Πέμπτη 7 Μαΐου 2009

Πληρώνουμε 200 εκατ. ευρώ το μήνα για τρεις ΔΕΚΟ!





Του Νεκτάριου Β. Νώτη

Μέχρι σήμερα, η μόνιμη επωδός των επικεφαλής του οικονομικού επιτελείου αναφορικά με τις δαπάνες του προϋπολογισμού είναι ο «διογκωμένος δημόσιος τομέας, που πρέπει να περιοριστεί, γιατί κοστίζει πολλά».
Κι όμως, η μεγάλη πληγή του προϋπολογισμού και πηγή των ελλειμμάτων ακούει στο όνομα «ευρύτερος δημόσιος τομέας».
Πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν ότι εκεί – και ειδικότερα σε συγκεκριμένες ΔΕΚΟ – έχουν εντοπίσει ξένοι εμπειρογνώμονες και διεθνείς οργανισμοί ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα του κρατικού προϋπολογισμού. Δείτε γιατί:

Σε ό,τι αφορά τον ΟΣΕ, ο οργανισμός έχει σήμερα συσσωρευμένο έλλειμμα 8 δισ. ευρώ, το οποίο αναμένεται να ξεπεράσει τα 10 δις στην επόμενη διετία, αν δεν ληφθούν τα αναγκαία μέτρα.
Ήδη, επιχορηγείται από τον προϋπολογισμό με περίπου 1 δισ. ευρώ – 700 εκατομμύρια + 380 εκατομμύρια για την κάλυψη των ελλειμμάτων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Αυτό σημαίνει ότι οι φορολογούμενοι πληρώνουμε πάνω από 2,5 εκατομμύρια ευρώ την ημέρα για να λειτουργεί ένας σιδηροδρομικός οργανισμός απόλυτα απαξιωμένος και απαρχαιωμένος.
Τα μέτρα, που ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Μεταφορών, μάλλον θα επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο τον προϋπολογισμό και το φορολογούμενο, μέσω ακόμα μίας – και μάλιστα ιδιόμορφης – εθελουσίας εξόδου.
Κι όλα αυτά, την ώρα που ο ΟΣΕ είναι ο ιδιοκτήτης της δεύτερης μεγαλύτερης ακίνητης περιουσίας στην Ελλάδα, με τη διαφορά όμως ότι η τρέχουσα εμπορική της αξία των 4,6 δις ευρώ της αποφέρει ετήσια έσοδα – μέσω των 600 μισθωμένων ακινήτων – μόλις 3,5 εκατομμυρίων ευρώ.
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένονται οι κινήσεις, που ανακοινώθηκαν, για την καλύτερη αξιοποίηση αυτής της περιουσίας.



Οι επόμενες δύο μεγάλες πληγές αφορούν στη χρηματοδότηση του OΑΠ-ΔΕΗ και το ΤΑΠ-ΟΤΕ. Πρόκειται για δύο ταμεία με μεγάλα ελλείμματα. Σκεφτείτε μόνο ότι στον κοινωνικό προϋπολογισμό του 2005 τα συγκεκριμένα ταμεία είχαν εγγράψει έσοδα από «κοινωνική εισφορά» 525 εκατομμυρίων ευρώ. Η συγκεκριμένη εισφορά, που ουσιαστικά αποτελεί επιχορήγηση από τον προϋπολογισμό, δεν ήταν αρκετή όπως αποδείχτηκε, να καλύψει τα ελλείμματα των συγκεκριμένων Ταμείων για τη συγκεκριμένη χρονιά, με αποτέλεσμα να χρειαστούν επιπλέον 200 εκατομμύρια ευρώ. Το ποσό αυτό, για να καλυφθούν συντάξεις και πληρωμές άλλων αναγκών, ξεπέρασε τα 900 εκατομμύρια το 2006, ενώ το 2007 η ετήσια επιχορήγηση του Τακτικού Προϋπολογισμού έφτασε:

- για το ΤΑΠ- ΟΤΕ στα 9.346 ευρώ ανά συνταξιούχο (!)

- και για τον ΟΑΠ- ΔΕΗ στα 16.212 ευρώ ανά συνταξιούχο!


Για να φτάσουμε σήμερα, οπότε και ο φετινός προϋπολογισμός προβλέπει κονδύλια 1,4 δισ. ευρώ για τα δύο ταμεία. Με τα ελλείμματά τους, όμως, να εκτιμώνται στα 1,7 δισ. ευρώ, εκτιμάται ότι μάλλον θα χρειαστούν επιπλέον κονδύλια.

Κάθε άλλο, λοιπόν, παρά τυχαίες είναι οι επισημάνσεις ξένων παρατηρητών και οι ενστάσεις τους για τον «προσωρινό και όχι μόνιμο» χαρακτήρα των τελευταίων φορολογικών μέτρων (βλ. έκτακτη εισφορά και πάγωμα μισθών και συντάξεων). Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένονται και οι παρατηρήσεις και οι συστάσεις, που θα κάνουν οι εμπειρογνώμονες του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, κατά την επίσκεψή τους στη χώρα μας μέσα στο μήνα.

Ένα μέρος -και μάλιστα σημαντικό- της λύσης, λοιπόν, για τη μείωση του ελλείμματος βρίσκεται στις ριζικές μεταρρυθμίσεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και στο ασφαλιστικό. Απαραίτητη προϋπόθεση: η διαγραφή από τον όποιο σχεδιασμό της έννοιας του πολιτικού -ή καλύτερα κομματικού- κόστους.


nectarios.notis@capital.gr

http://www.capital.gr/news.asp?id=729013

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου