Παρασκευή 8 Μαΐου 2009

Ακόρεστη όρεξη για εξαγορές από τις κινεζικές επιχειρήσεις;





Η Geely, η δεύτερη σε μέγεθος κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, φέρεται να βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τους πληγωμένους γίγαντες του Ντιτρόιτ για πιθανή εξαγορά των σουηδικών τους μονάδων.

Του Frederik Balfour

Πρώτα ήταν η ινδική Tata Motors (TTM) που αγόρασε τις Jaguar και Land Rover από την Ford (F) το περασμένο έτος. Τώρα ενδεχομένως να είναι η σειρά για μια κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία να εξαγοράσει τις ανεπιθύμητες μονάδες των αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών του Ντιτρόιτ. Η κινεζική Geely Automotive προωθεί το όνομα της ως πιθανό ενδιαφερόμενο για την Saab, τη σουηδική μονάδα της General Motors (GM), σύμφωνα με δημοσίευμα της The Wall Street Journal που επικαλείται ανώνυμες πηγές. Τα νέα έρχονται λίγες εβδομάδες μετά την φερόμενη προσφορά της Geely, της δεύτερης μεγαλύτερης κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας, για την εξαγορά της σουηδικής Volvo από την Ford.

Ενδιαφέρεται πραγματικά η Geely -που είναι εισηγμένη στο Χονγκ Κονγκ και ελέγχεται από την Zhejiang Geely Holding- να μαζέψει τα κομμάτια των GM και Ford στη Σουηδία; Ο Lawrence Ang, executive director της εισηγμένης στο Χονγκ Κονγκ θυγατρικής, διαψεύδει τα δημοσιεύματα. "Δεν έχουμε καταθέσει πρόταση για την Volvo", διευκρινίζει, "όπως δεν έχουμε καταθέσει πρόταση και για την Saab". Ωστόσο, ο Ang αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο η μητρική της Geely να βρίσκεται σε επαφές με τις αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ. "Μπορώ να μιλήσω για λογαριασμό μόνο της εισηγμένης εταιρείας", αναφέρει. "Σε αυτό το πλαίσιο, ενδεχομένως να είναι ο όμιλος συμμετοχών, και όχι εμείς, που βρίσκεται σε συζητήσεις". Ο Wang Ziliang, εκπρόσωπος της Zhejiang Geely, δεν απάντησε στα τηλεφωνήματα που έγιναν στο γραφείο του.

Παρά τις διαψεύσεις του Ang, ορισμένοι αναλυτές υποψιάζονται ότι η κινεζική εταιρεία ενδιαφέρεται πραγματικά για την υλοποίηση συμφωνιών. Ο Michael Dunne, managing director της J.D. Power (China) (MHP), σημειώνει ότι η Geely βρίσκεται διαρκώς σε συνομιλίες "με αρκετά μέρη, όχι μόνο στο επίπεδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά και ως εταιρεία ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων (private equity), ενώ διεξάγει συνομιλίες και με εταιρείες από τον χώρο της τεχνολογίας". Αν και η While Zhejiang Geely είναι ιδιωτική εταιρεία και η κινεζική κυβέρνηση δεν κατέχει κάποιο μερίδιο, ο Dunne επισημαίνει ότι για κάποια εξαγορά στο εξωτερικό θα χρειαστεί το πράσινο φως από το Πεκίνο. Σε αυτό το πλαίσιο, η εταιρεία ενδεχομένως να έχει λάβει οδηγίες να διαψεύσει την ύπαρξη διαπραγματεύσεων μέχρι η κυβέρνηση να αποφασίσει για το μέλλον της συναλλαγής, όπως αναφέρει.

Ενδεχόμενη συμφωνία είτε για την Saab είτε για την Volvo αναμένεται να προσδώσει σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στην Geely έναντι των εγχώριων ανταγωνιστών της. Οι σουηδικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα είναι σε θέση να διαθέσουν την προηγμένη τεχνολογία και την τεχνογνωσία στο μάρκετινγκ, αλλά και την πλατφόρμα για την προώθηση των πωλήσεων της Geely στη δυτική Ευρώπη.

"Η Geely αναζητά τρόπους να βελτιώσει τις επιδόσεις σε όρους τεχνολογίας, ποιότητας, αλλά και εικόνας και ενδεχομένως το υφιστάμενο περιβάλλον να αποτελεί μία μοναδική ευκαιρία για την αγορά ξένων περιουσιακών στοιχείων σε χαμηλές τιμές", σημειώνει ο Dunne. Το περασμένο έτος οι εγχώριες πωλήσεις του ομίλου σημείωσαν άνοδο μόλις 4% στα 166.265 οχήματα. Οι συνολικές πωλήσεις για το 2008 διαμορφώθηκαν στα 1,2 δισ. δολ. σημειώνοντας άνοδο 16%.

Δρόμος μετ΄ εμποδίων

Οι προσπάθειες της Κίνας να διευρύνει την παρουσία των εγχώριων επιχειρήσεων στις αγορές του εξωτερικού μέσω εξαγορών ξένων επιχειρήσεων δεν έχουν καταγράψει μεγάλη επιτυχία. Το 2003 ο όμιλος ηλεκτρονικών συσκευών TCL με έδρα την Huizhou απέκτησε τις δραστηριότητες κατασκευαστής συσκευών τηλεόρασης της γαλλικής Thomson και το επόμενο έτος εξαγόρασε τις δραστηριότητες κινητής τηλεφωνίας από την Alcatel. Ωστόσο, καμία από αυτές τις συναλλαγές δεν παρέδωσε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα για την κινεζική εταιρεία. Το 2005, η Lenovo εξαγόρασε τον βραχίονα ηλεκτρονικών υπολογιστών της IBM (IBM) σε μια πολυδιαφημισμένη συμφωνία που θα την καθιέρωνε ως την πρώτη παγκόσμια κινεζική εταιρεία.

Ωστόσο, τον Φεβρουάριο η εταιρεία αντικατέστησε τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας και πρώην υψηλόβαθμο στέλεχος της Dell (DELL), William Amelio, με τον Κινέζο προκάτοχο του Yang Yuanqing, και άφησε να εννοηθεί ότι η εταιρεία θα εστιάσει και πάλι την προσοχή της στις εγχώριες πωλήσεις. Η εξαγορά το 2004 από την Shanghai Automotive Industry Corp. του 51% της κορεατικής αυτοκινητοβιομηχανίας Ssangyong Motor, κατέληξε με την κορεατική εταιρεία να καταθέτει αίτηση προστασίας από τους πιστωτές της τον περασμένο Ιανουάριο.

Τα απογοητευτικά αποτελέσματα από τις εξαγορές που πραγματοποίησαν οι κινεζικές επιχειρήσεις στο εξωτερικό ενδεχομένως να δυσκολέψουν την Geely ή κάθε άλλη αυτοκινητοβιομηχανία από την Κίνα να κλείσει μια συμφωνία με το Ντιτρόιτ. Οι συζητήσεις για κινεζικές επιχειρήσεις που έρχονται να διασώσουν τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αποτελούν μόνο ευχολόγια, προειδοποιεί ένας αναλυτής της βιομηχανίας. "Αυτή την στιγμή, οι ξένοι νομίζουν ότι οι κινεζικές επιχειρήσεις θα πληρώσουν υπέρογκα ποσά και όλα θα φτιάξουν", αναφέρει ο αναλυτής που ζήτησε να μην κατονομαστεί λόγω της πολιτικής της εταιρείας του. "Ωστόσο δεν νομίζω ότι η κυβέρνηση θα επιτρέψει κάτι τέτοιο, εκτός και αν οι τιμές είναι πραγματικά φθηνές".

Από την πλευρά της η Geely έχει καταγράψει κάποιες επιτυχίες στις αναδυόμενες οικονομίες, με την εταιρεία να ενισχύει τις πωλήσεις της σε αγορές όπως της Ρουμανίας, του Πακιστάν, του Μπαγκλαντές και του Περού. Το 2008 οι εξαγωγές της έφτασαν τα 37.940 οχήματα σημειώνοντας άνοδο 80% σε σχέση με το 2007, ωστόσο αυτό αποτελεί μόνο ένα κλάσμα των σχεδόν 140.000 οχημάτων που προώθησε στις ξένες αγορές η ανταγωνίστρια Chery Motors, η οποία έχει τις δικές της παγκόσμιες φιλοδοξίες. Η Geely βρίσκεται επίσης πίσω από την BYD, που παρουσίασε πρόσφατα το πρώτο υβριδικό αυτοκίνητο παραγωγής που φορτίζει στην πρίζα.

Η παγκόσμια ύφεση έχει επιβαρύνει παράλληλα τις εξαγωγές της Geely. Στο πρώτο τρίμηνο του 2009, οι αποστολές στο εξωτερικό σημείωσαν βουτιά 83% για να διαμορφωθούν στα μόλις 1.373 οχήματα. Ωστόσο, ο Lawrence Ang είναι σίγουρος ότι η εταιρεία θα πετύχει τον στόχο για εξαγωγές 40.000 οχημάτων το 2009, διεισδύοντας σε νέες αγορές στη Νοτιοανατολική Ασία και τη Λατινική Αμερική.

Ο Balfour είναι ανταποκριτής του BusinessWeek για την Ασία. Με την συνεργασία του Ian Rowley στη Σαγκάη.

http://www.capital.gr/news.asp?id=730969

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου