε. ζητούν μετάθεση του χρόνου περιορισμού του ελλείμματος κάτω του 3% και αυτό όχι εντός συγκεκριμένης χρονικής περιόδου, αλλά για όταν οι οικονομίες θα ξαναβρεθούν σε εποχή ανάπτυξης.
Με λίγα λόγια, η Ευρωπαϊκή Ενωση πιθανότατα δεν θα απαιτήσει να δοθούν άμεσα οριστικές λύσεις στα αδιέξοδα των δημόσιων οικονομικών της χώρας μας, κατανοώντας την κρισιμότητα των περιστάσεων. Και εδώ τοποθετείται όλη η ουσία της οικονομικής πολιτικής που θα κληθεί να εφαρμόσει η Ελλάδα στο μέτωπο αυτό. Διότι η κατανόηση δεν είναι δυνατό να περιοριστεί στη μία πλευρά.
Η χώρα μας λοιπόν, θα πρέπει από αύριο κιόλας να δείξει ότι στην πράξη λαμβάνει τα μέτρα εκείνα που θα της επιτρέψουν την «καλή» εποχή, να περιορίσει αποτελεσματικά τα χρόνια και διαρθρωτικού πλέον χαρακτήρα δημόσια ελλείμματα. Και αυτό με πειστικό τρόπο.
Δυστυχώς ή ευτυχώς, οι Βρυξέλλες έχουν πολλούς τρόπους να αντιμετωπίζουν τέτοια ζητήματα...
Ενα χρόνο παράταση για τη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος
ΑπάντησηΔιαγραφήΤον Οκτώβριο στις Βρυξέλλες ο Γ. Παπαθανασίου για τις σχετικές διαπραγματεύσεις
Σωτηρης Nικας
Παράταση για τη μείωση του ελλείμματος κάτω από το όριο του 3% του ΑΕΠ θα ζητήσει ο υπουργός Οικονομίας κ. Γ. Παπαθανασίου τον Οκτώβριο από την Κομισιόν.
Το οικονομικό επιτελείο ολοκληρώνει αυτή τη στιγμή το πρόγραμμα των απαραίτητων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων για την ελληνική οικονομία, το οποίο θα παρουσιαστεί το φθινόπωρο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα περάσει με τον προϋπολογισμό του 2010, και με το δεδομένο αυτό, η κυβέρνηση θα ζητήσει -και εκτός απροόπτου θα λάβει- παράταση ενός χρόνου από τις Βρυξέλλες για να καταφέρει να μειώσει το δημοσιονομικό έλλειμμα.
Στα διαπραγματευτικά «όπλα» του οικονομικού επιτελείου, εκτός των διαρθρωτικών παρεμβάσεων τις οποίες θα δεσμευτεί ότι θα προχωρήσει άμεσα, συγκαταλέγεται και ο μικρότερος του αναμενόμενου ρυθμός ανάπτυξης φέτος (περίπου 0% από 1,1% που προβλεπόταν ότι θα ήταν). Η κυβέρνηση θα ισχυριστεί ότι η διεθνής οικονομική κρίση είναι ο σημαντικότερος λόγος για τη στασιμότητα της ελληνικής οικονομίας και συνεπακόλουθα και για τη σημαντική υστέρηση των εσόδων.
Στο πρώτο εξάμηνο η «τρύπα» φτάνει στα 4,2 δισ. ευρώ και ακόμα κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το πού θα διαμορφωθεί στο τέλος του έτους. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την υπέρβαση κατά περίπου 1,2 δισ. ευρώ στις δαπάνες, καθιστούν σχεδόν ανέφικτο τον στόχο για μείωση του ελλείμματος στο 3,7% του ΑΕΠ φέτος. Κάτι που ουσιαστικά οδηγεί και στο αίτημα της ελληνικής πλευράς για παράταση στη διαδικασία μείωσης του ελλείμματος κάτω από το 3% του ΑΕΠ.
Οπως δήλωσε χθες ο κ. Παπαθανασίου «παράταση θα πάρεις αφού αποδείξεις στην πράξη ότι είσαι αποφασισμένος να κάνεις ό,τι είναι δυνατόν. Εάν παρόλα αυτά δεν το πετύχεις, τότε είναι αυτονόητο ότι θα την πάρεις», ενώ αναφέρθηκε στον αστάθμητο παράγοντα της κρίσης, σημειώνοντας ότι «αν κάνεις ό,τι απαιτείται, και λόγω της κρίσης δεν πετύχεις τους στόχους σου, δεν υπάρχει κάποιος παράλογος που θα σου πει “όχι θα το κάνεις”». Στο πλαίσιο αυτό, ο υπουργός επισήμανε ότι «θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν και αν δεν πετύχουμε τον στόχο μας, προφανώς θα την πάρουμε (σ.σ. την παράταση)», γιατί αυτό «απαιτεί το συμφέρον της χώρας».
Πάντως, ο κ. Παπαθανασίου επανέλαβε ότι τον Οκτώβριο «δεν πρόκειται να υπάρξει» δεύτερο πακέτο φορολογικών μέτρων, καθώς οι παρεμβάσεις της κυβέρνησης ολοκληρώθηκαν στα εισπρακτικά μέτρα του Ιουνίου. Αυτό που θα γίνει τον Οκτώβριο είναι ότι «θα πάρουμε διαρθρωτικά μέτρα, τα οποία σε μόνιμη βάση θα επιλύουν και τις πηγές από τις οποίες προκαλούνται οι δαπάνες», όπως συμπλήρωσε.
Μάλιστα, ο ίδιος υποστήριξε ότι τα μέτρα του Ιουνίου «δεν μπορούν να έχουν αποδώσει το πρώτο εξάμηνο, θα αποδώσουν προφανώς στο δεύτερο εξάμηνο και πιστεύω ότι θα βελτιώσουν την κατάσταση», ενώ στο σκέλος των δαπανών παραδέχτηκε ότι υπήρξε υπέρβαση στο πρώτο εξάμηνο, αλλά αυτό συνέβη γιατί «εμείς δώσαμε παραπάνω λεφτά στην αρχή, εμπροσθοβαρώς, για να τονώσουμε την αγορά. Εχουμε δώσει 40% παραπάνω επιστροφές φόρου από αυτές που είχαμε πέρυσι, έχουμε δώσει το 80% του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων από το πρώτο εξάμηνο για να δώσουμε στην αγορά τη ρευστότητα που της λείπει και δεν σημαίνει ότι θα είναι επί δύο».
Σχετικά με την ενίσχυση της ρευστότητας στην αγορά και το κατά πόσο έχουν διοχετευτεί σε αυτήν τα 28 δισ. ευρώ που προβλέπονταν στο σχέδιο ενίσχυσης των τραπεζών και της οικονομίας, ο κ. Παπαθανασίου ανέφερε ότι από το παραπάνω ποσό έχουν απορροφηθεί τα 10 - 12 δισ. ευρώ και ότι «οι τράπεζες, επειδή έχουν και εκείνες μεγάλα προβλήματα και στο εξωτερικό, πολύ μεγαλύτερα απ’ ό,τι στην Ελλάδα, έχουν και εκείνες ένα πρόβλημα χρηματοδότησης, το οποίο δυστυχώς δεν το αντιμετωπίζουν με τον ρυθμό με τον οποίο θέλουμε».